Gå til innhold

Andre er i kontroll av mitt liv

Fremhevede innlegg

Gjest AnonGangerTo
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes du skal gi deg med denne påstanden som du kommer med hver eneste gang. " De var enten bestekompiser eller familie, eller bekjente av arbeidsgiver ".

Du kommer med den hver gang.

Hadde det vært slik hadde ingen uten relasjon til arbeidsgiver hatt jobb i dette landet.

Og i hver eneste tråd du har startet har du OGSÅ fått bekreftelse på at brukere uten noe som helst relasjon til arbeidsgiver har fått jobb. De har fortalt HVORDAN de har fått jobben og likevel starter du tråd etter tråd og ber om TIPS om hvordan du kan få jobb og kommer med samme påstandene om at det er kun de med kontakter som får jobb. 

Jeg synes dette er en fornærmelse mot de som faktisk jobber hardt for å få jobbene, og mot de som i hver eneste tråd kommer med tipsene. 

Anonymkode: 300f0...dde

Jeg startet denne tråden med en utblåsning hvor jeg ikke ba om tips til noe som helst. Forventet ikke respons. 

Resten gidder jeg ikke svare på. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
14 minutter siden, AnonGangerTo skrev:

Godt mulig at jeg kan oppfattes som en bortskjemt prinsesse men det er ikke meningen. Som alle mennesker har jeg mine ønsker og drømmer. Et godt eksempel er at jeg var for sent ute (ikke min skyld) til å invitere noen folk til julemiddagen. 

Ikke alle som fikk jobben var bedre kvalifisert enn meg men fordi de var bestekompiser med arbeidsgiveren. Dette skjer i alle bransjer over hele landet. Man ansetter ikke lenger etter kompetanse men etter hvem du kjenner. 

Alt her høres ut som unnskyldninger. Skal du innvitere til julemiddag så kan du ikke skylde på andre fordi de allerede har sagt ja til noe annet, eller fordi du velger å vente med innvitasjonen til dagen nærmer seg.

Ja, i visse bransjer må man ha kontakter og nettverk for å få jobb, så hvorfor begynner du ikke å bygge et nettverk? Aner ikke hva slags jobb du ønsker, men typiske ting er å ta midlertidige oppdrag og "lavere" jobber for å gjøre seg kjent så man får et rykte på seg for å gjøre en god jobb og viser at man står på. Gjør deg attraktiv. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonGangerTo skrev:

Jeg har lyst å vite hva det er jeg bestemmer. Tenker du på hva slags klær jeg skal ha på meg eller hva det blir til middag? Det er ikke de tingene jeg tenker på. 

Her er det jeg tenker på: I høsten i fjor intensiverte jeg jakten på å få meg jobb, og fått litt hjelp av en som har nettverk her jeg bor med å bli anbefalt til bedrifter og reserverte stillinger. CVen er topp, referansene er på plass men ingen ønsker å ansette meg eller gi meg arbeidstrening. Andre bestemmer over meg. Kan jo ikke tvinge folk med å ansette meg.

Resten av scenarioer er for private å nevne men der igjen har andre oversett/ikke hørt etter mine ønsker og ingenting skjedde. Andre overser meg og dermed går mot mine planer. 

Pga disse situasjoner ender jeg alltid opp i offerrollen. Uungåelig! 

Jeg har dessverre ikke noen gode løsninger på å unngå å bli kontrollert. Har du noen forslag? 

3 minutter siden, AnonGangerTo skrev:

Jeg startet denne tråden med en utblåsning hvor jeg ikke ba om tips til noe som helst. Forventet ikke respons. 

Resten gidder jeg ikke svare på. 

Ikke det nei.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonGangerTo skrev:

Det eneste jeg gjorde feil var å høre på en tredjepart at det ville ordne seg og at de kom på middagen. 

Enkelt med etterpåklokskap, ikke sant? 

Tja, det er en tabbe som det egentlig er ganske lett å forutse mulige konsekvenser av. Jeg tar aldri sjansen på at ting bare går seg til hvis det er noe som er viktig for meg. Man må følge det opp, helst flere ganger og på en så direkte måte som mulig hvis man er avhengig av andre for at det skal skje.

Anonymkode: c54b5...dbe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tja, det er en tabbe som det egentlig er ganske lett å forutse mulige konsekvenser av. Jeg tar aldri sjansen på at ting bare går seg til hvis det er noe som er viktig for meg. Man må følge det opp, helst flere ganger og på en så direkte måte som mulig hvis man er avhengig av andre for at det skal skje.

Du falt for det vanlig. Å skifte emne når tråden ikke gikk helt slik man hadde tenkt. Plutselig handlet tråden om julemiddag. 

Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det at du ikke får jobben du vil ha betyr bare at du ikke kontrollerer andre, ikke at de kontrollerer deg. 

Riktig.

Det er du selv som er ansvarlig for ditt liv. Du må kunne la være å la deg bli kontrollert over. Hvis du er voksen og selvstendig, så er det opp til deg hvordan du velger å håndtere ting. Du kan ikke skylde på andre for at de er bremseklosser i ditt liv.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonGangerTo skrev:

Jeg er fremdeles i tiltaket og selv min veileder er oppgitt over situasjonen. Han ser selv at det ikke handler om meg men om bedriftene. Vi gjør ikke noe galt, det bare finnes ikke nok jobber til alle som er ledige i Rogaland.

Det var ikke særlig mange ledige jobber i hjemfylket mitt heller, så jeg endte opp med å flytte til Oslo for å få en. Det var ikke verdens ende og nå har jeg ikke lyst til å flytte tilbake igjen selv om jeg kan.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lyst å vite hva det er jeg bestemmer. Tenker du på hva slags klær jeg skal ha på meg eller hva det blir til middag? Det er ikke de tingene jeg tenker på. 

Her er det jeg tenker på: I høsten i fjor intensiverte jeg jakten på å få meg jobb, og fått litt hjelp av en som har nettverk her jeg bor med å bli anbefalt til bedrifter og reserverte stillinger. CVen er topp, referansene er på plass men ingen ønsker å ansette meg eller gi meg arbeidstrening. Andre bestemmer over meg. Kan jo ikke tvinge folk med å ansette meg.

Resten av scenarioer er for private å nevne men der igjen har andre oversett/ikke hørt etter mine ønsker og ingenting skjedde. Andre overser meg og dermed går mot mine planer. 

Pga disse situasjoner ender jeg alltid opp i offerrollen. Uungåelig! 

Jeg har dessverre ikke noen gode løsninger på å unngå å bli kontrollert. Har du noen forslag? 

Du blir jo ikke kontrollert, du blir avvist. Det er helt tullete å si at "de kontrollerer meg, fordi de ikke gir meg jobb". Jeg forstår veldig godt at dette er tøft for deg, men her må du nok fortsette å se hva du kan gjøre for å være en attraktiv arbeidstaker. Det må jo være en grunn til at du ikke får jobb. Er markedet for din type jobb trangt, har du feil utdanning etc.? Har du forresten bedt om å få vite hvorfor du ikke har fått jobbene dine?

Anonymkode: 66448...d9e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du falt for det vanlig. Å skifte emne når tråden ikke gikk helt slik man hadde tenkt. Plutselig handlet tråden om julemiddag. 

Jeg synes en konkretisering av noe av det hun ser på som problematisk var nyttig for å komme noen vei.

• Liker 2
Gjest AnonGangerTo
Skrevet

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

@fulladet ba om et eksempel. 

Tråden min var generell og bygget på en grundig analyse av det som har skjedd i mitt liv. 

Gjest AnonGangerTo
Skrevet
14 minutter siden, exictence skrev:

Riktig.

Det er du selv som er ansvarlig for ditt liv. Du må kunne la være å la deg bli kontrollert over. Hvis du er voksen og selvstendig, så er det opp til deg hvordan du velger å håndtere ting. Du kan ikke skylde på andre for at de er bremseklosser i ditt liv.

Nå at du er inne på det, hvordan skal jeg la være å bli kontrollert av andre? Hvorfor kan jeg ikke skylde på andre for at de er bremseklosser? Jeg får kun bremseklosser når jeg er avhengig av andre. 

Gjest AnonGangerTo
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg pleier å være ganske flink med slike ting men ble forsikret at det ikke skulle være et problem. En lærepenge! 

I år må jeg mase mer på andre hvis jeg vil oppnå noe men det spørs om jeg gidder lenger. 

Skrevet

Nå at du er inne på det, hvordan skal jeg la være å bli kontrollert av andre? Hvorfor kan jeg ikke skylde på andre for at de er bremseklosser? Jeg får kun bremseklosser når jeg er avhengig av andre. 

Hvorfor mener du at du blir kontrollert av andre? Du er avhengig av en jobb, ja. Men selv om du blir avvist og får nei fra en jobb, er ikke det fordi de har kontroll over deg. Tvert imot, det er heller når du får en jobb at de må ha en viss kontroll på deg som en ansatt hos dem. Det er kanskje det du mener her? Du er avhengig av en jobb og da må du forholde deg til dem. 

Men hva ellers er du avhengig av som kontrollerer deg?

AnonymBruker
Skrevet

Vi er avhengige av andre. Ikke kontrollert av andre. Og når vi er avhengige av andre er det visse regler vi må forholde oss til. Det er her jeg tror du bommer og er motvillig. Du vil bestemme og kontrollere,. Og det er ingen arbeidsgiver som vil at den ansatte skal bestemme. Jeg tror det er dette som skinner gjennom dine søknader og som gjør at du ikke kommer til intervju. Det er ihvertfall det som skinner gjennom dine innlegg HER. 

• Liker 8
Gjest AnonGangerTo
Skrevet
44 minutter siden, exictence skrev:

Hvorfor mener du at du blir kontrollert av andre? Du er avhengig av en jobb, ja. Men selv om du blir avvist og får nei fra en jobb, er ikke det fordi de har kontroll over deg. Tvert imot, det er heller når du får en jobb at de må ha en viss kontroll på deg som en ansatt hos dem. Det er kanskje det du mener her? Du er avhengig av en jobb og da må du forholde deg til dem. 

Men hva ellers er du avhengig av som kontrollerer deg?

Sender deg PM. 

Gjest AnonGangerTo
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er avhengige av andre. Ikke kontrollert av andre. Og når vi er avhengige av andre er det visse regler vi må forholde oss til. Det er her jeg tror du bommer og er motvillig. Du vil bestemme og kontrollere,. Og det er ingen arbeidsgiver som vil at den ansatte skal bestemme. Jeg tror det er dette som skinner gjennom dine søknader og som gjør at du ikke kommer til intervju. Det er ihvertfall det som skinner gjennom dine innlegg HER. 

Siden du aldri har lest noen av mine søknader, så bommer du kraftig på at det skinner gjennom at jeg vil bestemme. 

Ellers mener du at jeg ikke bør bestemme og være i kontroll? Alle skal tråkke på meg og fortelle meg hva jeg bør gjøre for å tilfredsstille de. 

Skrevet

Du har et noe merkelig syn på verden, så tok en titt på en tidligere tråd og du virker fiksert på tanken om at andre kontrollerer deg. Dette er kontraproduktivt og vil bare få deg til å føle deg enda mer motløs og maktesløs. Ingen kontrollerer de valg du gjør og tanker som du har, kun deg. 

Ja, vi er avhengig av andre og vi påvirkes av andres valg, men ingen er opptatt av å styre dine valg og ditt liv. Dette er ikke vondt ment, men du er ikke så viktig og folk flest er mest opptatt av seg selv. 

Du vil ha en jobb, men får ikke, så ta grep for å gjøre deg mer attraktiv. Folk kommer ikke på julemiddag, innviter fler for noen melder alltid avbud, innviter tidlig, ikke godta svevende svar eller svar på kort varsel. Du vil en ting, en venn vil noe annet, da gjenker du deg innimellom og står på ditt innimellom. Trives du ikke der du bor, flytter du. Typen er et rasshøl, da dumper du han. Hverdagene går i ett, da finner du noe annet å fylle de med osv.

På slutten av dagen er det bare du som kan ta grep for å få det som du vil, ingenting vil falle i hendene på deg. Slutt å se begrensninger overalt, men begynn å lete etter muligheter.

• Liker 8
Skrevet

Bare for å være veldig kverulant: En arbeidsgiver som gir deg jobb har mer kontroll over livet ditt enn en som ikke gir deg jobb. 

Som flere er inne på over her: Du må lære deg å skille mellom ting du ikke har kontroll over, og det at andre har kontroll over deg. Veldig ofte er det det første som slår inn, ikke det andre. 

Vi lever alle i et samfunn der vi i relativt stor grad må forholde oss til de normer, regler og situasjoner som er i vårt samfunn, som for eksempel at arbeidsledigheten er høy om dagen, eller at det er forventet at vi har en jobb med mindre vi er for syke til det. Om du ser på det at du ikke får jobb som at andre kontrollerer deg, så må du jobbe med tankegangen din. At en fyr sier nei til deg betyr ikke at han kontrollerer deg, bare at du ikke kan kontrollere ham, at du ikke har råd til å kjøpe noe du har lyst på betyr ikke at butikken kontrollerer deg, bare at du ikke kan kontrollere hvor mye varen koster (tenkte eksempler..). Du må jobbe med dette for å få løftet blikket litt, for hvis det er sånn du tenker på verden så skjønner jeg godt at det er slitsomt. 

• Liker 3
Gjest AnonGangerTo
Skrevet
5 minutter siden, LittleBabyBlue skrev:

Du har et noe merkelig syn på verden, så tok en titt på en tidligere tråd og du virker fiksert på tanken om at andre kontrollerer deg. Dette er kontraproduktivt og vil bare få deg til å føle deg enda mer motløs og maktesløs. Ingen kontrollerer de valg du gjør og tanker som du har, kun deg. 

Ja, vi er avhengig av andre og vi påvirkes av andres valg, men ingen er opptatt av å styre dine valg og ditt liv. Dette er ikke vondt ment, men du er ikke så viktig og folk flest er mest opptatt av seg selv. 

Du vil ha en jobb, men får ikke, så ta grep for å gjøre deg mer attraktiv. Folk kommer ikke på julemiddag, innviter fler for noen melder alltid avbud, innviter tidlig, ikke godta svevende svar eller svar på kort varsel. Du vil en ting, en venn vil noe annet, da gjenker du deg innimellom og står på ditt innimellom. Trives du ikke der du bor, flytter du. Typen er et rasshøl, da dumper du han. Hverdagene går i ett, da finner du noe annet å fylle de med osv.

På slutten av dagen er det bare du som kan ta grep for å få det som du vil, ingenting vil falle i hendene på deg. Slutt å se begrensninger overalt, men begynn å lete etter muligheter.

Du har rett at jeg er fiksert på taken at jeg er kontrollert, og det gjør at jeg føler meg motløs og maktesløs. Havner en god del i situasjoner der jeg er 100 % avhengig av andre og hva jeg vil er ubetydelig. Det er denne avhengighet som tar aldri slutt. 

Kanskje jeg bør sette foten ned framover og ikke la meg styre så mye. Gjøre det jeg vil og motarbeide andre en del. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonGangerTo skrev:

Du har rett at jeg er fiksert på taken at jeg er kontrollert, og det gjør at jeg føler meg motløs og maktesløs. Havner en god del i situasjoner der jeg er 100 % avhengig av andre og hva jeg vil er ubetydelig. Det er denne avhengighet som tar aldri slutt. 

Kanskje jeg bør sette foten ned framover og ikke la meg styre så mye. Gjøre det jeg vil og motarbeide andre en del. 

Hva med å finne en balansegang? Litt gi og ta? Det er lov å tenke på seg selv og ikke sette andre først hele tiden, det betyr ikke at du motarbeider andre sålenge du ikke aktivt går inn for å forsure dagen deres. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...