Gå til innhold

Far som hviler middag...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skjønner deg godt jeg TS, vi har samme problemstilling her i huset. Vi har en på 6 mnd og en på 3 år, og vi er begge slitne på ettermiddagen. Det som irriterer meg mest er at han bare går og legger seg på sofaen/setter seg på kontoret uten å spørre om det er greit for meg, for når han trekker seg tilbake blir det jo automatisk mer på meg, og jeg er jo sliten jeg og! Hvis han en gang i blant spurte om det var OK at jeg tar ungene og at han hviler litt ville jeg ikke reagert, men det er det at han tar det som en selvfølge som irriterer mest.

Uansett synes jeg at man kan vente med å hvile til barna er i seng. Man er som regel slitne begge to, og ettermiddagene blir enklere om man er to.

Anonymkode: 788bb...cba

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stakkars mann! Gi ham den lille halvtimen sin. Du kan jo bare hvile før/etterpå. 

• Liker 2
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vent til unger kommer.

Jeg har en sykdom som gir behov for MYE hvile, og det er ingen bønn etter jeg fikk barn.

Anonymkode: b155f...aeb

Men i dette tilfellet virker det jo som om TS ikke trenger at han er våken akkurat de 30 minuttene? Hvis hun løper rundt og stresser livet av seg er det selvsagt helt annerledes. Men når man er to om det, er jo litt av fordelene at man kan få seg litt hvile mens den andre passer på.

Skrevet

Jeg synes det er helt ok å trenge å hvile litt 20-30 minutter, men i likhet med de andre bør ikke det gå ut over dere (utenom at du må ta styringa selv, det synes jeg er jobb nok!). Fraråder å legge seg i senga, men jeg ser at dere har ei kjellerstue, og det er jo et perfekt sted for en powernap. Far kan ikke kreve total stillhet i felles oppholdsrom. Ungene kan lære seg å ta hensyn når de blir større, men ikke nå. Jeg sover sjelden, men trenger å hvile 20 minutter, og er et mye bedre menneske og familiemedlem etterpå... 

Anonymkode: c04fa...27d

• Liker 1
Skrevet
På 13. januar 2017 den 14.29, AnonymBruker skrev:

Kjenner jeg er glad for at jeg ikke er mannen din. Lærer mer og mer om hva jeg må se etter så jeg får unngått damer som deg

Anonymkode: 67e69...428

Haha, du skal få deg et sjokk etter 2-3 år i et forhold med eventuellt småbarn ! Ts er jo ikke så vanskelig og innrømmer selv i flere svar at hun sikkert tar feil. Lykke til med å finne en person uten problemer :ler:

Anonymkode: 75d62...2f4

Skrevet

Tviler på at samboeren min hadde holdt syrlige kommentarer for seg selv om jeg la meg på sofaen en halvtime hver dag, når vi bare har et par timer til rådighet sammen. :ler: Det gjelder nok meg også, for øvrig. 

Jeg jobber skift så vi har helt andre rutiner enn familier med to 8-4 jobber, så her har vi én dag i uka hvor begge er ferdige 16.15 (vi jobber 20 meter fra hverandre), barn skal hentes hos dagmamma og vi skal gjerne handle og kjøre hjem (hjemme ca. 16.45-17.00) og hadde en av oss da lagt seg på sofaen før ungen(e) var i senga si hadde ikke den andre satt pris på det. Man får finne tid til en hvil på andre tidspunkter, mener jeg. Vi er heldigvis enige. :)

• Liker 2
Skrevet
På 13.1.2017 den 14.09, Melkebart skrev:

Kanskje du skal sette deg i sofan i 30 minutter og slappe av etter middagen du å da ?:-) Oppvasken kan stå i en halvtime 😄

Har ikke alle oppvaskmaskin i 2017?

Anonymkode: 713dd...717

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke alle oppvaskmaskin i 2017?

Anonymkode: 713dd...717

Ikke som fyller seg selv,tror jeg, i såfall vil jeg gjerne få vite hvor man får tak i den!

• Liker 2
Skrevet

Før du sutrer...tenk på de som er alene med to eller flere barn. Som er på jobb hele uken. Som er alene i helger...

Anonymkode: 4a9e0...326

• Liker 1
Skrevet
På 1/13/2017 den 13.43, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om jeg rett og slett trenger en realitetsorientering. Kanskje jeg krever for mye eller er for irritabel, men saken er den at jeg har en flott mann. Vi har et stort hus og tre ganske små barn (1, 3 og 7 år). Vi bidrar begge i husarbeid, selv om jeg nok "ser" mer/lettere hva som skal gjøres enn han (for eksempel kan han rydde stua når kvelden kommer, men ser aldri st gulvet må kostes og kjøkkenbenken tørkes av) og han husker aldri at sengetøyet må skiftes). Vi følger opp barna mye begge to, og deler på levering og henting, legging etc. Jeg gjør nok samlet sett mest i hus og med barn, og kan være frustrert over det, men han tar mye mer vedlikehold utvendig enn meg, og blir nok litt oppgitt over meg der. Vi jobber begge to og begge sover litt dårlig om natta (deler på nettene og sover ut en dag hver i helgene).  Det som imidlertid får mitt blodtrykk til å stige, er st han hver eneste dag etter middag, legger seg på sofaen med mobilen. Han sier han trenger å hvile litt. Det ender alltid med at han sovner, mens jeg leker med barna på deres rom. Han ligger ikke så lenge, kanskje 30 min, men jeg mener det er unødvendig av en frisk mann å måtte hvile hver dag etter middag. Han er jo ikke 80 år! Telefonen kan han sitte med når ungene har lagt seg, mener jeg, og så lenge de ikke får sitte foran en skjerm, mener jeg vi heller ikke trenger å gjøre det. I tillegg blir jeg irritert over at han bare legger seg ned fordi det da selvfølgelig betyr at han tar det som en selvfølge at jeg er våken. Han mener at her ikke kan bli sur av den grunn og at jeg bare kan si fra hvis jeg trenger å hvile. Det er sjelden jeg føler behov for det egentlig og jeg synes også et blir dumt å bruke en lille tida vi har på ettermiddagene, til å sove. Hverdagene er jo travle, og etter middag er et gjerne bare 2-3 timer før de minste begynner med kveldsstellet. Men kanskje bør jeg bare akseptere at han har dere behovet isteden for å gå rundt og være sur? Akkurat nå blir det ofte til at jeg slenger sånn småspydige kommentarer (f.x "jeg kan leke med dere jeg, for pappa trener å hvile" liksom for å få ham til å føle seg litt lat). Skikkelig dumt egentlig.... Er jeg helt urimelig eller??

Anonymkode: 3e4d6...b48

I stedet for å bli irritert, kanskje du også skal ta deg en liten lur, etter eller før han gjør det? Eller noe annet som bare handler om deg? Det kan jo hende det kunne ha gjort deg og dere godt. Er det også sånn at du MÅ leke med barna hver ettermiddag, eller kan de av og til styre leken sjøl? Jeg forstår at de trenger tilsyn, men de må jo lære seg å bli underholdt uten en voksen også? Pass deg i alle fall for å bli en martyr. Ja, hva så om sengetøyet er på ei uke ekstra, ja hva så om benkene er litt ekstra skitne i dag, kanskje det var verdt det da dere begge fikk en ekstra halvtime til egentid?

Anonymkode: e7435...2f8

• Liker 1
Skrevet
På 13.1.2017 den 13.43, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om jeg rett og slett trenger en realitetsorientering. Kanskje jeg krever for mye eller er for irritabel, men saken er den at jeg har en flott mann. Vi har et stort hus og tre ganske små barn (1, 3 og 7 år). Vi bidrar begge i husarbeid, selv om jeg nok "ser" mer/lettere hva som skal gjøres enn han (for eksempel kan han rydde stua når kvelden kommer, men ser aldri st gulvet må kostes og kjøkkenbenken tørkes av) og han husker aldri at sengetøyet må skiftes). Vi følger opp barna mye begge to, og deler på levering og henting, legging etc. Jeg gjør nok samlet sett mest i hus og med barn, og kan være frustrert over det, men han tar mye mer vedlikehold utvendig enn meg, og blir nok litt oppgitt over meg der. Vi jobber begge to og begge sover litt dårlig om natta (deler på nettene og sover ut en dag hver i helgene).  Det som imidlertid får mitt blodtrykk til å stige, er st han hver eneste dag etter middag, legger seg på sofaen med mobilen. Han sier han trenger å hvile litt. Det ender alltid med at han sovner, mens jeg leker med barna på deres rom. Han ligger ikke så lenge, kanskje 30 min, men jeg mener det er unødvendig av en frisk mann å måtte hvile hver dag etter middag. Han er jo ikke 80 år! Telefonen kan han sitte med når ungene har lagt seg, mener jeg, og så lenge de ikke får sitte foran en skjerm, mener jeg vi heller ikke trenger å gjøre det. I tillegg blir jeg irritert over at han bare legger seg ned fordi det da selvfølgelig betyr at han tar det som en selvfølge at jeg er våken. Han mener at her ikke kan bli sur av den grunn og at jeg bare kan si fra hvis jeg trenger å hvile. Det er sjelden jeg føler behov for det egentlig og jeg synes også et blir dumt å bruke en lille tida vi har på ettermiddagene, til å sove. Hverdagene er jo travle, og etter middag er et gjerne bare 2-3 timer før de minste begynner med kveldsstellet. Men kanskje bør jeg bare akseptere at han har dere behovet isteden for å gå rundt og være sur? Akkurat nå blir det ofte til at jeg slenger sånn småspydige kommentarer (f.x "jeg kan leke med dere jeg, for pappa trener å hvile" liksom for å få ham til å føle seg litt lat). Skikkelig dumt egentlig.... Er jeg helt urimelig eller??

Anonymkode: 3e4d6...b48

Jeg hadde en eks som tok middagshvil på sofaen. Hadde han vært ute i jobb og bidratt hjemme, hadde jeg forstått middagshvilen hans, men når han ikke bidro til noe omtrent, ble jeg irritert. Nå er jeg alene mamma til min datter og jeg må ha litt egentid hver dag, fordi jeg er introvert og har BEHOV for det, ellers blir jeg ukoselig. Det blir for mye. Det er nok vanskelig å forstå for de som ikke er introverte. Av og til, en sjelden gang må jeg ta 15 min på sofaen, og de 15 min er magiske! De gjør underverker, og jeg blir så opplagt igjen. 

Når jeg trenger litt egentid etter jobb og henting i barnehage, sier jeg bare at nå skal mamma gjøre det og det, så kan du leke litt alene. Så kan vi leke sammen igjen etterpå. Og det er helt greit for min datter. Hun har også behov for egentid hjemme iblant. Det er viktig at barna også kan leke og finne på ting alene. De må bruke fantasien sin, ikke leke med foreldrene sine hele tiden. Det er ikke bra det heller..om det blir for mye. 

Alle mennesker er forskjellige og har forskjellig behov. Noen har behov for egentid og må ta den når de trenger det. Andre er bare late, og utnyttet muligheten osv.

30 minutter er da ingenting. Unn han de 30 minuttene om han har behov for det. men klager han om dere er i stuen når han hviler, si ifra om at luren kan taes på soverommet eller gjesterom for eksempel. For dere kan ikke gå på tå hev for å ikke forstyrre far i FELLESOMRÅDET.

Jeg har vokst opp med at pappa tok middagslur på sofaen. Pappa jobbet hardt, så han var sliten etter jobb.. Klagde han, fikk han kjeft av mamma og hun sa at han heller kan gå opp og legge seg istedet, for vi kan ikke gå på tå hev for at du skal få hvile. Fellesområdet, er fellesområdet.. 
Det har gått fint, og jeg synes selv det er godt med middagshvil iblant, men om lyder osv plager meg, må jeg legge meg på soverommet. 

Skrevet
På 13.1.2017 den 22.45, AnonymBruker skrev:

Når dere var ett år?

Anonymkode: 443bf...7aa

Iallfall siden lenge før jeg husker det. Jeg tror rett og slett foreldre var flinkere til å la selv små barn holde på alene før?  Vi var jo i samme rom,  så foreldrene mine var jo tilgjengelige,  men vi krevde ikke full oppmerksomhet hele tiden og kunne holde på alene.  Noe jeg synes det ser ut til at svært få barn kan i dag.  

Anonymkode: 6dcf9...c40

• Liker 2
Skrevet
På 13.1.2017 den 19.08, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ts litt. Vi har samme gode fordeling som dere, deler på helgen og nattevåk..  Men også her kan mannen finne på å sette seg ved PC eller ta en powernap på ettermiddagen. Og det er helt greit, om vi deler litt på. At det ikke er hver dag, og at jeg kan trekke meg til loftstuen med en bok rett etter middag en tung dag mens han tar barna med ut for å hoppe i sølepytter istedet for å sove på sofaen. 

Hadde det blitt en vane hver dag så hadde jeg begynt å irritere meg også og pekt på at han får legge seg tidligere på kvelden om han trenger mer søvn. 

Anonymkode: 2f16d...b9b

Jeg synes det er veldig kontrollerende å bli sur på partneren for en liten lur på 30 minutter etter middag. Hvorfor skal du bestemme at han ikke kan gjøre det og deretter be ham og å legge seg tidligere hvis han er trøtt?

Jeg blir faktisk satt ut over hvor mye enkelte ønsker å styre partnerne sine og hvordan de klarer å lage et stort nummer ut av ingen ting.
30 minutter på sofaen er jo ingen ting etter en lang arbeidsdag. Hvis han trenger det, hvem er du til å si han ikke gjør det. Jeg hadde blitt veldig såret og lei meg hvis mannen min ikke unnet meg det en gang.

Anonymkode: 16cc4...53e

• Liker 1
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Iallfall siden lenge før jeg husker det. Jeg tror rett og slett foreldre var flinkere til å la selv små barn holde på alene før?  Vi var jo i samme rom,  så foreldrene mine var jo tilgjengelige,  men vi krevde ikke full oppmerksomhet hele tiden og kunne holde på alene.  Noe jeg synes det ser ut til at svært få barn kan i dag.  

Anonymkode: 6dcf9...c40

Nå har jeg nok ikke lagt meg til å sove med en etteråring i rommet. Men er enig med deg i at det ser ut til at de med små barn i dag gir disse barna full oppmerksomhet hele tiden. Lekegrinder er det ikke mange som har lenger. 
Jeg har tenkt det mange ganger når jeg ser hvordan ungene blir underholdt dagen lang, at tidene må ha forandret seg. Når mine unger var så små, gjorde jeg andre ting enn å holde på med ungene absolutt hele tiden. De satt og lekte litt selv også,

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er veldig kontrollerende å bli sur på partneren for en liten lur på 30 minutter etter middag. Hvorfor skal du bestemme at han ikke kan gjøre det og deretter be ham og å legge seg tidligere hvis han er trøtt?

Jeg blir faktisk satt ut over hvor mye enkelte ønsker å styre partnerne sine og hvordan de klarer å lage et stort nummer ut av ingen ting.
30 minutter på sofaen er jo ingen ting etter en lang arbeidsdag. Hvis han trenger det, hvem er du til å si han ikke gjør det. Jeg hadde blitt veldig såret og lei meg hvis mannen min ikke unnet meg det en gang.

I alle andre faser av livet ville jeg vært enig med deg. Men som mor til småbarn som trenger omsorg omtrent hele tiden (da mener jeg 1 år og yngre) og kort tid mellom middag og legging ville jeg følt det var veldig feil om den ene av foreldrene hver dag skulle hvile 30 min akkurat på denne tiden. Av og til når man er ekstra sliten - ja, selvsagt! Og etter at barna har lagt seg, helt greit! 

Anonymkode: 21dda...32b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...