Gå til innhold

Barnehage tok med barna på slakting av reinsdyr


Citpensacola

Anbefalte innlegg

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har jo ikke klart å fortelle oss voksne hvorfor det er grusomt og upassende.

Anonymkode: 6d276...e9a

Dere, ''voksne''? Kanskje bør du lese en gang til mine innlegg i tråden, ''voksen''?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du lærer dine barn at hamburgeren kommer fra frysedisken på Rema?

Dyrene blir ikke myrdet. De blir avlivet. Det er noe helt annet og jeg skulle ønske dine barn fikk vite fakta og ikke din versjon av fakta.

Jeg har også hatt ei mor som deg og skulle gjerne hatt ei som ikke sa noe, istedet enn å komme med svada.

Anonymkode: 6d276...e9a

Jeg trenger ikke utsette dem for psykisk traume for å lære dem at kjøtt kommer fra tilsvarende dyr. På samme måte trenger jeg ikke utsette dem for andre psykiske traumer for å lære dem ting de kan fint lære uten å få psykisk skade av det. Men tydeligvis mange sliter med å finne en mer passende måte å lære sine barn på enn å utsette dem for skade. Slår du dine barn for å vise dem at det gjør vondt? Ja? OK.

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spiser du og familien din kjøtt? 

Anonymkode: 3a2d2...757

Ja, i moderate doser.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har slaktet dyr selv som barn i tillegg til at jeg har vært med på en hel del slakting. Det har også veldig, veldig mange barn av de som vokste opp, spesielt før i tiden. Du må huske at vi er ikke alle fra midt i Oslo, og når man har bodd på bygda fra man er født blir man litt tøffere og tåler en del mer enn enkelte andre barn. Det kan være du ikke mener det er egnet for barn å se på, men nå har du kanskje heller ikke vokst opp på gård og sett at det er en naturlig del av livet og absolutt veldig egnet for barn å lære seg at man skal respektere og sette pris på både kjøttet og grønnsakene man spiser, og ikke kaste mat når det er unødvendig. 

Det var selvsagt veldig trist å slakte et dyr man har hatt nær kontakt med i noen måneder, men så blir man sterkere av det og ser nødvendigheten i det. Man lærer seg også å ikke bli så egoistisk at man holder live i dyr som lider og ser at det er dyrets beste å bli avlivet når det er sykt. 

Det er også veldig flott å ha egen åker (som jeg hadde) med salat, potet, sukkererter, gulrøtter, blomkål osv. Jeg hadde en ekstremt sunn oppvekst og var ute nesten hele tiden! Du kan umulig mene det er sunnere med barn i dag som sitter foran nettbrettene sine når de kommer hjem fra skole i stedet for at man kan gå i fjøsen og hente seg en hest og ta seg en ridetur for eksempel. 

Jeg har absolutt ikke tatt skade av min oppvekst, tvert i mot var den helt fantastisk! 

Anonymkode: 2b9fc...a1e

Jeg er glad for at jeg aldri ble utsatt for noe sånt som barn, men lærte hvor maten kom fra på en mer human og tilpasset min lave alder måte. Jeg er også glad for at mine foreldre var såpass oppegående og utdannet at vold var ikke en del av min oppdragelse og jeg ble ikke tvunget til å se på eller oppleve vold og drap i nært forhold for å lære noe jeg kunne lært uten det. Jeg kan ikke uttale meg om din oppvekst, men jeg ville neppe foretrukket den framfor min egen :) Og nei, jeg ville aldri utsatt barna mine for det de stakkars barna i barnehagen ble utsatt for. Bare for å nevne det - jeg har noen venner som eier gård her i Norge som har barn i barnehagealder og alle de er svært kritiske til det denne barnehagen hadde gjort. Så tydeligvis ikke alle gårdeiere er så ivrige på å la de små barna sine observere slakt av levende dyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gregor Clegane

At barna lærer hvor vi faktisk får maten fra, kan ikke under noen omstendighet være annet enn bra. Når vi ser på hva slags kunnskap mange unge i dag sitter med, er det bare fint at barna får lært dette tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette er maks flott! Jeg håper mine barn får være med på noe lignende når de vokser litt til 👌

Anonymkode: 7ad27...be4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første; jeg spiser kjøtt.
Men jeg mener fortsatt at det er noe kvalmt med barnehage-unger som står og glaner over et gjerde og finner underholdning ut av at dyr blir drept. Jeg er for at alle en gang skal se hvordan slakt foregår når man spiser kjøtt (har gjort det selv i litt eldre alder) Men 6-åringer har ikke utviklet empati i den grad og for dem er det bare gøy, og det gir en slags vemmelig følelse. For dem blir det spennende. Synes det blir litt feil at man skal vennes til synet i ung alder for å normalisere det. For ungdomskole-elever; helt topp! For da har man gjort opp en mening om temaet og man kan ha kunnskap nok til å forstå hva som egentlig foregår. Det blir litt mer seriøst og virkelig en lærepenge for hvor kjøttet kommer fra. Men så små barn? Neh.

På en annen side så er det bra, for det viser hvertfall at det foregikk humant og at de ikke hadde noe som helst å skjule fra offentligheten, men samtidig sitter jeg med en vond smak. Jeg mener at man bør få det servert fra flere sider. At det er helt greit å ikke spise kjøtt, og lære dem litt om at dyr ikke kun er gjenstander uten egenverdi.

Anonymkode: ea9e2...12c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så du var ikke med på slakting, så derfor kan du hevde at barn blir traumatisert av å se slakting. Vel her er en newsflash for deg da. Det er mange ganger flere unger som har sett slakting, enn det er traumatisert barn.

Er det ofte du uttaler deg om ting, du bare har et snev an formening om, så bastant om?

Anonymkode: 6d276...e9a

Jeg skrev JEG hadde blitt traumatisert hvis JEG hadde sett slakting som barn... Så siste setningen din burde du kanskje stille deg selv? 

Uansett, jeg synes ikke dette var et greit opplegg for barnehagebarn. Vi kommer f.eks alle til å dø en gang også, men å ta med barn på likhuset fordi det er en naturlig del av livet blir liksom litt rart. Hvor vil du sette denne grensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For det første; jeg spiser kjøtt.
Men jeg mener fortsatt at det er noe kvalmt med barnehage-unger som står og glaner over et gjerde og finner underholdning ut av at dyr blir drept. Jeg er for at alle en gang skal se hvordan slakt foregår når man spiser kjøtt (har gjort det selv i litt eldre alder) Men 6-åringer har ikke utviklet empati i den grad og for dem er det bare gøy, og det gir en slags vemmelig følelse

Anonymkode: ea9e2...12c

Er det jeg prøvde si på forrige side. De fleste barn i den alderen har ikke utviklet empati for dyr der de ser på dem som levende vesener. De er noe bedre på mennesker da det har mer interaksjon med dem og lærer at de reagerer på oppførselen til barnet, men dyr krever en mer kompleks forståelse da de har et eget kroppspråk og en egen måte å vise stress på. Noe de aller, aller fleste barnehagebarn ikke har. Det er ikke alle voksne som har god empati med dyr en gang da de aldri har lært språket deres å kjenne

Jeg syns også at det er for mye å forvente at små barn skal lære seg respekt av å se en slakt en gang- når voksne mennesker visstnok ikke forstår hvor dyra kommer fra. Barn som vokser opp med slakting lærer denne prosessen gradvis over tid, de fikk ikke en eurekaopplevelse den første gangen de så slakting som 5-åringer.

Men som alltid hopper foreldre på og bruker dette som en kampsak, som om det gjør noen forskjell fra eller til. Det man kanskje oppnår er at enkelte barn blir fascinert og prøver gjøre det samme på egne dyr eller dyr i nabolaget. Barna forstår ikke den koblingen man prøver å ha med dyr - mat - nødvendig. For dem er det dyr - drap - spennende

Anonymkode: a1b48...ac8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Wednesday, January 11, 2017 den 22.41, Drizzt skrev:

Trenger du virkelig spørre?

Tydeligvis trenger du det. Fordi dette er ikke egnet for så små barn å se på. Fordi det er vold. Fordi det er avskyelig å ta med små barn å se dette. Fordi barn trenger ikke se et levende dyr bli myrdet. 

 

Dyr blir ikke myrdet. De blir slaktet. Naturens gang. Mine barn har vært med på dette siden dør de kunne gå og syns dette er stor stas. Er med på alt. Rører i blodbøtta og får ferske blodpannekaker stekt på bål underveis og ferskt kokt kjøtt når vi kommer hjem. Dette er faktisk en del av den norsk/ samiske kulturen som ennå lever. Omsorgen og respekten for dyrene er stor. Uten de kunne vi ikke levd, og de skal ha det godt mens de lever, og skal avlives så skånsomt som mulig. Ingen av de barna jeg kjenner syns dette er brutalt eller skummelt. 

Anonymkode: 3a89b...167

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da støtter du jo denne volden og at dyrene blir myrdet @Drizzt Det er ordene du bruker om det, og likevel løper du ivrig for å støtte dette? Du BETALER for dette. Men ute av syne, så er det greit? 

Å se dette burde vært skolefag egentlig. Så folk slutter å lulle seg inn i rare ideer. Earthlings burde vært obligatorisk også. 

Anonymkode: 3a2d2...757

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Callisto83 skrev:

Jeg skrev JEG hadde blitt traumatisert hvis JEG hadde sett slakting som barn... Så siste setningen din burde du kanskje stille deg selv? 

Uansett, jeg synes ikke dette var et greit opplegg for barnehagebarn. Vi kommer f.eks alle til å dø en gang også, men å ta med barn på likhuset fordi det er en naturlig del av livet blir liksom litt rart. Hvor vil du sette denne grensen?

Så det er ikke lov å ta med barn på likvake heller nå? Får de ikke være med på begravelser? 

Det er jo ikke slik at barn blir dratt med hit og dit uten at de blir forklart hva de ser og opplever. Det kalles oppdragelse. 

Anonymkode: 0b2b9...6ef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dyr blir ikke myrdet. De blir slaktet. Naturens gang. Mine barn har vært med på dette siden dør de kunne gå og syns dette er stor stas. Er med på alt. Rører i blodbøtta og får ferske blodpannekaker stekt på bål underveis og ferskt kokt kjøtt når vi kommer hjem. Dette er faktisk en del av den norsk/ samiske kulturen som ennå lever. Omsorgen og respekten for dyrene er stor. Uten de kunne vi ikke levd, og de skal ha det godt mens de lever, og skal avlives så skånsomt som mulig. Ingen av de barna jeg kjenner syns dette er brutalt eller skummelt. 

Anonymkode: 3a89b...167

Barn som vokser opp med kristendommen syns det er naturlig at det sitter en mann i skyene. Jeg skjønner ikke hva dette skal bevise. Det barn vokser opp med normaliserer dem, til og med seksuelle misbruk. Dette beviser ingenting annet enn at barn er lett å trene opp til å tro at det de voksne forteller dem er sant og normalt. Til de blir så gamle at de utvikler evnen til å stille spørsmål ved det

Anonymkode: a1b48...ac8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet. Selv oppvokst på gård og opplevd slakting og partering av dyr.  Er veldig glad for denne oppveksten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.1.2017 den 19.07, pautina skrev:

Jeg synes helt motsatt. Er jo sjokk å se slakting og slikt for store barn/ ungdommer fordi de har en mye mer utviklet empati, ofte overdreven i 10+ alderen. Ser på det som en stor fordel at dette allerede er en selvfølge fra man var så liten at man ikke helt husker når man fant det ut ...

vi tenker så lite over at noen faktisk må dø for at vi skal spise pølse at vi kaster kjøtt daglig...... de som har slaktet ett dyr de var glad i for mat har gjerne en annen bruk av og respekt for maten... 

vi er så heldige at vi har hytte med gårder som nabo og vi oppsøker så mye sånt vi bare får lov å være med på med ungene og kan fort snakke om det hvis noen klager på restemat.

en ting er å vite noe, det er noe annet med realitet...begge mine var rimelig sjokkert første gang mamma var slem og fikk fisken til å blø.....men så smakte det godt og ble fort glemt og nå er hun største den raskeste sløyeren av alle :) og en 5 åring....det synes jeg er å undervurdere dem, min på 2 forstod utmerket godt at stakkars fisken døde.... det hørtes jo litt fælt ut da, men sånn er det nå en gang, han er et rovdyr og det må han leve med :)

Du overvurderer 2-åringen din, det ser jeg stadig vekk, at foreldre tror at barnet forstår ditten og datten. En 5-åring kan gi uttrykk for at han/hun forstår det, men egentlig vil det være en misoppfatning av virkeligheten som kanskje aldri vil komme frem i lyset engang. Og da vet jo ikke foreldrene, eller andre rundt, om det. Det skjer relativt ofte! Også med småting, har hørt mange eksempler på det, da fra voksne som husker misoppfatningene og fantasiene fra barndommen. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 11.1.2017 den 19.09, Anonym90059005 skrev:

Hvorfor er det for tidlig? Tar de skade av det mener du? Barna er jo nysgjerrige og koser seg, hva er galt med det?

Jeg vet om mange barn som gråter hvis de får være med på slakt; det kan rett og slett være svært traumatiserende. Så kommer (by-)foreldrene og sier til seg selv: "Dette er så sunt!", men det er ikke sunt, det kan være skadelig. Man kan HELT FINT lære barna hva kjøtt er, og hvor det kommer fra, uten å vise dem slaktingen. Det har ikke noe for seg, i det hele tatt, det eneste man faktisk risikerer er å utvikle barn til å bli psykopater som ser på slakt som en bagatell; uten å tenke på dyret som ga sitt liv, og vise dyret respekt. Det blir bare som å ta på seg skoene. 

Slakt SKAL være en big deal, og det er best om de opplever det som en big deal - NÅR de er store nok. F.eks når de er 10 år, og man med sikkerhet vet at de forstår handling og konsekvens, og har utviklet hjernen litt mer enn en liten 5-åring, som ikke vil forstå hva som skjer, sånn egentlig. 

Jeg kjenner mange som har fått være med på slakt fra de var små, og de er unormale for å si det mildt. Empati kan du se lenge etter, og de ser ikke forskjell på en katt eller en ku. Det er jo ett eksempel på hva som kan skje, når man får et apatisk forhold til dyr og slakt (det kan også være en følelsesmessig distansering fra det som skjer, pga traumatiske opplevelser som liten der man kanskje opplevde at noe fælt skjedde ifb slakt)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Aamu skrev:

Jeg vet om mange barn som gråter hvis de får være med på slakt; det kan rett og slett være svært traumatiserende. Så kommer (by-)foreldrene og sier til seg selv: "Dette er så sunt!", men det er ikke sunt, det kan være skadelig. Man kan HELT FINT lære barna hva kjøtt er, og hvor det kommer fra, uten å vise dem slaktingen. Det har ikke noe for seg, i det hele tatt, det eneste man faktisk risikerer er å utvikle barn til å bli psykopater som ser på slakt som en bagatell; uten å tenke på dyret som ga sitt liv, og vise dyret respekt. Det blir bare som å ta på seg skoene. 

Slakt SKAL være en big deal, og det er best om de opplever det som en big deal - NÅR de er store nok. F.eks når de er 10 år, og man med sikkerhet vet at de forstår handling og konsekvens, og har utviklet hjernen litt mer enn en liten 5-åring, som ikke vil forstå hva som skjer, sånn egentlig. 

Jeg kjenner mange som har fått være med på slakt fra de var små, og de er unormale for å si det mildt. Empati kan du se lenge etter, og de ser ikke forskjell på en katt eller en ku. Det er jo ett eksempel på hva som kan skje, når man får et apatisk forhold til dyr og slakt (det kan også være en følelsesmessig distansering fra det som skjer, pga traumatiske opplevelser som liten der man kanskje opplevde at noe fælt skjedde ifb slakt)

Kjempebra skrevet :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er helt greit jeg , ungene har godt av å se hvor kjøtt kommer fra! Husker godt at jeg som liten lærte å sløye fisk og plukke fjær av fugl og så på pappa og onkel som kom hjem med jaktbytte! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så det er ikke lov å ta med barn på likvake heller nå? Får de ikke være med på begravelser? 

Det er jo ikke slik at barn blir dratt med hit og dit uten at de blir forklart hva de ser og opplever. Det kalles oppdragelse. 

Anonymkode: 0b2b9...6ef

Men er det barnehagen som skal lære barna alle disse ubehaglige sannhetene? For mange barn er barnehagen en glimrende anledning til å lære seg sosial interaksjon med andre, leke, skape, og utvikle ferdigheter. For noen er det også veldig vanskelig. Slakting er kanskje noe jeg ville introdusert på et senere tidspunkt, da fordi barn på 3-6 år ikke alltid vet konsekvensene av hva de samtykker til å være med på. 

Det er liksom litt verre hvis lille "Ingrid" faktisk skulle bli preget av synet av avkapte hoder, enn at barnehagen heller valgte å lære om kuer og melk denne dagen. Sistnevnte er kanskje litt tryggere sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Drizzt skrev:

 

Jeg er glad for at jeg aldri ble utsatt for noe sånt som barn, men lærte hvor maten kom fra på en mer human og tilpasset min lave alder måte. Jeg er også glad for at mine foreldre var såpass oppegående og utdannet at vold var ikke en del av min oppdragelse og jeg ble ikke tvunget til å se på eller oppleve vold og drap i nært forhold for å lære noe jeg kunne lært uten det. Jeg kan ikke uttale meg om din oppvekst, men jeg ville neppe foretrukket den framfor min egen :) Og nei, jeg ville aldri utsatt barna mine for det de stakkars barna i barnehagen ble utsatt for. Bare for å nevne det - jeg har noen venner som eier gård her i Norge som har barn i barnehagealder og alle de er svært kritiske til det denne barnehagen hadde gjort. Så tydeligvis ikke alle gårdeiere er så ivrige på å la de små barna sine observere slakt av levende dyr.

Vi slaktet dyr på den mest humane måten, så det var ikke noe problem. Tror du også at bønder er stygg mot dyrene sine siden du er så opptatt av dette med vold? Tror du at bøndene slår dyrene sine eller torturerer dem til døde eller noe sånt? Der jeg vokste opp hadde dyrene det i alle fall helt fantastisk hele livet, og de led heller ikke under slakt. 

Men så er kanskje du litt skjør av deg, så jeg tror ikke du forstår dette. Hadde du vokst opp på gård selv så hadde du tenkt at det var naturlig. Det er veldig trist for din del at du ikke har fått lært det. 

Anonymkode: 2b9fc...a1e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Callisto83 skrev:

Men er det barnehagen som skal lære barna alle disse ubehaglige sannhetene? For mange barn er barnehagen en glimrende anledning til å lære seg sosial interaksjon med andre, leke, skape, og utvikle ferdigheter. For noen er det også veldig vanskelig. Slakting er kanskje noe jeg ville introdusert på et senere tidspunkt, da fordi barn på 3-6 år ikke alltid vet konsekvensene av hva de samtykker til å være med på. 

Det er liksom litt verre hvis lille "Ingrid" faktisk skulle bli preget av synet av avkapte hoder, enn at barnehagen heller valgte å lære om kuer og melk denne dagen. Sistnevnte er kanskje litt tryggere sånn sett.

Avkappede hoder? Mener du slakt av høner nå, eller? Det er ikke akkurat sånn at halshugging er det man velger når man slakter større dyr :P 

Anonymkode: 2b9fc...a1e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Aamu skrev:

Jeg vet om mange barn som gråter hvis de får være med på slakt; det kan rett og slett være svært traumatiserende. Så kommer (by-)foreldrene og sier til seg selv: "Dette er så sunt!", men det er ikke sunt, det kan være skadelig. Man kan HELT FINT lære barna hva kjøtt er, og hvor det kommer fra, uten å vise dem slaktingen. Det har ikke noe for seg, i det hele tatt, det eneste man faktisk risikerer er å utvikle barn til å bli psykopater som ser på slakt som en bagatell; uten å tenke på dyret som ga sitt liv, og vise dyret respekt. Det blir bare som å ta på seg skoene. 

Slakt SKAL være en big deal, og det er best om de opplever det som en big deal - NÅR de er store nok. F.eks når de er 10 år, og man med sikkerhet vet at de forstår handling og konsekvens, og har utviklet hjernen litt mer enn en liten 5-åring, som ikke vil forstå hva som skjer, sånn egentlig. 

Jeg kjenner mange som har fått være med på slakt fra de var små, og de er unormale for å si det mildt. Empati kan du se lenge etter, og de ser ikke forskjell på en katt eller en ku. Det er jo ett eksempel på hva som kan skje, når man får et apatisk forhold til dyr og slakt (det kan også være en følelsesmessig distansering fra det som skjer, pga traumatiske opplevelser som liten der man kanskje opplevde at noe fælt skjedde ifb slakt)

Jeg kjenner også mange som har vært med på slakt fra de var små, og alle er helt normale og fantastiske mennesker i dag :) Ingen som mangler empati akkurat. 

Det handler ikke om å ha noe apatisk forhold til dyr eller slakt som du kaller det. Alle synes det er trist når dyrene må slaktes, men lærer seg å se nødvendigheten i det også. Ingen som ble traumatisert av slakt, herlighet. 

Anonymkode: 2b9fc...a1e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...