revidert_utkast Skrevet 22. desember 2016 #1 Skrevet 22. desember 2016 (endret) Hvorfor blir man egentlig vegetarianer? Føler det har gått litt mote i dette som alt annet der må gjennomføres for å bevare "statusen" i ulike miljøer. Har ikke mennesket vært kjøtteter siden det dukket opp for x antall millioner av år siden? Og bedre proteinkilde enn skikkelig kjøtt finner man jo bare ikke. Kunne absolutt ikke tenkt meg et helt liv på bare kaninfor. Da hadde løven inne i meg krepert. Endret 23. desember 2016 av Nori 4
Fredsmegleren Skrevet 22. desember 2016 #2 Skrevet 22. desember 2016 (endret) 7 minutter siden, revidert_utkast skrev: Hvorfor blir man egentlig vegetarianer? Føler det har gått litt mote i dette som alt annet der må gjennomføres for å bevare "statusen" i ulike miljøer. Har ikke mennesket vært kjøtteter siden det dukket opp for x antall millioner av år siden? Og bedre proteinkilde enn skikkelig kjøtt finner man jo bare ikke. Kunne absolutt ikke tenkt meg et helt liv på bare kaninfor. Da hadde løven inne i meg krepert. 1. Det er et etisk personlig valg 2. Ja, det er mote i flere miljøer 3. Jo, mennesket er altetende og utviklet seg til å innta kjøtt 4. Du finner protein i grønnsaker også 5. Du er ingen løve og vegetarmat er heller ikke kaninför Ellers god jul Endret 22. desember 2016 av Fredsmegleren 27
revidert_utkast Skrevet 22. desember 2016 #3 Skrevet 22. desember 2016 (endret) 6 minutter siden, Fredsmegleren skrev: 1. Det er et etisk personlig valg 2. Ja, det er mote i flere miljøer 3. Jo, mennesket er altetende og utviklet seg til å innta kjøtt 4. Du finner protein i grønnsaker også 5. Du er ingen løve og vegetarmat er heller ikke kaninför 1. Fordi det er synd på dyra? 2. Det har du grådig rett i! 3. Utviklet seg, eller har alltid spist kjøtt? 4. Jo det gjør man, men ikke like god proteinkilde som kjøtt 5. Skal vi være korrekte så er jeg selvsagt ikke en løve (det tror jeg du forstod i utgangspunktet også), men at veggis mat er kaninfor er hevet over enhver tvil! Ikke mye Roger Rabbit hadde sagt nei takk til på de tallerkene nei. Ellers God JUL Endret 22. desember 2016 av revidert_utkast 2
Fredsmegleren Skrevet 22. desember 2016 #4 Skrevet 22. desember 2016 3 minutter siden, revidert_utkast skrev: 1. Fordi det er synd på dyra? 2. Det har du grådig rett i! 3. Utviklet seg, eller har alltid spist kjøtt? 4. Jo det gjør man, men ikke like god proteinkilde som kjøtt 5. Skal vi være korrekte så er jeg selvsagt ikke en løve (det tror jeg du forstod i utgangspunktet også), men at veggis mat er kaninfor er hevet over enhver tvil! Ikke mye Roger Rabbit hadde sagt nei takk til på de tallerkene nei. Ellers God JUL 1. I mitt tilfelle så er det ikke fordi jeg synes "synd" på noen 3. Utviklet seg, de tidligste former for mennesket spiste planteføde 4. Kroppen reagerer nok raskere på animalsk protein og sammensetningen er muligens bedre, men jeg foretrekker likevel planteprotein 5. Universal mat er vel flott i disse juletider da? Dersom jeg blir for mett kan jeg bare sette juletallerkenen på trappa og småmeisene spiser opp restene 3
revidert_utkast Skrevet 22. desember 2016 #5 Skrevet 22. desember 2016 6 minutter siden, Fredsmegleren skrev: 3. Utviklet seg, de tidligste former for mennesket spiste planteføde Apene mener du? Homo sapiens har vel aldri vært en ren drøvtygger? Det beste som har skjedd i menneskets matutvikling er ikke at vi begynte å tygge blader, men at en "uheldig" urboersjel mista ei hel skinke på et bål, som muligens var den ukas matbeholdning. Og fant lykkelig ut senere at kjøttet smakte himmelsk mye bedre i grilla tilstand 2
Fredsmegleren Skrevet 22. desember 2016 #6 Skrevet 22. desember 2016 Akkurat nå, revidert_utkast skrev: Apene mener du? Homo sapiens har vel aldri vært en ren drøvtygger? Det beste som har skjedd i menneskets matutvikling er ikke at vi begynte å tygge blader, men at en "uheldig" urboersjel mista ei hel skinke på et bål, som muligens var den ukas matbeholdning. Og fant lykkelig ut senere at kjøttet smakte himmelsk mye bedre i grilla tilstand Snakker om "mennesket" for et par millioner år tilbake. Joda, det utviklet hjernen, lette å få i seg næringsstoffer, og var generelt en faktor for menneskets utvikling. Likevel synes i alle fall jeg at kjøtt ikke er noe man må ha og måltid kan være vel så smakende uten kjøtt 2
revidert_utkast Skrevet 22. desember 2016 #7 Skrevet 22. desember 2016 2 minutter siden, Fredsmegleren skrev: Likevel synes i alle fall jeg at kjøtt ikke er noe man må ha og måltid kan være vel så smakende uten kjøtt Fair enough. Men dagen jeg ikke kan grille en skikkelig flintsteik eller entrecote, nyte en blodig biff, deilig roastbiff på skive, kylling tikka masala og alle andre herlige kjøttretter, hadde jeg lagt inn årene. Jo det hang vel mye sammen med at hjernen til mennesket ble større, og i derav et økt proteinbehov. Våre tenner er vel også utviklet til å tygge kjøtt. 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #8 Skrevet 22. desember 2016 2 timer siden, revidert_utkast skrev: Hvorfor blir man egentlig vegetarianer? Ganske enkelt fordi dyr har et nivå av bevissthet der det fremstår som feil å spise de når man enkelt klarer seg uten. Tilgangen vi har på mat idag gjør det mulig Anonymkode: c9258...f8a 11
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #9 Skrevet 22. desember 2016 2 timer siden, revidert_utkast skrev: Hvorfor blir man egentlig vegetarianer? Føler det har gått litt mote i dette som alt annet der må gjennomføres for å bevare "statusen" i ulike miljøer. Har ikke mennesket vært kjøtteter siden det dukket opp for x antall millioner av år siden? Og bedre proteinkilde enn skikkelig kjøtt finner man jo bare ikke. Kunne absolutt ikke tenkt meg et helt liv på bare kaninfor. Da hadde løven inne i meg krepert. At noe er blitt gjort lenge er ikke et argument for at det bør fortsette å være sånn - det samme gjelder for eksempel kvinneundertrykking og slaveri, men jeg tviler på at noen i en debatt ville påstått at "sånn har det vært lenge, så da kan vi jo like godt fortsette med det". Et balansert plantebasert kosthold er like sunt som et kosthold med kjøtt, og mye forskning tyder på at det minker sjansen for diverse livsstilssykdommer. Også er du ikke en løve, da. Løver hadde jo faktisk ikke overlevd uten kjøtt, gitt at de er carnivore. Mennesker er omnivore. Anonymkode: 4b17b...e04 14
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #10 Skrevet 22. desember 2016 Hva er vetarianer? Anonymkode: 00504...965 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #11 Skrevet 22. desember 2016 6 timer siden, revidert_utkast skrev: Hvorfor blir man egentlig vegetarianer? Fordi det er så kult og trendy. De jeg vet om som er vegetarianere/veganere er uten unntak mennesker som er avhengig av mye oppmerksomhet for å komme seg gjennom dagene. Og da hjelper det selvsagt å være motstander av kjøtt, ettersom det genererer ekstra oppmerksomhet rundt dem. Sprøtt, men slik er det. Anonymkode: eaf9e...3bb 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #12 Skrevet 22. desember 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Fordi det er så kult og trendy. De jeg vet om som er vegetarianere/veganere er uten unntak mennesker som er avhengig av mye oppmerksomhet for å komme seg gjennom dagene. Og da hjelper det selvsagt å være motstander av kjøtt, ettersom det genererer ekstra oppmerksomhet rundt dem. Sprøtt, men slik er det. Anonymkode: eaf9e...3bb Hvordan legger du merke til veggisene som unngår oppmerksomhet? Anonymkode: c9258...f8a 11
Epiphany Skrevet 22. desember 2016 #13 Skrevet 22. desember 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi det er så kult og trendy. De jeg vet om som er vegetarianere/veganere er uten unntak mennesker som er avhengig av mye oppmerksomhet for å komme seg gjennom dagene. Og da hjelper det selvsagt å være motstander av kjøtt, ettersom det genererer ekstra oppmerksomhet rundt dem. Sprøtt, men slik er det. Anonymkode: eaf9e...3bb Tenker at grunnen ikke er så viktig. Ville gjerne at mine venninner skulle være vegetarianere eller veganere for å få oppmerksomhet. De får det de vil, og dyrelivene som går tapt minsker. Win-win situasjon! 4
Gjest Chickabee Skrevet 22. desember 2016 #14 Skrevet 22. desember 2016 Til dere som lurer på hvorfor folk lar være å spise kjøtt: Anbefaler å se for eksempel "Cowspiracy" (Netflix). Den forklarer til dels hvorfor veldig mange velger bort kjøtt helt eller delvis på grunn av miljø. Nei, det er ikke en motegreie, maten vi velger har stor effekt på klimagassutslipp. Dersom alle hadde spist mindre kjøtt ville det faktisk være mat nok til alle. Med klimaendringer og stadig vanskeligere forhold for å dyrke mat er det en løsning som bare vil bli mer og mer aktuell. Jeg er ikke vegetarianer selv, men spiser kjøtt maks en eller to dager i uken.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #15 Skrevet 22. desember 2016 7 timer siden, revidert_utkast skrev: Hvorfor blir man egentlig vegetarianer? Føler det har gått litt mote i dette som alt annet der må gjennomføres for å bevare "statusen" i ulike miljøer. Har ikke mennesket vært kjøtteter siden det dukket opp for x antall millioner av år siden? Og bedre proteinkilde enn skikkelig kjøtt finner man jo bare ikke. Kunne absolutt ikke tenkt meg et helt liv på bare kaninfor. Da hadde løven inne i meg krepert. Vet du hvor mye protein det er, i visse typer linser og bønner? Det kan være opp til 25 g, PR 100 g. Altså bedre enn kjøtt. Så er virkelig ikke noe problem å få i seg nok protein. Nå har jeg vært vegetarianer i 22 år, så ikke så mye motegreie. Og synes ikke det er noe motegreie. Anonymkode: d9491...8ad 11
Gjest Skrevet 22. desember 2016 #16 Skrevet 22. desember 2016 7 timer siden, revidert_utkast skrev: 1. Fordi det er synd på dyra? 2. Det har du grådig rett i! 3. Utviklet seg, eller har alltid spist kjøtt? 4. Jo det gjør man, men ikke like god proteinkilde som kjøtt 5. Skal vi være korrekte så er jeg selvsagt ikke en løve (det tror jeg du forstod i utgangspunktet også), men at veggis mat er kaninfor er hevet over enhver tvil! Ikke mye Roger Rabbit hadde sagt nei takk til på de tallerkene nei. Ellers God JUL Dette skulle jeg nok gjerne sett deg dokumentere. Hva legger du i "god" og "dårlig"? Antall proteiner i forhold til gram? Antall proteiner i forhold til kalorier? Hvor stor andel av proteinene i hvert alternativ som kroppen faktisk kan nyttegjøre seg? Man kan ikke bare kaste ut ord som "god" og "dårlig" uten å stadfeste hva man legger i det. Ellers blir det bare et tomt utsagn. Et annet poeng; la oss anta at kjøtt virkelig er den "beste" proteinkilden, hevet over en hver tvil. Betyr det automatisk at man MÅ holde seg til den beste kilden? Betyr det automatisk at andre proteinkilder er "dårlige"?
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #17 Skrevet 22. desember 2016 Okei, denne tråden har vandret litt bort fra hva jeg spurte om. Dersom dere vil ha en diskusjon rundt grunnen til at folk blir veggiser, så kan dere kanskje opprette en egen tråd om det, i stede for å kuppe min Kommer til å be om at denne blir ryddet snarest. Takker for bidrag fra dere som har gitt meg svar på det jeg spurte om, håper på flere. 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er vetarianer? Anonymkode: 00504...965 Vetarianer = vegetarianer med skrivefeil, men det skjønte du nok garantert, du bare måtte pirke i stede for å komme med et seriøst bidrag til tråden. Anonymkode: 13278...ccc 2
Gjest Nori Skrevet 23. desember 2016 #18 Skrevet 23. desember 2016 Diskusjonen er delt ut fra Hva spiser dere vegetarianere/veganere i jula? Nori, mod
WubWub Skrevet 23. desember 2016 #19 Skrevet 23. desember 2016 Jeg er ganske sikker på at det vil bli kjøttetere av de fleste vegetarianere innen 10-20 år - det vil skje i den samme perioden som hele dagens kjøtt industri knekker sammen og forsvinner. Det er selvfølgelig trist for de som jobber med landbruk, oppdrett og slakting men fantastisk positivt for miljøet, menneskeheten og faunaen. Biologer og forskere hevder vi står ovenfor den sjette store masseutryddelsen og vi kan oppleve den innen 100 år. En masseutryddelse er definert ut i fra et tap på 75 prosent arter eller mer. Forskere jobber nå for å kartlegge hvilke av de viktigste artene for økosystemet vi må prøve redde men mange tenker det vil være forgjeves. Om opptil flere nøkkel arter forsvinner så vil hele økosystemet klappe sammen som et korthus. En av hovedsynderen er forurensning fra beitende kuer og de stadig større habitatene vi må beslaglegge for at alle disse kuene skal fetes opp. Det er nemlig slik at vi spiser bare mer og mer kjøtt - i mengder som er uholdbare for miljøet samtidig som disse kuene drikker opp våre begrensede mengder med rent kildevann. Men det finnes håp for miljøet og økosystemet : syntetisk fremstilt kjøtt. Det antas at vi innen 10-20 år vil ha teknologien til å fremstille syntetisk kjøtt mer kostnadseffektivt enn det vil være å slakte levende storfe for kjøttet vi får hos slakteren eller matbutikken. Når det skjer så vil vegetarianeres etisk problemstilling ved kjøttinntak forsvinne (sammen med de fleste gårdsbruk verden over) da ingen dyr må lide eller dø for kjøttet du inntar. Nysgjerrig på hva du tenker om dette @Fredsmegleren , dette kan du mer om enn meg. Tenker du syntetisk kjøtt vil stanse ødeleggelsen av miljøet eller har domino brikkene allerede begynt falle i et omfang som gjør situasjonen irreversibel?
WubWub Skrevet 23. desember 2016 #20 Skrevet 23. desember 2016 (endret) Fordelene ved syntetisk kjøtt er at man slipper ha store mengde med kuer gressende i mange år på beiter konvertert fra skogsområder. Kvegdrift er faktisk den største årsaken til avsknogningen som skjer idag. Ikke bare det, men med syntetisk kjøtt vil man trenge langt mindre vann pr. tonn kjøtt som blir produsert (vannkrisa den kommer) og vi vil også få en sterk reduksjon i klimagasser i form av metan-utslipp. Kukjøttproduksjon bidrar faktisk til større klimautslipp enn alle verdens biler, fly og båter tilsammen! Skjønner godt at mange velger bli vegetarianere når man vet hvor mye skade kjøttforbruket vårt påfører miljøet og faunaen. Endret 23. desember 2016 av WubWub 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå