Gå til innhold

Far som hviler middag...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om jeg rett og slett trenger en realitetsorientering. Kanskje jeg krever for mye eller er for irritabel, men saken er den at jeg har en flott mann. Vi har et stort hus og tre ganske små barn (1, 3 og 7 år). Vi bidrar begge i husarbeid, selv om jeg nok "ser" mer/lettere hva som skal gjøres enn han (for eksempel kan han rydde stua når kvelden kommer, men ser aldri st gulvet må kostes og kjøkkenbenken tørkes av) og han husker aldri at sengetøyet må skiftes). Vi følger opp barna mye begge to, og deler på levering og henting, legging etc. Jeg gjør nok samlet sett mest i hus og med barn, og kan være frustrert over det, men han tar mye mer vedlikehold utvendig enn meg, og blir nok litt oppgitt over meg der. Vi jobber begge to og begge sover litt dårlig om natta (deler på nettene og sover ut en dag hver i helgene).  Det som imidlertid får mitt blodtrykk til å stige, er st han hver eneste dag etter middag, legger seg på sofaen med mobilen. Han sier han trenger å hvile litt. Det ender alltid med at han sovner, mens jeg leker med barna på deres rom. Han ligger ikke så lenge, kanskje 30 min, men jeg mener det er unødvendig av en frisk mann å måtte hvile hver dag etter middag. Han er jo ikke 80 år! Telefonen kan han sitte med når ungene har lagt seg, mener jeg, og så lenge de ikke får sitte foran en skjerm, mener jeg vi heller ikke trenger å gjøre det. I tillegg blir jeg irritert over at han bare legger seg ned fordi det da selvfølgelig betyr at han tar det som en selvfølge at jeg er våken. Han mener at her ikke kan bli sur av den grunn og at jeg bare kan si fra hvis jeg trenger å hvile. Det er sjelden jeg føler behov for det egentlig og jeg synes også et blir dumt å bruke en lille tida vi har på ettermiddagene, til å sove. Hverdagene er jo travle, og etter middag er et gjerne bare 2-3 timer før de minste begynner med kveldsstellet. Men kanskje bør jeg bare akseptere at han har dere behovet isteden for å gå rundt og være sur? Akkurat nå blir det ofte til at jeg slenger sånn småspydige kommentarer (f.x "jeg kan leke med dere jeg, for pappa trener å hvile" liksom for å få ham til å føle seg litt lat). Skikkelig dumt egentlig.... Er jeg helt urimelig eller??

Anonymkode: 3e4d6...b48

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At DU ikke trenger å hvile er et dårlig argument for å skulle nekte andre å hvile. 

Han sier jo også at du kan hvile om du trenger det, så det er ikke som om hans hvile går på bekostning av din (som du selv sier du ikke trenger). 

Det kan godt være at den lille hvilen gjør at han er en bedre far når han våkner, enn han ville vært om han var nødt til å holde seg våken. En liten blund kan gjøre underverker for humør og energi. Er det bedre at han er våken og sammen med ungene, men er trøtt, irritabel, sur og utålmodig? Jeg får ihvertfall veldig kort lunte når jeg er trøtt, og jeg trenger en stund på sofaen etter middag for å ikke bli en drittkjerring hele kvelden. 

Anonymkode: 6ad7a...850

• Liker 37
Skrevet

Skjønner at du synes det er irriterende, det hadde også plaget meg litt men jeg tror ikke jeg ville gjort en sak ut av en halvtime så lenge du ikke blir for sliten av det. Men de spydige kommentarene er ikke bra, spesielt når du tar det via barna. Enten så får du godta det eller så får du ta det opp med han at han må finne et bedre tidspunkt å hvile på. Hvis barna ser på barne-TV kan han kanskje ta halvtimen sin da, når ungene uansett er "low-maintenance"?

• Liker 12
Skrevet

Eksen min hadde en veldig fysisk utmattende jobb og han hadde kort og greit behov for 30 min på sofaen etter middag. Han var ikke engang fylt 30 år når vi var sammen. Fikk han ikke denne halvtimen så gikk han rundt i halvsvime og det var jo heller ikke noe hyggelig for noen. Dersom det bare er snakk om 30min så syntes jeg du skal gi han denne høneblunden. Selv kan jeg ikke sove på sofaen for da er jeg ikke menneske resten av dagen. Dog trenger jeg ofte å sitte helt stille med en bok eller mobilen 20-30min etter jobb for å nullstille meg selv. 

• Liker 14
Gjest Magnifiq
Skrevet

Hvile kan han vel gjøre etter ungene har lagt seg. Siden de fortsatt er så små vil her tro de legger seg ganske tidlig..

Han får begynne å legge seg tidligere på kvelden.

Så ellers er det absolutt innafor å hvile en gang i blandt, men hver dag...

Gjest noe tilfeldig
Skrevet

Om det er 30min han trenger hver dag for å hvile og du ellers synes han er fantastisk så skal du virkelig unne ham disse 30minuttene!! 

Skrevet

Du har jo et valg. Gi han 30 powernap eller at han går å legger seg halvannen time tidligere om kvelden.

Anonymkode: 183f8...262

• Liker 3
Skrevet

Synes du unner lite i et forhold hvis du ikke klarer å akseptere at folk har forskjellige behov for å slappe av etter jobb. Hva så at du må være en halvtime ekstra med barna alene, er det ikke bare hyggelig at du bruker den lille tiden på ettermiddagene med barna?

• Liker 9
Skrevet
5 minutter siden, Magnifiq skrev:

Hvile kan han vel gjøre etter ungene har lagt seg. Siden de fortsatt er så små vil her tro de legger seg ganske tidlig..

Han får begynne å legge seg tidligere på kvelden.

Så ellers er det absolutt innafor å hvile en gang i blandt, men hver dag...

Men det er etter middag han har behov for å hvile... 

Jeg legger meg kl 22, og jeg er likevel dautrøtt etter middag, hver dag. Jeg trenger en hvil for å ikke bli sur og tverr hele kvelden. Jeg trenger den ikke til barnetv, jeg trenger den etter jobb og middag. Det er ikke hyggelig for noen om ene parten går rundt og er sur/for trøtt til å være tilstede mentalt. 

Folk har ulike behov. Å bruke sine egne behov som fasit på hva som er normalt og Det Eneste Lovlige blir helt feil. 

Mannen lar meg få ettermiddagshvilen min, som jeg trenger, men som ikke han føler behov for. Så får han begynne helgemorgenene med å dasse foran tv'en mens jeg underholder ungene, siden han har behov for å hvile litt ut i helgene, mens jeg er mer rastløs om morgenen og ikke liker å starte dagen med å tv så uansett. Jeg tvinger ikke ham med ut på tur rett etter frokost, da hadde han slitt med humøret og turen hadde blitt ukoselig. 

• Liker 15
Skrevet

Takk for svar! Jeg synes egentlig selv også at jeg er urimelig, for det er jo ikke sånn at han ligger hele dagen, men tror rett og slett jeg får litt assosiasjoner til en gammel mann når han liksom må hvile middag. Det trykker liksom på noen knapper hos meg. Og så blir jeg vel irritert fordi jeg føler st han tar det som en selvfølge at jeg er der (hadde kanskje vært annerledes om han hadde spurt om det var greit. Nå bare går han og legger seg IG sovner). Men som noen her sier; det er jo ikke mine behov som skal være styrende for hva han trenger. Jeg klarer meg uten den hvilen, men han trenger den. Jeg skal forsøke å tenke litt mer rasjonelt. 

• Liker 6
Skrevet

30 er virkelig ikke mye. 

Ser du aldri på TV eller annen type 'latskap'?

Anonymkode: 1e9f1...4d0

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

30 er virkelig ikke mye. 

Ser du aldri på TV eller annen type 'latskap'?

Anonymkode: 1e9f1...4d0

Jo, det gjør jeg, men aldri før barna legger seg. Tar ikke engang fram telefonen før de er i seng.

Skrevet

Her synes jeg du bare er urimelig og vanskelig TS. Hadde han aldri bidratt, sovet i flere timer, oversett ungene og deg så skulle jeg vært enig men en powernap er neppe en negativ ting. Det kan være hans avkoblingsmetode fra en stressfull jobb og han får mer energi til å leke med ungene resten av dagen. Han tilbyr deg også denne stunden så jeg syns det er på tide du legger bort furteleppa. 

Jeg har selv vokst opp med foreldre, besteforeldre, tanter og onkler med den "obligatoriske" middagsluren. Det var ganske greit som barn for da fikk man se på det man ville på tv samt at alle var mye mer opplagte og fredelig etterpå. 

Anonymkode: dd624...3d9

• Liker 12
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det gjør jeg, men aldri før barna legger seg. Tar ikke engang fram telefonen før de er i seng.

Kanskje du skal sette deg i sofan i 30 minutter og slappe av etter middagen du å da ?:-) Oppvasken kan stå i en halvtime 😄

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde blitt rablende gal om jeg ikke skulle få lov til å koble ut litt med ettermiddagshvil eller meningsløs surfing litt helt fra ungene sto opp til de gikk og la seg... Jeg er introvert, og jobber i åpent landskap, og er helt kjørt i hodet når jeg kommer hjem fra jobb. For meg er det helt nødvendig å få koble av litt etter jobb. Jeg kan være enig i at i en idell verden hadde ingen hatt behov for noe slikt, men jeg tror nok virkeligheten er at flertallet har det mer som mannen din og mindre som deg. 

Vi har ikke noen kvaler med å si at nå må ungene aktivisere seg selv, evt ploppe dem ned foran tv/nettbrett en stund, når vi har desperat behov for å samle litt mental energi til å være trivelige resten av kvelden.. 

Det er ikke nødvendigvis for lite søvn som er problemet mitt, men det at jeg er introvert og dagens trend med åpne kontorlandskap ikke akkurat er introvertvennlig. Jeg er mer sliten i hodet enn søvnig, og det å få litt tid for meg selv føles like viktig som luft til tider. 

• Liker 11
Skrevet

Hvorfor leker du med barna på deres rom, er det for å ikke forstyrre far? 

Jeg mener at trenger man å hvile, så gjør man det ikke midt i stua.

Anonymkode: 98d8e...59b

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor leker du med barna på deres rom, er det for å ikke forstyrre far? 

Jeg mener at trenger man å hvile, så gjør man det ikke midt i stua.

Anonymkode: 98d8e...59b

Hvorfor ikke? Så lenge det ikke er plassproblemer i sofaen, og man ikke plages av at andre oppfører seg som normalt i stuen? Om man kjefter og forlanger at andre skal være stille i stuen, er det selvsagt ikke ok, men det høres det da ikke ut som om mannen til ts gjør.. 

• Liker 6
Skrevet

Hadde far krevd fullstendig timeout i 3 timer så hadde jeg sett problemet. Men om det er snakk om 30 min så gi han det. Vi har alle forskjellige behov.

• Liker 7
Skrevet

Jeg hadde hatt problemer med å akseptere at min mann lå en halvtime på sofaen hver ettermiddag. En gang i blandt, for all del. Men ikke hver dag. Hadde han hatt en fysisk slitsom jobb eller hatt en eller annen sykdom hadde det vært annerledes. Hvis en ung, frisk mannens type kontorjobb er så trøtt så må han legge seg før om kveldene. Eller ta en kortere powernap. Det er mye mer effektivt å legge seg i sengen i 15 min uten forstyrrelser enn å slaske på sofaen med mobilen.

Slappe av med mobil og TV kan gjøres når barna er lagt. 

Anonymkode: 0ca89...e5d

• Liker 2
Skrevet

Nå har vi kun 1 barn og samboeren min pleier å sovne på sofaen. Han ordner alt med henting og lage middag siden jeg kommer hjem mye senere enn han. Ikke hver dag at han er like sliten eller trenger 30 mins power-nap men som regel. Jeg sier ifra hvis jeg også er sliten men som regel tenker jeg at det er greit. 

Dersom han hadde sagt at han trengte mer enn 30 min, hadde jeg sagt nei. Det er snakk om tilbringe litt kvalitetstid sammen med ungen vår før hun legger seg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...