Gå til innhold

Bør jeg opplyse om dette ved salg av bolig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjøpte helt ny leilighet i 2014. Skal nå selge snart. 6 mnd etter jeg flyttet inn ble jeg plutselig plaget med sølvkre. Klaget til borettslaget, da jeg hadde 5 års garanti. De leide inn Anticimex, skadedyrsfirma, som var her et PR ganger. Etter de var her og spraya har jeg ikke sett noen, altså 1,5 år siden jeg har sett noen sølvkre. Bør jeg likevel oppgi dette til megler osv? Kan jeg få problemer i ettertid om jeg ikke gjør det?

Har også satt opp et høyskap på badet, skrudd fast i veggen med to skruer(skapet har ben). Dette er utført selv, samme med oppheng av nytt speil. Bør dette opplyses om?

Vil som dere skjønner unngå trøbbel i etterkant.

Anonymkode: ea307...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En tommelfingerregel er: Er dette en opplysning du selv ville ønske å få før du legger inn bud på en bolig?

 

Anonymkode: 90706...a8d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En tommelfingerregel er: Er dette en opplysning du selv ville ønske å få før du legger inn bud på en bolig?

 

Anonymkode: 90706...a8d

I grunn ja, men frykter prisen blir lavere..

Anonymkode: ea307...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I grunn ja, men frykter prisen blir lavere..

Anonymkode: ea307...c13

Det finnes selvsagt en juridisk vurdering av dette spørsmålet også. Men da bør du ta med spørsmålet bort til diskusjon.no, der frekventerer det noen kompetente jurister.

Anonymkode: 90706...a8d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På egenerklæringsskjema må du krysse av for om du kjenner til at det har vært skdedyr i boligen, og der må du krysse på ja. Så kan du legge inn en kommentar om hva, behandling og at det ikke er observert på halvannet år. Holder du dette tilbake kan kjøpet i verste fall heves eller du kan b li erstatningspliktig.

Anonymkode: c7950...f85

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke være så dum at du sier sannheten på dette skjemaet. Da vil nye eier begynne å inspisere inni alle vegger garantert. (ja det finnes mange slike kjøpere dessverre). Her er det best å late som alt er bra. Mye mindre sjanse for konflikt også får du høyere pris. 

Folk er som sauer, de går etter hvereandre. Om de får nyss om at noe ikke er bra, så skal de faen meg gjøre et eksempel av det. Det er helt utrolig hvor mange korrupte mennesker det finnes der ute. 

Vær forsiktig! 

Skal selge selv nå, og jeg kommer nok til å lyge på 5-10 punkter, for å unngå kjøpere som borrer og sager hull i vegger og gulv for å "TA DEG"

Anonymkode: 9746a...174

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi vær ærlige om at vi hadde hatt skadedyr i boligen for noen år siden, tror ikke det ble noen lavere pris av det. Kjøperen skulle uansett ha akkurat  den leiligheten i akkurat den gata, han hadde bestemt seg. Vi begrenser hans klagerett også ved å opplyse om skadedyrene og sto sterkere dersom det skulle ha blitt en sak.

Du kan også ta en titt på denne artikkelen: http://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/boligsalg/hva-ma-det-informeres-om/

Anonymkode: 7d6ca...21c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å være helt ærlig på egenerklæringsskjemaet. Da sover du bedre om natta, og har ditt på det tørre.

Det er det beste. Du er jo kvitt sølvkreene nå, så det spiller da ingen rolle om de har vært der nå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du må ikke være så dum at du sier sannheten på dette skjemaet. Da vil nye eier begynne å inspisere inni alle vegger garantert. (ja det finnes mange slike kjøpere dessverre). Her er det best å late som alt er bra. Mye mindre sjanse for konflikt også får du høyere pris. 

Folk er som sauer, de går etter hvereandre. Om de får nyss om at noe ikke er bra, så skal de faen meg gjøre et eksempel av det. Det er helt utrolig hvor mange korrupte mennesker det finnes der ute. 

Vær forsiktig! 

Skal selge selv nå, og jeg kommer nok til å lyge på 5-10 punkter, for å unngå kjøpere som borrer og sager hull i vegger og gulv for å "TA DEG"

Anonymkode: 9746a...174

 
 

Men på en annen side, det å føle seg lurt etter å ha kjøpt bolig er noe av det jævligste som finnes. Som regel er ikke sølvkre noe store greier, det er som regel det mildeste av "skadedyr". Men å regelrett stå å lyve opp i ansiktet på en som skal ut med alt fra 2,5 til gud vet hvor mange milioner, da hadde det lett blitt problem i ettertid og du ville ha fått høre det. 

Så da er det greit å vite at det finnes slike mennesker som deg der ute, for da blir jo vi som skal kjøpe være skeptiske uansett og vil se ekstra godt etter uansett hva en selger sier. 

Endret av dillyduzit
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du må ikke være så dum at du sier sannheten på dette skjemaet. Da vil nye eier begynne å inspisere inni alle vegger garantert. (ja det finnes mange slike kjøpere dessverre). Her er det best å late som alt er bra. Mye mindre sjanse for konflikt også får du høyere pris. 

Folk er som sauer, de går etter hvereandre. Om de får nyss om at noe ikke er bra, så skal de faen meg gjøre et eksempel av det. Det er helt utrolig hvor mange korrupte mennesker det finnes der ute. 

Vær forsiktig! 

Skal selge selv nå, og jeg kommer nok til å lyge på 5-10 punkter, for å unngå kjøpere som borrer og sager hull i vegger og gulv for å "TA DEG"

Anonymkode: 9746a...174

Dette er noe av det dummeste jeg har lest. 

Du skyter deg mer i foten av å lyve på et sånt skjema. Dersom du har løyet i etterkant på dette skjemaet og de finner utav det så er det neppe sikkert at eierskifteforsikringen din dekker det og ved en evt rettsak i etterkant så må du dekke alt selv. 

Ts: du oppgir på egenærklæringen som andre sier her og at det ikke har vært problemer i ettertid.  Hva angår speil og skap på veggene trenger du ikke opplyse dette. 

Her er forøvrig egenærklæringsskjemaet:

http://www.advokatsylte.no/filemanager/download_file/file/623607.pdf/HER.pdf så kan du se hva slags spørsmål du får på det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skadedyr er noe som blir spurt spesifikt om på egenerklæringsskjema, og her mener jeg du bør svare sant. Samtidig kan du passe på hvordan du formulerer deg: "Det ble påvist sølvkre på badet etter overtakelse fra forrige eier, men dette ble umiddelbart håndtert av borettslaget". 

Når det gjelder skapet så høres da ikke det veldig ille ut. Jeg ville sagt det til megler, og hørt hva de mente. Tror ikke mange ville reagert veldig på to skruer, men nå er ikke jeg veldig hysterisk heller :)

Anonymkode: 5ca18...50b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med megleren om dette skal skrives i egenoppgaven, eller taes inn i kontrakten alternativt opplyses om på kontraktsmøtet med selger.

Jeg hadde forøvrig ikke kjøpt en leilighet med sølvkrehistorikk uansett hva og hvem som har ryddet dem ut. Hadde jeg ikke fått info, og oppdaget dette etter innflytting, så hadde det blitt trøbbel.

Anonymkode: 1d523...745

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom dette har blitt formidlet til borettslaget, er sjansen stor for at neste eier også vil kontakte borettslaget hvis udyrene flytter inn igjen. Det er sånt man ofte gjør i tilfeller som dette. Da er det STOR sannsynlighet for at borettslaget vil røpe at dette problemet har vært der før, og da er du i trøbbel. ;)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Få med alt av betydning, det er din plikt som selger. Skal du ha eierskifteforsikring, er ikke denne verdt noen ting om du i tillegg ikke opplyser om disse forholdene der. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjøpte helt ny leilighet i 2014. Skal nå selge snart. 6 mnd etter jeg flyttet inn ble jeg plutselig plaget med sølvkre. Klaget til borettslaget, da jeg hadde 5 års garanti. De leide inn Anticimex, skadedyrsfirma, som var her et PR ganger. Etter de var her og spraya har jeg ikke sett noen, altså 1,5 år siden jeg har sett noen sølvkre. Bør jeg likevel oppgi dette til megler osv? Kan jeg få problemer i ettertid om jeg ikke gjør det?

Har også satt opp et høyskap på badet, skrudd fast i veggen med to skruer(skapet har ben). Dette er utført selv, samme med oppheng av nytt speil. Bør dette opplyses om?

Vil som dere skjønner unngå trøbbel i etterkant.

Anonymkode: ea307...c13

Dekket borettslaget utgiftene altså?

Trodde det var eget ansvar siden det skyldes at man har det for tett og fuktig inne.

Anonymkode: d81b4...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må ikke være så dum at du sier sannheten på dette skjemaet. Da vil nye eier begynne å inspisere inni alle vegger garantert. (ja det finnes mange slike kjøpere dessverre). Her er det best å late som alt er bra. Mye mindre sjanse for konflikt også får du høyere pris. 

Folk er som sauer, de går etter hvereandre. Om de får nyss om at noe ikke er bra, så skal de faen meg gjøre et eksempel av det. Det er helt utrolig hvor mange korrupte mennesker det finnes der ute. 

Vær forsiktig! 

Skal selge selv nå, og jeg kommer nok til å lyge på 5-10 punkter, for å unngå kjøpere som borrer og sager hull i vegger og gulv for å "TA DEG"

Anonymkode: 9746a...174

Det virker som om du ikke forstår et snev av juss. Hvis skadedyrene oppdages og TS unnlater å oppgi det snakker vi jo umiddelbart om heving av kjøp eller prisavslag, dette blir dyrt. Det kan også bli en langvarig og dyr rettsprosess. 

Så lenge du har opplyst om at det har vært skadedyr, så spiller det jo absolutt ingen rolle om de borrer hull i veggene eller river dem ned. Hvis de finner skadedyr har de jo fått informasjon om det, og TS vil følgelig ikke være ansvarlig for det problemet. Hvis TS ikke hadde sagt fra kan hen ikke påberope seg at det ble solgt i god tro, og da vil hen selvfølgelig være ansvarlig for det.

Håper kjøperne finner feilene og får et saftig prisavslag slik at du lærer deg normal folkeskikk.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dekket borettslaget utgiftene altså?

Trodde det var eget ansvar siden det skyldes at man har det for tett og fuktig inne.

Anonymkode: d81b4...d7e

De dekket alt ja. Eller utbygger tok regninga, men borettslaget fiksa avtalen. Jeg har jo 5 års garanti siden det er nybygg.

Anonymkode: ea307...c13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, amativeReflection skrev:

Det virker som om du ikke forstår et snev av juss. Hvis skadedyrene oppdages og TS unnlater å oppgi det snakker vi jo umiddelbart om heving av kjøp eller prisavslag, dette blir dyrt. Det kan også bli en langvarig og dyr rettsprosess. 

Så lenge du har opplyst om at det har vært skadedyr, så spiller det jo absolutt ingen rolle om de borrer hull i veggene eller river dem ned. Hvis de finner skadedyr har de jo fått informasjon om det, og TS vil følgelig ikke være ansvarlig for det problemet. Hvis TS ikke hadde sagt fra kan hen ikke påberope seg at det ble solgt i god tro, og da vil hen selvfølgelig være ansvarlig for det.

Håper kjøperne finner feilene og får et saftig prisavslag slik at du lærer deg normal folkeskikk.

Jeg tenker jeg må opplyse om det. Måtte bare spørre, ble litt usikker siden de tross alt ikke har vært her på 1,5 år. Vil absolutt ikke ha noe trøbbel i etterkant. Kan folk borre i veggene osv før de har kjøpt boligen? 

Anonymkode: ea307...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker jeg må opplyse om det. Måtte bare spørre, ble litt usikker siden de tross alt ikke har vært her på 1,5 år. Vil absolutt ikke ha noe trøbbel i etterkant. Kan folk borre i veggene osv før de har kjøpt boligen? 

Anonymkode: ea307...c13

Hvis du gir meg lov til å bore hull i veggene dine kan jeg selvsagt det. Men hvis du sier nei til det vil det jo være forbudt og forbundet med erstatningsplikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei folk kan ikke bore hull o veggene dine på visning. Du bør være ærlig i egenerklæring skjemaet, noe annet vil svi seg. Borettslaget vet jo om dette så det er bevis på at du lyvde i skjemaet hvis du krysser av for at du ikke vet om skadedyr rubrikken. 

Anonymkode: a3c3d...c10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...