Gå til innhold

Pomsky


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hun har Finske. Ja vet det er mer driv i den svenske :) Men blir ikke det samme som det jeg vil ha, ellers hadde jeg kanskje skaffet en :)   

Anonymkode: 358b6...418

Men hvis du vet hva du skal ha skjønner jeg ikke hvorfor du ikke heller velger en AH istedenfor en pomsky, selv pomskyforeningen i USA sier at man vet aldri hva man får når man blander to så forskjellige raser og de garantere ingenting av verken trekkegenskaper eller selskapshunder, eneste de garanterer er at de ikke er barnevennlige pga de to rasene :)

Jeg har finsk og svensk, den svenske trekker, men ikke den finske, men heldigvis er begge to med hele veien når vi går på 12 timers dager i fjellene med kløv, selv om den svenske fortsatt trekker med kløv, og den finske går bak og surmuler :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, Ann Christin skrev:

Men hvis du vet hva du skal ha skjønner jeg ikke hvorfor du ikke heller velger en AH istedenfor en pomsky, selv pomskyforeningen i USA sier at man vet aldri hva man får når man blander to så forskjellige raser og de garantere ingenting av verken trekkegenskaper eller selskapshunder, eneste de garanterer er at de ikke er barnevennlige pga de to rasene :)

Jeg har finsk og svensk, den svenske trekker, men ikke den finske, men heldigvis er begge to med hele veien når vi går på 12 timers dager i fjellene med kløv, selv om den svenske fortsatt trekker med kløv, og den finske går bak og surmuler :fnise:

Pomskyen er en krevende hund, og vil få mye av det ivrige og vil trenge alt det en husky krever og derfor utmerket. Jeg har lest opp å sjekket og det kan bli en perfekt hund, Klee Kai er også en perfekt hund, men der igjen er det alt for mye alvorlige sykdommer :) 

Jeg må ha en tilpasset størrelse til barna :) Pomskyene man ser på kjente sider er barnevennlige :) 

Anonymkode: 358b6...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klee Kai kan også være en perfekt hund, men der igjen er det andre ting som stopper* 

ikke helt det jeg er ute etter det heller :) 

Anonymkode: 358b6...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Ann Christin skrev:

Men hvis du vet hva du skal ha skjønner jeg ikke hvorfor du ikke heller velger en AH istedenfor en pomsky, selv pomskyforeningen i USA sier at man vet aldri hva man får når man blander to så forskjellige raser og de garantere ingenting av verken trekkegenskaper eller selskapshunder, eneste de garanterer er at de ikke er barnevennlige pga de to rasene :)

Jeg har finsk og svensk, den svenske trekker, men ikke den finske, men heldigvis er begge to med hele veien når vi går på 12 timers dager i fjellene med kløv, selv om den svenske fortsatt trekker med kløv, og den finske går bak og surmuler :fnise:

Den svenske lapphunden har både jakt og gjeteinnstinkter, noe jeg ikke vil ha. Greit med jaktinstinkter, men da vil jeg ikke ha gjenting også. 

Anonymkode: 358b6...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både husky og pomeranian har god gemytt og god lynne. De er lette å dressere, hvor det kommer fra at det blir en aggresiv blanding som er vanskelig å dressere er da et annet spørsmål jeg da lurer på hvor folk får fra, og hvor de har kilder til det. Hvordan hunden blir kommer helt an på hvordan eieren oppdrar. 

Husky er en hund med sjeldent sykdommer, sosial og vennlig familiehund, som trenger mye mosjon og stimuli både fysisk og psykisk, de er også allergivennlige. Pomeranian er en vennlig hund som er sosial og lett å få kontakt med, de er allergivennlige, og kan ha sine kneproblemer.

De negative sidene med Pomsky er helseproblemer fra Pomeranian. Pomeranian kan uansett ha sykdommer selv om den er renraset eller en blandingshund. At dette blir en bra blanding tviler jeg ikke på, men det må være en hund som tilpasser akkurat deg og dine behov, dersom du ikke er glad i turer, så skaffer du deg selvfølgelig ikke Pomsky. Det er selvfølgelig stor størrelseforskjell på Pomeranian og Husky, men det finnes også hunderaser der de har blandet stor og liten hund før, for å få en mindre hund.

Pomeranians lynne:  Leken, Vennlig, Utadvendt, Aktiv, Intelligent, Selskapelig

Huskyens lynne:  Leken, Mild, Glad, Klok, Rampete, Viljesterk

Om man vil skaffe seg en Pomsky, så må det være mennesker som elsker mye turer, trekke, kløving, hjernetrim.

Huskyen har sterke instinkter, som jakt og trekking, disse instinktene forsvinner bare ikke. Derfor er det veldig viktig at man tenker seg godt igjennom før man skaffer seg en Pomsky. 

Man kan ikke forvente seg en lat selskapshund av denne blandingen, men en veldig aktiv hund.

 

Endret av Kimmenkim
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.12.2016 den 13.59, AnonymBruker skrev:

Men det har jo ikke du heller! :P

Anonymkode: b1199...76d

Men har du?

Anonymkode: 42bc3...95d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12/20/2016 den 20.28, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg bare ei tispe som løper to ganger i året, langt ifra det samme som da det var 3 tisper som løp 2 ganger hver i året, som da blir ca 6 mnd til sammen å passe på. Det ble ofte 2 kull i året på meg, noen ganger 1, og da var det alltid to av tispene som klarte å få parret seg med andre hunder som løp rundt i nabolaget. ;) 

Anonymkode: 358b6...418

HÆ???Setter du kull på kull på hundene dine? ! Du mishandlinger de og burde være fratatt all omsorg. SKAM DEG!! 

Anonymkode: 112e6...f7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pomskyen er en krevende hund, og vil få mye av det ivrige og vil trenge alt det en husky krever og derfor utmerket. Jeg har lest opp å sjekket og det kan bli en perfekt hund, Klee Kai er også en perfekt hund, men der igjen er det alt for mye alvorlige sykdommer :) 

Jeg må ha en tilpasset størrelse til barna :) Pomskyene man ser på kjente sider er barnevennlige :) 

Anonymkode: 358b6...418

Jeg vet VELDIG godt hvor mye sunnere blandingshunder oftere er.  men du mistet all min sympati når du mishandlinger hundene dine med kull på kull. Ufattelig trist 

Anonymkode: 112e6...f7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

HÆ???Setter du kull på kull på hundene dine? ! Du mishandlinger de og burde være fratatt all omsorg. SKAM DEG!! 

Anonymkode: 112e6...f7b

Om du leser innlegget engang til så var det 2 kull fordelt på 3 tisper en gang i året ofte. Ofte for meg kan være 2 kull hver 3 år. Hva du tror ofte skal jeg ikke uttale meg for ;) Dyreplageri? Jeg satt ikke kullet på de selv, de parra seg så jeg måtte selge/gi de bort etter fødselen. Jeg har også vetrinærsøster ;)  Det finnes mange opprettere som parrer hunden sitt hvert eneste år. Tispene mine fikk pauser. 

Anonymkode: 358b6...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også forksjell på å ha mange kull iløpet av mange år man har hatt forskjellige hunder. Det blir noe annet å sette kull på samme tispe hele tiden. 

Altså ikke gi de bort med engang de er født, men når de har blitt 12 uke gamle. Det står heller ikke at tispene mine fikk kull hvert eneste år, men det var 2 kull i året ofte for meg. Og da forskjellige tisper, som det da står tidligere i tråden her. 

Jeg har ikke hatt hund i bare 10år skjønner du :)  

Det å ha 7 kull på mange forskjellige tisper betyr ikke at man har hatt FÅ kull, men at man har hatt mange kull tilsammen med forskjellige tisper. 

Anonymkode: 358b6...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Kimmenkim skrev:

Både husky og pomeranian har god gemytt og god lynne. De er lette å dressere, hvor det kommer fra at det blir en aggresiv blanding som er vanskelig å dressere er da et annet spørsmål jeg da lurer på hvor folk får fra, og hvor de har kilder til det. Hvordan hunden blir kommer helt an på hvordan eieren oppdrar. 

Husky er en hund med sjeldent sykdommer, sosial og vennlig familiehund, som trenger mye mosjon og stimuli både fysisk og psykisk, de er også allergivennlige. Pomeranian er en vennlig hund som er sosial og lett å få kontakt med, de er allergivennlige, og kan ha sine kneproblemer.

De negative sidene med Pomsky er helseproblemer fra Pomeranian. Pomeranian kan uansett ha sykdommer selv om den er renraset eller en blandingshund. At dette blir en bra blanding tviler jeg ikke på, men det må være en hund som tilpasser akkurat deg og dine behov, dersom du ikke er glad i turer, så skaffer du deg selvfølgelig ikke Pomsky. Det er selvfølgelig stor størrelseforskjell på Pomeranian og Husky, men det finnes også hunderaser der de har blandet stor og liten hund før, for å få en mindre hund.

Pomeranians lynne:  Leken, Vennlig, Utadvendt, Aktiv, Intelligent, Selskapelig

Huskyens lynne:  Leken, Mild, Glad, Klok, Rampete, Viljesterk

Om man vil skaffe seg en Pomsky, så må det være mennesker som elsker mye turer, trekke, kløving, hjernetrim.

Huskyen har sterke instinkter, som jakt og trekking, disse instinktene forsvinner bare ikke. Derfor er det veldig viktig at man tenker seg godt igjennom før man skaffer seg en Pomsky. 

Man kan ikke forvente seg en lat selskapshund av denne blandingen, men en veldig aktiv hund.

 

Også det jeg stusset litt på, hvor den "aggresiviteten" og "vanskelig å dressere" kom fra.

Anonymkode: 358b6...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du leser innlegget engang til så var det 2 kull fordelt på 3 tisper en gang i året ofte. Ofte for meg kan være 2 kull hver 3 år. Hva du tror ofte skal jeg ikke uttale meg for ;) Dyreplageri? Jeg satt ikke kullet på de selv, de parra seg så jeg måtte selge/gi de bort etter fødselen. Jeg har også vetrinærsøster ;)  Det finnes mange opprettere som parrer hunden sitt hvert eneste år. Tispene mine fikk pauser. 

Anonymkode: 358b6...418

Det er allment kjent som elendig dyrehold å gjentagende sette valper på hunder, så ofte som du sier.Hvem I granskauen er det som mister hundene sine? ?, så blir de gravide?  Ooops likdom.    INGEN mister hunder om de tar godt vare på , putter de I situasjoner der de lett stikker avgårde.  Syns hele opplegget med enda flere hundre høres sykt ut.

Anonymkode: 112e6...f7b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet VELDIG godt hvor mye sunnere blandingshunder oftere er.  men du mistet all min sympati når du mishandlinger hundene dine med kull på kull. Ufattelig trist 

Anonymkode: 112e6...f7b

En hund er ikke sunnere fordi det er blanding, det kommer helt an på hva det er blandet med. En schæfer og retriver blir ikke noe friskere. 

Anonymkode: 358b6...418

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er allment kjent som elendig dyrehold å gjentagende sette valper på hunder, så ofte som du sier.Hvem I granskauen er det som mister hundene sine? ?, så blir de gravide?  Ooops likdom.    INGEN mister hunder om de tar godt vare på , putter de I situasjoner der de lett stikker avgårde.  Syns hele opplegget med enda flere hundre høres sykt ut.

Anonymkode: 112e6...f7b

Kjære vene, hadde da aldri hatt samme tispe som fikk kull flere år på rad, jeg syntes sånt er dyreplageri selv, om man faktisk setter kull på den måten. Men altså er du hjernedød eller klarer du ikke å lese? Eller er det jeg som skriver så du kanskje missforstår? Kanskje jeg må forklare det på en enklere måte da, får prøve igjen.

Si tispe nr 1 fikk et kull hvert 2 år eller hvert 3 år. 

Så tispe nr 2 fikk et kull 2 år på rad og hadde 4 år pause. 

Så tispe nr 3 fikk kull et gang hvert 3 år. 

Skjønner du nå, eller skjønner du fremdeles ikke? 

Anonymkode: 358b6...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er allment kjent som elendig dyrehold å gjentagende sette valper på hunder, så ofte som du sier.Hvem I granskauen er det som mister hundene sine? ?, så blir de gravide?  Ooops likdom.    INGEN mister hunder om de tar godt vare på , putter de I situasjoner der de lett stikker avgårde.  Syns hele opplegget med enda flere hundre høres sykt ut.

Anonymkode: 112e6...f7b

Tror ikke du har forstått hva TS har ment.

Anonymkode: 1dffd...776

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En hund er ikke sunnere fordi det er blanding, det kommer helt an på hva det er blandet med. En schæfer og retriver blir ikke noe friskere. 

Anonymkode: 358b6...418

I stor skala så er blandingshunder sunnere og lever lenger.  Det gjelder selvsagt ikke alle men er en trend.

 Ikke noe å diskutere en gang. Oppsøk 1000 veterinærer i 50 andre land og hør hva de sier. Apropos schæferer,  så virker de de sunnere andre steder enn type Norge der oppdrett er vanlig. Lever lenge og mindre problemer. Jeg ser utrolig skjeldent de forkrøplete schæferne andre steder,  sikkert fordi mindre uetisk innalv. Helt sjokkert når jeg er I Norge.  Jeg støtter dog ikke oppdrett,  enten det nå er renrased eller blandingshund.  Syns uansett hele hunde-sirkuset til TS er på grensen 

Anonymkode: 112e6...f7b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke du har forstått hva TS har ment.

Anonymkode: 1dffd...776

Nei jeg tipper ho tenkte jeg hadde 7 kull på hver tispe :fnise: Men jeg mente jo tilsammen med alle tispene jeg har hatt. Og to av tispene mine er over 10år. 👍

Anonymkode: 358b6...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

I stor skala så er blandingshunder sunnere og lever lenger.  Det gjelder selvsagt ikke alle men er en trend.

 Ikke noe å diskutere en gang. Oppsøk 1000 veterinærer i 50 andre land og hør hva de sier. Apropos schæferer,  så virker de de sunnere andre steder enn type Norge der oppdrett er vanlig. Lever lenge og mindre problemer. Jeg ser utrolig skjeldent de forkrøplete schæferne andre steder,  sikkert fordi mindre uetisk innalv. Helt sjokkert når jeg er I Norge.  Jeg støtter dog ikke oppdrett,  enten det nå er renrased eller blandingshund.  Syns uansett hele hunde-sirkuset til TS er på grensen 

Anonymkode: 112e6...f7b

Spørs hva det er blandet med. Har du kilder på at to hunder med sykdommer blir friskere av å bli blandet sammen? 

Anonymkode: 42bc3...95d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg tipper ho tenkte jeg hadde 7 kull på hver tispe :fnise: Men jeg mente jo tilsammen med alle tispene jeg har hatt. Og to av tispene mine er over 10år. 👍

Anonymkode: 358b6...418

Vel, det er rimelig spesielt å miste hunder,  oops,  de løper avgårde og tilfeldigvis (.)får du fatt på de og de er blitt gravide.  

Anonymkode: 112e6...f7b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

I stor skala så er blandingshunder sunnere og lever lenger.  Det gjelder selvsagt ikke alle men er en trend.

 Ikke noe å diskutere en gang. Oppsøk 1000 veterinærer i 50 andre land og hør hva de sier. Apropos schæferer,  så virker de de sunnere andre steder enn type Norge der oppdrett er vanlig. Lever lenge og mindre problemer. Jeg ser utrolig skjeldent de forkrøplete schæferne andre steder,  sikkert fordi mindre uetisk innalv. Helt sjokkert når jeg er I Norge.  Jeg støtter dog ikke oppdrett,  enten det nå er renrased eller blandingshund.  Syns uansett hele hunde-sirkuset til TS er på grensen 

Anonymkode: 112e6...f7b

Og du må ha stor hundeerfaring? Tror folk har misforstått med det at en hund blir friskere av å være blandet. Det kommer an på om mor eller far av valpen er en rase uten problemer, ja da kan den bli friskere, men langt ifra om det er to hunder med masse sykdommer.

Si f. eks en Klee Kai er blandet med en bulldogg, nei den blir ikke friskere. Begge har sine helseproblemer og pusteproblemer.
Men om en hund er blandet med Alaska Husky og en schæfer, ja da kan den bli friskere.

Anonymkode: 1dffd...776

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...