AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #21 Skrevet 13. januar 2017 Kjenner jeg er glad for at jeg ikke er mannen din. Lærer mer og mer om hva jeg må se etter så jeg får unngått damer som deg Anonymkode: 67e69...428 3
Irja Skrevet 13. januar 2017 #22 Skrevet 13. januar 2017 Barna legger seg jo ikke spesielt sent i denne alderen.. Han får ta seg sammen og "holde ut" til barna skal legge seg, mener jeg!
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #23 Skrevet 13. januar 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor leker du med barna på deres rom, er det for å ikke forstyrre far? Jeg mener at trenger man å hvile, så gjør man det ikke midt i stua. Anonymkode: 98d8e...59b Hvorfor ikke? Det er nok det som er avgjørende om man bare ligger en halvtime eller ikke. Går man og legger seg på soverommet så sover iallfall ikke jeg 30 minutter, da risikerer jeg å sove i timer. Nei soverommet er for nattesøvn, men noen få minutter i stolen eller på sofaen i stua gjør underverker for de som trenger det. Og ts, det er slett ikke bare for gamle mennesker. Jeg kjenner 80 åringer som aldri tar seg en tuppelur på sofaen, og jeg kjenner 20 åringer som gjør det. Det har da ikke noe med alder å gjøre. Unn ham de få minuttene da. Selv tok jeg ofte ofte en middagslur i 20 årene, men ikke nå lenger, har lett for å bli tung i hodet etterpå, men det er veldig godt å få disse få minuttene etter en lang arbeidsdag. Anonymkode: 16cc4...53e 4
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #24 Skrevet 13. januar 2017 Takk for enda flere svar! Et poeng jeg skal ta med meg, er at han kan hvile på et annet rom. Nå ligger han på sofaen og blir irritert hvis ungene bråker eller kommer bort til ham. Derfor går vi gjerne på et annet rom. Det er jo også et element i min irritabilitet...Tror jeg skal snakke med ham om at det er helt greit st han trenger litt hvile, men at han da må gå på soverommet eller i kjellerstua. Det tror jeg kanskje vil hjelpe litt. Anonymkode: 3e4d6...b48 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #25 Skrevet 13. januar 2017 Jeg synes det virker som du kunne trenge 30 min timeout selv for å nullstille deg... Folk har forskjellige behov, sånn er det bare. Min mann hviler også middag og selv om jeg ikke skjønner at han får det til, så unner jeg han det som regel så lenge huset ikke står på hodet. Jeg synes det er fint med en pause selv innimellom, så selv om jeg ikke nødvendigvis sover så kan jeg godt ta 30 min egentid på soverommet og slappe av med noe jeg har utbytte av. Ser forøvrig ut som dere har ganske lange ettermiddager, så det er ikke sånn at ungene lider av det heller. Hadde han kommet hjem klokka 18 og så hatt 30 min hvil hadde det vært noe annet. Anonymkode: 6d71f...91d
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #26 Skrevet 13. januar 2017 1 minutt siden, Irja skrev: Barna legger seg jo ikke spesielt sent i denne alderen.. Han får ta seg sammen og "holde ut" til barna skal legge seg, mener jeg! Men er det virkelig bedre å være trøtt, utålmodig, ha kort lunte, være irritabel, og ikke klare å konsentrere seg og være mentalt tilstede fra man kommer hjem til ungene legger seg, enn det er å ta en 30 min hvil og så være i godt humør med ungene resten av kvelden..? Virkelig? Der er ikke sånn at det bare er å ta seg sammen. Man kan prøve å klistre på seg et smil, men er man sliten i hodet og trøtt og lei, får ihvertfall ikke jeg det til mer enn en ti minutters tid. Hvorfor så lite aksept for at folk har ulike behov? Noen er introverte, og trenger litt stillhet og fred for å få samlet energien igjen. Så mye som 1/3 av befolkningen er slik. Det er så lett å si at "Jammen det er jo bare å ta seg sammen", men vet du hva, det er ikke det i praksis. Anonymkode: 6ad7a...850 13
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #27 Skrevet 13. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for enda flere svar! Et poeng jeg skal ta med meg, er at han kan hvile på et annet rom. Nå ligger han på sofaen og blir irritert hvis ungene bråker eller kommer bort til ham. Derfor går vi gjerne på et annet rom. Det er jo også et element i min irritabilitet...Tror jeg skal snakke med ham om at det er helt greit st han trenger litt hvile, men at han da må gå på soverommet eller i kjellerstua. Det tror jeg kanskje vil hjelpe litt. Anonymkode: 3e4d6...b48 Jeg er enig i at han får legge seg på soverommet hvis han ikke tåler å bli forstyrret på sofaen. Resten av familien skal ikke trenge å rømme stua! Anonymkode: 6d71f...91d 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #28 Skrevet 13. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for enda flere svar! Et poeng jeg skal ta med meg, er at han kan hvile på et annet rom. Nå ligger han på sofaen og blir irritert hvis ungene bråker eller kommer bort til ham. Derfor går vi gjerne på et annet rom. Det er jo også et element i min irritabilitet...Tror jeg skal snakke med ham om at det er helt greit st han trenger litt hvile, men at han da må gå på soverommet eller i kjellerstua. Det tror jeg kanskje vil hjelpe litt. Anonymkode: 3e4d6...b48 Det skjønner jeg veldig godt du blir irritert av! Da hadde han fått høre det av meg også. Stuen er et fellesrom, om man ikke tåler at andre bruker det som normalt, får man gå et annet sted å hvile. Anonymkode: 6ad7a...850 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #29 Skrevet 13. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for enda flere svar! Et poeng jeg skal ta med meg, er at han kan hvile på et annet rom. Nå ligger han på sofaen og blir irritert hvis ungene bråker eller kommer bort til ham. Derfor går vi gjerne på et annet rom. Det er jo også et element i min irritabilitet...Tror jeg skal snakke med ham om at det er helt greit st han trenger litt hvile, men at han da må gå på soverommet eller i kjellerstua. Det tror jeg kanskje vil hjelpe litt. Anonymkode: 3e4d6...b48 Mannen min trenger også hvile midt på lyse dagen, men da aksepterer jeg ikke at han ligger på stua og forventer at hele familien skal være stille (for det gjør han). Så han får beskjed om å legge seg i senga. Han sover riktignok mye lenger enn 30 min da:/ Anonymkode: 8db6f...b27 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #30 Skrevet 13. januar 2017 Jeg har tro på at en powernap kan gjøre underverker og jeg syntes du var litt urimelig i HI. Men at han faktisk forventer at han skal få ha ro og fred midt i felles oppholdsrom med tre små barn i huset, DET hadde fått meg til å bli rasende. Det første jeg tenkte var at her må det stikke noe under, og jeg tror dette kan være issuen. Anonymkode: 33eca...c52 1
Fru Uperfekt Skrevet 13. januar 2017 #31 Skrevet 13. januar 2017 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på om jeg rett og slett trenger en realitetsorientering. Kanskje jeg krever for mye eller er for irritabel, men saken er den at jeg har en flott mann. Vi har et stort hus og tre ganske små barn (1, 3 og 7 år). Vi bidrar begge i husarbeid, selv om jeg nok "ser" mer/lettere hva som skal gjøres enn han (for eksempel kan han rydde stua når kvelden kommer, men ser aldri st gulvet må kostes og kjøkkenbenken tørkes av) og han husker aldri at sengetøyet må skiftes). Vi følger opp barna mye begge to, og deler på levering og henting, legging etc. Jeg gjør nok samlet sett mest i hus og med barn, og kan være frustrert over det, men han tar mye mer vedlikehold utvendig enn meg, og blir nok litt oppgitt over meg der. Vi jobber begge to og begge sover litt dårlig om natta (deler på nettene og sover ut en dag hver i helgene). Det som imidlertid får mitt blodtrykk til å stige, er st han hver eneste dag etter middag, legger seg på sofaen med mobilen. Han sier han trenger å hvile litt. Det ender alltid med at han sovner, mens jeg leker med barna på deres rom. Han ligger ikke så lenge, kanskje 30 min, men jeg mener det er unødvendig av en frisk mann å måtte hvile hver dag etter middag. Han er jo ikke 80 år! Telefonen kan han sitte med når ungene har lagt seg, mener jeg, og så lenge de ikke får sitte foran en skjerm, mener jeg vi heller ikke trenger å gjøre det. I tillegg blir jeg irritert over at han bare legger seg ned fordi det da selvfølgelig betyr at han tar det som en selvfølge at jeg er våken. Han mener at her ikke kan bli sur av den grunn og at jeg bare kan si fra hvis jeg trenger å hvile. Det er sjelden jeg føler behov for det egentlig og jeg synes også et blir dumt å bruke en lille tida vi har på ettermiddagene, til å sove. Hverdagene er jo travle, og etter middag er et gjerne bare 2-3 timer før de minste begynner med kveldsstellet. Men kanskje bør jeg bare akseptere at han har dere behovet isteden for å gå rundt og være sur? Akkurat nå blir det ofte til at jeg slenger sånn småspydige kommentarer (f.x "jeg kan leke med dere jeg, for pappa trener å hvile" liksom for å få ham til å føle seg litt lat). Skikkelig dumt egentlig.... Er jeg helt urimelig eller?? Anonymkode: 3e4d6...b48 Ser ikke problemet ditt. Kanskje jeg er litt gammaldags men det er helt normalt for meg å legge seg nedpå en 20-30 min etter middag middagshvilen skal selvfølgelig foretas på soverommet og ikke i ett rom som alle skal kunne bruke Endret 13. januar 2017 av Fru Uperfekt 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #32 Skrevet 13. januar 2017 Det hadde vært greit for meg at han sov etter middag(og oppvasken), men ikke i stua. Dette ville og forutsatt at han var ordentlig aktiv i familielivet og husholdningen etter luren sin. Jeg synes muligens han burde kunne ta en powernap, men hvis han slenger seg på sofaen for å spille eller surfe på telefonen og sovner, ville jeg tenkt at det muligens var fordi han var litt lat. Dere kan jo prøve at dere begge har 30 min "alenetid" hver dag og se hvordan det går? Altså hvis man ikke kan ta en powernap, så må man faktisk skjerpe seg når man har familie og barn. Bor man alene kan man gjøre hva man vil, men når man har barn kan man ikke gå rundt å være gretten og sur uansett hva. Hva om du skal reise bort noen dager? Skal han ta seg en lur mens barna sitter alene og venter? Jeg tenker at som i en del andre tråder, ville folk svart anerledes hvis TS var mann og det var kona som lå en halvtime på sofaen. Anonymkode: d118a...cc2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #33 Skrevet 13. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det hadde vært greit for meg at han sov etter middag(og oppvasken), men ikke i stua. Dette ville og forutsatt at han var ordentlig aktiv i familielivet og husholdningen etter luren sin. Jeg synes muligens han burde kunne ta en powernap, men hvis han slenger seg på sofaen for å spille eller surfe på telefonen og sovner, ville jeg tenkt at det muligens var fordi han var litt lat. Dere kan jo prøve at dere begge har 30 min "alenetid" hver dag og se hvordan det går? Altså hvis man ikke kan ta en powernap, så må man faktisk skjerpe seg når man har familie og barn. Bor man alene kan man gjøre hva man vil, men når man har barn kan man ikke gå rundt å være gretten og sur uansett hva. Hva om du skal reise bort noen dager? Skal han ta seg en lur mens barna sitter alene og venter? Jeg tenker at som i en del andre tråder, ville folk svart anerledes hvis TS var mann og det var kona som lå en halvtime på sofaen. Anonymkode: d118a...cc2 Det kan fint være at man trenger å koble av fordi man er sliten i hodet, helt uten at man er lat. Jeg er introvert, jeg har veldig behov for å få koble av. Det hender jeg sovner også, men som regel holder det å få litt tid i sofaen for meg selv. Det er forskjell på å være alene og ikke være alene. Ja, når man er alene MÅ man. Men når man er alene, så MÅ man kun om partneren ikke tar hensyn til hva man har behov for.. En viktig del av et parforhold er å gi og ta, og støtte hverandre så godt det lar seg gjøre. Ts kan gi mannen de 30 minuttene han har behov for, for å være grei. Så kan han gi henne noe hun har behov for for å være grei og for å gjøre hverdagen bedre for den personen man forhåpentligvis elsker med tanke på at man har valgt å få barn med vedkommende... Anonymkode: 6ad7a...850 2
Gjest chisandra Skrevet 13. januar 2017 #34 Skrevet 13. januar 2017 Synes det høres ut som du har en super mann, ts - og det virker jo som du ser det selv også. Så får han heller ta powernapen sin et annet sted i huset hvis han ikke orker vanlig barnestøy den halvtimen.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #35 Skrevet 13. januar 2017 Jeg startet en liknende tråd for noen mnd siden, og fikk litt andre svar http://forum.kvinneguiden.no/topic/1055346-vanlig-å-hvile-middag-når-man-har-småbarn/#comment-18672237 Mannen min sluttet faktisk med det av seg selv, han skjønte vel at det var dårlig timing. Og han klarer seg uten den duppen, så det var nok mest en vane. Han tar ofte en liten power nap etter at barna har lagt seg da. Tror menn ofte er "flinkere" enn damer til å bare ta seg egentid (typ skal legge seg nedpå fem min og så blir det en halvtime, sitte på do i 20 min etc). Vi damer burde kanskje gjøre det mer, men hvem skal da holde hjulene igang? Når man kanskje har 2-3 timer med barna om ettermiddagen synes jeg det er dumt å sove bort 30 min av dette. Men dere må jo vurdere hvor nødvendig denne hvilen er for at mannen din skal fungere. Anonymkode: 21dda...32b
Sirah Skrevet 13. januar 2017 #36 Skrevet 13. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for enda flere svar! Et poeng jeg skal ta med meg, er at han kan hvile på et annet rom. Nå ligger han på sofaen og blir irritert hvis ungene bråker eller kommer bort til ham. Derfor går vi gjerne på et annet rom. Det er jo også et element i min irritabilitet...Tror jeg skal snakke med ham om at det er helt greit st han trenger litt hvile, men at han da må gå på soverommet eller i kjellerstua. Det tror jeg kanskje vil hjelpe litt. Anonymkode: 3e4d6...b48 DET er jeg enig med deg i! Han kan ikke forvente at dere skal rømme fellesrommet fordi at han vil ha en powernap! Kan han ikke hvile med dere i stua så får han finne seg et annet rom. 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #37 Skrevet 13. januar 2017 Du er urimelig. At du får minner om en gammel mann er uhørt. All forskning viser at folk bør, og har godt av en sånn pause. Legg deg på gulvet med ungene og ha en rolligstund eks. Syns din mann er fornuftig. Har alle brukt tiden riktig, tatt hensyn til kroppen så har vi alle tatt pause. Vi praktiserer en stille stund. Ingen lyder av tv..radio. rett ut på sofa Anonymkode: 4a9e0...326 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #38 Skrevet 13. januar 2017 Når er dere ferdig med middag, og når legger ungebe seg da? Anonymkode: 11481...90c
Hactar Skrevet 13. januar 2017 #39 Skrevet 13. januar 2017 Helt ok å ta seg en powernap, men jeg hadde ikke sittet på et rom med barna og lekt stilleleken imens, altså. Her tar mannen en hvil etter middag mens jeg rydder av bordet og barna klarer seg selv. Da går han fra så sliten at han nesten snøvler, til kvikk og rask og fit for fight på en halvtime. Helt utrolig hva den lille restarten av hjernen gjør for ham. 4
Spiteful Skrevet 13. januar 2017 #40 Skrevet 13. januar 2017 Du er urimelig. Man må ikke være gammel for å være trøtt etter middag. Jeg er 18år og hvis jeg først sovner etter middag så våkner jeg ikke igjen før morgenen etter, våkner jeg blir jeg gretten. Syns du skal la han få sove i 30 min etter middag. Folk har helt forskjellige behov og noen minutter søvn har faktisk mye betynding for humøret. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå