Howl Skrevet 21. desember 2016 #141 Skrevet 21. desember 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Du vet at det er Alaska Husky som har AHE? Pomsky er som regel krysset av sibirsk husky og pomeranian. Pomsky kan også være en alaska husky, men som jeg vet så er det ikke mange alaska husky og pomeranian blandinger. Men Sibirsk husky og den har ikke AHE Og en annen ting, huskyer som har AHE blir avlivet når det blir oppdaget, ingen opprettere selger valper med AHE, det er en dødelig sykdom som har rammet hjernen til huskyen. Og det er få tall av huskyen som har det, huskyeiere (alaska husky) tester hunden sin får AHE. Sjeldent huskyen får HD forresten, kanskje 97% som kan få det. Som sagt så får huskyen sjeldent sykdommer, det er mer garanti for at en pomsky er friskere enn en klee kai, som har så mye sykdommer og pusteproblemer Mange hunderaser har sykdommer, så for all del snakk om de problemene først du, har sjekket opp en del om pomsky, og er ikke mye negativt om de blandingene, men så klart er det jo noen som skal dømme noe uten å vite eller sjekket det opp Huskyen er dominerende når det kommer til gemytt og lynne, og du trenger ikke å si den ikke er det, for skriver du i en husky-diskusjon gruppe på facebook at en husky ikke er dominerende vil mange le av deg, det har blitt tatt opp der så mange ganger Er medlem der. Kanskje du burde bli medlem å spørre noen. Anonymkode: 358b6...418 Ah, så det er SH ja. Vel, SH har sine sykdommer de og. Ja, de er friskere enn mange andre raser, men de er ikke totalt frie de heller. Trenger ikke å søke lenge før man finner flere sykdommer de er utsatte for og som forekommer. Altså, jeg tviler ikke på at "pomsky" er en artig liten sak, men jeg vil aldri tro på at å blande to renrasede hunder (ja - jeg vet dette er andre generasjons-krysning) gjør dem automatisk friske. Forsåvidt - jeg har møtt mange retriever-husky-blandinger, og synes retrieveren har kommet like godt fram i lynne og gemytt som huskyen i de blandingene. Det høres veldig enkelt ut å si "husky dominerer i gemytt og lynne", uten å kunne vise til noe som helst genetisk forskning på det. 3
huski Skrevet 21. desember 2016 #142 Skrevet 21. desember 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gjerdet er opplagt ikke høyt nok. Kommer bikkja over, er det for lavt. Anonymkode: 276d5...c95 Dette er noe du faktisk burde sjekke. Og der hopper ikke hunden over engang. Mulig uansett om området er for lite som det er for stort. Huskyen er flink til å både klatre og hoppe. 2
huski Skrevet 21. desember 2016 #143 Skrevet 21. desember 2016 5 minutter siden, Howl skrev: Ah, så det er SH ja. Vel, SH har sine sykdommer de og. Ja, de er friskere enn mange andre raser, men de er ikke totalt frie de heller. Trenger ikke å søke lenge før man finner flere sykdommer de er utsatte for og som forekommer. Altså, jeg tviler ikke på at "pomsky" er en artig liten sak, men jeg vil aldri tro på at å blande to renrasede hunder (ja - jeg vet dette er andre generasjons-krysning) gjør dem automatisk friske. Forsåvidt - jeg har møtt mange retriever-husky-blandinger, og synes retrieveren har kommet like godt fram i lynne og gemytt som huskyen i de blandingene. Det høres veldig enkelt ut å si "husky dominerer i gemytt og lynne", uten å kunne vise til noe som helst genetisk forskning på det. God del av de er totalt frie for sykdommer. Veldig få med helseproblemer. 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #144 Skrevet 21. desember 2016 18 timer siden, ArtyFarty skrev: Det kan være vanskelig å skille huskyer, de er gode på klatring og hopping. Som TS sa så var de også i inngjerdet i et inngjerdet område. Kom seg ut derifra også. Anonymkode: 42bc3...95d 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #145 Skrevet 21. desember 2016 22 minutter siden, Howl skrev: Ah, så det er SH ja. Vel, SH har sine sykdommer de og. Ja, de er friskere enn mange andre raser, men de er ikke totalt frie de heller. Trenger ikke å søke lenge før man finner flere sykdommer de er utsatte for og som forekommer. Altså, jeg tviler ikke på at "pomsky" er en artig liten sak, men jeg vil aldri tro på at å blande to renrasede hunder (ja - jeg vet dette er andre generasjons-krysning) gjør dem automatisk friske. Forsåvidt - jeg har møtt mange retriever-husky-blandinger, og synes retrieveren har kommet like godt fram i lynne og gemytt som huskyen i de blandingene. Det høres veldig enkelt ut å si "husky dominerer i gemytt og lynne", uten å kunne vise til noe som helst genetisk forskning på det. Huskyen har god lynne, det samme med retdriveren. Du kan ikke si du merker hvem dem har mest av, bare av å møte på de, du må kjenne de, eller du må ha dem selv. Hvordan vil du forklare hvordan hundene var da? Hvis du mener de kom like godt fram som i lynne og gemytt. Du må også kjenne godt til husky og retdriver før du kan uttale det. Huskyen ER ganske dominerende. Mange som opplever at 2 valper av 10 valper ikke arver gemytt/lynna til huskyen i hvert kull. Anonymkode: 358b6...418
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #146 Skrevet 21. desember 2016 8 minutter siden, Howl skrev: Ah, så det er SH ja. Vel, SH har sine sykdommer de og. Ja, de er friskere enn mange andre raser, men de er ikke totalt frie de heller. Trenger ikke å søke lenge før man finner flere sykdommer de er utsatte for og som forekommer. Altså, jeg tviler ikke på at "pomsky" er en artig liten sak, men jeg vil aldri tro på at å blande to renrasede hunder (ja - jeg vet dette er andre generasjons-krysning) gjør dem automatisk friske. Forsåvidt - jeg har møtt mange retriever-husky-blandinger, og synes retrieveren har kommet like godt fram i lynne og gemytt som huskyen i de blandingene. Det høres veldig enkelt ut å si "husky dominerer i gemytt og lynne", uten å kunne vise til noe som helst genetisk forskning på det. Jeg har ikke hørt det er så mange med blanding av retriever og husky men. Er vel mest elghund og husky, eller BC osv, men retriever ble jeg skeptisk på. Men uansett, du må jo ha foreldrehundene selv, eller kjenne de rasene godt, og eventuelt bli godt kjent med avkommet for å merke slikt. Akkurat huskyen er en veldig dominerende hund. Anonymkode: 1dffd...776
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #147 Skrevet 21. desember 2016 Du kjenner nok helt sikkert ikke så mye til Huskyen. 29 minutter siden, Howl skrev: Ah, så det er SH ja. Vel, SH har sine sykdommer de og. Ja, de er friskere enn mange andre raser, men de er ikke totalt frie de heller. Trenger ikke å søke lenge før man finner flere sykdommer de er utsatte for og som forekommer. Altså, jeg tviler ikke på at "pomsky" er en artig liten sak, men jeg vil aldri tro på at å blande to renrasede hunder (ja - jeg vet dette er andre generasjons-krysning) gjør dem automatisk friske. Forsåvidt - jeg har møtt mange retriever-husky-blandinger, og synes retrieveren har kommet like godt fram i lynne og gemytt som huskyen i de blandingene. Det høres veldig enkelt ut å si "husky dominerer i gemytt og lynne", uten å kunne vise til noe som helst genetisk forskning på det. Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke hørt det er så mange med blanding av retriever og husky men. Er vel mest elghund og husky, eller BC osv, men retriever ble jeg skeptisk på. Men uansett, du må jo ha foreldrehundene selv, eller kjenne de rasene godt, og eventuelt bli godt kjent med avkommet for å merke slikt. Akkurat huskyen er en veldig dominerende hund. Anonymkode: 1dffd...776 Anonymkode: 1dffd...776
ArtyFarty Skrevet 21. desember 2016 #148 Skrevet 21. desember 2016 Hvis man har en hund som klatrer, så sikrer man da åpenbart med et tak. Jeg vet av flere med polarhunder av forskjellige typer, og ingen av de har de problemene dere i denne tråden skisserer. Snodig! 4
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #149 Skrevet 21. desember 2016 18 timer siden, ArtyFarty skrev: Anonymkode: 42bc3...95d
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #150 Skrevet 21. desember 2016 Akkurat nå, ArtyFarty skrev: Hvis man har en hund som klatrer, så sikrer man da åpenbart med et tak. Jeg vet av flere med polarhunder av forskjellige typer, og ingen av de har de problemene dere i denne tråden skisserer. Snodig! Vel, alle polartyper er ikke helt like. Huskyen trives best i flokk med andre hunder eller mennesker, og vil da flukte om de er alene. Det er slik de er. det er flokkdyr. Da har du nok tatt feil av Husky og en vanlig hund Anonymkode: 42bc3...95d
ArtyFarty Skrevet 21. desember 2016 #151 Skrevet 21. desember 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vel, alle polartyper er ikke helt like. Huskyen trives best i flokk med andre hunder eller mennesker, og vil da flukte om de er alene. Det er slik de er. det er flokkdyr. Da har du nok tatt feil av Husky og en vanlig hund Anonymkode: 42bc3...95d Du må gjerne vise til hvor jeg sier at alle polare raser er like De fleste raser har sine særtrekk. Men jeg vet at mange har tak på hundegårdene sine, fordi de har hunder som klatrer. Det er det seriøse hundeeiere og oppdrettere gjør - tar ansvar. Da slipper de uønskede paringer og hunder som flyr rundt i bygda og sjenerer andre. 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #152 Skrevet 21. desember 2016 6 minutter siden, ArtyFarty skrev: Hvis man har en hund som klatrer, så sikrer man da åpenbart med et tak. Jeg vet av flere med polarhunder av forskjellige typer, og ingen av de har de problemene dere i denne tråden skisserer. Snodig! Hundegården er større en det du kan forestille deg, til og med folk får sjokk av størrelsen og ser ut som det er en plass for sauer eller kanskje en hest, så stort er det. Huskyen trenger stor løpeplass. Det er kun ved løpetiden de ble desperate. Ellers gikk det fint, så lenge de ikke var alene. Hvordan skal jeg få bygd tak på den hundegården tror du? Den er alt for stor, betalt manfoldige tusen på den hundegården at jeg ikke kan telle på mine føtter og hender engang, det er ikke en hundegård man bare kan fikse tak på på 1-2-3. Anonymkode: 358b6...418
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #153 Skrevet 21. desember 2016 4 minutter siden, ArtyFarty skrev: Du må gjerne vise til hvor jeg sier at alle polare raser er like De fleste raser har sine særtrekk. Men jeg vet at mange har tak på hundegårdene sine, fordi de har hunder som klatrer. Det er det seriøse hundeeiere og oppdrettere gjør - tar ansvar. Da slipper de uønskede paringer og hunder som flyr rundt i bygda og sjenerer andre. Man blir ikke mer seriøs av å ha tak på hundegården sin? Uansett så finnes det mange useriøse opprettere uansett. Aldri hørt om mange som har problemer med hunder som klatrer, bortsett fra Husky, og eller hunder som er like mye ivrig og energiske som huskyer. Anonymkode: 358b6...418 2
ArtyFarty Skrevet 21. desember 2016 #154 Skrevet 21. desember 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hundegården er større en det du kan forestille deg, til og med folk får sjokk av størrelsen og ser ut som det er en plass for sauer eller kanskje en hest, så stort er det. Huskyen trenger stor løpeplass. Det er kun ved løpetiden de ble desperate. Ellers gikk det fint, så lenge de ikke var alene. Hvordan skal jeg få bygd tak på den hundegården tror du? Den er alt for stor, betalt manfoldige tusen på den hundegården at jeg ikke kan telle på mine føtter og hender engang, det er ikke en hundegård man bare kan fikse tak på på 1-2-3. Anonymkode: 358b6...418 Da setter man dem i gård med tak når de har løpetid da. Enkelt. 2
huski Skrevet 21. desember 2016 #155 Skrevet 21. desember 2016 (endret) 1 time siden, Howl skrev: Ah, så det er SH ja. Vel, SH har sine sykdommer de og. Ja, de er friskere enn mange andre raser, men de er ikke totalt frie de heller. Trenger ikke å søke lenge før man finner flere sykdommer de er utsatte for og som forekommer. Altså, jeg tviler ikke på at "pomsky" er en artig liten sak, men jeg vil aldri tro på at å blande to renrasede hunder (ja - jeg vet dette er andre generasjons-krysning) gjør dem automatisk friske. Forsåvidt - jeg har møtt mange retriever-husky-blandinger, og synes retrieveren har kommet like godt fram i lynne og gemytt som huskyen i de blandingene. Det høres veldig enkelt ut å si "husky dominerer i gemytt og lynne", uten å kunne vise til noe som helst genetisk forskning på det. Sannsynligheten for at dette vil være hunder for selskap er liten. Dette vil og kommer til å bli energiske hunder og vil trenge mye stimuli og mosjon. De trives best når de jobber hardt. Gemytt og lynne når det kommer til Huskyblandinger er ikke det samme som blandinger med f. eks elghund og rottweiler osv. For akkurat huskyen er en veldig dominerende hund, der er sjansen større å arve gemyttet til huskyen. Det at en husky er dominerende burde alle med god huskyerfaring vite, spesielt om man har hatt flere kull. Man har ikke god erfaring på den fronten om man ikke har vært borti det selv. Som TS skriver, så tipper jeg h*n har langt bedre erfaring med slike blandinger en de fleste som skriver her. Er det dere, eller er det h*n som har hatt kullet? Endret 21. desember 2016 av huski 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #156 Skrevet 21. desember 2016 4 minutter siden, ArtyFarty skrev: Da setter man dem i gård med tak når de har løpetid da. Enkelt. Huskyen må ha stort område å løpe på, den kan vel ikke være sperra på en liten område en hel mnd? Dette her er krevende hunder vet du. De trenger å løpe fra seg. Dette her er ikke som alle andre hunder altså. Huskyen krever veldig mye, er ivrige og energiske, de kan være ute på tur opptil 10timer. Mannen min har bygd opp en liten minilåve tidligere, området der er ikke så stort, men det er tak, og NEI huskyen trives ikke der i det hele tatt. Elghunden min trives der, men ikke Huskyen. Om jeg skal sperre huskyene mine på en liten område en hel mnd så blir den mer ivrig på tur og vil forsøke å stikke av da. Klart å stikke av 3 ganger iløpet av livet sitt på tur, men prøvd å stikke av mange ganger. Veldig viktig for meg å vite at hunden har det bra, trives og får løpt fra seg. Anonymkode: 358b6...418
Howl Skrevet 21. desember 2016 #157 Skrevet 21. desember 2016 24 minutter siden, huski skrev: Sannsynligheten for at dette vil være hunder for selskap er liten. Dette vil og kommer til å bli energiske hunder og vil trenge mye stimuli og mosjon. De trives best når de jobber hardt. Gemytt og lynne når det kommer til Huskyblandinger er ikke det samme som blandinger med f. eks elghund og rottweiler osv. For akkurat huskyen er en veldig dominerende hund, der er sjansen større å arve gemyttet til huskyen. Det at en husky er dominerende burde alle med god huskyerfaring vite, spesielt om man har hatt flere kull. Man har ikke god erfaring på den fronten om man ikke har vært borti det selv. Som TS skriver, så tipper jeg h*n har langt bedre erfaring med slike blandinger en de fleste som skriver her. Er det dere, eller er det h*n som har hatt kullet? Aldri sagt at dette er hunder for selskap, dette vil absolutt være hunder som trenger å brukes. 1 time siden, huski skrev: God del av de er totalt frie for sykdommer. Veldig få med helseproblemer. Så klart er det individer som er helt frie for sykdommer, det finner man på alle raser. Jeg bare sier at SH også kan ha sykdommer? 1 time siden, AnonymBruker skrev: Huskyen har god lynne, det samme med retdriveren. Du kan ikke si du merker hvem dem har mest av, bare av å møte på de, du må kjenne de, eller du må ha dem selv. Hvordan vil du forklare hvordan hundene var da? Hvis du mener de kom like godt fram som i lynne og gemytt. Du må også kjenne godt til husky og retdriver før du kan uttale det. Huskyen ER ganske dominerende. Mange som opplever at 2 valper av 10 valper ikke arver gemytt/lynna til huskyen i hvert kull. Anonymkode: 358b6...418 Jeg kom nettopp hjem fra skogstur med retrieveren min og huskyen min, hvordan det? Flere av disse blandingene har instinktene til retriever, er badeglad og har trang til å apportere. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke hørt det er så mange med blanding av retriever og husky men. Er vel mest elghund og husky, eller BC osv, men retriever ble jeg skeptisk på. Men uansett, du må jo ha foreldrehundene selv, eller kjenne de rasene godt, og eventuelt bli godt kjent med avkommet for å merke slikt. Akkurat huskyen er en veldig dominerende hund. Anonymkode: 1dffd...776 Har møtt flere som har den blandingen, og kjenner til hunder som er blandingen av blant annet retriever og husky, men vi har visst veldig forskjellig erfaringer innenfor det skjønner jeg. - - - TS, etter litt internettsøking så ligger prisen på pomsky i Sverige på 20 000 - 25 000, avhenger av seriøsiteten, utseende på valpene osv (mer enn jeg trodde, jøss). Lykke til, håper den blir alt du håpet på, jeg holder meg til hunder som er registrert i FCI. 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #158 Skrevet 21. desember 2016 1 time siden, huski skrev: Dette er noe du faktisk burde sjekke. Og der hopper ikke hunden over engang. Mulig uansett om området er for lite som det er for stort. Huskyen er flink til å både klatre og hoppe. Og så? Vi hadde en finnstøver som klatra ut av hundegården, den mer enn to meter høy. Men da sikra vi gården, og bikkja ble på innsiden... Anonymkode: 276d5...c95 2
Howl Skrevet 21. desember 2016 #159 Skrevet 21. desember 2016 Jeg legger forresten merke til at huskyen glorifiseres her som den mest spesielle av alle hunder, både i lynne, klatring og aktivitet. Husky (og generelt de andre polarhundene) er hunder som flere aktive friluftsfolk og familier har uten problemer. Synes en del andre raser kommer høyere på listen over "de mest spesielle og krevende" enn polarhundene. 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #160 Skrevet 21. desember 2016 Akkurat nå, Howl skrev: Aldri sagt at dette er hunder for selskap, dette vil absolutt være hunder som trenger å brukes. Så klart er det individer som er helt frie for sykdommer, det finner man på alle raser. Jeg bare sier at SH også kan ha sykdommer? Jeg kom nettopp hjem fra skogstur med retrieveren min og huskyen min, hvordan det? Flere av disse blandingene har instinktene til retriever, er badeglad og har trang til å apportere. Har møtt flere som har den blandingen, og kjenner til hunder som er blandingen av blant annet retriever og husky, men vi har visst veldig forskjellig erfaringer innenfor det skjønner jeg. - - - TS, etter litt internettsøking så ligger prisen på pomsky i Sverige på 20 000 - 25 000, avhenger av seriøsiteten, utseende på valpene osv (mer enn jeg trodde, jøss). Lykke til, håper den blir alt du håpet på, jeg holder meg til hunder som er registrert i FCI. Fikk du deg de plutselig i dag eller? Merkelig du plutselig hadde retriever og husky selv rett etter du fikk en kommentar om at du måtte ha erfaringer med retriever, og husky, og avkom, så har du møtt på mange retrievere som er blandet med husky. Retriever/husky blanding tror jeg svært lite på at det er mange av. Om du har Husky burde du vel vite at de er dominerende, men det vet du sikkert ikke om du ikke har hatt blandings-valpekull på de to før Anonymkode: 42bc3...95d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå