Gå til innhold

Helene Drage


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble oppriktig overrasket når jeg leste resultatene fra testene hennes. Det må nå være lov å stille spørsmålstegn ved en PT som kun klarer 11 pushups og 31 sekunder i planken uten at det skal betegnes som mobbing? De resultatene kræsjer totalt med treningsmengden og måten hun har beskrevet de siste årene. Til og med jeg som trener styrke noen få ganger i uken klarer mer enn det og hun har jo ikke trent noe annet enn styrke. Man får ikke så redusert kapasitet av å ha et treningsopphold på en mnd eller to hvis man er godt trent i utgangspunktet. 

Syns hun er tøff som faktisk legger ut resultatene sine, det er nok mange som ikke ville gjort det. 

:O :O :O

Unnskyld meg, men er dette seriøst? 11 pushups og 31 sek planke? Og hun jobber som PT? Dte er jo helt sinnsykt! Hvor kan man lese dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Angående at hun er i dårlig form til å være PT er det flere her som har nevnt og det sier jeg meg enig i, men det er ikke det jeg reagerer mest på.. HD sier selv at hun har trent flere ganger pr. uke (4-5/4-6 ganger hver uke) i mange mange år og så viser hun til disse resultatene på bloggen sin (jeg kan bare uttale meg om at resultatene er nevneverdig dårlig på plankeøvelsen og pushupsene, da jeg ikke har kunnskap eller sammenligningsgrunnlag til de andre øvelsene hun viser til). Jeg stiller da helt ærlig spørsmålstegn til hva hun gjør på treningene sine?? Eller om hun lyver på bloggen om antall ganger hun trener i løpet av en uke?. Det er jo mulig at hun ikke har trent akkurat disse øvelsene, men jeg ser ikke hvorfor en kropp med normalt grei form ikke klarer å gi mere på disse øvelsene. Så det er jo noe som ikke stemmer. Jeg ser lengre opp at det har vært diskutert at grunnen kan være at hun veier mye (ikke mine ord) og at det derfor er vanskelig å holde oppe vekten under f.eks. pushups og planken. Ja, det kan nok stemme, men resultatene er fremdeles veldig dårlige. Jeg kan sammenligne meg selv, som også er overvektig og jeg har ikke trent så langt i år (av diverse årsaker) og jeg klarer langt flere pushups og flere minutter i planken enn det HD gjør. 

For å se det positive i det så er fordelen med de dårlige resultatene nå at de kan forbedres MYE på 1 måned:) 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på hvor mange år HD har trent styrketrening så er jeg ikke videre imponert over testresultatene hennes! Hun skriver selv at hun har trent mange ganger i uken over flere år, og da styrke og ikke cardio siden hun sliter litt med løping og sykling.....hadde forventet meg noe litt mere enn 11 armhevinger med knærne i bakken. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på hvor mange år HD har trent styrketrening så er jeg ikke videre imponert over testresultatene hennes! Hun skriver selv at hun har trent mange ganger i uken over flere år, og da styrke og ikke cardio siden hun sliter litt med løping og sykling.....hadde forventet meg noe litt mere enn 11 armhevinger med knærne i bakken. 

Enig. Men hun skal ha creds for å legge ut "usensurerte" bilder av seg selv på bloggen. Ikke noe redigere-vekk-halve-ryggen mentalitet, selv om hun har gått opp endel i vekt og ikke litt som hun selv sier..

Endret av Butternut
tok bort feilstavelse
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Men hun skal ha creds for å legge ut "usensurerte" bilder av seg selv på bloggen. Ikke noe redigere-vekk-halve-ryggen mentalitet, selv om hun har gått opp endel i vekt og ikke litt som hun selv sier..

Det skal hun ha! Hun redigerer seg ikke tynnere som visse andre bloggere.......og da kan jeg nesten bære over med den foten hennes :P

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Angående resultatene på den testen så er de ikke spesielt imponerende nei .. Men som hun selv skrev så er hun jo ikke kjempe happy med resultatet selv ( velger å ikke dvele ved det) og hun sier også at hun ikke har trent spesielt effektivt de siste mnd. Og til en annen ting.. Planken og pushups er gjerne noe man må øve på for å bli flink i det. Jeg testet meg selv for en uke siden på planken og jeg er ikke overvektig men heller ganske godt trent og jeg fikk vel ikke stort mer enn 40 sek. da jeg aldri trener planken selv så var ikke dette så voldsomt overraskende for meg. Med 100 kg å bære så vil det meste av kroppsvekt øvelser være veldig tungt... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at resultatet er svakt, men vekten hennes er vesentlig her. Dersom du veier 70 kg, prøv planken med 30 kg ekstra i form av vektskiver på ryggen - jeg tror det vil merkes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hulderjenta

Ok, måtte jo teste selv nå som det ble så mye snakk om det, og siden jeg ikke har anelse om hvordan jeg ligger an.

Tok 13 pushups og  49 sekunder i planken, og jeg "har ikke trent særlig effektivt" de siste månedene selv, for å si det som Helene. Faktisk har jeg ikke vært innom 3T siden januar (og da vraltet jeg på mølla), jeg har en kontorjobb der jeg sitter på ræva 8 timer hver dag, og kjører bil til/fra jobb. Siden enkelte nevner vekt her og at det kan være en del av grunnen, så kan jeg jo si at jeg veier 95 kg selv.  

Hun er tøff som legger det ut, absolutt!  Selv hadde jeg skjemtes om jeg hadde jobbet som PT og hatt disse tallene - jeg synes jo det er begredelig for min egen del, selv om jeg godt vet jeg er totalt utrent og kraftig overvektig. Nå er vi jo alle forskjellige mtp tall og yteevne og potensiale og whatnot, men det får meg til å lure veldig på hvordan og hva hun egentlig trener.

Endret av hulderjenta
Skrivefeil og dårlige formuleringer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som reagerer på at hun velger å ikke bruke vekt som mål på denne saltimechallengen, men heller bruke styrke og utholdenhet som mål... Er det ikke det som er basisen i det "alle" sier når det gjelder trening og slanking? Ikke bruk vekt som mål, bruk framgang i styrke og målebånd! Ihvertfall når det er bare én måned. Hvor mange kilo skal hun kunne rekke å gå ned på den korte tiden? Da må det jo være mye bedre å måle hvor mye sterkere og mer utholdende hun er blitt?

Og når det gjelder utgangspunktet hennes og dere som reagerer på hvor kort tid hun står i planke. Uten at jeg er noen ekspert og heller ikke vet hvordan dere (og Helene) utfører planken, men jeg leste for ikke lenge siden et innlegg i bloggen til Maren Erdvik (http://fitliving.blogg.no/1444626301_12102015.html) om at hun står i planke i 45 sekunder etter at hun lærte riktig teknikk. Før kunne hun stå i flere minutter, men med små justeringer som gjør utførelsen mer riktig, blir det mye tyngre, og da klarer man ikke stå så lenge. Kanskje Helene utfører planken helt riktig og dermed ikke klarer å stå så lenge som andre som utfører den feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med riktig teknikk i planken klarer man ikke å stå i den i flere minutter. Det er heller ikke meningen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med høy kroppsvekt blir alle kroppsvektøvelser tunge, det sier seg selv. Jeg anbefaler alle å forsøke å ta en pushup på en badevekt, så skjønner dere hva jeg mener ;) 

Heldigvis er det sånn at enhver form for fysisk aktivitet som gjøres noenlunde regelmessig vil ha positiv effekt på formen, så en forbedring pluss forhåpentligvis litt vektnedgang blir det nok uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten avsporing; ser nå at Silje Mariela (Helenes tidligere trener..?) innrømmer dette overfokuset på fitness og gikk selv på en smell. Selv de mest innbarka fitnessutøvere kan få problemer, så synes ikke det er rart at Helene selv fikk det. Husker ikke hvor jeg kom over artikkelen, men leste det idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liten avsporing; ser nå at Silje Mariela (Helenes tidligere trener..?) innrømmer dette overfokuset på fitness og gikk selv på en smell. Selv de mest innbarka fitnessutøvere kan få problemer, så synes ikke det er rart at Helene selv fikk det. Husker ikke hvor jeg kom over artikkelen, men leste det idag.

Denne?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tottelotta

Liten avsporing; ser nå at Silje Mariela (Helenes tidligere trener..?) innrømmer dette overfokuset på fitness og gikk selv på en smell. Selv de mest innbarka fitnessutøvere kan få problemer, så synes ikke det er rart at Helene selv fikk det. Husker ikke hvor jeg kom over artikkelen, men leste det idag.

Jeg avsporer videre.. Har fulgt ett av SM sine opplegg tidligere. Allerede før jeg kjøpte det var det soleklart for meg at hun hadde problemer med å ha en sunn balanse, eller hva jeg skal kalle det, men på daværende tidspunkt tenkte jeg at hennes overdrevne fokus+min sofapotettilværelse=et fint sted midt på treet. Jeg lærte, the hard way, at om man tar et ytterpunkt og toner det ned, så blir det ikke sunt av den grunn. 

Mitt budskap er enkelt. Tell vitaminer i stedet for kalorier, tell antall timer søvn i stedet for makroer, spis når du er virkelig sulten, ikke når klokka slår, og stopp når du er passe mett, ikke når kaloribudsjettet går i null. Stress mindre, lek mer, og viktigst av alt; vær snill mot deg selv! :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå skal jeg ikke påstå at de som sier de tar så og så mange minutter planken, tar feil.

MEN, de fleste tar faktisk både planken og push-up feil. ;) Selv de store og til synelatende sterke.

 

Planken: still deg på knær og på armene (som i planken). Legg vekta rett ovenfor albue. Vipp bekkenet mot magen litt. Strekk ut beina så du står i planken.

http://www.fitnesshashtag.com/img/472/correct-form-for-plank-position-fitness-workout-for-sixpack-ab/

 

Push up: De fleste går ikke langt nok ned. Nå vet jeg ikke hvordan Helen D gjorde det, men klart. Dipper man så vidt ned, så kan man ta flere en om ryggen er rak, bekkenet vippet ørlite, og push-up går helt ned, helt opp.

 

 

Grunnen til at bekkenet skal vippes litt, er for å aktivere magemusklene og ikke la lårene ta all jobben. Der er de fleste naturligt sterkere, vi klarer tross alt stå ganske mye!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg ikke påstå at de som sier de tar så og så mange minutter planken, tar feil.

MEN, de fleste tar faktisk både planken og push-up feil. ;) Selv de store og til synelatende sterke.

 

Planken: still deg på knær og på armene (som i planken). Legg vekta rett ovenfor albue. Vipp bekkenet mot magen litt. Strekk ut beina så du står i planken.

http://www.fitnesshashtag.com/img/472/correct-form-for-plank-position-fitness-workout-for-sixpack-ab/

 

Push up: De fleste går ikke langt nok ned. Nå vet jeg ikke hvordan Helen D gjorde det, men klart. Dipper man så vidt ned, så kan man ta flere en om ryggen er rak, bekkenet vippet ørlite, og push-up går helt ned, helt opp.

 

 

Grunnen til at bekkenet skal vippes litt, er for å aktivere magemusklene og ikke la lårene ta all jobben. Der er de fleste naturligt sterkere, vi klarer tross alt stå ganske mye!

 

Planken er tung i riktig posisjon! Bare siden vi er inne på temaet trening - min pt sier at treningseffekten av pushups med strake bein er uendelig mye større enn om man tar de på knærne, selv om du ikke klarer å gå helt ned eller klarer så mange. Har du noen innspill på det? Jeg syns det høres fornuftig ut for det blir utrolig mye tyngre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikkegjestlenger

De fleste PTer sier ulike ting ut i fra hva de selv har erfart. Min sa at om man klarer mer enn 15 sekunder i planken gjør man det feil. Med riktig teknikk blir du så sliten at 10 sekunder virker lenge. Er forsåvidt enig i dette. For å sammenligne er det ikke noe vits i å ta 70 repetisjoner med 0 belastning.

Har hørt at noen har funnet en "gammel" artikkel / bildeserie om henne hvor hun ble intervjuet om hennes tidligere yrke og nå nedlagt blogg. Noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planken er tung i riktig posisjon! Bare siden vi er inne på temaet trening - min pt sier at treningseffekten av pushups med strake bein er uendelig mye større enn om man tar de på knærne, selv om du ikke klarer å gå helt ned eller klarer så mange. Har du noen innspill på det? Jeg syns det høres fornuftig ut for det blir utrolig mye tyngre. 

MIN pt der i mot sier det er bedre med få helt korrekt utførte øvelser, enn færre som ikke er rett utført. ;)

Altså heller en rett, enn flere ikke fullstendige. Om push up er for tungt, kan man heller gjøre det mot en vegg for eksempel, eller på en bukk (?) sånn att vekten kommer mer på føttene/bakken, men fortsatt kan utføre hele øvelsen helt ut.

En push-up hele veien ned, aktiverer hele brystmusklaturen, armer og til dels ryggen. Dipper man bare litt, så er det ikke så stor effekt, og om det er armene man vil trene, så finns det jo andre og bedre øvelser enn dette. Tenker jeg. :)

Og innen styrketrening, gjelder det uansett færre repetisjoner, med tyngre vekt. (8-10 rep x 3 sett, generellt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...