Gå til innhold

Bør jeg opplyse om dette ved salg av bolig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei folk kan ikke bore hull o veggene dine på visning. Du bør være ærlig i egenerklæring skjemaet, noe annet vil svi seg. Borettslaget vet jo om dette så det er bevis på at du lyvde i skjemaet hvis du krysser av for at du ikke vet om skadedyr rubrikken. 

Anonymkode: a3c3d...c10

Kommer selvsagt ikke til å krysse nei der. Visste ikke hvordan et slikt skjema så ut ;) 

Anonymkode: ea307...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt sølvkre i min leilighet, og har fått opplyst av megler og eierskifteforsikring at det egentlig ikke regnes som skadedyr, og at det derfor ikke er noen klagesak. De er irriterende, men gjør ingen reell skade - litt som bananfluer. Jeg er ikke umiddelbart sikker på om dette er noe du bør opplyse om, tror kanskje at noen i tråden forveksler med skjeggkre? Mine kommer to uker om høsten, men forsvinner ved bruk av luftavfukter. Uansett, spør megleren din, han eller hun har garantert vært borti problemstillingen før. Det finnes tross alt sølvkre i en veldig stor andel av norske boliger.

Anonymkode: 7c1a3...949

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølvkjede, dyret, er ikke farlig i seg selv. Problemet er at disse som regel befinner seg der det er fuktig. Det kan i værste fall gi en indikasjon på at det er et fuktproblem i bygningen og dette kan være meget kostbart å rette opp. 

Anonymkode: 67ac5...18d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppga i egenerklæringsskjemaet at det tidligere hadde vært sølvkre i boligen (dette var før renovering av bad, men så ingen i etterkant av dette). Jeg synes det er greit å være på den sikre siden, da kan ingen ta en på det i etterkant.

Dette hadde forøvrig ingenting å si for budrunden, virker ikke som de som bød vektla dette nevneverdig, men det kommer kanskje an på hvor man selger også (ift pris og etterspørsel).

Mvh Yvonne :heiajente: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt sølvkre i min leilighet, og har fått opplyst av megler og eierskifteforsikring at det egentlig ikke regnes som skadedyr, og at det derfor ikke er noen klagesak. De er irriterende, men gjør ingen reell skade - litt som bananfluer. Jeg er ikke umiddelbart sikker på om dette er noe du bør opplyse om, tror kanskje at noen i tråden forveksler med skjeggkre? Mine kommer to uker om høsten, men forsvinner ved bruk av luftavfukter. Uansett, spør megleren din, han eller hun har garantert vært borti problemstillingen før. Det finnes tross alt sølvkre i en veldig stor andel av norske boliger.

Anonymkode: 7c1a3...949

Men de fleste skadedyrfirma og folkehelseinstituttet definerer sølvkre som skadedyr, så det vil i så fall kunne bli en diskusjon.
Sølvkre kan være indikasjon på fuktskader, så jeg ville ikke gitt meg på det. Det at dem kommer tilbake år etter år, er jo enda bedre tegn på fuktskader. Sølvkre kan også gi reklamasjonsrett på nye boliger.

Anonymkode: 8cbc1...e6f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må huke av og svare på egenerklæringskjemaet om skadedyr. Blir det noe mer ut av det i senere tid når du har solgt så slår det tilbake til deg. Du har vært i kontakt med borettslaget ang. dette så de finner ut at du visste det uansett. Jeg ville sagt det. Tenk og plutselig måtte skylle de eierne som kommer mange tusen kroner. Det kan bli dyrere enn at du er ærlig nå. 

Anonymkode: 5c972...539

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 17.1.2017 den 12.37, AnonymBruker skrev:

Men de fleste skadedyrfirma og folkehelseinstituttet definerer sølvkre som skadedyr, så det vil i så fall kunne bli en diskusjon.
Sølvkre kan være indikasjon på fuktskader, så jeg ville ikke gitt meg på det. Det at dem kommer tilbake år etter år, er jo enda bedre tegn på fuktskader. Sølvkre kan også gi reklamasjonsrett på nye boliger.

Anonymkode: 8cbc1...e6f

Jeg var i kontakt med Folkehelseinstituttet, Anticlimex og et annet skadedyrfirma jeg ikke husket navnet på,  og de jeg snakket med opplyste om det samme; at sølvkre ikke egentlig regnes som skadedyr i privatboliger, men at de kan gjøre skade i magasinene til biblioteker og arkiver, hvis de får drive på uforstyrret i mange år. Begge skadedyrfirmaene ga meg råd om enkle tiltak jeg kunne gjøre selv, og ga uttrykk for at man sjelden trenger å betale for skadedyrfirma. Hvis man støvsuger jevnlig, begrenser luftingen på høsten og lar være å tørke klær inne, er det ofte nok til å bli kvitt dem, helt uten luftavfukter. Det at de kommer om høsten har sammenheng med at det er den mest fuktige årstiden, og at jeg har dør og vinduer oppe mot en markaterasse mye av dagen. Resten av året ser jeg dem ikke i det hele tatt. Hvis jeg sluttet å lufte så mye, eller lot en luftavfukter gå innimellom, ville de sannsynligvis ikke dukke opp i det hele tatt. 🙂 En eiendomsmegler jeg snakket med sa at sølvkre var veldig vanlig, og at det ikke var et skadedyr. Hun mente at man ikke nødvendigvis trengte å opplyse om det på egenerklæringsskjemaet, men at man burde nevne det for megler og st man kunne gjøre en felles vurdering. Jeg kommer nok til å gjøre det selv, den dagen jeg skal selge, men jeg tror at norske boligkjøpere er oppegående nok til å vite at dette er en ikke-sak, så jeg tror ikke at det er prisdempende. Les innlegget til Yvonne over. At noen i denne tråden skriver at de aldri ville ha kjøpt en bolig med sølvkre, vitner om at man forveksler med skjeggkre, som er vanskelig å bli kvitt og sprer seg lett. Sølvkre er rimelig enkelt å bli kvitt, og trenger ikke å tyde på noen fuktskade, i alle fall hvis de bare dukker opp i perioder med høy luftfuktighet.

Anonymkode: 7c1a3...949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2017 den 9.58, AnonymBruker skrev:

Du må ikke være så dum at du sier sannheten på dette skjemaet. Da vil nye eier begynne å inspisere inni alle vegger garantert. (ja det finnes mange slike kjøpere dessverre). Her er det best å late som alt er bra. Mye mindre sjanse for konflikt også får du høyere pris. 

Folk er som sauer, de går etter hvereandre. Om de får nyss om at noe ikke er bra, så skal de faen meg gjøre et eksempel av det. Det er helt utrolig hvor mange korrupte mennesker det finnes der ute. 

Vær forsiktig! 

Skal selge selv nå, og jeg kommer nok til å lyge på 5-10 punkter, for å unngå kjøpere som borrer og sager hull i vegger og gulv for å "TA DEG"

Anonymkode: 9746a...174

Du tror at du unngår at folk vil "ta deg" ved å lyve? Det er vel å snu ting på hodet.

Få ting gjør folk så forbanna som å se at de er blitt løyet til ved den største investeringen de gjør - kjøp av bolig.

Min venninne har nylig kjøpt bolig og har nå oppdaget at selger har unnlatt å opplyse om en stor nedside ved boligen. Hun er selv advokat, er gift med advokat og har mange i omgangskretsen, så nå blir det en vanvittig offensiv for å kreve penger tilbake fra selger. Det blir omtrent deres livsprosjekt å få igjen en stor klump av salgssummen, og om ikke annet, gjøre livet surt for selger. 

 

Anonymkode: e2a03...914

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2017 den 9.58, AnonymBruker skrev:

Du må ikke være så dum at du sier sannheten på dette skjemaet. Da vil nye eier begynne å inspisere inni alle vegger garantert. (ja det finnes mange slike kjøpere dessverre). Her er det best å late som alt er bra. Mye mindre sjanse for konflikt også får du høyere pris. 

Folk er som sauer, de går etter hvereandre. Om de får nyss om at noe ikke er bra, så skal de faen meg gjøre et eksempel av det. Det er helt utrolig hvor mange korrupte mennesker det finnes der ute. 

Vær forsiktig! 

Skal selge selv nå, og jeg kommer nok til å lyge på 5-10 punkter, for å unngå kjøpere som borrer og sager hull i vegger og gulv for å "TA DEG"

Anonymkode: 9746a...174

De gjør det jo ikke for å "TA DEG" men for å forsikre seg om at de får det de betaler for! Det er tross alt ikke snakk om småpenger. Og du snakker om "korrupte" folk, når det er nettopp pga uærlige selgere som deg, at folk ser seg nødt til å se inn i vegger og under gulvbord.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2017 den 9.16, AnonymBruker skrev:

På egenerklæringsskjema må du krysse av for om du kjenner til at det har vært skdedyr i boligen, og der må du krysse på ja. Så kan du legge inn en kommentar om hva, behandling og at det ikke er observert på halvannet år. Holder du dette tilbake kan kjøpet i verste fall heves eller du kan b li erstatningspliktig.

Anonymkode: c7950...f85

Sølvkre er ikke skadedyr, de er bare ekle og plagsomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...