Gå til innhold

Partnervalg og status

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bryr du deg om at partnervalget ditt påvirker statusen din, og da gjerne i negativ retning? Tenker du slik om andre?

Jeg skulle til å si nei, men plutselig møtte jeg noen som tydelig så på min partner som en taper.

Jeg har altså holdt på med en mann. Han er verken rik, veldig godt trent, særlig karismatisk, utdannet eller superkjekk. Men vi prater greit, jeg synes han er fin, har omtrent like verdier og ønsker. Min (ikke så nære) venninne fikk nyss om at vi holdt på, men jeg prøvde å dysse det ned (for å ikke være overivrig). Venninnen reagerte først med å le, fordi hun trodde det var tull, så si han er jo ingenting å samle på og sånn. Jeg lo det vekk men har tenkt på dette nå. Jeg selv er utdannet og vellykket, men kanskje ikke så veldig pen. Har ikke sjans på mennene min venninne går etter. Men jeg vil jo at venninner og folk utad ikke skal tenke så mye på meg vs min partner.

Jeg har jo selvsagt lyst å ha en rik og kjekk partner, men jeg trives med han her. Klarer bare ikke å tenke at folk ser ned på meg pga han.

Anonymkode: 9f7c0...47c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men det kan jo ha vært andre veien, at venninnen din mente han var for god for deg, men at hun ikke våget å hinte om det. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, O.G. skrev:

Men det kan jo ha vært andre veien, at venninnen din mente han var for god for deg, men at hun ikke våget å hinte om det. 

Kan jeg aldri i verden tenke meg. Håper ikke det. For da er jeg langt fra så god som jeg tror.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg aldri i verden tenke meg. Håper ikke det. For da er jeg langt fra så god som jeg tror.

Vel, men jeg synes du skulle ha satt henne på plass pga hun hadde ingenting med å si noe om ham i det hele tatt. Hun skulle heller vært glade på dine vegne for at du fant en fyr du kunne ha noe fint ilag med. For i venninnegjenger så vet vi alle sammen hvor hen vi står på utseendeskalaen, og hvilke fyrer hver enkelt ut av oss har sjanse på og da vet hun at du ikke har draget på mennene hun har draget på, f.eks. Så det hun egentlig sa var at hun ikke mente du skulle ha noen. 

Skrevet

Du burde spurt om hvorfor venninnen din mener at mannen din ikke er noe å samle på. Jeg har sagt det til en venninne og han fyren turte ikke åpne regningene sine og levde på kreditt. Handler ikke om status, men stabil økonomi.

Aldri hørt om noen som forteller venninna at fyren ikke er god nok fordi han ikke er rik nok, høy nok utdanning, osv.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri vært borti at noen har kommentert en partner negativt med tanke på utseendet, jobb eller annet. I alle fall ikke at de har sagt det høyt eller latt det påvirke relasjonen. Hadde aldri gjort det selv heller.

Derimot, hvis det er spesielle ting, som at vedkommende har problemer på noen måte, psykiske problemer, voldelige tendenser, psykopatiske trekk, økonomiske problemer (altså ikke at de tjerne lite, men ikke klarer styre økonomien), så er det en annen ting.

Ikke la deg påvirke av hva andre mener om sånt, følg hjertet ditt!

Anonymkode: 95939...84e

• Liker 9
Gjest RealWildOne
Skrevet

Om man velger partner grunnet status så er man grunn spør noen meg, selv ville jeg aldri gjort noe slik og jeg er seriøs når jeg sier at ei som er uføretrygdet grunnet psykiske problemer like gjerne kunne vært dama mi som ei som er mer mye mer selvstendig og således er en større ressurs. Nå er jo ting enklere med ei som er mer selvstendig, men det betyr ikke all verden for min del i alle fall.

Ei som er rik og for vellykket vil jeg ikke ha, jeg ville ikke være komfortabel med å føle meg mer som en byrde heller enn en ressurs, jeg foretrekker derfor ei dame som tjener noe mindre enn meg selv så jeg kan bidra for henne heller enn omvendt da det omvendte ville føltes som et problem for min del, siste jeg vil her i verden er å forsørges av ei dame.

Skrevet

Uu vil heller ha en rik og kjekk partner, i stedet en du trives med?
det er gode prioriteringer det... :klo:

For å svare mer på spørsmål, jeg ville aldri droppa en jeg trives med, til fordel for en rik en.
Jeg er utdanna og vellykka nok til å forsørge meg selv, og verdsetter trivsel høyere enn penger på bok.
Om venninner mener det er viktigere at partneren min er rik enn at jeg trives, da er dem faen meg så langt unna venninner som det kan bli. Venninner bør på ingen måte motarbeide trivselen din...

• Liker 4
Gjest Jonasmann
Skrevet (endret)

Jeg har et tips. Du er tydeligvis ung er du ikke? Om ja, hvorfor ikke få han til å fullføre videregående (tipper han ikke har fagbrev/svennebrev siden de sier det) eller ta høyere utdanning? Da er han pluttselig ikke så lavstatus. Om du har lyst å forbli med han, er jo det alltid et pluss for deg økonomisk.

Endret av Jonasmann
Skrevet

Så stygt å si av venninnen din.

Nei, jeg bryr meg ikke om det. Men vi må ha litt like verdier.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis su ikke klarer å tenke på det - hvorfor tenker du da på det? Synes du skal kvinne deg opp og begynne å se ned på slike som "venninnen" din i stedet. Hun fortjener det - og det er det kun hun som har sørget for.

Anonymkode: 650f9...3d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvem partneren din er påvirker i alle høyeste grad din status i venninneflokken. 

Slik du beskriver din mann, vil nok din status synke litt, men ikke mer enn du bør kunne leve med, eller selv kompensere for ved å bli enda mer vellykket.

Du vil nok kunne leve greit med denne fyren, men du vil merke ditt tap av sosial status i sosiale sammenhenger hvor alle er samlet og det er lett å sammenligne partnere. Og det nok først når du senere finner en vellykket, verdensvant og sofistikert fyr at du vil se forskjellen.

Anonymkode: 38ece...7a1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle er dere?

Jeg møtte noen reaksjoner da jeg først ble sammen med han jeg i dag er gift med. Noen av venninnene mine hintet rett ut om at jeg var litt "over hans league". Begrunnelsene gikk på at han var veldig tilbaketrukket og uerfaren med damer (jeg hadde mye mer erfaring med forhold og dating sammenlignet med han), at han var overvektig og selv om han har en ok utdannelse og jobb så ble han ikke sett på som kjempeambisiøst, både med tanke på karriere og sosiale aspirasjoner.

Vel, jeg valgte å drite langt i deres mening om fyren og vi fortsatte å holde sammen.

Den dag i dag er han langt mer selvsikker enn det han var tidligere, han er også bedre trent og han gjør det veldig bra i jobben sin. Forholdet vårt er kjempebra: vi reiser mye og opplever masse sammen og fungerer godt i hverdagen. Venninnene mine har stort sett endt opp med menn som har vært "gode på papiret",  men som kanskje ikke alltid har behandlet de så godt eller prioritert forholdet på samme måte nettopp fordi de har vært opptatt av å bli sett og anerkjent av andre.

Nå grovmaler jeg det jo selvfølgelig her. Det finnes jo folk som sikkert klarer å både være godt anerkjent og en god partner, men til syvende og sist så er valg av partner ekstremt personlig. Det er du som skal leve med den du velger, forhåpentligvis i mange, mange år, og da er det viktig at man gjør valget av egne grunner og ikke henger seg opp i andres meninger, spesielt ikke om overfladiske ting.

Anonymkode: 2648c...b86

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en ''lavstatus'' partner. Maskinfører uten utdanning, og en veldig uforutsigbar, skitten og slitende jobb. Grei økonomi da, men det er vel ikke den bransjen alle ser opp til. 

Elsker han likevel, er stolt av å være sammen med han og har aldri tenkt over problemstillingen du skisserer. 

Vet ikke hvorfor, men har aldri funnet rike, klysete menn som sitter på kontor med dress og stresskoffert attraktive. Det bare byr meg i mot. Så jeg er vel ment for å være lavstatus-gift jeg da ;) Godt noen er det også, ellers hadde ikke overklassen vært noe overklasse! Synes du har en sinnsykt overfladisk og fæl venninne, håper du ikke er likedan.

Anonymkode: d2e48...ffe

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Jonasmann skrev:

Jeg har et tips. Du er tydeligvis ung er du ikke? Om ja, hvorfor ikke få han til å fullføre videregående (tipper han ikke har fagbrev/svennebrev siden de sier det) eller ta høyere utdanning? Da er han pluttselig ikke så lavstatus. Om du har lyst å forbli med han, er jo det alltid et pluss for deg økonomisk.

Enig i dette. Jeg ser selv bort ifra status når jeg velger mann, men han må være i stand til å være uavhengig økonomisk. Selv om han muligens klarer seg med jobb som ikke krever utdanning nå så vet man ikke om han fremdeles vil ha den jobben i framtiden, og da vil det også mest sannsynligvis bli vanskeligere å få seg jobb med mindre man har utdannelse eller fagbrev. 

Anonymkode: d8e3c...87a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bryr du deg om at partnervalget ditt påvirker statusen din, og da gjerne i negativ retning? Tenker du slik om andre?

Venninnen reagerte først med å le, fordi hun trodde det var tull, så si han er jo ingenting å samle på og sånn. Jeg lo det vekk men har tenkt på dette nå. Jeg selv er utdannet og vellykket, men kanskje ikke så veldig pen.

Jeg har kontakt med ei som har høyere utdanning enn meg,  likevel så har jeg høyere lønn enn henne. 

Veninnen din bør skjerpe seg,  har hun virkelig ikke fått det med seg at vi har krise og at mange høyt utdannede personer har mistet jobben sin. 

Hjelper lite å ha høy utdanning for å være velykket hvis man ikke har en jobb å gå til.

Det er personen en skal være sammen med,  ikke utdanningen. 

Anonymkode: aa8a2...171

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes som flere her at det var taktløst og dessuten veldig overfladisk av din venninne, med mindre hun begrunnet deg i kjennskap til dårlig atferd fra hans side.

Ang status, er jeg selv sammen m en med lavere status enn meg (utdanning, økonomi, vennekrets, reisevaner etc). Mine gamle venner ser alle de fine kvalitetene - særlig hans gode humør og humor, som ikke kan kjøpes for penger. Imidlertid merker jeg det fra mer perifere venner, at de var nysgjerrig på hvem jeg hadde blitt sammen med (har som regel datet høystatusfyrer, noen bra, andre mindre bra), men at interessen sluknet da han var en "commoner" - det er akkurat som noen ville hatt oss mer inn i omgangskretsen om han hadde et semikjent navn i næringslivet. Samtidig har de råd til ferier etc som ikke vi har råd til, men som jeg kunne hatt råd til om jeg var single (jeg vil ikke spandere reise på ham). 

At det er slik, synes jeg er litt kjipt fordi noen av disse statusvennene snakker om og interesserer seg for tema som jeg liker å diskutere, de er både mer samfunnsorientert og intellektuelle, enn de vennene som godtar ham på strak arm (selv om flere av dem har høyere status, så er de bare ikke så samfunnsorientert eller så drivende). Jeg har mistet noe av det stimulerende miljøet. Det er et luksusproblem, men har altså gjort at jeg merker forskjellen mer enn jeg liker. Men noen dealbreaker er det ikke. Og jeg har beholdt det viktigste; lojale og gode venner. 

Mitt svar på spørsmålet er at det betyr kanskje bittelitt, men ikke mye, for meg i og med st jeg har valgt som jeg har valgt. Men at andre bryr seg mer og det er det som gjør at jeg bryr meg litt. 

Anonymkode: 64c72...a6e

• Liker 2
Skrevet

Jeg er gift med en rørlegger. Han har fast jobb, hjemme kl 15, og sammen har vi god økonomi. Jeg setter mer pris på mye fritid sammen enn en som jobber seg i hjel for å ''vise oss frem''. Du bør velge han du er lykkelig med, og få bedre selvtillit så du ikke blir påvirket av venninner.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem partneren din er påvirker i alle høyeste grad din status i venninneflokken. 

Slik du beskriver din mann, vil nok din status synke litt, men ikke mer enn du bør kunne leve med, eller selv kompensere for ved å bli enda mer vellykket.

Du vil nok kunne leve greit med denne fyren, men du vil merke ditt tap av sosial status i sosiale sammenhenger hvor alle er samlet og det er lett å sammenligne partnere. Og det nok først når du senere finner en vellykket, verdensvant og sofistikert fyr at du vil se forskjellen.

Anonymkode: 38ece...7a1

Er det dette du kaller venninner? :blink:

Takke meg til en sånn krets av "venner".

Anonymkode: af48c...46b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...