Gå til innhold

Gravid uten jobbkontrakt - rettigheter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Støtter det med å sende mail for å få skriftlig tilbakemelding.

Om dem ikke gir deg kontrakt, så ta med svaret, samt lønnslipper som bekrefter at du har vært i jobb der, til arbeidstilsynet og fagforening. Dette er dem garantert interessert i.

om man ser det fra en litt annen vinkel: Du/dere er ikke ansatt så lenge dere ikke har kontrakt, noe som vil si at dette sykehjemmet bryter flere lover. Dere får innsikt i helseopplysninger til pasienter, og dere håndterer medikamenter.  Det vil si at sykehjemmet faktisk gir ut medisiner til andre enn personalet og håper disse menneskene gir det korrekt videre til beboere. Hvem har ansvar om disse "vilkårlige menneskene som er innom til faste tider" gjør noe feil? Så lenge du ikke er ansatt, og du forsyner andre mennesker med medisin, så ville jeg i alle fall satt ett meget stort spørsmålstegn angående hvem som er ansvarlig dersom det skjer noe feil. Sykehjemmet er jo ansvarlig for sine ansatte, men du er jo ikke en del av personalet. Hva skjer om du får i deg medikamenter selv?
Hvordan kan sykehjemmet kalles forsvarlig, dersom dem ikke kan garantere bemanning? Det er jo tross alt 4 stykker der som ikke trenger møte opp, for dere har ingen oppmøteplikt uten kontrakt.
 

Anonymkode: 0ed7d...4a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, flickan skrev:

Jeg skrev det sånn fordi jeg tror hun har mer å tjene på å være litt ydmyk, og ikke så bastant iom at hun faktisk ønsker å fortsette å jobbe der. Ideelt sett skal man tørre å stå på kravene med jernhånd, men jeg er ikke så sikker på at hun tjener på det. Det er lett for en sjef å begynne å trekke inn "personlig egnethet", som argument for å foretrekke andre om hun begynner å bli for kravstor. Hvis man trekker frem lover for tidlig, kan det være at lederen leser seg opp og innser at hun ikke kan argumentere skriflig med svangerskap, og da blir det med ett vanskeligere å bevise at det faktisk er svangerskapet som gjør at hun ikke får kontrakt.  Da er det bare ord mot ord.

Jeg skriver det fordi jeg har sett det skje med kollegaer, to ganger. 

Ja, kan nok være lurt å ikke "avsløre" at hun nå vet hva hun har krav på. Så, kanskje det er lurt å være litt mer ydmyk, ja. Mange ganger kan det være lurt å spille litt uvitende i slike situasjoner. 

Å ha slike ting skriftlig er helt gull! 

Ser frem til en oppdatering, ts. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte en e-mail til sjefen i går kveld, men har ikke fått noe svar enda. Skrev det i en ydmyk tone og sa også vi gjerne kunne ha et møte om hun foretrakk det. Skal oppdatere så fort jeg hører noe!

TS

Anonymkode: ac7a9...196

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sendte en e-mail til sjefen i går kveld, men har ikke fått noe svar enda. Skrev det i en ydmyk tone og sa også vi gjerne kunne ha et møte om hun foretrakk det. Skal oppdatere så fort jeg hører noe!

TS

Anonymkode: ac7a9...196

Det er bra å foreslå ett møte, men du burde få grunnlag for at du ikke får kontrakt skriftlig.
Dersom du lar sjefen informere deg nok en gang muntlig, så har du veldig lite å stille opp med i en eventuell sak mot dem.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble litt usikker på om jeg forstår helt hva du mener her, mener du at du jobber uten en skriftlig arbeidsavtale? Det er ikke lov. Eller mener du at du skal få kontrakt på fast jobb? Det er ikke nødvendigvis det samme, du kan ha en kontrakt på midlertidig stilling og det gir deg ikke krav på en fast stilling automatisk. Du kan ha fortrinn på en fast stilling men det er ikke gitt. Men en skriftlig arbeidsavtale skal du ha uansett om du er fast eller midlertidig.

Graviditeten kan de ikke bruke som argument.

Anonymkode: b220f...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du bør ta en telefon til likestillings- og diskrimineringsombudet også, i tillegg til det som er foreslått over her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan i all verden begynner man å jobbe et sted uten å tegne kontrakt egentlig?

Anonymkode: cb646...099

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan i all verden begynner man å jobbe et sted uten å tegne kontrakt egentlig?

Anonymkode: cb646...099

Jeg innser jo nå at det ikke var smart, men trodde kanskje det var "innafor" siden de gjorde dette med flere og sa det var pga dårlige erfaringer de hadde hatt før. Jeg er nok naiv, men trodde virkelig ikke graviditeten kom til å påvirke dette.

Anonymkode: ac7a9...196

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått svar fra arbeidsgiver nå og det er vel ikke så veldig positivt..

"Vi kan dessverre ikke tilby deg noen kontrakt for 2017 siden du skal ut i permisjon. Du skal få jobbe så lenge du klarer, men vi er nødt til å sette noen andre på helgene dine mens du er borte. Jeg skal prøve mitt beste for å få deg tilbake på helg når du er ferdig med permisjon, men lover ingenting"

TS

 

Anonymkode: ac7a9...196

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har fått svar fra arbeidsgiver nå og det er vel ikke så veldig positivt..

"Vi kan dessverre ikke tilby deg noen kontrakt for 2017 siden du skal ut i permisjon. Du skal få jobbe så lenge du klarer, men vi er nødt til å sette noen andre på helgene dine mens du er borte. Jeg skal prøve mitt beste for å få deg tilbake på helg når du er ferdig med permisjon, men lover ingenting"

TS

 

Anonymkode: ac7a9...196

Haha! Diskriminering så det holder! Her ville jeg gått til sak. De har ikke LOV til å bruke graviditet som en "grunn". Ikke la dem slippe unna med dette!! 

Anonymkode: 7bc79...26f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok en leder uten særlig greie på lov og rett. Ikke gi deg på dette, det er åpenbart diskriminering på grunn av graviditet og kan føre til erstatningsansvar.

Send en mail likestillingsombudet. 

Anonymkode: d68ef...826

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, ta kontakt med fagforening og LDO. Dette er veldig drøyt og skulle du ta dette videre har du en svært sterk sak.

Se mer her: http://www.ldo.no/diskriminert/arbeidsliv/gravid/

Du kan også ringe LDO på 23157300 eller sende mail på [email protected].

Jeg ble også diskriminert som gravid og jeg angrer på at jeg ikke tok kampen da. Det er ikke greit at arbeidsgivere holder på sånn, vi har et sterkt vernehensyn i vår arbeidsmiljølovgivning og her blir du trampet på, stikk i strid med dine soleklare lovfestede rettigheter.

Anonymkode: 91dad...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, nå har du det skriftlig at det er pga kommende permisjon at du ikke får jobbe der. Dette må du gå videre med! 

Du skal uansett ha kontrakt. Du har jobbet der siden august, og skal ha kontrakt på det - etterlys det igjen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når de først er så kjipe, er det faktisk helt fantastisk at de skriver svart på hvitt at grunnen til at du ikke får kontrakt er fordi du skal i foreldrepermisjon. Da har du alt du trenger for å gå videre med saken! LDO kan rådgi deg i hvordan du bør gå frem videre. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vet ikke om noen enda følger med på dette, men tenkte jeg skulle kommer med en oppdatering. Jeg ble kalt inn på kontoret til sjefen i forrige uke og tilbudt kontrakt! Hun hadde pratet med en i styret som sa det var uakseptabelt å ikke gi den fordi jeg skal i permisjon. Det var visst regnskapsføreren (?!) som hadde bestemt at de ikke skulle gi meg kontrakt for å spare penger. Heldigvis ble alt ordnet opp i nå.

- TS

Anonymkode: ac7a9...196

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om noen enda følger med på dette, men tenkte jeg skulle kommer med en oppdatering. Jeg ble kalt inn på kontoret til sjefen i forrige uke og tilbudt kontrakt! Hun hadde pratet med en i styret som sa det var uakseptabelt å ikke gi den fordi jeg skal i permisjon. Det var visst regnskapsføreren (?!) som hadde bestemt at de ikke skulle gi meg kontrakt for å spare penger. Heldigvis ble alt ordnet opp i nå.

- TS

Anonymkode: ac7a9...196

Bra at noen på arbeidsplassen din kan lovverket og at alt ordnet seg, men ville aldri stolt på at de følger reglene fremover når noen med ansvar har så lite kunnskap. Anbefaler at du setter deg inn i arbeidslov og særavtaler sånn til fremtidig bruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått med meg fortsettelsen før nå, men ja; bra at noen kan lovverket og følger med, for det der var grovt. Dessverre ikke unikt heller. 

Så bra du fikk en kontrakt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, flickan skrev:

Har ikke fått med meg fortsettelsen før nå, men ja; bra at noen kan lovverket og følger med, for det der var grovt. Dessverre ikke unikt heller. 

Så bra du fikk en kontrakt. 

Absolutt ikke unikt. Og det er trist at det er slik. Nå gikk det bra i ts sitt tilfelle, men jeg hadde et lignende ett. Søkte jobb som gravid, var da i uke 15. Jeg fikk ikke annet enn smil og positivitet og ble lovet jobb, til og med satt opp på opplæring. Så lurte sjefen på om det var noe jeg ville ta opp/spørre om. Jeg har usikker men valgte å være ærlig og det kostet meg jobben. Fikk likevel beskjed om å kontakte dem igjen og begynne opplæring etter perm men da med redusert stilling. Desperat som jeg var gjorde jeg det, men fikk beskjed om at de ikke hadde jobb til meg likevel. Gravide diskrimineres og presses ut og det er synd. Angrer på at jeg ikke tok kampen og håper flere gjør det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...