AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #41 Skrevet 13. januar 2017 Jeg forstår ts litt. Vi har samme gode fordeling som dere, deler på helgen og nattevåk.. Men også her kan mannen finne på å sette seg ved PC eller ta en powernap på ettermiddagen. Og det er helt greit, om vi deler litt på. At det ikke er hver dag, og at jeg kan trekke meg til loftstuen med en bok rett etter middag en tung dag mens han tar barna med ut for å hoppe i sølepytter istedet for å sove på sofaen. Hadde det blitt en vane hver dag så hadde jeg begynt å irritere meg også og pekt på at han får legge seg tidligere på kvelden om han trenger mer søvn. Anonymkode: 2f16d...b9b 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #42 Skrevet 13. januar 2017 Her sover vi middag sammen (dvs jeg sover aldri, bare hviler). Barna aktiviserer seg fint selv og de vet at på den tiden skal det være rolig lek - ikke hyling og løping. Ingen problem. Hvorfor hviler aldri du? Koselig kjærestetid synes jeg! Anonymkode: 04492...e12 4
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #43 Skrevet 13. januar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her sover vi middag sammen (dvs jeg sover aldri, bare hviler). Barna aktiviserer seg fint selv og de vet at på den tiden skal det være rolig lek - ikke hyling og løping. Ingen problem. Hvorfor hviler aldri du? Koselig kjærestetid synes jeg! Anonymkode: 04492...e12 Med 1-åring i huset? Anonymkode: 21dda...32b 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #44 Skrevet 13. januar 2017 Tar power nap ofte selv, men da fra 18-18.30. Jeg smådupper mens unga ser på tv. Vi får alle fred og ro da. Skjønner fremdeles ikke helt hvorfor du må leke med barna. Klarer dem ikke å aktivisere seg selv? Anonymkode: 499c9...c1c
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #45 Skrevet 13. januar 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her sover vi middag sammen (dvs jeg sover aldri, bare hviler). Barna aktiviserer seg fint selv og de vet at på den tiden skal det være rolig lek - ikke hyling og løping. Ingen problem. Hvorfor hviler aldri du? Koselig kjærestetid synes jeg! Anonymkode: 04492...e12 Minstemann er 1 år. Han kan ikke være alene og leke på et rom. Han putter alt han finner i munnen, klatrer opp overalt uten å forstå at han kan falle ned etc etc. Jeg synes heller ikke den eldste skal ha ansvaret for å passe den minste fordi vi foreldrene skal hvile! Hun kan fint se etter ham mens jeg henter noe i noen få minutter, 'en ikke ei halvtime. Anonymkode: 3e4d6...b48 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #46 Skrevet 13. januar 2017 Nå klarer kvinner å lage et problem av dette også! Skal gi TS et godt tips. Server han et glass med kald vørterøl og gi han en klem! Alle mennesker er forskjellig, kanskje han trenger en timeout eller litt alenetid. Er sikker på at han blir glad om du tar en tur ut med barna, også blir du sikkert glad hvis han tar en tur ut med barna etter på eller neste dag. Var i et forhold en gang med en kvinne som ikke ville gå ut. Jeg fikk aldri noe særlig alenetid, og måtte gå inn på hobbyrommet for å slappe av litt. Jeg sa at hun kunne sove litt mens jeg gjorde alt inkl barna, men hun gjorde aldri slikt tilbake. Det var utrolig slitsomt. Istede for å legge det til rette for at begge kan få litt hvile og alenetid, så går man oppi hverandre og blir irritert. Mange er ikke særlig smart! Anonymkode: 0a3eb...c9b 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #47 Skrevet 13. januar 2017 Da er spørsmålet hva dere gjøre etter barna har lagt seg? Sitter han opp seint på mobil/pc? Anonymkode: 3ed0d...47c
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #48 Skrevet 13. januar 2017 Man kan godt ha behov for hvile, selv om man er ung og frisk. Kontorjobb? Det kan være stressende og mentalt slitsomt! Vi har alle noe å lære av de som har vett til å ta seg noen pauser! Skal man ha fred, så må man selvsagt ta ansvar selv og forlate fellesarealet. Fint å være tilstede for ungene, men de trengs ikke å holdes i hånden fra morgen til kveld. Det tror jeg ikke de ønsker heller. Er ungene opptatt i lek, så kan jeg lese eller surfe med god samvittighet. De merker ikke forskjell om jeg sitter på facebook, eller sitter i sofaen med hendene i fanget og ser smilende på prinsessene mine. Det kan godt hende du trenger en hvil du også, TS. Av og til blir en så gira av alt en har å gjøre at en ikke merker at en må koble av, helt til det bobler over i stress og irritasjon. Ta deg en lur, TS, eller sett deg i godstolen og kos deg med en tåredryppende jentefilm på Netflix Anonymkode: 5c84d...02c
Gorgonzola Skrevet 13. januar 2017 #49 Skrevet 13. januar 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på om jeg rett og slett trenger en realitetsorientering. Kanskje jeg krever for mye eller er for irritabel, men saken er den at jeg har en flott mann. Vi har et stort hus og tre ganske små barn (1, 3 og 7 år). Vi bidrar begge i husarbeid, selv om jeg nok "ser" mer/lettere hva som skal gjøres enn han (for eksempel kan han rydde stua når kvelden kommer, men ser aldri st gulvet må kostes og kjøkkenbenken tørkes av) og han husker aldri at sengetøyet må skiftes). Vi følger opp barna mye begge to, og deler på levering og henting, legging etc. Jeg gjør nok samlet sett mest i hus og med barn, og kan være frustrert over det, men han tar mye mer vedlikehold utvendig enn meg, og blir nok litt oppgitt over meg der. Vi jobber begge to og begge sover litt dårlig om natta (deler på nettene og sover ut en dag hver i helgene). Det som imidlertid får mitt blodtrykk til å stige, er st han hver eneste dag etter middag, legger seg på sofaen med mobilen. Han sier han trenger å hvile litt. Det ender alltid med at han sovner, mens jeg leker med barna på deres rom. Han ligger ikke så lenge, kanskje 30 min, men jeg mener det er unødvendig av en frisk mann å måtte hvile hver dag etter middag. Han er jo ikke 80 år! Telefonen kan han sitte med når ungene har lagt seg, mener jeg, og så lenge de ikke får sitte foran en skjerm, mener jeg vi heller ikke trenger å gjøre det. I tillegg blir jeg irritert over at han bare legger seg ned fordi det da selvfølgelig betyr at han tar det som en selvfølge at jeg er våken. Han mener at her ikke kan bli sur av den grunn og at jeg bare kan si fra hvis jeg trenger å hvile. Det er sjelden jeg føler behov for det egentlig og jeg synes også et blir dumt å bruke en lille tida vi har på ettermiddagene, til å sove. Hverdagene er jo travle, og etter middag er et gjerne bare 2-3 timer før de minste begynner med kveldsstellet. Men kanskje bør jeg bare akseptere at han har dere behovet isteden for å gå rundt og være sur? Akkurat nå blir det ofte til at jeg slenger sånn småspydige kommentarer (f.x "jeg kan leke med dere jeg, for pappa trener å hvile" liksom for å få ham til å føle seg litt lat). Skikkelig dumt egentlig.... Er jeg helt urimelig eller?? Anonymkode: 3e4d6...b48 Ja, det er du.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #50 Skrevet 13. januar 2017 Her er det jeg som hviler på sofaen eller i sengen etter jobb. Jobben min er ekstremt krevende fysisk og psykisk og jeg er gravid. Jeg trenger den roen for å fungere i hverdagen med små barn. Hviler ikke de dagene jeg har fri Anonymkode: 13faf...a82 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #51 Skrevet 13. januar 2017 Jeg er oppvokst med foreldre som sov middag, da måtte vi barna være stiller og klare oss selv i en halvtime. Det gjorde vi også. Og vi klarte å vise hensyn selv om de sov i stua Anonymkode: 6dcf9...c40 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #52 Skrevet 13. januar 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er oppvokst med foreldre som sov middag, da måtte vi barna være stiller og klare oss selv i en halvtime. Det gjorde vi også. Og vi klarte å vise hensyn selv om de sov i stua Anonymkode: 6dcf9...c40 Når dere var ett år? Anonymkode: 443bf...7aa 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #53 Skrevet 13. januar 2017 Alle dere som synes Ts er urimelig - har dere prøvd å ha ansvar for tre barn, inkludert en 1-åring, med en partner som ligger på sofaen en halvtime hver ettermiddag? Greit at man trenger hvile, men med så små barn må man da ofte ta seg sammen og holde seg gående til barna er i seng. Jeg skjønner godt at du blir frustrert, Ts. Anonymkode: 21dda...32b 3
Strawberry Fields Skrevet 14. januar 2017 #54 Skrevet 14. januar 2017 Haha, jeg er 24 år gammel og hviler ca 1 time hver dag (noen ganger lenger). Nå har jeg ikke barn, men ser for meg at det gir enda større grunn til å være sliten og trenge litt hvile. Dersom det ikke er noe han må gjøre akkurat de 30 minuttene, ser jeg ikke problemet. Det er viktig at det hadde gått begge veier da, hvis du også hadde behov for å hvile daglig. Men hvis ikke, så ser jeg ikke helt hva han gjør feil her. 1
Peter007 Skrevet 14. januar 2017 #55 Skrevet 14. januar 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på om jeg rett og slett trenger en realitetsorientering. Kanskje jeg krever for mye eller er for irritabel, men saken er den at jeg har en flott mann. Vi har et stort hus og tre ganske små barn (1, 3 og 7 år). Vi bidrar begge i husarbeid, selv om jeg nok "ser" mer/lettere hva som skal gjøres enn han (for eksempel kan han rydde stua når kvelden kommer, men ser aldri st gulvet må kostes og kjøkkenbenken tørkes av) og han husker aldri at sengetøyet må skiftes). Vi følger opp barna mye begge to, og deler på levering og henting, legging etc. Jeg gjør nok samlet sett mest i hus og med barn, og kan være frustrert over det, men han tar mye mer vedlikehold utvendig enn meg, og blir nok litt oppgitt over meg der. Vi jobber begge to og begge sover litt dårlig om natta (deler på nettene og sover ut en dag hver i helgene). Det som imidlertid får mitt blodtrykk til å stige, er st han hver eneste dag etter middag, legger seg på sofaen med mobilen. Han sier han trenger å hvile litt. Det ender alltid med at han sovner, mens jeg leker med barna på deres rom. Han ligger ikke så lenge, kanskje 30 min, men jeg mener det er unødvendig av en frisk mann å måtte hvile hver dag etter middag. Han er jo ikke 80 år! Telefonen kan han sitte med når ungene har lagt seg, mener jeg, og så lenge de ikke får sitte foran en skjerm, mener jeg vi heller ikke trenger å gjøre det. I tillegg blir jeg irritert over at han bare legger seg ned fordi det da selvfølgelig betyr at han tar det som en selvfølge at jeg er våken. Han mener at her ikke kan bli sur av den grunn og at jeg bare kan si fra hvis jeg trenger å hvile. Det er sjelden jeg føler behov for det egentlig og jeg synes også et blir dumt å bruke en lille tida vi har på ettermiddagene, til å sove. Hverdagene er jo travle, og etter middag er et gjerne bare 2-3 timer før de minste begynner med kveldsstellet. Men kanskje bør jeg bare akseptere at han har dere behovet isteden for å gå rundt og være sur? Akkurat nå blir det ofte til at jeg slenger sånn småspydige kommentarer (f.x "jeg kan leke med dere jeg, for pappa trener å hvile" liksom for å få ham til å føle seg litt lat). Skikkelig dumt egentlig.... Er jeg helt urimelig eller?? Anonymkode: 3e4d6...b48 Hei TS.Du virker lage storm I et vannglass. Du skjønner hvorfor det er bortimot 50% samlivsbrudd? Ser du han hviler 30 min. venter du til han er oppe igjen og motsatt. Såvêr alltid en av dere våken med barna. 1
Mousj Skrevet 14. januar 2017 #56 Skrevet 14. januar 2017 Denne tråden tror jeg at jeg skal vise mannen min, slik at han ser hvor godt vi har det...Det finnes altså folk som ikke unner hverandre en halvtimes egentid fordi barna er våkne? 3
Outlander Skrevet 14. januar 2017 #57 Skrevet 14. januar 2017 (endret) 3 timer siden, Strawberry Fields skrev: Haha, jeg er 24 år gammel og hviler ca 1 time hver dag (noen ganger lenger). Nå har jeg ikke barn, men ser for meg at det gir enda større grunn til å være sliten og trenge litt hvile. Dersom det ikke er noe han må gjøre akkurat de 30 minuttene, ser jeg ikke problemet. Det er viktig at det hadde gått begge veier da, hvis du også hadde behov for å hvile daglig. Men hvis ikke, så ser jeg ikke helt hva han gjør feil her. Bare vent til har barn lol. Ja, vi trenger å hvile mer etter vi har barn - men herregud ønsket jeg at jeg kunne gå på do ALENE uten noen som konstant måte inn med meg, eller banket på døren eller ropet MAMAMAMAMAMAMAMAMAMMAAAAAAA! 24/7. Ikke mye fred med småbarn i huset dessverre. MEN derfor samarbeidet jeg og pappa slik at vi begge kunne veksle mellom hviletiden. En dag han, en dag meg. Fungert supert. Endret 14. januar 2017 av Outlander 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #58 Skrevet 14. januar 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Du har jo et valg. Gi han 30 powernap eller at han går å legger seg halvannen time tidligere om kvelden. Anonymkode: 183f8...262 Han er ikke bikkja hennes, så hun man jo ikke bare bestemme at han skal legge seg tidligere om kvelden. Anonymkode: 788bb...cba 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #59 Skrevet 14. januar 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Jeg synes egentlig selv også at jeg er urimelig, for det er jo ikke sånn at han ligger hele dagen, men tror rett og slett jeg får litt assosiasjoner til en gammel mann når han liksom må hvile middag. Det trykker liksom på noen knapper hos meg. Og så blir jeg vel irritert fordi jeg føler st han tar det som en selvfølge at jeg er der (hadde kanskje vært annerledes om han hadde spurt om det var greit. Nå bare går han og legger seg IG sovner). Men som noen her sier; det er jo ikke mine behov som skal være styrende for hva han trenger. Jeg klarer meg uten den hvilen, men han trenger den. Jeg skal forsøke å tenke litt mer rasjonelt. Anonymkode: 3e4d6...b48 Det høres ut som dere egentlig har ganske grei fordeling, og at du forventer veldig mye. Kosting av gulv hver dag? Really? Han tilbyr å dele hvilestundene, men du vil på trass ikke finne på noe annet. Du kan kanskje bruke hvilestunder og samle opp til 1-2 treninger/cafetur eller hva i uka? Du lager unødig muggen stemning- og trasser. Anonymkode: b155f...aeb 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #60 Skrevet 14. januar 2017 2 timer siden, Strawberry Fields skrev: Haha, jeg er 24 år gammel og hviler ca 1 time hver dag (noen ganger lenger). Nå har jeg ikke barn, men ser for meg at det gir enda større grunn til å være sliten og trenge litt hvile. Dersom det ikke er noe han må gjøre akkurat de 30 minuttene, ser jeg ikke problemet. Det er viktig at det hadde gått begge veier da, hvis du også hadde behov for å hvile daglig. Men hvis ikke, så ser jeg ikke helt hva han gjør feil her. Vent til unger kommer. Jeg har en sykdom som gir behov for MYE hvile, og det er ingen bønn etter jeg fikk barn. Anonymkode: b155f...aeb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå