Gå til innhold

Barnehage tok med barna på slakting av reinsdyr


Citpensacola

Anbefalte innlegg

 

En barnehage i Steinkjer har tatt med de eldste barna på slakting av rein. Selvsagt har barnehagen gitt beskjed på forhånd, og det er helt valgfritt å delta. Allikevel ser jeg mange reagerer svært negativt på opplegget, noe jeg ikke helt kan forstå. Er det ikke bra å vise barna hvor maten vår kommer fra?

http://www.dagbladet.no/nyheter/i-gar-fikk-barnehagebarna-oppleve-slakting-av-reinsdyr-pa-naert-hold/66627219

 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest supernova_87

Synes det er helt topp jeg. 

Veldig mange mennesker (meg selv inkludert) har nå en veldig ømtålig mage og psyke i forhold til slakt, selv om vi spiser mer enn nok av kjøtt. Synes ikke det er noe galt i å vise barn hvordan slikt foregår (på en trygg måte), og kanskje også gi dem forståelse for hvor maten kommer fra, og at det er levende dyr som blir til maten vi spiser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De takler det nok bedre en voksne..tenker at det er greit siden det er valgfritt. 

Anonymkode: 51c5a...1e0

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser som andre her ikke problemet, barn må lære seg hvor maten vår kommer ifra og hvordan den blir til.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje noko problem, vil samanlikna det med å vers i bot og fiska, og ta livet av og sløya fisken, noko mange hev vore med på sidan dei var svært små utan å ha teke skade av det.

Verre med Vendela Kirsebom som gjerne kunne eta svinekjøt, men at ein gris vart slakta, nei, det var veldig fælt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt greit! Det er da hverdagen for mange! Er vel bra at unga ikke tror burgeren kommer fra frysedisken på butikken.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser heller ikke problemet. 🤗 Synes det er greit at barna vet hvor maten kommer fra. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i barnehage selv, og hvert år under elgjakta får barna komme opp til nabogården for å se på slakting, partering osv. Ser ikke noe farlig med det, de må jo lære at kjøttet ikke vokser i hyllene på rema. 

Anonymkode: 0ec7d...8b4

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er kjempe bra at barn får et mer naturlig forhold til hvor kjøtt kommer fra.

Synes derimot det er frustrerende at kommentarfeltet peker ut vegetarianere og veganere som den folkegruppen som protesterer mot barnehagens opplegg. Er det en folkegruppe som ønsker at folk skal se hvor kjøtt kommer fra så er det vel dem? 

Anonymkode: 519b8...5e1

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at så lenge det også blir lagt vekt på at dyr har rett på et godt liv med godt stell og nok mat, og at avlivningen skjer humant, altså raskt og uten smerter, så er det helt greit at barn lærer hvor kjøttet vi spiser kommer fra. Det hadde vært positivt om barna også lærte at det finnes mennesker som ikke spiser kjøtt fordi mange mener at vi ikke har rett til å bruke dyr som mat. Ved slik informasjon vil barna lære nyanser,verden er ikke svart/ hvitt, det eneste som er absolutt rett er at vi mennesker skal behandle andre skapninger på en omsorgsfull måte, og det er viktig å prente dette inn i alle barn.

Anonymkode: 33961...f16

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Loffeliten
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er kjempe bra at barn får et mer naturlig forhold til hvor kjøtt kommer fra.

Synes derimot det er frustrerende at kommentarfeltet peker ut vegetarianere og veganere som den folkegruppen som protesterer mot barnehagens opplegg. Er det en folkegruppe som ønsker at folk skal se hvor kjøtt kommer fra så er det vel dem? 

Anonymkode: 519b8...5e1

SÅ enig. Er vegetarianer, og syns det er flott at ungene lærer hvor kjøtt kommer fra. Mange voksne kunne forøvrig trengt samme opplæring, har jeg inntrykk av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk ikke det er greit. Alle voksne og ungdommer (normale..) vet hvor maten kommer fra. Det er for tidlig å vise barnehagebarn slakt. De forstår ingenting av det, heller, når de er 5 år. Hadde det enda vært 10-åringer, så! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skal de først spise dyr, så får de også være med på avliving og slakting

Anonymkode: 1ba60...23c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke noe forskjell på dette, og de barna som vokser opp på gård hvor de får se litt av hvert. Barn har til alle tider fått være med på slakting, hvorfor skulle de ikke tåle det nå? 

Anonymkode: 34f84...fc6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Aamu skrev:

Jeg synes faktisk ikke det er greit. Alle voksne og ungdommer (normale..) vet hvor maten kommer fra. Det er for tidlig å vise barnehagebarn slakt. De forstår ingenting av det, heller, når de er 5 år. Hadde det enda vært 10-åringer, så! 

Jeg synes helt motsatt. Er jo sjokk å se slakting og slikt for store barn/ ungdommer fordi de har en mye mer utviklet empati, ofte overdreven i 10+ alderen. Ser på det som en stor fordel at dette allerede er en selvfølge fra man var så liten at man ikke helt husker når man fant det ut ...

vi tenker så lite over at noen faktisk må dø for at vi skal spise pølse at vi kaster kjøtt daglig...... de som har slaktet ett dyr de var glad i for mat har gjerne en annen bruk av og respekt for maten... 

vi er så heldige at vi har hytte med gårder som nabo og vi oppsøker så mye sånt vi bare får lov å være med på med ungene og kan fort snakke om det hvis noen klager på restemat.

en ting er å vite noe, det er noe annet med realitet...begge mine var rimelig sjokkert første gang mamma var slem og fikk fisken til å blø.....men så smakte det godt og ble fort glemt og nå er hun største den raskeste sløyeren av alle :) og en 5 åring....det synes jeg er å undervurdere dem, min på 2 forstod utmerket godt at stakkars fisken døde.... det hørtes jo litt fælt ut da, men sånn er det nå en gang, han er et rovdyr og det må han leve med :)

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Aamu skrev:

Jeg synes faktisk ikke det er greit. Alle voksne og ungdommer (normale..) vet hvor maten kommer fra. Det er for tidlig å vise barnehagebarn slakt. De forstår ingenting av det, heller, når de er 5 år. Hadde det enda vært 10-åringer, så! 

Hvorfor er det for tidlig? Tar de skade av det mener du? Barna er jo nysgjerrige og koser seg, hva er galt med det?

Endret av Anonym90059005
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...