Gå til innhold

Angrep mot julemarked i Berlin

Fremhevede innlegg

Skrevet

Lurer på hvorfor han valgte å parkere der.

“We made a few jokes,” Żurawski said. In the conversation, Urban reportedly called the area a “strange neighbourhood” and said the only Germans were employees of the company, in an apparent reference to ThyssenKrupp."

Anonymkode: c3f99...8fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet
20 timer siden, Newroz skrev:

Jeg tror de kommer til å slite med å ta personen. De tok feil første gang, og sløste bort verdifull tid på akkurat det. Nå har de en ny mistenkt, men henger bak. Jeg tror de ikke kommer til å få tatt personen som stod bak dette. Jeg håper jeg tar feil, men har en bang følelse om dette. 

Han er ikke ukjent for dem, de har fulgt ham en stund, han står på flyforbudlista til USA, så akkurat en tilfeldig mann er han ikke. Jeg er rimelig sikker på at de har gode spor å følge og at de kommer til å ta ham til slutt. Selv om denne ''åpne grenser'' politikken i Europa kommer til å gjøre ting vanskeligere. Han kan jo bare flytte fra land til land som han vil. Å fjerne grensene er det dummeste Europa har gjort. Fri flyt av terrorisme - yay!

• Liker 1
Skrevet

Nattklubben i Orlando, i juni 2016 - femti døde.

Juli 2015 i Nice, var vel cirka åtti drepte.

Så tolv eller tretten drepte, blir vel nærmest for ingenting å regne...

Anonymkode: 0f83b...7d3

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nattklubben i Orlando, i juni 2016 - femti døde.

Juli 2015 i Nice, var vel cirka åtti drepte.

Så tolv eller tretten drepte, blir vel nærmest for ingenting å regne...

Anonymkode: 0f83b...7d3

For å være ærlig så syns jeg ikke antall liv som går tapt som er det viktige. Det høres kanskje veldig kynisk ut, men det er hva som skjer etterpå som virkelig får de store konsekvensene.

Angrep som dette skaper frykt for nye angrep, folk legger bånd på seg om hvor de vil ferdes, folk blir redde for å stole for mye på politiet, og det skaper fremmedfrykt og hat mot mennesker som aldri har hatt noe med terrorisme å gjøre. 

Skrevet

Praksisen å slippe inn alt som kommer uten papirer, altså å regne alle som genuine flyktninger og gode mennesker til det motsatte er bevist, er det som har skapt disse gode forholdene for jihadister og simple kriminelle, lommetyver, voldtektsmenn, ildspåsettere og mordere.

Tanken at de kan jo bare sendes tilbake hvis de gjør noe galt, er fullstendig... sinnsykt feil, kriminelt naivt og burde være straffbart for de som har tillatt fri flyt av papirløse menn fra urolige områder. Det går ikke å si at ingen kunne vite. Politikere hevder at de skal bli valgt fordi de er egnet til stillingene som ministre. Da bør de kunne lese sikkerhetsrapporter.

Det var godt kjent at landene de kommer fra, trenerer, protesterer og vil ikke ta tilbake det menneskelige avfallet. Og det skjønner jeg. Det var også godt kjent at de opererer med flere identiteter, går under jorden og holder seg skjult i de muslimske bydelene. Beklager at jeg kaller de menneskelig avfall. Jeg kan ikke kalle de noe annet.

Dette er ikke noe unntak. Dette er vanlig oppførsel for alle som ikke får opphold.

• Liker 4
Skrevet

Anis Amri er skutt av politiet! Vel fortjent.

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns det er litt dumt jeg da... Hvis de hadde tatt han levende kunne de fått mer informasjon om hvorfor, hvordan og hvem han eventuelt samarbeidet med. Men det var sikkert uungåelig. 

Skrevet
Akkurat nå, Newroz skrev:

Jeg syns det er litt dumt jeg da... Hvis de hadde tatt han levende kunne de fått mer informasjon om hvorfor, hvordan og hvem han eventuelt samarbeidet med. Men det var sikkert uungåelig. 

Skal mye til å få til. Disse her har som regel en plan om dø, fremfor å bli tatt. 

På en annen side slapp man å bruke enorme mengder penger og tid på å rettsaker og fengsler. Får vel neppe så mye ut av sånne mennesker uansett, annet enn det man allerede vet.

Skrevet
Akkurat nå, Example skrev:

Skal mye til å få til. Disse her har som regel en plan om dø, fremfor å bli tatt. 

På en annen side slapp man å bruke enorme mengder penger og tid på å rettsaker og fengsler. Får vel neppe så mye ut av sånne mennesker uansett, annet enn det man allerede vet.

Ja, mange har nok en plan om å dø ja. Jeg veit ikke jeg, noen kan jo finne på å plapre litt eller la seg friste om en bedre avtale. Verdt å teste ut etter min mening! Men ikke akkurat så mye å gjøre med det nå :) Får bare håpe det var riktig mann og at han var alene om det nå da. 

Skrevet
55 minutter siden, Newroz skrev:

Han var bevæpnet. Han skjøt og skadet en politimann. Flere kunne blitt drept, eller skadet, hvis han hadde klart å stikke av. 

Anonymkode: c3f99...8fc

• Liker 1
Gjest HarryDotter
Skrevet
4 timer siden, Newroz skrev:

For å være ærlig så syns jeg ikke antall liv som går tapt som er det viktige. Det høres kanskje veldig kynisk ut, men det er hva som skjer etterpå som virkelig får de store konsekvensene.

Angrep som dette skaper frykt for nye angrep, folk legger bånd på seg om hvor de vil ferdes, folk blir redde for å stole for mye på politiet, og det skaper fremmedfrykt og hat mot mennesker som aldri har hatt noe med terrorisme å gjøre. 

Sliter med å forstå denne merkelige farligjøringen av fremmedfrykt for å være ærlig. Altså da mener jeg på bred skala og ikke som i direkte rasisme mot enkeltindivider.

Fremmedfrykt, slik vi ser i stor skala idag er naturlig. Det er en naturlig konsekvens av handlingene enkelte radikale muslimer har påført vårt samfunn i vesten. Det er muslimene som bør sørge for å skaffe oss tillit til dem. Ikke omvendt. Det er ikke oss som sprenger barn og voksne i biter på offentlige plasser. Det er selvsagt bare en promille av muslimene som terroriserer, men det muslimske trosamfunnet har ansvaret til å bekjempe holdningene internt. Ikke vi i vesten! Vi har brukt århundrer på å skaffe oss lover og samfunnsnormer som respekt og tålmodighet og likeverd. 

Problemet er at vi klarer ikke å skille mellom de snille muslimene og de gale muslimene. De vi VET derimot, er at alle de slemme av dem har visse typiske trekk. De er som regel av Syrisk/afgansk/marrokansk/afrikansk/tyrkisk utseende. Hva ville du gjort om du fikk valget mellom å stå foran en ladd pistol, en uladd pistol eller å flytte deg bort fra begge for å være sikker på å beholde livet? Valget er enkelt for folk flest. Teit eksempel ja, men det er et bilde på frykt og hva et naturlig menneske er villig til å gjøre for å berge livet sitt. Vi klarer ikke skille dem, derfor er vi redde for dem alle, for vi vet ikke hvem av dem som har bomber på seg. Fryktelig urettferdig at det er slik, men jeg forstår hvorfor.

Slik har desverre verden blitt. Det er fryktelig synd på alle de uskyldige muslimene som blir uskyldig stigmatisert.

3 timer siden, Newroz skrev:

De har veldig enkle grunner for det de gjør. Det koker ned til en simpel ting: HAT. Hat mot vesten og deres vanntro livsførsel. Man trenger egentlig ikke ta dem levende, da det vil koste masse penger å holde dem levende + rettsak o.l. Fint at politiet skyter eller bomber dem istykker.

Skrevet

Står det noen plass om hvordan Anis Amri kom seg fra Berlin til Italia? 

Skrevet
På 22.12.2016 den 12.21, ops2 skrev:

Trump utnevner Michael Flynn til nasjonal sikkerhetsrådgiver:

michael-t-flynn.png

Se på den merittlista, da gitt. https://en.wikipedia.org/wiki/Michael_T._Flynn Bakgrunn fra millitæret og sikkerhetstjeneste. Høyt dekorert general.

Sveriges nye samordner mot ekstremisme, Anna Carlstedt:

lqtdzprvbkwfavnot8xg.jpg

Filosofi doktoreksamen! Poet og forfatter! Leder av Sveriges Røde Kors! https://sv.wikipedia.org/wiki/Anna_Carlstedt

Hvem ville du helst ha valgt?

En mellomting mellom to ytterpunkter, sånn ideelt sett. I realiteten: alt for lett å bli forvirret. 

Skrevet
2 minutter siden, Fredsmegleren skrev:

Står det noen plass om hvordan Anis Amri kom seg fra Berlin til Italia? 

Med tog gjennom Frankrike. Står i utenlandsk media.

At man kan bare ta toget gjennom hele Europa uten id-papirer er for meg et klart bevis på hvor feil denne grenseløse politikken faktisk er.

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, Drizzt skrev:

Med tog gjennom Frankrike. Står i utenlandsk media.

At man kan bare ta toget gjennom hele Europa uten id-papirer er for meg et klart bevis på hvor feil denne grenseløse politikken faktisk er.

Takk for svar

Ja, det virker litt feil at man kan foreta lengre reiser uten å vise gyldig legitimasjon, spesielt i etterkant av terroraksjoner hvor mistenkte er på flykt 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Fredsmegleren skrev:

Takk for svar

Ja, det virker litt feil at man kan foreta lengre reiser uten å vise gyldig legitimasjon, spesielt i etterkant av terroraksjoner hvor mistenkte er på flykt 

Hadde det ikke vært for de to politimennene i Milano, ville han trolig fortsatt reisen sin. Men nå finner vi vel ut aldri hvor han var på vei til.

Skrevet
3 minutter siden, Drizzt skrev:

Hadde det ikke vært for de to politimennene i Milano, ville han trolig fortsatt reisen sin. Men nå finner vi vel ut aldri hvor han var på vei til.

Det burde vel teoretisk sett vært mulig å finne ut hvor han skulle hen. USA har tidligere uttalt seg om at de viste at vedkommende hadde kontakt med IS og andre radikale islamister, er det ikke bare å spore opp tidligere samtaler som USA allerede har og analysere dem? 

Skrevet (endret)

Schengen. Åpne grenser. Ingen kontroll.

Så lettvint og praktisk for oss alle.... inkludert terrorister. Og asylsnikere som kan reise mellom landene, bare stikk av når du skal utsendes og oppgi en ny identitet i et annet land. Som de må flire av oss i muslimske land.

Bra artikkel her: http://www.telegraph.co.uk/news/2016/12/23/berlin-christmas-market-attack-suspect-anis-amri-reportedly/

Men denne artikkelen er enda lenger og mer detaljert: http://www.dailymail.co.uk/news/article-4061096/Danish-police-say-man-matching-description-Berlin-lorry-attack-suspect-seen-Aalborg.html

Denne artikkelen viser også videoen han lagde hvor han sverger troskap til IS leder Abu Bakhr Al Baghdahi. Han lover å slakte vantro som griser.

Siste del av artikkelen tar for seg politiets rolle i saken. Det sies at Amris id-papirer ble funnet i lastebilen 24 timer før politiet etterlyste han. Mange er ikke fornøyd med det, eller at feil mann ble holdt så lenge. I løpet av denne tiden oppholdt Amri seg i en moske i Berlin før han gikk til nærmeste togstasjon bare 8 timer etter at han hadde kjørt lastebilen inn i julemarkedet. Amri hadde blitt arrestert tre ganger det siste året, og søknaden om asyl var avslått, men fikk gå løs fordi Tunisia nektet å ta han tilbake.

Amri "flyktet" fra sitt hjemland, Tunisia, for å unngå en fengselsstraff. Han var dømt for ran og voldshandlinger.

Endret av ops2
  • Liker 2
Skrevet
5 timer siden, ops2 skrev:

Schengen. Åpne grenser. Ingen kontroll.

Så lettvint og praktisk for oss alle.... inkludert terrorister. Og asylsnikere som kan reise mellom landene, bare stikk av når du skal utsendes og oppgi en ny identitet i et annet land. Som de må flire av oss i muslimske land.

Bra artikkel her: http://www.telegraph.co.uk/news/2016/12/23/berlin-christmas-market-attack-suspect-anis-amri-reportedly/

Men denne artikkelen er enda lenger og mer detaljert: http://www.dailymail.co.uk/news/article-4061096/Danish-police-say-man-matching-description-Berlin-lorry-attack-suspect-seen-Aalborg.html

Denne artikkelen viser også videoen han lagde hvor han sverger troskap til IS leder Abu Bakhr Al Baghdahi. Han lover å slakte vantro som griser.

Siste del av artikkelen tar for seg politiets rolle i saken. Det sies at Amris id-papirer ble funnet i lastebilen 24 timer før politiet etterlyste han. Mange er ikke fornøyd med det, eller at feil mann ble holdt så lenge. I løpet av denne tiden oppholdt Amri seg i en moske i Berlin før han gikk til nærmeste togstasjon bare 8 timer etter at han hadde kjørt lastebilen inn i julemarkedet. Amri hadde blitt arrestert tre ganger det siste året, og søknaden om asyl var avslått, men fikk gå løs fordi Tunisia nektet å ta han tilbake.

Amri "flyktet" fra sitt hjemland, Tunisia, for å unngå en fengselsstraff. Han var dømt for ran og voldshandlinger.

Tenk om Tyskland hadde lukkede mottak for alle som søkte asyl og særlig de som fikk avslag. At denne mannen satt bak lås helt fram til reiste tilbake til Tunisia frivillig. Ja, bare tenk ... 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...