Gjest O.G. Skrevet 4. januar 2017 #21 Skrevet 4. januar 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvem partneren din er påvirker i alle høyeste grad din status i venninneflokken. Slik du beskriver din mann, vil nok din status synke litt, men ikke mer enn du bør kunne leve med, eller selv kompensere for ved å bli enda mer vellykket. Du vil nok kunne leve greit med denne fyren, men du vil merke ditt tap av sosial status i sosiale sammenhenger hvor alle er samlet og det er lett å sammenligne partnere. Og det nok først når du senere finner en vellykket, verdensvant og sofistikert fyr at du vil se forskjellen. Anonymkode: 38ece...7a1 Det der skjer bare blandt unge mennesker, voksne folk driter da virkelig i hvem kjæresten til vennene er, så fremt den personen gjør ens venn godt.
AnonymBruker 42 Skrevet 4. januar 2017 #22 Skrevet 4. januar 2017 Nei. Jeg bryr meg svært lite om hva andre måtte mene om MITT partnervalg, og spesielt ikke hvis det er "status-relatert". Det er jo strengt tatt jeg som være lykkelig i forholdet, og da er det jo selvfølgelig ( iaf. for meg) at det er mine preferanser og følelser som er avgjørende for suksess, og ikke hva en eller annen fjern venn ønsker seg av "status" eller "kvaliteter" i sin partner. Om "venninner og folk utad" sine meninger og synsing om ditt valg av partner er mer avgjørende enn dine egne følelser, så tenker jeg at dine sjanser for å ende opp i et lykkelig forhold er VELDIG små. Mm. du er av de som virkelig kan klare å "like" noe, kun fordi at noen andre liker det. PS. "Venninnen" din høres ikke veldig "venn/ete" ut.... 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #23 Skrevet 4. januar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det dette du kaller venninner? Takke meg til en sånn krets av "venner". Anonymkode: af48c...46b Anonymkode: fc97f...61c
Citpensacola Skrevet 4. januar 2017 #24 Skrevet 4. januar 2017 Overhodet ikke. Folk som bryr seg om status gidder jeg ikke omgås uansett. De er overfladiske idioter hele gjengen, og kan dra dit pepper'n gror. 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #25 Skrevet 5. januar 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Bryr du deg om at partnervalget ditt påvirker statusen din, og da gjerne i negativ retning? Tenker du slik om andre? Jeg skulle til å si nei, men plutselig møtte jeg noen som tydelig så på min partner som en taper. Jeg har altså holdt på med en mann. Han er verken rik, veldig godt trent, særlig karismatisk, utdannet eller superkjekk. Men vi prater greit, jeg synes han er fin, har omtrent like verdier og ønsker. Min (ikke så nære) venninne fikk nyss om at vi holdt på, men jeg prøvde å dysse det ned (for å ikke være overivrig). Venninnen reagerte først med å le, fordi hun trodde det var tull, så si han er jo ingenting å samle på og sånn. Jeg lo det vekk men har tenkt på dette nå. Jeg selv er utdannet og vellykket, men kanskje ikke så veldig pen. Har ikke sjans på mennene min venninne går etter. Men jeg vil jo at venninner og folk utad ikke skal tenke så mye på meg vs min partner. Jeg har jo selvsagt lyst å ha en rik og kjekk partner, men jeg trives med han her. Klarer bare ikke å tenke at folk ser ned på meg pga han. Anonymkode: 9f7c0...47c Nei vet du hva, størst av alt er kjærligheten. Hva mannen er har hatt langt mindre betydning enn hvem han er. At han har virkelig jobbet mer for å få den han elsker enn for sin karriere før karrieren var på topp, har og betydd mye. Min mann har vært en person som har hatt god jobb, godt rykte og vært høyt på strå, men har nå trappet ned fordi vi omsider fikk barn. At han selv ønsket å gå fra eg godt betalt privat jobb og til en offentlig stilling for å få tid med sine barn, betyr mer enn statusen han hadde som selvstendig næringsdrivende. Det ytre betyr lite, uten indre kvaliteter, spør du meg. Anonymkode: afd65...f61
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #26 Skrevet 5. januar 2017 Takk for svar! Jeg og venninnen er 27 år. Etter denne kommentaren klarer jeg ikke helt å se på henne som en venninne. Anonymkode: 9f7c0...47c 2
Gjest O.G. Skrevet 5. januar 2017 #27 Skrevet 5. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Jeg og venninnen er 27 år. Etter denne kommentaren klarer jeg ikke helt å se på henne som en venninne. Anonymkode: 9f7c0...47c Bra.
Prebs Skrevet 5. januar 2017 #28 Skrevet 5. januar 2017 15 timer siden, *nordby* skrev: Jeg er gift med en rørlegger. Han har fast jobb, hjemme kl 15, og sammen har vi god økonomi. Jeg setter mer pris på mye fritid sammen enn en som jobber seg i hjel for å ''vise oss frem''. Du bør velge han du er lykkelig med, og få bedre selvtillit så du ikke blir påvirket av venninner. Er Rørlegger lavstatusyrke også nå??? 2 år på skole samt 2 år i "lære" før man få gå opp til fagprøve? Vet din kjære at du ser på det som et lavstatusyrke?? Tenker at du kommer med en spennende forklaring her nå, men slik du ordlegger deg i nettopp denne tråden så viser du jo at det å være rørlegger ikke viser til "status" i dine øyne. "Man skal høre mye før ørene detter av" sies det.....
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #29 Skrevet 5. januar 2017 På 4.1.2017 den 13.13, AnonymBruker skrev: Bryr du deg om at partnervalget ditt påvirker statusen din, og da gjerne i negativ retning? Tenker du slik om andre? Jeg skulle til å si nei, men plutselig møtte jeg noen som tydelig så på min partner som en taper. Jeg har altså holdt på med en mann. Han er verken rik, veldig godt trent, særlig karismatisk, utdannet eller superkjekk. Men vi prater greit, jeg synes han er fin, har omtrent like verdier og ønsker. Min (ikke så nære) venninne fikk nyss om at vi holdt på, men jeg prøvde å dysse det ned (for å ikke være overivrig). Venninnen reagerte først med å le, fordi hun trodde det var tull, så si han er jo ingenting å samle på og sånn. Jeg lo det vekk men har tenkt på dette nå. Jeg selv er utdannet og vellykket, men kanskje ikke så veldig pen. Har ikke sjans på mennene min venninne går etter. Men jeg vil jo at venninner og folk utad ikke skal tenke så mye på meg vs min partner. Jeg har jo selvsagt lyst å ha en rik og kjekk partner, men jeg trives med han her. Klarer bare ikke å tenke at folk ser ned på meg pga han. Anonymkode: 9f7c0...47c Jeg har en i slekta som ikke er den som alle kvinner vil ha. Han har litt homobakgrunn, dvs at han har hatt mannlige elskere. Og han har ikke utdanning, men jobber som assistent i barnehage. Det er nok til at jeg ikke ville sett han som en mulig partner, men nå har han dame, barn og enebolig (fordi hun hadde nok egenkapital). Jeg synes ikke hun har gjort noe kupp, men så lenge hun har det bra med han, så er det jo fint. Anonymkode: a1652...e77
Sportysmile Skrevet 5. januar 2017 #30 Skrevet 5. januar 2017 På 4.1.2017 den 13.13, AnonymBruker skrev: Bryr du deg om at partnervalget ditt påvirker statusen din, og da gjerne i negativ retning? Tenker du slik om andre? Jeg skulle til å si nei, men plutselig møtte jeg noen som tydelig så på min partner som en taper. Jeg har altså holdt på med en mann. Han er verken rik, veldig godt trent, særlig karismatisk, utdannet eller superkjekk. Men vi prater greit, jeg synes han er fin, har omtrent like verdier og ønsker. Min (ikke så nære) venninne fikk nyss om at vi holdt på, men jeg prøvde å dysse det ned (for å ikke være overivrig). Venninnen reagerte først med å le, fordi hun trodde det var tull, så si han er jo ingenting å samle på og sånn. Jeg lo det vekk men har tenkt på dette nå. Jeg selv er utdannet og vellykket, men kanskje ikke så veldig pen. Har ikke sjans på mennene min venninne går etter. Men jeg vil jo at venninner og folk utad ikke skal tenke så mye på meg vs min partner. Jeg har jo selvsagt lyst å ha en rik og kjekk partner, men jeg trives med han her. Klarer bare ikke å tenke at folk ser ned på meg pga han. Anonymkode: 9f7c0...47c Du skal ikke bry deg om hva andre tenker om ditt partnervalg. Det viktigste er at dere har det bra, og at dere har det kjekt sammen. Det er dere som skal trives sammen, og like hveandre. Dersom noen sier noe negative kommentarer om det så respekterer ikke de deg. Vær med den du føler for.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #31 Skrevet 5. januar 2017 Det går an å anerkjenne det faktum at valg av partner kan få konsekvenser for din sosiale status, selv om du ikke lar det være styrende for ditt partnervalg. Det er ikke bare valg av partner som som kan få konsekvenser for vår sosiale status. Også valg av venner og arbeidsgiver gir slike utslag. Og man kan godt anerkjenne dette faktum, selv om man ikke lar det være styrende for valgene man tar. Anonymkode: 38ece...7a1 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #32 Skrevet 5. januar 2017 18 timer siden, O.G. skrev: Det der skjer bare blandt unge mennesker, voksne folk driter da virkelig i hvem kjæresten til vennene er, så fremt den personen gjør ens venn godt. Vel, ut fra Rampelys forumet er vel ikke det helt sant. Anonymkode: 87114...b34 2
*nordby* Skrevet 5. januar 2017 #33 Skrevet 5. januar 2017 10 timer siden, Prebs skrev: Er Rørlegger lavstatusyrke også nå??? 2 år på skole samt 2 år i "lære" før man få gå opp til fagprøve? Vet din kjære at du ser på det som et lavstatusyrke?? Tenker at du kommer med en spennende forklaring her nå, men slik du ordlegger deg i nettopp denne tråden så viser du jo at det å være rørlegger ikke viser til "status" i dine øyne. "Man skal høre mye før ørene detter av" sies det..... Det er du som tolket det negativt, men jeg antar at alle andre tolket innlegget mitt som positivt, til tross for at jeg ikke la ved 💓💜😍😘
Ulla Ullsokk Skrevet 5. januar 2017 #34 Skrevet 5. januar 2017 22 timer siden, Citpensacola skrev: Overhodet ikke. Folk som bryr seg om status gidder jeg ikke omgås uansett. De er overfladiske idioter hele gjengen, og kan dra dit pepper'n gror. Enig! Er så drittlei fasadefolka! Min (tidligere) venninne kunne komme på jentekveld hos meg og etterpå snakke ned en ny jente hun ikke kjente. "Hun var så harry at jeg er overrasket over at dere er venninner!" WTF? Hva ER det med sånne folk??
Teethgrinding Skrevet 5. januar 2017 #35 Skrevet 5. januar 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det går an å anerkjenne det faktum at valg av partner kan få konsekvenser for din sosiale status, selv om du ikke lar det være styrende for ditt partnervalg. Det er ikke bare valg av partner som som kan få konsekvenser for vår sosiale status. Også valg av venner og arbeidsgiver gir slike utslag. Og man kan godt anerkjenne dette faktum, selv om man ikke lar det være styrende for valgene man tar. Anonymkode: 38ece...7a1 Det er en grunn til at folk flest ikke gjør de store klassereisene. De har lavstatus /arbeiderbakgrunn og forholder seg til det universet når de tar valg. Ergo blir en maskinfører noe normalt. For oss opp i klassesystemet ville det samme vært en total dealbreaker. Det besynderlige er at dette mønsteret er klin stabilt. Hvorfor er det f.eks ingen som messer om at de 'valgte kjærligheten' som da valgte en steinrik arving og kirurg? Fordi det bare teller nedover. Det legges også mange myter om at de rike menneskene er mindre hyggelige, noe som sikkert er tuftet på erfaringer med å ikke bli funnet god nok (les lavklasse). Det er mange grunner til at arbeidet med sosial utjevning er viktig. Her på berget i Norge er vi langt fremme etter utdanningsrevolusjonen. Likevel, klasse er mer enn penger. Det er sosiale koder, talemåter, kunnskap, sosialt nettverk, arv. Summen gjør at de rike snakker sammen på en annen måte enn de fattige - dvs fattige på kultur, penger eller sosialt nettverk. Det vi ser nå er at grensene mellom rik og fattig blir enda mer rigide. En lege gifter seg nå ikke mer sykepleiersken, men med en annen lege. Sykepleieren 'velger kjærligheten' og giftet seg med en maskinfører. Ekteskap er fortsatt en stor del av vårt sosioøkonomiske veivalg gjennom livet. Når det nå drypper mindre fra toppen ned på hvermannsen ser man et underfundig resultat av feminismen og likestilling. Jentene er løftet ut av en avhengighet og inn i å selv opprettholde og styrke klsssesystemet. (Ja folkens, jeg er fagmann på området, sorry). 54 minutter siden, Ulla Ullsokk skrev: Enig! Er så drittlei fasadefolka! Min (tidligere) venninne kunne komme på jentekveld hos meg og etterpå snakke ned en ny jente hun ikke kjente. "Hun var så harry at jeg er overrasket over at dere er venninner!" WTF? Hva ER det med sånne folk?? Samtidig, klasse er noe vi alle er opptatt av. "hva jobber du med", spør vi hverandre. Fordi vi plasserer oss i systemet. Jeg er enig i at din venninne er taktløs. Likevel er det jo ingenting ikke mange i hennes sosiale posisjon ikke vurderer hele tiden. (Det er bare ikke alle som snakker like høyt om det). Det gjelder jo vitterlig andre veien også. Hørt folk radbrekke og kjølhale 'sossen' og 'klysa'? Det er jo akkurat det samme. Man ønsker å etablere grenser og danne fellesskap. Oss og de andre. Det er helt naturlig, alle gjør det hele tiden. Så har det seg nok slik at grensene oppover er strengene enn nedover, rett og slett fordi det er færre på topp enn på bunn. Slik kan diskusjonen gjerne bli litt hysterisk rundt kodene. "Så du det, han drakk ølen han sølte rett fra bordet". Det er måter å sette sosiale rammer. I et lavere status miljø ville man sett ned på 'fisefine folk' og reagert på at man ikke var avslappet nok kanskje? Fasade sier du, stabile klassekoder sier jeg. Husk også at noen prøver å klatre. Det betyr stort sett at de ikke mestrer kodene. Din venninne høres litt ut som hun kan plasseres der. 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #36 Skrevet 6. januar 2017 På 5.1.2017 den 12.13, Prebs skrev: Er Rørlegger lavstatusyrke også nå??? 2 år på skole samt 2 år i "lære" før man få gå opp til fagprøve? Vet din kjære at du ser på det som et lavstatusyrke?? Tenker at du kommer med en spennende forklaring her nå, men slik du ordlegger deg i nettopp denne tråden så viser du jo at det å være rørlegger ikke viser til "status" i dine øyne. "Man skal høre mye før ørene detter av" sies det..... Vel.. fagbrev er ikke akkurat høystatus Anonymkode: ca091...ebb 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #37 Skrevet 6. januar 2017 Det er vel ikke høystatus om en mann har en godt betalt jobb, men samtidig hadde foreldre som ga han leilighet i studietiden og som hele livet har hjulpet han med skolearbeid. Det er ikke status å få rn god stillimg om man har arvet penger og som følge av det har turt å ta større risikoer eller har fått økt selvtillit fordi han kunne gjøre det han ville i ungdomsårene pga at han ikke trengte å bekymre seg for penger Om det ikke har foregått en klassereise så er det ikke status. Da er det bare å leve på andre Anonymkode: daa2f...f53
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #38 Skrevet 6. januar 2017 Interessante bekjente og uforglemmelig opplevelse http://bit.ly/2ipJL0c Anonymkode: 241fe...af5
Gjest O.G. Skrevet 6. januar 2017 #39 Skrevet 6. januar 2017 På 5.1.2017 den 17.19, AnonymBruker skrev: Vel, ut fra Rampelys forumet er vel ikke det helt sant. Anonymkode: 87114...b34 Konkretisere?
Prebs Skrevet 7. januar 2017 #40 Skrevet 7. januar 2017 På 5.1.2017 den 22.39, *nordby* skrev: Det er du som tolket det negativt, men jeg antar at alle andre tolket innlegget mitt som positivt, til tross for at jeg ikke la ved 💓💜😍😘 Jeg ser jo også hvordan du prøver å trekke det fram som positivt, men leser man litt mellom linjene så er det du skriver at nettopp dere er lykkelig til tross for han er rørlegger.... Du trekker fram arbeidstid som et positvt aspekter noe jeg er fullverdig enig i ettersom mange av de i karriereyrker såvidt har fortært lunsjen når da en "rørlegger" setter seg i bilen for å hente ungene i barnehage. Dette er satt på spissen, men det er "essensen" i det overfladiske med å tro at en med høyere utdanning nødvendigvis kan bidra til et lykkeligere/rikere samliv!! Selv har jeg dratt erfaringer her i livet med at man skal ikke skue hunden på hårene og har selv tatt fullstendig feil utifra førsteintrykk. Heldigvis har erfaring dratt meg i den retning av å aldri bedømme andre mennsker før man har har lært dem å kjenne... 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Vel.. fagbrev er ikke akkurat høystatus Anonymkode: ca091...ebb Spørs helt hva DU definerer som "høystatus". Som mann så setter jeg feks "sykepleieryrket" lagt over "jurist" i hva jeg definerer som høystatus. Dette ut av respekt for hvilket arbeid/ansvar som blir lagt ned og ikke minst betydningen av arbeidet! Så kan du jo selvfølgelig dra inn som eksempel en jurist ansatt i pasientskadenemda her så er diskusjonen komplett.....Just saying!! 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå