Gå til innhold

Gravid uten jobbkontrakt - rettigheter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid med termin i slutten av mars. Siden 1 august har jeg jobbet som assistent på sykehjem og regner med å jobbe så lenge jeg kan. Problemet mitt er at da jeg ble ansatt fortalte de meg at ingen vikarer fikk kontrakt før i januar. Greit nok. I November bestemte jeg meg for å fortelle om graviditeten. Først spurte jeg om de kom til å gi meg kontrakt og fikk til svar at de var veldig fornøyde med arbeidet mitt og kom til å tilby meg kontrakt i januar. I går, etter at jeg spurte om kontrakten, fikk jeg beskjed om at de ikke kom til å gi meg den siden jeg er gravid. Ut ifra det jeg forstår har dette ingenting å si ift foreldrepenger (så lenge jeg oppfyller kravene), men jeg er nå litt bekymret for hva det betyr om jeg f.eks skulle bli sykemeldt eller trenge svangerskapspenger i fremtiden. Det er ingenting som antyder at jeg trenger det enda, men vil heller være forberedt om det skulle dukke opp siden arbeidet er veldig tungt og fysisk krevende. Er også litt lei meg siden jeg gjerne vil komme tilbake der når permisjonen er over..

Jeg jobber fast hver tredje helg, men med alle ekstravaktene jobber jeg omtrent tre dager i uken. 

Hva gjør jeg nå? Kan jeg klage eller burde jeg la det være? Kommer jeg til å slite om jeg skulle bli sykemeldt? Har jeg krav på tilrettelegging?

Takk for svar :) 

Anonymkode: ac7a9...196

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis din fremstilling er riktig har arbeidsgiver her brutt opptil flere lover. 

For det første er det ulovlig for arbeidsgiver å ikke utarbeide en skriftlig kontrakt. 

For det andre er et klart lovbrudd å avsluttet arbeidsforholdet på grunn av din graviditet.

En muntlig arbeidsavtale er i prinsippet like bindene som en skriftlig. Det kan by på bevisproblemer. Men dette kan som regel avhjelpes med lønnsslipper og annet skriftlig relevant dokumentasjon til arbeidsforholdet som for eksempel arbeidslister osv.

Du bør be om en samtale med arbeidsgiver og informere om at du anser ditt arbeidsforhold som inngått og bindene for begge parter selv om ingen skriftlig arbeidskontrakt er utarbeidet.

Når arbeidsgiver sier de "ikke vil deg kontrakt fordi du nå er gravid" har du i praksis blitt sagt opp på grunn av graviditet. Dette er brudd på diskrimineringslovgivning og kan medføre erstatningsansvar for arbeidsgiver.

Be om hjelp fra en tillitsvalgt eller fagforening.

Det finnes også utallige gratis rettshjelpstilbud der ute.

Alternativt kan du oppsøke advokat.

Du har gode kort på hånden og bør uansett ikke akseptere å bli behandlet slik, særlig når arbeidsgiver regelrett bryter lover.

 

Anonymkode: d68ef...826

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten 90% av alle arbeidsgivere bryter lovene med vel viten. Tragisk, men sånn blir det når de ikke blir straffet hardt nok for det. Hvorfor skulle ikke man prøve å komme seg billig unna og "ta en spansk en" når alle andre gjør det. Dette onde er noe som må taes ved roten av. Dessverre så verner altfor mange om arbeidsgivers rettigheter. Helt utrolig... folk finner seg snart ikke i å bli behandlet så dårlig. Takket være godtroende arbeidstakere så får dette fortsette i det uendelige.

Anonymkode: 05e29...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på denne siden. Vis det til arbeidsgiver og krev en kontrakt på dagen. Lettere når du har noe å slå i bordet med, vis at du vet rettighetene dine! 

Alle - gravid, vikar, heltid eller deltid - alle skal ha en kontrakt. Og den skal du ha tidligst mulig, senest en mnd etter startet arbeidsforhold. Så, den skulle du hatt i september. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du er organisert. Så ta kontakt med de.  Dette har de ikke lov til. Kommunalt? I så tilfelle er jeg overrasket. 

Anonymkode: 00037...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har krav på kontrakt, uanvhegig av graviditet. 

 

Ang sykepenger, så gjennlmsnittsberegner nav ut i fra inntekt du har hatt- så det går nok greit. Men fiks deg en kontrakt uansett, om noe skjer deg på jobb er du på tynn is uten.. og du har enda et bevis på at du har jobb om du trenger det. 

Anonymkode: 69843...94d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle svar. Ser jo at dette tydeligvis er helt på jordet, så jeg skal prøve å få til et møte med sjefen så raskt det lar seg gjøre. Det eneste jeg er redd for er at de kommer til å ta den "enkle" veien ut og bare si meg opp, selv om de ikke har grunnlag til det. De har jo ikke bare brutt loven ovenfor meg da, men hvertfall tre andre som begynte rundt samme tid som meg.

Lurer fortsatt på om noen vet hvilke rettigheter jeg har om jeg skulle bli sykemeldt, etc, og om jeg har krav på tilrettelegging. Det er dette som bekymrer meg mest.

Jeg har ikke hatt en eneste fraværsdag og har gode referanser og tilbakemeldinger fra medarbeidere. Er faktisk overrasket over at de ikke vil gi meg kontrakt, til tross for graviditeten.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper du er organisert. Så ta kontakt med de.  Dette har de ikke lov til. Kommunalt? I så tilfelle er jeg overrasket. 

Anonymkode: 00037...714

Ja, det er kommunalt. Fikk beskjed om at de hadde hatt noen dårlige erfaringer og derfor måtte "teste oss ut" først. Bekymret meg ikke så mye i starten, men kjenner jeg er nervøs etter jeg ble gravid. 

Anonymkode: ac7a9...196

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er du og de tre andre som heller ikke har kontrakt? Er dere unge folk som de prøver å utnytte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du sende en mail og spørre om kontrakt igjen? Det kan være greit å få det skriftlig at du ikke får det pga graviditeten. Da har du en veldig sterk sak om du klager til likestillingsombudet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Viernes skrev:

Hvor gammel er du og de tre andre som heller ikke har kontrakt? Er dere unge folk som de prøver å utnytte? 

Jeg er i midten av tjueårene og de er vel kanskje litt yngre. Så vidt jeg vet har alle nå blitt tilbudt kontrakt med unntak av meg. Jeg var veldig skeptisk til å si at jeg var gravid, så jeg ventet til jeg var passert uke 20. Hadde da et møte med sjefen der jeg først spurte om de var fornøyd med meg og kom til å tilby meg kontrakt. Hun sa ja og da regnet jeg med at det var greit å si at jeg måtte i permisjon i mars. Jeg er sykepleierstudent og trodde ikke det kom til å være noe problem med kontrakten.

9 minutter siden, flickan skrev:

Kan du sende en mail og spørre om kontrakt igjen? Det kan være greit å få det skriftlig at du ikke får det pga graviditeten. Da har du en veldig sterk sak om du klager til likestillingsombudet. 

Jeg vurderer sterkt å gjøre det. Har du noen forslag til hvordan jeg kan formulere meg? Er redd for å høres dum ut siden jeg allerede har fått beskjed om at det ikke er vits med kontrakt siden jeg snart skal i permisjon uansett.. 

Anonymkode: ac7a9...196

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde skrevet noe ala dette. Greit å ikke nevne noe om graviditeten, for arbeidsgiverne er ikke dumme og skjønner hvis du prøver å lokke dem utpå.

 

Hei, beklager at jeg spør igjen, men jeg vil gjerne ha dette i orden, da det er viktig for meg å ha ordnede forhold rundt arbeidsforholdet. 

Siden jeg har faste vakter og jobber en del utenom så vil jeg gjerne ha en kontrakt som bekrefter arbeidsforholdet. Jeg har hørt med andre, og har hørt at man har rett på kontrakt, selv om man ikke har fast jobb Jeg trives veldig godt hos dere, og håper at dere vil fortsette og bruke meg som vikar. 

Jeg ber derfor om en tilbakemelding, og ev en forklaring på hvorfor dere ikke vil tilby meg en kontrakt, all den tid det er en lovfestet rett. 

 

Mvh

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du er organisert. Ta i så fall kontakt med de dersom du har behov for hjelp eller i værste fall advokat. For her er det helt klart at arbeidsgiveren din bryter loven

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du nå skulle bli sykemeldt før du rekker å kontakte fagforening e.l., så regner nav ut hvor mye du har jobbet/tjent og du skal ikke tape økonomisk på det. Har selv en viss prosent fast, samt jobber litt ekstra utover det faste. Når jeg ble sykemeldt fikk jeg det faste betalt fra abeidsgiver, og et utregnet beløp fra NAV etterbetalt når del D av sykemeldingen var levert inn. 

Anonymkode: 9fcec...f4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg har ikke hatt en eneste fraværsdag og har gode referanser og tilbakemeldinger fra medarbeidere. Er faktisk overrasket over at de ikke vil gi meg kontrakt, til tross for graviditeten.

Anonymkode: ac7a9...196

Hva i all verden er dette for et sted? Når man begynner å jobbe et sted så har man allerede tegnet en kontrakt. Har du aldri hatt jobb før? 

Anonymkode: cb646...099

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du nå skulle bli sykemeldt før du rekker å kontakte fagforening e.l., så regner nav ut hvor mye du har jobbet/tjent og du skal ikke tape økonomisk på det. Har selv en viss prosent fast, samt jobber litt ekstra utover det faste. Når jeg ble sykemeldt fikk jeg det faste betalt fra abeidsgiver, og et utregnet beløp fra NAV etterbetalt når del D av sykemeldingen var levert inn. 

Anonymkode: 9fcec...f4e

Det er sant, og det er godt at vi har en god sykepengeordning her i landet. Likevel mener jeg det er viktig å ikke slå seg til ro med det. Å ikke få fornyet kontrakter kan ha stor betydning for økonomien og arbeidskarrieren din, som eksemplene i blogginnlegget jeg linket til viser. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fagforeningsmat. Evt ta kontakt med Arbeidstilsynet for rådgiving. 

Anonymkode: 97417...aee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, flickan skrev:

Jeg hadde skrevet noe ala dette. Greit å ikke nevne noe om graviditeten, for arbeidsgiverne er ikke dumme og skjønner hvis du prøver å lokke dem utpå.

 

Hei, beklager at jeg spør igjen, men jeg vil gjerne ha dette i orden, da det er viktig for meg å ha ordnede forhold rundt arbeidsforholdet. 

Siden jeg har faste vakter og jobber en del utenom så vil jeg gjerne ha en kontrakt som bekrefter arbeidsforholdet. Jeg har hørt med andre, og har hørt at man har rett på kontrakt, selv om man ikke har fast jobb Jeg trives veldig godt hos dere, og håper at dere vil fortsette og bruke meg som vikar. 

Jeg ber derfor om en tilbakemelding, og ev en forklaring på hvorfor dere ikke vil tilby meg en kontrakt, all den tid det er en lovfestet rett. 

 

Mvh

Jeg likte denne, men tror ikke jeg ville beklaget meg. Ville også referert til loven om at du skal ha kontrakt, ikke at "jeg har hørt at jeg har rett på kontrakt" Be om svar på mailen snarest. 

Sett gjerne lesebekreftelse på mailen før du sender den og, så får du beskjed om når den ble åpnet. Ville sendt mailen så fort som mulig. 

Håper ting ordner seg for deg, ts :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Viernes skrev:

Jeg likte denne, men tror ikke jeg ville beklaget meg. Ville også referert til loven om at du skal ha kontrakt, ikke at "jeg har hørt at jeg har rett på kontrakt" Be om svar på mailen snarest. 

Sett gjerne lesebekreftelse på mailen før du sender den og, så får du beskjed om når den ble åpnet. Ville sendt mailen så fort som mulig. 

Håper ting ordner seg for deg, ts :)

Jeg skrev det sånn fordi jeg tror hun har mer å tjene på å være litt ydmyk, og ikke så bastant iom at hun faktisk ønsker å fortsette å jobbe der. Ideelt sett skal man tørre å stå på kravene med jernhånd, men jeg er ikke så sikker på at hun tjener på det. Det er lett for en sjef å begynne å trekke inn "personlig egnethet", som argument for å foretrekke andre om hun begynner å bli for kravstor. Hvis man trekker frem lover for tidlig, kan det være at lederen leser seg opp og innser at hun ikke kan argumentere skriflig med svangerskap, og da blir det med ett vanskeligere å bevise at det faktisk er svangerskapet som gjør at hun ikke får kontrakt.  Da er det bare ord mot ord.

Jeg skriver det fordi jeg har sett det skje med kollegaer, to ganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men støtter rådet om lesebekreftelse. Og det får jo bli opp til deg, Ts hvor tøff du vil være i tonen. Er en vanskelig balansegang i begynnelsen av en konflikt der man enda ikke har så mye å stille opp med av dokumentasjon. Gjør det som passer din stil. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...