Gå til innhold

Hvorfor er det lov med kjøretøy med enorme blindsoner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 24.12.2016 den 14.07, AnonymBruker skrev:

Jeg vil at lastebiler skal få innretninger som speil og kameraer som tar vekk blindsoner. Det vil bli mer krevende for sjåføren, men det er også der ansvaret ligger.

Kanskje må store kjøretøy bli pålagt å ha to sjåfører? Som på en fly.

Anonymkode: b5490...273

Det er speil på en lastebil og det finnes grenser på hvor mange man kan ha,  prøv å koble til haugevis av speil på din personbil og se hvor godt det fungerer. 

En annen sak at speil skaper også blindsoner, og jo flere det blir jo mer blindsone blir det. 

Kamera vil heller ikke fungere optimalt,  siden støv og dritt vil dekke til kameraet,  og ikke minst snø. 

Anonymkode: 57555...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, prt90 skrev:

Sånn var det kanskje i 1950, men i dag er det jo ikke noe problem å fjerne blindsonene på en lastebil ved hjelp av kamera og sensorer. 

Vil du komme og sitte på i lastebilen min en dag? :)

Jo flere speil, jo mer tar oppmerksomheten fremover. Jeg må sjekke tre speil før jeg skifter fil til høyre. Samtidig må jeg da spå hva som skjer foran bilen min mens jeg sjekker alle disse speilene for sviminger som ligger og koser seg rett nedenfor døren på passasjersiden. Det tar fort et sekund eller tre, alt etter vær og føre-dvs hvor mye det er mulig å se i speilene pga vann og dritt. 

Anonymkode: 34c04...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi aldri vært involvert i noen bilulykke før, men vi valgte konsekvent å bo 100 meter fra skolen til barnet vårt hvor det er rød/grønn mann lys over veien. Dette var noe av det viktigste som gjorde at vi ville kjøpe her. Vi setter barnas sikkerhet veldig høyt. Noen setter andre ting veldig høyt, noen tenker ikke på dette, noen tror at ulykker bare skjer andre osv. 

Tror dette kommer med livserfaring og visdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...