Gå til innhold

Hvorfor er det lov med kjøretøy med enorme blindsoner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

http://www.tv2.no/broom/8816616/

Lastebiler og andre store kjøretøy har så omfattende blindsoner at det kan sammenlignes med å kjøre i blinde.

Hvorfor er slike kjøretøy lov på norske veier?

Bør vi også tillatte blinde mennesker å kjøre bil? Hvorfor/hvorfor ikke?

Anonymkode: b5490...273

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil at lastebiler skal få innretninger som speil og kameraer som tar vekk blindsoner. Det vil bli mer krevende for sjåføren, men det er også der ansvaret ligger.

Kanskje må store kjøretøy bli pålagt å ha to sjåfører? Som på en fly.

Anonymkode: b5490...273

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje man skulle bygd ut jernbanen og fraktet mer gods med tog? 

Anonymkode: 67876...fac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke medtrafikantene ta litt mer hensyn til disse blindsonene da? 

Hvorfor skal fotgjengere, syklister og personbiler vime rundt og stå på retten sin med livet som innsats? 

Motorsyklister har lært å passe seg for sine medtrafikanter. Er de smartere og bedre til å tenke konsekvenser enn feks TS? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Neket skrev:

Hvorfor kan ikke medtrafikantene ta litt mer hensyn til disse blindsonene da? 

Hvorfor skal fotgjengere, syklister og personbiler vime rundt og stå på retten sin med livet som innsats? 

Motorsyklister har lært å passe seg for sine medtrafikanter. Er de smartere og bedre til å tenke konsekvenser enn feks TS? 

Kanskje fordi de fleste medtrafikantene ikke har visst om/vet om disse enorme blindsonene? 

Jeg er godt voksen og fikk også litt sjokk da jeg så dette på TV. Jeg har aldri visst at sonene var så store. Såvidt jeg vet, lærer man heller ikke noe om dette hverken som privatbilsjåfør eller som fotgjenger. 

Forøvrig er jeg enig med deg om å vime rundt i trafikken og stå på retten sin. Det er utrolig mange tullinger der ute. 

Men disse blindsonene på store trailere var en skremmende nyhet for meg. 

Anonymkode: ac793...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 24.12.2016 den 14.07, AnonymBruker skrev:

Jeg vil at lastebiler skal få innretninger som speil og kameraer som tar vekk blindsoner. Det vil bli mer krevende for sjåføren, men det er også der ansvaret ligger.

Kanskje må store kjøretøy bli pålagt å ha to sjåfører? Som på en fly.

Anonymkode: b5490...273

Kamera fungerer når det er tørt og fint,  ikke når det støver, regner eller snør. Ved snøfokk tar det et par sekunder så ser du ingen ting i kameraet. 

Anonymkode: 57555...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten trailere fungerer dessverre ikke ssmfunnet og det er ikke mulig å konstruere trailere/lastebiler uten store blindsoner. Så det er nok informasjon om dette som må til. På trafikalt grunnkurs, mopedkurs, generell kjøreopplæring osv.   

Anonymkode: c797b...539

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss bytte ut alle trailere med 150 personbiler pr trailer...
Blir fin flyt i trafikken det! Og så god luft når man slipper tungtransporten...
Mye tryggere for barna med 150 små biler i boligfeltet i stedet for en stor en...

Selv med utbygging av jernbane, større del av frakt via luft/vann, så MÅ vi ha større biler på veien.
Veitrafikkloven sier man skal ta hensyn til medtrafikanter, men det virker som veldig mange legger inn "mindre" der, "ta hensyn til mindre medtrafikanter".
Som bilist eller sykelist har du like forbanna stort ansvar for å ta hensyn til traileren som til fotgjengeren...

Anonymkode: db34c...49a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La oss bytte ut alle trailere med 150 personbiler pr trailer...
Blir fin flyt i trafikken det! Og så god luft når man slipper tungtransporten...
Mye tryggere for barna med 150 små biler i boligfeltet i stedet for en stor en...

Selv med utbygging av jernbane, større del av frakt via luft/vann, så MÅ vi ha større biler på veien.
Veitrafikkloven sier man skal ta hensyn til medtrafikanter, men det virker som veldig mange legger inn "mindre" der, "ta hensyn til mindre medtrafikanter".
Som bilist eller sykelist har du like forbanna stort ansvar for å ta hensyn til traileren som til fotgjengeren...

Anonymkode: db34c...49a

Synes jeg ser det at 150 biler på rekke og rad frakter på søppel, takstoler,  tømmer, diverse stål, gravemaskiner osv 😁

Anonymkode: 57555...2a9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.12.2016 den 3.16, AnonymBruker skrev:

Kanskje fordi de fleste medtrafikantene ikke har visst om/vet om disse enorme blindsonene? 

Jeg er godt voksen og fikk også litt sjokk da jeg så dette på TV. Jeg har aldri visst at sonene var så store. Såvidt jeg vet, lærer man heller ikke noe om dette hverken som privatbilsjåfør eller som fotgjenger. 

Forøvrig er jeg enig med deg om å vime rundt i trafikken og stå på retten sin. Det er utrolig mange tullinger der ute. 

Men disse blindsonene på store trailere var en skremmende nyhet for meg. 

Anonymkode: ac793...9ca

Jeg lærte det da jeg tok lappen på personbil? 

Yrkessjåfører må på et ukeskurs hvert 5. år for å få lov til å kjøre. På tide å innføre noe lignende for personbiler også! 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.12.2016 den 13.18, AnonymBruker skrev:

http://www.tv2.no/broom/8816616/

Lastebiler og andre store kjøretøy har så omfattende blindsoner at det kan sammenlignes med å kjøre i blinde.

Hvorfor er slike kjøretøy lov på norske veier?

Bør vi også tillatte blinde mennesker å kjøre bil? Hvorfor/hvorfor ikke?

Anonymkode: b5490...273

Norge er undelagt internasjonale transport reguleringer. Det er derfor I dag ikke mulig å nekte store kjøretøyer på norske veger.

Kjøretøyer I Norge og andre europeiske land skal tilfredstille felles krav. Altså de skal bygges etter de samme regulativer som FN, EU, EFTA og andre gjeldene avtaler. 

Det er derfor ikke mulig å regulere dette med eget regelverk I Norge. 

Jeg ser for meg felles europeiske hjelpesystemer på slike kjøretøyer. Videre er det minst like viktig at hvermansen forstår hva en fører avlet vogntog ser fra førerplass. Her må krav til kompetanse hos småbil-førere heves betraktelig. Dette vil hjelpe på antall ulykker, små mot store kjøretøyer

Det er I prinsippet veledig enkelt. Med dette mener jeg, ser du øynene på førereren av den store bilen? Hvis du ikke gjør dette må du anta at han ikke ser deg. 

Gjennom å bruke de store kjøretøyers speil motsatt kan en avdekke om en selv er synbar. Det kan selvfølgelig være værforhold som vanskeliggjør dette. Men det gir en indikasjon. 

En grei regel kan være å aldri ligge på siden av et vogntog. En MC. fører læres opp til å aldri ligge på siden av et stort kjøretøy. Hvem blir liggende igjen på veien? Svaret er opplagt. Kom deg unna en slik unødvendig situasjon. 

Dette må gjelde for de fleste som har mindre kjøretøyer mot større. 

Endret av Peter007
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 24.12.2016 den 14.07, AnonymBruker skrev:

Jeg vil at lastebiler skal få innretninger som speil og kameraer som tar vekk blindsoner. Det vil bli mer krevende for sjåføren, men det er også der ansvaret ligger.

Kanskje må store kjøretøy bli pålagt å ha to sjåfører? Som på en fly.

Anonymkode: b5490...273

Nyere lastebiler har jo speil som iallefall viser blindsonen foran. For å rygge en lastebil må man være to personer for å gjøre det lovlig hvis sikten er dårlig (samme om man rygger med tilhenger). 

Men dessverre bryr ingen seg om trafikksikkerhet. Dersom vi faktisk var opptatt av det hadde vi hatt omfattende tekniske kontroller og at refleksvest ikke er påbudt når man ferdes i eller nær trafikken. Ingen bryr seg om nullvisjonen og arbeidet går tregt som sirup. 

I tillegg har folk alt for dårlig kunnskap om lastebiler. Jeg ser folk som går inn i blindsonene til en lastebil, man bør som gående aldri befinne seg innen en 10 meters radius av en lastebil med mindre det finnes fysiske hindringer som stopper den. I bil bør man holde seg iallefall 10 meter bak, og hvis en lastebil ligger nært bak deg bør du slippe den forbi så fort det lar seg gjøre. I tillegg bør man plassere seg slik at man hele tiden ser speilet til lastebilen, hvis du ser speilet er det mulig at føreren kan se deg. Kan du ikke se noen av speilene ligger du for nært.

På 28.12.2016 den 3.16, AnonymBruker skrev:

Kanskje fordi de fleste medtrafikantene ikke har visst om/vet om disse enorme blindsonene? 

Jeg er godt voksen og fikk også litt sjokk da jeg så dette på TV. Jeg har aldri visst at sonene var så store. Såvidt jeg vet, lærer man heller ikke noe om dette hverken som privatbilsjåfør eller som fotgjenger. 

Forøvrig er jeg enig med deg om å vime rundt i trafikken og stå på retten sin. Det er utrolig mange tullinger der ute. 

Men disse blindsonene på store trailere var en skremmende nyhet for meg. 

Anonymkode: ac793...9ca

Jeg synes trafikk burde være et obligatorisk fag på skolen. Man lærer så mye tull, men mange 16-åringer vet ikke hvordan man bruker bilbelte riktig og har ikke peiling om blindsoner.

På 28.12.2016 den 7.56, AnonymBruker skrev:

Uten trailere fungerer dessverre ikke ssmfunnet og det er ikke mulig å konstruere trailere/lastebiler uten store blindsoner. Så det er nok informasjon om dette som må til. På trafikalt grunnkurs, mopedkurs, generell kjøreopplæring osv.   

Anonymkode: c797b...539

Det er alt for sent å lære unger å ferdes i trafikk når de er 15-16 år gamle. Dette må inn på barneskolen. De ferdes jo ti år i trafikken før de lærer seg å oppføre seg. Noen ting er bra, som den stopp og se høyre, venstre og så høyre og vent til biler stopper (for små unger som ikke kan vurdere hastighet). Men å holde seg unna lastebiler er det veldig få som kan. Mopedundervisningen er også grovt mangelfull, jeg ville aldri latt et barn ta mopedlappen, jeg ville betalt for lettmotorsykkellappen uansett om de kun vil kjøre moped.

På 29.12.2016 den 15.03, Neket skrev:

Jeg lærte det da jeg tok lappen på personbil? 

Yrkessjåfører må på et ukeskurs hvert 5. år for å få lov til å kjøre. På tide å innføre noe lignende for personbiler også! 

 

 

Jeg får ikke til å spille av videoen siden pcn min er sur på headsettet mitt, men når lastebilen står i ro inntil gangfeltet gjør meg provosert selv om jeg vet det er en demonstrasjon. Man skal stoppe så langt unna at man ser begynnelsen av stripene (da vil man se selv en fotgjenger som kryper over).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Jeg får ikke til å spille av videoen siden pcn min er sur på headsettet mitt, men når lastebilen står i ro inntil gangfeltet gjør meg provosert selv om jeg vet det er en demonstrasjon. Man skal stoppe så langt unna at man ser begynnelsen av stripene (da vil man se selv en fotgjenger som kryper over).

Ikke alltid så lett, hender stadig at folk mer eller mindre kaster seg ut i veien og da må man jo bare stoppe. Også kommer det gjerne en til snikende rundt høyre hjørne på lastebilen, og da er det gjerne gjort.... 

 

Så er det han smartingen her, jeg ser blinklyset til lastebilen er på...

http://www.tv2.no/a/8610412/

Anonymkode: 34c04...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alltid så lett, hender stadig at folk mer eller mindre kaster seg ut i veien og da må man jo bare stoppe. Også kommer det gjerne en til snikende rundt høyre hjørne på lastebilen, og da er det gjerne gjort.... 

 

Så er det han smartingen her, jeg ser blinklyset til lastebilen er på...

http://www.tv2.no/a/8610412/

Anonymkode: 34c04...344

Syklist er syklist, tomt mellom øra på de fleste, og denne innkludert :sprettoy::laugh::laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 28.12.2016 den 7.56, AnonymBruker skrev:

Uten trailere fungerer dessverre ikke ssmfunnet og det er ikke mulig å konstruere trailere/lastebiler uten store blindsoner. Så det er nok informasjon om dette som må til. På trafikalt grunnkurs, mopedkurs, generell kjøreopplæring osv.   

Anonymkode: c797b...539

Sånn var det kanskje i 1950, men i dag er det jo ikke noe problem å fjerne blindsonene på en lastebil ved hjelp av kamera og sensorer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, prt90 skrev:

Sånn var det kanskje i 1950, men i dag er det jo ikke noe problem å fjerne blindsonene på en lastebil ved hjelp av kamera og sensorer. 

Tror ikke du veit en dritt om hvordan en lastebil ser ut etter milevis med kjøring på skitne veier😬Nei, de kommer til å gro ned i møkk som resten av kjøretøyet!

Alle og enhver må være sitt ansvar bevisst og passe seg når de oppholder seg i nærheten av større kjøretøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tdm900 skrev:

Tror ikke du veit en dritt om hvordan en lastebil ser ut etter milevis med kjøring på skitne veier😬Nei, de kommer til å gro ned i møkk som resten av kjøretøyet!

Alle og enhver må være sitt ansvar bevisst og passe seg når de oppholder seg i nærheten av større kjøretøy!

Både radar og ultralyd sensorer tåler masse skitt før de får problemer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, prt90 skrev:

Både radar og ultralyd sensorer tåler masse skitt før de får problemer

 

Ser det forskjell på kvister som leer seg i vinden og mennesker? 

Anonymkode: 57555...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...