Gå til innhold

For oss som har mer en nok klær - shoppestopp 2017!


Gjest1213

Anbefalte innlegg

Gjest Tigress
På 3.1.2017 den 11.43, AnonymBruker skrev:

Som jeg har sagt tidligere, så orker jeg ikke å traske til nærmeste container. Det er langt fra der vi bor og miljø-pratet er jeg lei av.

Anonymkode: a67b2...68c

Du er lei miljøpratet allereie? Du går ei kjip framtid i møte, ass! ROFL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tigress

Eg prøvde meg på shoppestopp for tre år sidan, og klarte meg ganske bra ganske lenge. Eg har ikkje full shoppestopp lenger, men eg har aldri gått tilbake til å handle slik eg gjorde. No handlar eg så og seie berre brukte klede, og eg tenkjer meg godt om før eg handlar. Likevel har eg mykje klede - eg er lita og arvar ofte frå folk, og dermed renn det inn klede. Det står på planen å drive ei knallhard utreinsking frå klesskapet, eg gler meg mest til å få meir plass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke strukturert nok til å ha full shoppestopp, men i år skal jeg prøve å kun kjøpe brukte klær. Jeg har lang erfaring meg brukthandel fra tidligere så jeg kjenner målene mine, vet hva som passer meg og hva slags plagg det lønner seg å satse på. Om det skulle dukke opp noe som gjør at jeg trenger et spesielt antrekk i løpet av året, ser jeg på det som en morsom utfordring å kjøpe det brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.1.2017 den 11.43, AnonymBruker skrev:

Som jeg har sagt tidligere, så orker jeg ikke å traske til nærmeste container. Det er langt fra der vi bor og miljø-pratet er jeg lei av.

Anonymkode: a67b2...68c

Ellers går det bra med deg ?

Anonymkode: f8b29...15c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvordan går det med folk, da? Klarer dere å holde løftet? 

I dag kjøpte jeg en Kari Traa-skjorte på treningssenteret for å bruke en bursdagsgave-rabatt jeg har fått, men ellers har jeg ikke kjøpt noe enda. Merker allerede at jeg sparer penger på det, og har satt mere inn på sparekontoen før ny lønn enn jeg vanligvis får til. :)

Men jeg ser i garderoben min at den består av noen få farger, så kunne godt tenke meg å spe på med flere farger til våren... :icon_frown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.1.2017 den 14.06, Tigress skrev:

Du er lei miljøpratet allereie? Du går ei kjip framtid i møte, ass! ROFL!

Tror ikke det. Har det veldig bra jeg og kommer til å få det bedre pga høyere inntekt. Vi skal snart kjøpe oss en flott villa i et av byens beste strøk

Anonymkode: a67b2...68c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har dårlig samvittighet for at jeg kjøper så mye klær. Handler alt på nettet, og har vært månedlig kunde hos Zalando. Men så på høsten i fjor tok jeg meg sammen og nedla forbud mot å "bare se" på Zalando. Det hjalp. I tre måneder kjøpte jeg ikke noen klær derfra. Så fikk jeg en epost fra Zalando her om dagen, der det sto noe sånt som "hei, det er lenge siden vi har sett deg, her har du 15% rabattkode å bruke på ditt neste kjøp"..... dermed måtte jeg bare inn og handle en genser jeg har hatt lyst på lenge. Så den i fjor sommer. Det er et designermerke og de hadde den enda. Så da kjøpte jeg den, pluss et par t-skjorter. 15% rabatt. Følte meg veldig fornøyd med dette, men så snek den dårlige samvittigheten seg inn igjen etter noen dager....dette kan ikke fortsette!

Jeg har brukt sinnsykt mye penger på klær de siste par årene. Omtrent hver eneste måned (bortsett fra i høst). Men nå, etter en liten brist hos Zalando nå i januar, skal jeg pålegge meg selv shoppestopp igjen. Men for å ikke gå for hardt ut, tenker jeg første halvår 2017.....et halvt år altså. Tror ikke jeg klarer et helt år.

Nei, nå skal jeg ha en shoppestopp en stund, ja!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke det. Har det veldig bra jeg og kommer til å få det bedre pga høyere inntekt. Vi skal snart kjøpe oss en flott villa i et av byens beste strøk

Anonymkode: a67b2...68c

Ja, så der kan du i ditt elfenbenstårn isolere deg fra alt prat om miljø og det grønne skiftet fremover. Skjønner. :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Million skrev:

Jeg har dårlig samvittighet for at jeg kjøper så mye klær. Handler alt på nettet, og har vært månedlig kunde hos Zalando. Men så på høsten i fjor tok jeg meg sammen og nedla forbud mot å "bare se" på Zalando. Det hjalp. I tre måneder kjøpte jeg ikke noen klær derfra. Så fikk jeg en epost fra Zalando her om dagen, der det sto noe sånt som "hei, det er lenge siden vi har sett deg, her har du 15% rabattkode å bruke på ditt neste kjøp"..... dermed måtte jeg bare inn og handle en genser jeg har hatt lyst på lenge. Så den i fjor sommer. Det er et designermerke og de hadde den enda. Så da kjøpte jeg den, pluss et par t-skjorter. 15% rabatt. Følte meg veldig fornøyd med dette, men så snek den dårlige samvittigheten seg inn igjen etter noen dager....dette kan ikke fortsette!

Jeg har brukt sinnsykt mye penger på klær de siste par årene. Omtrent hver eneste måned (bortsett fra i høst). Men nå, etter en liten brist hos Zalando nå i januar, skal jeg pålegge meg selv shoppestopp igjen. Men for å ikke gå for hardt ut, tenker jeg første halvår 2017.....et halvt år altså. Tror ikke jeg klarer et helt år.

Nei, nå skal jeg ha en shoppestopp en stund, ja!

Ja, de er veldig slue. Ellos gjør det samme. Men uansett om man får rabatt vil det jo likevel bli pengebruk. Det er lov å sprekke av og til. Opp igjen! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shoppestopp er bra :) Klær har vi nok av, og det er kjekt å se sparekontoen vokse :) 

Jeg har ikke shoppestopp som i full stopp, men heller at jeg tar en vurdering i om jeg faktisk trenger plagget. Oftest gjør jeg selvfølgelig ikke det. Jeg har gitt til fretex alle klærne jeg aldri brukte, og har nå plass til å se hvilke klær jeg faktisk har, og er flinkere å bruke flere kombinasjoner.

Anonymkode: 4e494...55a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Shoppestopp er bra :) Klær har vi nok av, og det er kjekt å se sparekontoen vokse :) 

Jeg har ikke shoppestopp som i full stopp, men heller at jeg tar en vurdering i om jeg faktisk trenger plagget. Oftest gjør jeg selvfølgelig ikke det. Jeg har gitt til fretex alle klærne jeg aldri brukte, og har nå plass til å se hvilke klær jeg faktisk har, og er flinkere å bruke flere kombinasjoner.

Anonymkode: 4e494...55a

Enig! Alt for mye unødvendig. I tillegg kjøper jeg ofte klær som er veldig like de jeg allerede har... Kritisk behovsanalyse før kjøp er bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Sheherasade skrev:

Enig! Alt for mye unødvendig. I tillegg kjøper jeg ofte klær som er veldig like de jeg allerede har... Kritisk behovsanalyse før kjøp er bra. 

Kjenner meg veldig godt igjen når det gjelder å kjøpe klær som ligner de jeg allerede har. Jeg har garantert østlandets største samling av svarte kjoler. Har aldri tellet de, men har langt over 300...! 

Anonymkode: 653c4...0ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt i mot shoppestopp. Dette fører til nedbemanning og oppsigelse hos klesbutikkene. Når folk ikke bruker penger vil ikke butikkene overleve.

Anonymkode: 5dd31...5f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er litt i mot shoppestopp. Dette fører til nedbemanning og oppsigelse hos klesbutikkene. Når folk ikke bruker penger vil ikke butikkene overleve.

Anonymkode: 5dd31...5f4

Bruk-og-kast samfunnet er dårlig for jorda. På lengre sikt er slitesterke klær og gjenbruk veien å gå. Det vil kunne skape masse nye arbeidsplasser også. Fant en artikkel om sirkeløkonomi i dag faktisk, som lanserer veldig interessante ideer. Anbefaler å laste ned artikkelen og lese om det her: http://www.tankesmienagenda.no/notater/sirkulaer-okonomi/

Om nåværende produsenter og næringsliv må gjøre om modellene sine som resultat, er det bare noe de må innfinne seg med. I alle endringer vil det alltid være noen typer stillinger som forsvinner, mens andre oppstår. Sånn er det alltid. Spørsmålet er snarere hvor omstillingsdyktig man er. 

Jeg er for shoppestopp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha shoppestopp hele 2017. Jeg er ingen storshopper ellers heller, så tror det skal gå bra :) Pengene jeg sparer skal jeg bruke på å reise til New York :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2017 den 20.11, Sheherasade skrev:

Ja, så der kan du i ditt elfenbenstårn isolere deg fra alt prat om miljø og det grønne skiftet fremover. Skjønner. :fnise:

Elfenben er forbudt å handelsvare, så huset blir i mur

Anonymkode: a67b2...68c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gikk gjennom kjøpesenteret denne uken og fikk som første impuls lyst til å titte litt på salget. Tenkte så at men siden jeg ikke skulle ha noe så er det jo ikke vits i å titte. Flink der. 

Mindre flink var jeg da jeg handlet et skjørt second hand via nett bare noen dager etter å ha opprettet tråden. Fikk mail i går om at det hadde skjedd en feil og at varen ikke var tilgjengelig. Hell i uhell 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har klart meg bra, selv da jeg var på reise og gikk innom en Lene V butikk bare for å se ;) Ble nesten dårlig da jeg så alle de fine klærne som ikke finnes her jeg bor, men jeg klarte å la være å kjøpe noe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger å shoppe klær jeg. Går bare i arbeidsklær. Har 0 problemer med en shoppestopp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 15.1.2017 den 18.35, Million skrev:

Jeg har brukt sinnsykt mye penger på klær de siste par årene. Omtrent hver eneste måned (bortsett fra i høst). Men nå, etter en liten brist hos Zalando nå i januar, skal jeg pålegge meg selv shoppestopp igjen. Men for å ikke gå for hardt ut, tenker jeg første halvår 2017.....et halvt år altså. Tror ikke jeg klarer et helt år.

Nei, nå skal jeg ha en shoppestopp en stund, ja!

Jeg siterer meg selv her. Det er gått litt over to måneder. Jeg kjøpte klær to ganger i januar, hadde et par sprekker der, dessverre. Kjøpte for ganske mye også, da jeg slang på et par plagg til tenåringen min også. Han trengte et par nye gensere. Totalt ble det  klær for 5000 kr i januar! ALTFOR mye!

Beltet ble strammet inn og i februar kjøpte jeg ingenting. Ikke et eneste klesplagg. Nå går mars måned mot slutten også, og jeg har ikke kjøpt et eneste klesplagg denne måneden heller.

Jeg skal prøve og holde meg til og med juni måned.  Det blir hardt, men det må til. Jeg sparer alt jeg klarer for tiden, for jeg skal etterhvert pusse opp den slitte leiligheten jeg bor i, som jeg kjøpte i fjor. Til det trenger jeg en ganske stor sum. Så det er gulroten min, for å stoppe med kles-shoppingen.

Hvordan går det med resten av folkene i tråden?

Er det dessuten andre som har lyst å kaste seg på og innføre shoppe-stopp på klær i 2017?

 

Anonymkode: 3b52e...0fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...