Gå til innhold

Pomsky


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vel, det er rimelig spesielt å miste hunder,  oops,  de løper avgårde og tilfeldigvis (.)får du fatt på de og de er blitt gravide.  

Anonymkode: 112e6...f7b

TS har sagt tidligere at h*n eier en hannhund også, tipper ikke du har lest tråden? 

Hundene har kommet seg over gjerdet, Huskyen kan åpne dører. Det er ikke sjeldent det skjer. Og 7 kull å 3 tisper er da ikke grundig mye om 2 av hundene er over 10 år? Syntes jeg leste den ene hunden til TS var 15 eller 16år og den andre 13år. Og en på 5år. 

Anonymkode: 42bc3...95d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså 7 kull fordelt på 3 tisper, er det plutselig mye også nå? 

Anonymkode: 42bc3...95d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og du må ha stor hundeerfaring? Tror folk har misforstått med det at en hund blir friskere av å være blandet. Det kommer an på om mor eller far av valpen er en rase uten problemer, ja da kan den bli friskere, men langt ifra om det er to hunder med masse sykdommer.

Si f. eks en Klee Kai er blandet med en bulldogg, nei den blir ikke friskere. Begge har sine helseproblemer og pusteproblemer.
Men om en hund er blandet med Alaska Husky og en schæfer, ja da kan den bli friskere.

Anonymkode: 1dffd...776

Ja jeg har god erfaring med hunder,  og kan sammenligne fra land til land.  Jeg ser ofte husky blandet med schæfere m.m  og enig de virker robuste. Nå er ofte blandingshundene jeg prater om uplanlagte(trost selvfølgelig ), kan anta foreldre selv er blandinger, og ser hvor robuste mange av disse er.  

Anonymkode: 112e6...f7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, det er rimelig spesielt å miste hunder,  oops,  de løper avgårde og tilfeldigvis (.)får du fatt på de og de er blitt gravide.  

Anonymkode: 112e6...f7b

Når ble hundene gravide? Sist jeg sjekket het det drektig.

Anonymkode: 358b6...418

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Anonymkode: 112e6...f7b" mener at det er dyreplageri om to tisper på langt over 10år har hatt 3 kull hver er dyreplager, og om en hund på 5 år har hatt 1 kull dyreplager. H*n har også hundeerfaring, men kaller en hund for gravid, og ikke drektig :vetikke:

Anonymkode: 358b6...418

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

"Anonymkode: 112e6...f7b" mener at det er dyreplageri om to tisper på langt over 10år har hatt 3 kull hver er dyreplager, og om en hund på 5 år har hatt 1 kull dyreplager. H*n har også hundeerfaring, men kaller en hund for gravid, og ikke drektig :vetikke:

Anonymkode: 358b6...418

Og ho eller han mente blandigshunder var friskere.

Når det kommer helt an på :fnise:

Anonymkode: 42bc3...95d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 22.12.2016 den 7.49, AnonymBruker skrev:

Hvem har egentlig sagt pomeranian kun bidrar med størrelsen sin og ikke kan få pomeranians helseproblemer? :)  Diskusjonen handler om gemytt og lynne. 

Tror du burde lese gjennom hele tråden på nytt, eller la være å henge seg oppi diskusjonstråder om man ikke har lest gjennom hele tråden fra starten, isteden for å være helt random med noe ingen har sagt :) 

Anonymkode: 358b6...418

Jeg har lest hele tråden, og du(?) vil ha pomsky for den er mye sunnere enn klee kai. Når man blander pomsky og pomsky, så er det jo pomerian på begge sider, ergo kan du få det som er av sykdommer på pomerian. Mulig gemyttet til huskyen er dominant, men jeg tillater meg å tvile på at deres gener er dominante! Så første generasjon kan nok være friskere, men andre generasjon kan jo få sykdommer som finnes i begge foreldrerasene (uavhengig om det er husky, puddel eller what ever). Det er også samme genetikk på katt, hund, menneske, bare andre sykdommer og egenskaper.

Anonymkode: 276d5...c95

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lest hele tråden, og du(?) vil ha pomsky for den er mye sunnere enn klee kai. Når man blander pomsky og pomsky, så er det jo pomerian på begge sider, ergo kan du få det som er av sykdommer på pomerian. Mulig gemyttet til huskyen er dominant, men jeg tillater meg å tvile på at deres gener er dominante! Så første generasjon kan nok være friskere, men andre generasjon kan jo få sykdommer som finnes i begge foreldrerasene (uavhengig om det er husky, puddel eller what ever). Det er også samme genetikk på katt, hund, menneske, bare andre sykdommer og egenskaper.

Anonymkode: 276d5...c95

Friskere enn Klee Kai ja, Klee kai har alvorlige helseproblemer, med pusteproblemer. Skaffer meg ikke en hund med alt for mye alvorlige sykdommer, og i og med at de kan ha sykdommer som ikke er oppdaget enda, siden rasen er fremdeles ung, da går jeg heller for en pomsky. 

Men igjen, de kan få helseproblemene til pomerianian ja, men Klee Kai er nå verre. 

Anonymkode: 358b6...418

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er allment kjent som elendig dyrehold å gjentagende sette valper på hunder, så ofte som du sier.Hvem I granskauen er det som mister hundene sine? ?, så blir de gravide?  Ooops likdom.    INGEN mister hunder om de tar godt vare på , putter de I situasjoner der de lett stikker avgårde.  Syns hele opplegget med enda flere hundre høres sykt ut.

Anonymkode: 112e6...f7b

Det er også allment kjent at jeg stort sett er uenig med deg og synes du er spik spenna gæren, men jeg synes det er positivt at du slakter Ts da :P Men du... IKKE MAT TROLLET

Anonymkode: b1199...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er også allment kjent at jeg stort sett er uenig med deg og synes du er spik spenna gæren, men jeg synes det er positivt at du slakter Ts da :P Men du... IKKE MAT TROLLET

Anonymkode: b1199...76d

Tror det er flere som er stein gærne "kvinner" her. 

Lurer på når det ble dyreplageri å ha 3 kull på hver tispe gjennom livet dems og 1 kull på 5år år gammel tispe. Opprettere kan vel ikke ha valpekull lenger snart de heller da, for om de har hatt 3-4 kull gjennom livet til en tispe så er de dyreplagere. Det er vel kanskje tillatt med valpekull når rasen nesten er utdødd kanskje? Jaja ;) 

Litt forskjell når tispene lar seg selv parre fordi de vil ha valper, enn å sette kull selv. Er også bra at hunder har minst 1 kull i livet, for da er sjansen mindre for å få livmorbetennelse ;) 

Nei dæven, dyreplager fordi tispa har hatt 3 kull gjennom livet sitt :) 

Men som sagt, noen kvinnfolk er jo stein hakka gærne her...  Er vel dyreplageri å gi en hund kjeft også, eller å bade de om de ikke liker å bade ;) 

Anonymkode: 358b6...418

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er også allment kjent at jeg stort sett er uenig med deg og synes du er spik spenna gæren, men jeg synes det er positivt at du slakter Ts da :P Men du... IKKE MAT TROLLET

Anonymkode: b1199...76d

Hvorfor skulle det vært positivt? TS har jo rett i det meste:)

Anonymkode: 42bc3...95d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er også bra at hunder har minst 1 kull i livet, for da er sjansen mindre for å få livmorbetennelse ;) 

Anonymkode: 358b6...418

Jaha, det har du selvfølgelig dokumentasjon på? :) 

Anonymkode: 393b8...0c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jaha, det har du selvfølgelig dokumentasjon på? :) 

Anonymkode: 393b8...0c9

Ring vetrinær å spør. Søsteren min er vetrinær. Står sikkert på google. Vet du hvorfor? Fordi da innbiller de seg ikke drektigheten. Har hatt ei tispe som fikk livmorbetennelse, hun hadde aldri hatt valpekull før, og fikk livmorbetennelse fordi hun hadde innbilt seg drektighet av å jokke på en hannhund ;) 

Anonymkode: 358b6...418

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jaha, det har du selvfølgelig dokumentasjon på? :) 

Anonymkode: 393b8...0c9

Høres ut som du mangler litt erfaringer om hunder om du faktisk spør om dokumentasjon på noe slikt. Du må begynne å ha mer kontakt med veterinærer å spørre om ting, håper ikke du har hund om du ikke har noe anelse om hva slags alvorlige sykdommer som kan ramme hundene. Livmorbetennelse er svært akutt, og ja de kan faktisk få livmorbetennelse av å innbille seg drektighet. 

 

Om man aldri skal ha et kull på ei tispe så er det lureste kastrering, om man vil unngå livmorbetennelse. 

Anonymkode: 42bc3...95d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ring vetrinær å spør. Søsteren min er vetrinær. Står sikkert på google. Vet du hvorfor? Fordi da innbiller de seg ikke drektigheten. Har hatt ei tispe som fikk livmorbetennelse, hun hadde aldri hatt valpekull før, og fikk livmorbetennelse fordi hun hadde innbilt seg drektighet av å jokke på en hannhund ;) 

Anonymkode: 358b6...418

For noe sprøyt :fnise: Livmorbetennelse oppstår fordi livmorhalsen åpnes i forbindelse med løpetid, som igjen gir lettere tilgang for bakterier. At valpekull forebygger livmorbetennelse er en myte. Det eneste som kan forebygge en livmorbetennelse er å kastrere tispa. Innbilt drektighet oppstår hos absolutt alle tisper, men i varierende grad. Et valpekull vil heller ikke forebygge innbilt drektighet ved senere løpetider.

Anonymkode: 393b8...0c9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For noe sprøyt :fnise: Livmorbetennelse oppstår fordi livmorhalsen åpnes i forbindelse med løpetid, som igjen gir lettere tilgang for bakterier. At valpekull forebygger livmorbetennelse er en myte. Det eneste som kan forebygge en livmorbetennelse er å kastrere tispa. Innbilt drektighet oppstår hos absolutt alle tisper, men i varierende grad. Et valpekull vil heller ikke forebygge innbilt drektighet ved senere løpetider.

Anonymkode: 393b8...0c9

Som sagt, de kan få livmorbetennelse av å innbille seg drektighet jo. Det betyr ikke at de ikke kan rammes av livmorbetennelse senere, men da innbiller de seg iallfall ikke drektigheten, for det kan også forårsake livmorbetennelse. 

For du har mer peiling en vetrinærer mener du?

Anonymkode: 358b6...418

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt, de kan få livmorbetennelse av å innbille seg drektighet jo. Det betyr ikke at de ikke kan rammes av livmorbetennelse senere, men da innbiller de seg iallfall ikke drektigheten, for det kan også forårsake livmorbetennelse. 

For du har mer peiling en vetrinærer mener du?

Anonymkode: 358b6...418

En veterinær som mener innbilt alene er årsak til livmorbetennelse bør snarest komme seg tilbake til skolebenken, for da er denne fullstendig i utakt med alle andre. En betennelse kan ikke oppstå bare av innbilning, det må være bakterier inne i bildet.

"Til tross for mye forskning er det fortsatt mye som er uklart med hensyn til utvikling av livmorbetennelse, men det er en kombinasjon av hormonell påvirkning og bakterier som sammen bidrar til utvikling av sykdommen.

Under løpetiden er livmorhalsen åpen, og bakterier kan trenge inn i livmoren. Hos noen tisper vil hormonforandringene i løpetidssyklus gjøre livmoren mer mottakelig for infeksjon. Når livmorhalsen lukkes ved løpetidens slutt, vil bakteriene stenges inne og forsårsake en betennelse."

http://www.anicura.no/fakta-og-rad/hund/livmorbetennelse-hos-hund-pyometra/

"Utviklingen av livmorbetennelse skyldes en bakteriell infeksjon og sees som regel relatert til hormonelle endringer."

http://www.hundehelse.no/livmorbetennelse/

"Etter løpetid kan livmoren være mer mottakelig for infeksjoner på grunn av hormonell påvirkning, sammen med bakterier kan dette føre til utvikling av sykdommen. Under løpetiden er livmorhalsen åpen og det er lettere for bakterier å komme inn i livmoren.
I noen tilfeller kan livmorbetennelse også komme etter en fødsel.
"

http://www.mosengsdyreklinikk.no/artikler/livmorbetennelse-hos-hund-pyometra/

"Det som skjer ved en livmorbetennelse er som regel at det kommer bakterier inn i livmoren mens tispa har løpetid. Disse bakteriene skaper etter noen uker en betennelse i livmoren og livmoren fyller seg med puss."

http://dyr.origo.no/-/bulletin/show/52619_livmorbetennelse?ref=checkpoint

 

Anonymkode: 393b8...0c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En veterinær som mener innbilt alene er årsak til livmorbetennelse bør snarest komme seg tilbake til skolebenken, for da er denne fullstendig i utakt med alle andre. En betennelse kan ikke oppstå bare av innbilning, det må være bakterier inne i bildet.

"Til tross for mye forskning er det fortsatt mye som er uklart med hensyn til utvikling av livmorbetennelse, men det er en kombinasjon av hormonell påvirkning og bakterier som sammen bidrar til utvikling av sykdommen.

Under løpetiden er livmorhalsen åpen, og bakterier kan trenge inn i livmoren. Hos noen tisper vil hormonforandringene i løpetidssyklus gjøre livmoren mer mottakelig for infeksjon. Når livmorhalsen lukkes ved løpetidens slutt, vil bakteriene stenges inne og forsårsake en betennelse."

http://www.anicura.no/fakta-og-rad/hund/livmorbetennelse-hos-hund-pyometra/

"Utviklingen av livmorbetennelse skyldes en bakteriell infeksjon og sees som regel relatert til hormonelle endringer."

http://www.hundehelse.no/livmorbetennelse/

"Etter løpetid kan livmoren være mer mottakelig for infeksjoner på grunn av hormonell påvirkning, sammen med bakterier kan dette føre til utvikling av sykdommen. Under løpetiden er livmorhalsen åpen og det er lettere for bakterier å komme inn i livmoren.
I noen tilfeller kan livmorbetennelse også komme etter en fødsel.
"

http://www.mosengsdyreklinikk.no/artikler/livmorbetennelse-hos-hund-pyometra/

"Det som skjer ved en livmorbetennelse er som regel at det kommer bakterier inn i livmoren mens tispa har løpetid. Disse bakteriene skaper etter noen uker en betennelse i livmoren og livmoren fyller seg med puss."

http://dyr.origo.no/-/bulletin/show/52619_livmorbetennelse?ref=checkpoint

 

Anonymkode: 393b8...0c9

Jeg trenger ikke å lese det, har jo lest det mange ganger, snakka med vetrinærer gang på gang og gravd etter mer informasjon enn det jeg har hatt bruk for. Vet hvordan de får livmorbetennelse og alt det med bakterier osv. Har jo hatt tispe med livmorbetennelse, men årsaken på min ene tispe så fant de ut at hun var i innbilt drektighet, og derfor var sikker på at det var derfor. Det jeg sier er at man KAN få livmorbetennelse av innbilt drektighet, og det er hvis tispa innbiller seg i voldomt store grad, gang på gang, og derfor anbefaler de å sterilisere. Man må ikke få livmorbetennelse hver gang man innbiller seg drekighet. 

Har også hatt enda ei tispe som innbilte seg svangerskap en gang, men hun fikk ikke livmorbetennelse, hun fikk et kull 2 år etterpå, så jeg trenger ikke å bekymre meg for at hun innbiller seg drektighet igjen, i og med at det er en hannhund her også. Men det betyr ikke at hun ikke kan få livmorbetennelse, for det kan skje. Men hun får det iallfall ikke av innbilt drektighet som min andre tispe, for det skal jo mer til at hun innbiller seg nå, nå som hun vet hvordan det er med drektighet.

Anonymkode: 358b6...418

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ring vetrinær å spør. Søsteren min er vetrinær. Står sikkert på google. Vet du hvorfor? Fordi da innbiller de seg ikke drektigheten. Har hatt ei tispe som fikk livmorbetennelse, hun hadde aldri hatt valpekull før, og fikk livmorbetennelse fordi hun hadde innbilt seg drektighet av å jokke på en hannhund ;) 

Anonymkode: 358b6...418

Livmorsbetennelse og innbilt svangerskap er to vidt forskjellige ting og har ingenting med hverandre å gjøre, sånn bortsett fra at det kun rammer tisper da. Men dét burde jo din søster som er veterinær fortalt deg da, for du fremstår jo bare som dum når du kommer med feilinformasjon som du ikke en gang kan bevise med kilder ;)

Anonymkode: b1199...76d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...