AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #41 Skrevet 7. januar 2017 På 4.1.2017 den 13.16, AnonymBruker skrev: Kan jeg aldri i verden tenke meg. Håper ikke det. For da er jeg langt fra så god som jeg tror. Anonymkode: 9f7c0...47c Hvordan i all verden er det du ser på partneren din? Den verste personen i denne historien er DEG. Ditt menneskesyn er motbydelig Anonymkode: 5c971...b9e
Trolltunge Skrevet 7. januar 2017 #42 Skrevet 7. januar 2017 Er det en ting livet har lært meg, så er det at det man ikke skammer seg over selv er det ingen som kan "ta" deg på. Vær stolt og glad over mannen du har funnet, som har kvaliteter DU setter pris på. Elsk ham for det, og blås i hva andre skulle mene! Er de gode venner vil de være glade for at du har truffet en GOD mann. En som gjør deg godt og glad. Status betyr kun noe for grunne mennesker, som ikke har trygghet i seg selv på at de er gode nok som den de er som person. I min venneflokk varierer inntekter fra 250000 kr til millioner. Det er ingen som ser opp eller ned på noen etter inntekt og status. Vi valgte hverandre som venner etter personlighet, og beundrer hverandre etter personlighet. DET er vennskap! 2
Teethgrinding Skrevet 7. januar 2017 #43 Skrevet 7. januar 2017 Det er veldig interessant at de fleste svarer moralsk fordømmende i denne sammenhengen. Det er ganske tyoisk norsk. I utlandet har man et mye tørrere forhold til fakta. Noen har høyere status enn andre. Det virker som folk i denne tråden rett og slett nekter for å se at status i det hele tatt eksisterer. Spør du meg blir det litt som å stikke hodet i sanden. Klart status finnes. Det betyr, som flere har nevnt, ikke at enkeltpersoner er mer eller mindre verdt. 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #44 Skrevet 7. januar 2017 Jeg har møtt og forelsket meg i en mann som er SÅ langt fra det de som kjenner meg vil forvente, at jeg ikke helt vet hvordan jeg skal fortelle det. Ingen utdannelse, kunstnersjel, lever av å reise rundt og spille musikk. Selv er jeg velutdannet og veldig A4 utad... inni meg passer jeg perfekt sammen med han her, vi er nøyaktig like "rare". Kjenner at det nesten vil gi meg litt glede å se ansiktene rundt meg når de får vite om dette 😁 Anonymkode: 90620...d21 1
Gjest Jonasmann Skrevet 7. januar 2017 #45 Skrevet 7. januar 2017 På 5.1.2017 den 12.13, Prebs skrev: Er Rørlegger lavstatusyrke også nå??? 2 år på skole samt 2 år i "lære" før man få gå opp til fagprøve? Vet din kjære at du ser på det som et lavstatusyrke?? Tenker at du kommer med en spennende forklaring her nå, men slik du ordlegger deg i nettopp denne tråden så viser du jo at det å være rørlegger ikke viser til "status" i dine øyne. "Man skal høre mye før ørene detter av" sies det..... Rørlegger er ikke lavstatus! Du tener godt som rørlegger.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #46 Skrevet 7. januar 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har møtt og forelsket meg i en mann som er SÅ langt fra det de som kjenner meg vil forvente, at jeg ikke helt vet hvordan jeg skal fortelle det. Ingen utdannelse, kunstnersjel, lever av å reise rundt og spille musikk. Selv er jeg velutdannet og veldig A4 utad... inni meg passer jeg perfekt sammen med han her, vi er nøyaktig like "rare". Kjenner at det nesten vil gi meg litt glede å se ansiktene rundt meg når de får vite om dette 😁 Anonymkode: 90620...d21 Kunstnere er unntatt fra de vanlige statusfaktorene. (Må ikke forveksles med hippie/uteligger/generell bohem) Altså en faktisk kunstner, men det er ikke nødvendig med kommersiell eller økonomisk suksess. Musikere, forfattere, kunstmalere, skulptører, skuespillere osv. Faktisk kan man si at siden kunstnere er unntatt statusvurderinger, så er de en statusgruppe i seg selv. Anonymkode: 38ece...7a1
Gjest Jonasmann Skrevet 7. januar 2017 #47 Skrevet 7. januar 2017 (endret) På 6.1.2017 den 13.05, AnonymBruker skrev: Vel.. fagbrev er ikke akkurat høystatus Anonymkode: ca091...ebb Det er større seleksjon på hvem som kan bli rørlegger, enn de fleste andre yrker. 1/3 av de som ønsker læreplass, får det ikke. En vanlig rørlegger tjener like godt som de med vanlig høyere utdannelse og har gode fremtidsutsikter. Mvh masterstudent. Endret 7. januar 2017 av Jonasmann
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #48 Skrevet 7. januar 2017 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har møtt og forelsket meg i en mann som er SÅ langt fra det de som kjenner meg vil forvente, at jeg ikke helt vet hvordan jeg skal fortelle det. Ingen utdannelse, kunstnersjel, lever av å reise rundt og spille musikk. Selv er jeg velutdannet og veldig A4 utad... inni meg passer jeg perfekt sammen med han her, vi er nøyaktig like "rare". Kjenner at det nesten vil gi meg litt glede å se ansiktene rundt meg når de får vite om dette 😁 Anonymkode: 90620...d21 Hva slags utdannelse har du? Er selv en kunstner sjel(ikke musiker) men må si jeg er veldig glad på dine vegne da Lykke til med kjærleika Anonymkode: 7152a...f25 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #49 Skrevet 7. januar 2017 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har møtt og forelsket meg i en mann som er SÅ langt fra det de som kjenner meg vil forvente, at jeg ikke helt vet hvordan jeg skal fortelle det. Ingen utdannelse, kunstnersjel, lever av å reise rundt og spille musikk. Selv er jeg velutdannet og veldig A4 utad... inni meg passer jeg perfekt sammen med han her, vi er nøyaktig like "rare". Kjenner at det nesten vil gi meg litt glede å se ansiktene rundt meg når de får vite om dette 😁 Anonymkode: 90620...d21 Vil t også påpeke at jeg(mann) gikk forbi en mann som sto og sang på gata rett før jula satt inn.. det var helt tomt i gata, men han sang med en usedvanlig flott og sterk Røst og en vakker sang.. haha. Hadde jeg vært dame da altså Anonymkode: 7152a...f25
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #50 Skrevet 7. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva slags utdannelse har du? Er selv en kunstner sjel(ikke musiker) men må si jeg er veldig glad på dine vegne da Lykke til med kjærleika Anonymkode: 7152a...f25 Jeg har en universitetsutdannelse og jobber som terapeut 😊 Takk ❤ føles veldig bra, selv om det blir et langdistanseforhold inntil videre og vi ser hverandre sjelden. Når man møter noe man får slike følelser for må man bare gå for det. Anonymkode: 90620...d21 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #51 Skrevet 7. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva slags utdannelse har du? Er selv en kunstner sjel(ikke musiker) men må si jeg er veldig glad på dine vegne da Lykke til med kjærleika Anonymkode: 7152a...f25 Jeg har en universitetsutdannelse og jobber som terapeut 😊 Takk ❤ føles veldig bra, selv om det blir et langdistanseforhold inntil videre og vi ser hverandre sjelden. Når man møter noe man får slike følelser for må man bare gå for det. Anonymkode: 90620...d21
Sheherasade Skrevet 7. januar 2017 #52 Skrevet 7. januar 2017 På 5 Jan 2017 den 12.13, Prebs skrev: Er Rørlegger lavstatusyrke også nå??? 2 år på skole samt 2 år i "lære" før man få gå opp til fagprøve? Vet din kjære at du ser på det som et lavstatusyrke?? Tenker at du kommer med en spennende forklaring her nå, men slik du ordlegger deg i nettopp denne tråden så viser du jo at det å være rørlegger ikke viser til "status" i dine øyne. "Man skal høre mye før ørene detter av" sies det..... Ja, det er det. Om jeg falt for en mann som var rørlegger ville det ikke ha noe å si. Men å si at rørlegger IKKE er lavstatusyrke, er feil. Høystatusyrker krever vanligvis en mastergrad. 1
Sheherasade Skrevet 7. januar 2017 #53 Skrevet 7. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kunstnere er unntatt fra de vanlige statusfaktorene. (Må ikke forveksles med hippie/uteligger/generell bohem) Altså en faktisk kunstner, men det er ikke nødvendig med kommersiell eller økonomisk suksess. Musikere, forfattere, kunstmalere, skulptører, skuespillere osv. Faktisk kan man si at siden kunstnere er unntatt statusvurderinger, så er de en statusgruppe i seg selv. Anonymkode: 38ece...7a1 Kunstnere er jo med i kulturklassen. Se veldig godt oversikt fra Aftenposten her vedlagt. http://www.aftenposten.no/norge/Klasse-Norge-Forskjellene-bestar-i-verdens-likeste-land-69423b.html#&gid=1&pid=6 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #54 Skrevet 7. januar 2017 7 timer siden, Arcturus skrev: Det er veldig interessant at de fleste svarer moralsk fordømmende i denne sammenhengen. Det er ganske tyoisk norsk. I utlandet har man et mye tørrere forhold til fakta. Noen har høyere status enn andre. Det virker som folk i denne tråden rett og slett nekter for å se at status i det hele tatt eksisterer. Spør du meg blir det litt som å stikke hodet i sanden. Klart status finnes. Det betyr, som flere har nevnt, ikke at enkeltpersoner er mer eller mindre verdt. Det kan være så enkelt at nordmenn har jevnt over et mer jordnært syn der de verdsetter verdien til individet, ikke til jobben dens. At status eksisterer betyr ikke at det er en positiv ting eller at det er noe vi trenger å føre videre som en verdi til våre barn. Folk rundt deg kan være opptatt av status, men det betyr ikke at du selv er nødt å følge flokken. Det er jo den type gruppetenkning som lar onde ting skje, for ingen går imot strømmen. Å hevde man aldri ville akseptert at jøder ble gasset samtidig som man ikke en gang tørr si fra når en venninne rakker ned på kjæresten Jeg har møtt mange intelligente mennesker, og da mener jeg intelligente, ikke høyt utdannende som sjeldent krever høy intelligens, og felles for de er at de forstår tomheten i status. Det eksisterer selvsagt noen unntak, som regel mennesker som tjener på at andre ser opp til dem grunnet deres status. Noen smarte mennesker utnytter gjerne andre mennesker blinde tro på status om de kan. Anonymkode: 5c971...b9e 7
Sheherasade Skrevet 7. januar 2017 #55 Skrevet 7. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan være så enkelt at nordmenn har jevnt over et mer jordnært syn der de verdsetter verdien til individet, ikke til jobben dens. At status eksisterer betyr ikke at det er en positiv ting eller at det er noe vi trenger å føre videre som en verdi til våre barn. Folk rundt deg kan være opptatt av status, men det betyr ikke at du selv er nødt å følge flokken. Det er jo den type gruppetenkning som lar onde ting skje, for ingen går imot strømmen. Å hevde man aldri ville akseptert at jøder ble gasset samtidig som man ikke en gang tørr si fra når en venninne rakker ned på kjæresten Jeg har møtt mange intelligente mennesker, og da mener jeg intelligente, ikke høyt utdannende som sjeldent krever høy intelligens, og felles for de er at de forstår tomheten i status. Det eksisterer selvsagt noen unntak, som regel mennesker som tjener på at andre ser opp til dem grunnet deres status. Noen smarte mennesker utnytter gjerne andre mennesker blinde tro på status om de kan. Anonymkode: 5c971...b9e 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #56 Skrevet 7. januar 2017 Bryr meg ikke om status. Har selv høy utdanning, god jobb og tjener bra. Min forrige kjæreste hadde vanlig yrkesutdanning og jeg tjente mer enn han, det gjorde meg ingenting. Han jeg datet nå har heller ikke høyere utdannelse eller mye penger. Det betyr ingenting for meg. Men det betyr noe for meg at de er smarte og tenker selv, og er fornøyde med livet sitt. Selv er jeg nok ganske fritenkende og liberal. Opplever ofte at folk med høy utdannelse er litt kjedelige og streite i tankemåten sin. Tiltrekkes derfor gjerne av de som har andre mål i livet enn jobb og status. Men opplever at andre mener jeg skal kan få 'bedre', og synes det er litt trist at de måler bra nok på penger og status og ikke verdier og personlighet. Anonymkode: df7e4...73e
Prebs Skrevet 7. januar 2017 #57 Skrevet 7. januar 2017 1 time siden, Sheherasade skrev: Ja, det er det. Om jeg falt for en mann som var rørlegger ville det ikke ha noe å si. Men å si at rørlegger IKKE er lavstatusyrke, er feil. Høystatusyrker krever vanligvis en mastergrad. Viste du forresten at ett av verdens mest innbringende søskenpar er nettop "rørleggere"? "Arbeid adler mannen" sies det.... 1
Teethgrinding Skrevet 7. januar 2017 #58 Skrevet 7. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kan være så enkelt at nordmenn har jevnt over et mer jordnært syn der de verdsetter verdien til individet, ikke til jobben dens. At status eksisterer betyr ikke at det er en positiv ting eller at det er noe vi trenger å føre videre som en verdi til våre barn. Folk rundt deg kan være opptatt av status, men det betyr ikke at du selv er nødt å følge flokken. Det er jo den type gruppetenkning som lar onde ting skje, for ingen går imot strømmen. Å hevde man aldri ville akseptert at jøder ble gasset samtidig som man ikke en gang tørr si fra når en venninne rakker ned på kjæresten Jeg har møtt mange intelligente mennesker, og da mener jeg intelligente, ikke høyt utdannende som sjeldent krever høy intelligens, og felles for de er at de forstår tomheten i status. Det eksisterer selvsagt noen unntak, som regel mennesker som tjener på at andre ser opp til dem grunnet deres status. Noen smarte mennesker utnytter gjerne andre mennesker blinde tro på status om de kan. Anonymkode: 5c971...b9e Igjen, dette blir en ganske store dose moraliserende pissprat, om jeg kan være brutalt ærlig med deg. Så du bedyrer at du ikke bryr deg om status - flott, da er du i et forsvinnende mindretall (selv om jeg tror dette er noe du mest av alt sier for å score etikk-poeng fremfor at du virkelig mener det). Hvis man ikke brydde seg om status ville det også kunne ha slått andre veien: F.eks i å være veldig opptatt av lekre hus og biler. De er jo beviselig bedre enn mugginfiserte falleferdige rønner og vrakpantkasus. Hvis man ikke bryr seg om status kan man være blindt opptatt av kvalitet. En annen måte å definere status er grad av tilgengelig. En vare, dvs en tjeneste, jobb, en bil, hva som helst som kan omsettes eller erverves, har en ringvirkning på status. En rørlegger som tjener 100.000 mer enn en sosialantropolog har lavere kulturell status, om ikke økonomisk. Det er jo faktisk bevist. Har man pengene men ikke dannelsen har man bare ervervet en tredjedel av kapitalen. Det koster å utdanne seg - i form av tid. Den kostnaden gir status som ikke rørleggerpengene gir. På universitetet gjorde vi en spennende test for å bevise dette. Professoren satte opp et skjema med alle typer yrker og lot oss rangere yrkene etter det vi antok var dets status. Vi klikket og delte linken til alle våre venner, lot folk over hele verden klikke inn statuser. Resultatet? 100% forutsigbart. Rørleggere lå lavt på treet, advokater og leger på topp sammen med næringslivsledere og kulturelite (som rockestjerner og kjente skuespillere). Med andre ord akkurat som oversikten fra Aftenposten. Uten statistisk signifikante unntak. Poenget er at status er noe vi alle er opptatt av, uansett hvor hardt vi etikk-onanerer bak tastaturet. F.eks er helse - skjønnhet og utseende - en del av statussystemet. Tankefeilen mange begår her i tråden er å tilegne kulturell kapital/sosioøkonomisk status en form for moralsk verdi. Type; 'jeg syns det er feil at noen har mer status enn andre, ergo finnes ikke status for meg' (noe det beviselig gjør). 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #59 Skrevet 7. januar 2017 Jeg tror ikke på etikk og moral, så du bommer der. Jeg bryr meg veldig lite om hva folk flest mener, da folk flest har hjernedøde meninger som du skisserer i innlegget ditt. De baserer sin virkelighetsforståelse på hva de blir fortalt av andre, de evner ikke tenke selv. Hadde folk vært smarte hadde de sett tvers gjennom fasader og sett umiddelbart hvem som er genuint gode og smarte mennesker. Å tillegge status er et symptom på dårlig forståelse av mennesker og verden man lever i. Man simplifiserer mennesker inni kategorier slik at man tror man forstår de bedre. Mens egentlig forverrer man egen forståelse av mennesker Det sier også mye om deg som person når du drar inn hersketeknikk ala "du sier bare det for å virke bedre enn andre". Okei, så det er ikke lov å ha en annen mening enn deg selv, da må man selvsagt være overfladisk opptatt av å fremstå som etisk. For din mening er selvsagt den eneste riktige og alle som er uenige har en teit agenda Anonymkode: 5c971...b9e 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #60 Skrevet 7. januar 2017 13 minutter siden, Arcturus skrev: Igjen, dette blir en ganske store dose moraliserende pissprat, om jeg kan være brutalt ærlig med deg. Så du bedyrer at du ikke bryr deg om status - flott, da er du i et forsvinnende mindretall (selv om jeg tror dette er noe du mest av alt sier for å score etikk-poeng fremfor at du virkelig mener det). Hvis man ikke brydde seg om status ville det også kunne ha slått andre veien: F.eks i å være veldig opptatt av lekre hus og biler. De er jo beviselig bedre enn mugginfiserte falleferdige rønner og vrakpantkasus. Hvis man ikke bryr seg om status kan man være blindt opptatt av kvalitet. En annen måte å definere status er grad av tilgengelig. En vare, dvs en tjeneste, jobb, en bil, hva som helst som kan omsettes eller erverves, har en ringvirkning på status. En rørlegger som tjener 100.000 mer enn en sosialantropolog har lavere kulturell status, om ikke økonomisk. Det er jo faktisk bevist. Har man pengene men ikke dannelsen har man bare ervervet en tredjedel av kapitalen. Det koster å utdanne seg - i form av tid. Den kostnaden gir status som ikke rørleggerpengene gir. På universitetet gjorde vi en spennende test for å bevise dette. Professoren satte opp et skjema med alle typer yrker og lot oss rangere yrkene etter det vi antok var dets status. Vi klikket og delte linken til alle våre venner, lot folk over hele verden klikke inn statuser. Resultatet? 100% forutsigbart. Rørleggere lå lavt på treet, advokater og leger på topp sammen med næringslivsledere og kulturelite (som rockestjerner og kjente skuespillere). Med andre ord akkurat som oversikten fra Aftenposten. Uten statistisk signifikante unntak. Poenget er at status er noe vi alle er opptatt av, uansett hvor hardt vi etikk-onanerer bak tastaturet. F.eks er helse - skjønnhet og utseende - en del av statussystemet. Tankefeilen mange begår her i tråden er å tilegne kulturell kapital/sosioøkonomisk status en form for moralsk verdi. Type; 'jeg syns det er feil at noen har mer status enn andre, ergo finnes ikke status for meg' (noe det beviselig gjør). Kort oppsummert, kjære Arcturus, så er ikke utdannelse ens med dannelse. Og dannelse betyr ikke at den der er dannet per def. har en høyere utdannelse. For klasse er dannelsen viktigere enn utdannelsen. Anonymkode: af48c...46b 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå