Gjest Devil's Spawn Skrevet 1. desember 2004 #21 Skrevet 1. desember 2004 Kvinner velger helt fritt hva slags jobb de vil ha. At mange ønsker å jobbe i offentlig sektor får bli deres problem. Virker som det er et sårt punkt for Fiona, ihvertfall. Tror du har litt godt av å pisse litt i motvind, og ikke alltid få det som du vil fordi "det bare skal være sånn".
Gjest Anonymous Skrevet 1. desember 2004 #22 Skrevet 1. desember 2004 Hm, ganske forutsigbart da... Jeg klarte å sovne på sofaen kl 8 og fikk såvidt med meg slutten, dessverre. Men så fikk jeg se begynnelsen på Standpunkt på NRK og ble drittforbanna i stedet, så grrr... Ble litt småprovosert selv, men da av krf-eren og legen med sitt ballespark (Åja, så du som mann vil ha alenetid med ditt barn. Hvorfor det? Har du hemmeligheter?) Kjente jeg ble fysisk kvalm av kommentaren. Bare dumt å la seg provosere av sånt, det vet jeg jo, men å sitte å høre på en stæsjet politiker UTEN egne barn legge ut med en litt overbærende oppgitt smil om munnen hvor jævlig dumme mødre er som insisterer på at amming og omsorg er knyttet nært til hverandre (duh!) - jeg tok fyr fra bånn... Det er tydeligvis ditt inntrykk. Det er ikke mitt, så at var det som objektivt skjedde, vet vi ikke. Jeg har for første gang i mitt liv opplevd å heie på ei dame fra KrF - da hun påpekte at ikke alle svangerskap, fødsler og barseltid er like A4 og preget av overskudd og happy happy joy joy. Og det finnes faktisk ganske mange som HELT FINT klarer å la mor ta den første tiden uten å måtte lage et spetakkel av en diskusjon om mannens verdighet. Det er ikke snakk om mannens verdighet. Det er snakk om barnets behov, og senere kontakt med sin far. Sikkert ikke så mye å bry seg for en kvinne som mest sannsynlig vil ende opp med foreldreretten ved en skillsmisse, og årsaken til det er din kontakt med barnet. En god kontakt du har fått fordi du har hatt mye av ansvaret i starten av barnets liv. Og så sitter en idiot av en sosialantropolog der - og det er mulig jeg tar jævlig feil, men jeg trodde han var best dit som skalig sakkyndig person, men han satt vitterlig der og lirte av seg SPYDIGHETER og nedlatende kommentarer mot kvinner generelt og morsrollen spesielt. Han var nok frustrert, og jeg lurer på om han hadde personlige erfaringer med dette, men han var på langt nær så ille som legen. Legen som sikkert helst ville ha moren der til barnet startet på skolen. Fasiken heller. Siste gang jeg ser et debattprogram som omhandler NOE SOM HELST om kjønnsroller. Har så lyst til å stange huet i en murvegg at jeg nesten har vondt i panna allerede... :o Han foreslo for øvrig å tvinge mor ut i arbeid mye tidligere, så far kunne venne seg til omsorgen - I TILFELLE DE BLIR SKILT. Det er greit å være realistisk. Men det er ikke den viktigste begrunnelsen, tror jeg. Den viktigste begrunnelsen er at man politisk vil bestemme at mannen skal ha en større del av omsorgsansvaret til små barn. Og dette fordi man mener det er det beste for barnet. Da det er staten som betaler for dette gildet, har jeg fint forståelse for at staten ønsker å legge føringer. Inntil arbeidslivet LØNNER kvinner og menn LIKT for LIKT arbeid kan folk med forsklag til permisjonsløsninger bare stappe dem opp der sola ikke skinner. Hvorfor tror du vi har disse skjevhetene? Jo fordi det er kvinnen som har hovedansvaret for barnet, det er hun som blir lenge borte ved permisjon og det er hun som løper avgårde når barnet blir syk eller barnet må hentes i barnehagen. Mannen gjør ikke det, og for næringslivet er det tryggere å satse på ham. Blir det mer likestilling i hjemmet, vil det føre til mer likestilling i arbeidslivet. Det er det faktum at du er en mor som har ført til at du tjener mindre enn en mann. Ikke at du er en kvinne.
Gjest *Fiona* Skrevet 1. desember 2004 #23 Skrevet 1. desember 2004 Virker som det er et sårt punkt for Fiona, ihvertfall. Tror du har litt godt av å pisse litt i motvind, og ikke alltid få det som du vil fordi "det bare skal være sånn". Sant å si kjære deg, er jeg godt lønnet i det private... Har hatt flaks og får det til - ikke alle jhar samme mulgihet. Så det er ikke et sårt punkt for meg personlig - eller jo, som kvinne er det slik sett personlig, men enkeltskjebner til andre berører ikke meg. Så da burde jeg holde kjeft da kanskje? Kvinner velger helt fritt hva slags jobb de vil ha. At mange ønsker å jobbe i offentlig sektor får bli deres problem. Du ser absolutt ingen skjevdelinger i samfunnet som FØRER til de valgene? Til gjest; det er kos at du tar deg tid til å plukke det noe følelsesladde innlegget helt fra hverandre - jeg har aldri sagt noe annet enn at det er subjektivt. Men du velger altså å snu det hele på hodet og si at FORDI kvinner dominerer hjemme, så får de mindre lønn for SAMME ARBEID? Og det er helt rett og rimelig? Du mener da at det er kvinnens egen feil (fordi kvinnen har selvsagt valgt selv å inneha en livmor ) at det er skjevheter i arbeidslivet? At de skjevhetene selvsagt ikke er skapt hundre år tilbake da man hadde et helt annet syn på kvinner i arbeidslivet - vel, ikke så helt annet, ser det ut til. Hvorfor løper kvinnen hjem når barnet er sykt? Fordi hun jobber der det er lettere å gå fra, og fars jobb er bedre lønnet og mye viktigere, selvsagt!! Helt enig i at han legen var en smule... hm. Ja, han var vel kanskje fra forrige generasjon fedre? Iallfall i feil forum med sine synspunkter, han hadde jo ikke sjans. Nå er jeg enig i at noen av ytringene hans var sånn passe på jordet, men det er også helt i tiden å sable ned kvinnerollen fullstendig - det er absolutt ikke legitimt for kvinner å hevde noe som helst eierskap til det faktum at hun bruker sin egen kropp og helse i 9 måneder + for å på best mulig måte bringe frem et barn. Det ER en forskjell der, den er ikke til å komme bort i fra mht heterofile par i det minste. Ikke dermed sagt at ikke far er verdifull når barnet kommer ut - men det finnes vitterlig en sammenheng mellom økonomi og de valgene man tar. Og så lenge de forskjellene er der, synes jeg det blir feil å overstyre dem som faktisk skal leve med det, nemlig foreldrene. De er altså IKKE kapable til å finne ut av det selv, gitt mer like betingelser? Sikkert ikke så mye å bry seg for en kvinne som mest sannsynlig vil ende opp med foreldreretten ved en skillsmisse, og årsaken til det er din kontakt med barnet. En god kontakt du har fått fordi du har hatt mye av ansvaret i starten av barnets liv. Hvis du snakker om fire uker fra eller til har jeg mine sterke tvil om at det utgjør den store forskjellen i det lange løp. Kjenner drøssevis med fedre som har glimrende forhold til barna sine, både de som er skilt og fortsatt gift, selv om de innså at den første perioden var mye oppslukt av ammingen. Å påstå at alt står og faller med den perioden synes jeg blir i beste fall litt merkelig. Selv skulle jeg gladelig delt mer jevnt med far den gangen det var aktuelt - men det var ikke mulig med de rammebetingelsene vi hadde. Imidlertid klarte han faktisk - for et mirakel, du! - å bry seg om ungen sin likevel, ved å ta del i det han KUNNE ta del i, gitt arbeidstid osv. Vi gikk fra hverandre, og like fullt klarte han å opprettholde kontakten. Mulig han er en enestående mann altså, som klarte denne uoverkommelige oppgaven med en helt umulig kvinne som insisterte på å amme et år (gjorde ikke det, faktisk!) - men, det funket. Makan! Er folk flest så hjelpeløse og fullstendig uten retning som det virker på slike programmer, eller er det en tilspisset situasjon? Satser på det siste...
Gjest Devil's Spawn Skrevet 1. desember 2004 #24 Skrevet 1. desember 2004 Sant å si kjære deg, er jeg godt lønnet i det private... Har hatt flaks og får det til - ikke alle jhar samme mulgihet. Så det er ikke et sårt punkt for meg personlig - eller jo, som kvinne er det slik sett personlig, men enkeltskjebner til andre berører ikke meg. Så da burde jeg holde kjeft da kanskje? Var ikke jobben din jeg snakket om. Du ser absolutt ingen skjevdelinger i samfunnet som FØRER til de valgene? Og da hjelper det at man ikke har likestilling på hjemmebane?
Gjest Anonymous Skrevet 1. desember 2004 #25 Skrevet 1. desember 2004 Du ser absolutt ingen skjevdelinger i samfunnet som FØRER til de valgene? Og du ser ikke en sammenheng med morens større delaktighet i omsorgsrollen? Det er mange kvinner som tar seg dårlige betalte deltidsjobber fordi de tar seg av hovedansvaret for omsorgen til barnet. Velger jeg å tro da. Men det kan jo hende at kvinner bare er dummere enn menn. Dette er en debatt om høna og egget, må du vite. Likestilling i hjemmet, og når det kommer til omsorgsrollen, vil kunne føre til likestilling i arbeidslivet, og det er fordi kvinnen ikke lenger vil kunne sees på som en "svakere" kandidat pga. faren for at hun kan få småbarn.
Gjest *Fiona* Skrevet 2. desember 2004 #27 Skrevet 2. desember 2004 Og du ser ikke en sammenheng med morens større delaktighet i omsorgsrollen? Genialt å besvare et spørsmål med et spørsmål. For øvrig HAR mor gjennom svangerskap og amming en større delaktighet for en liten periode. Betyr det at jeg som verdiskaper i dette samfunnet skal få mindre lønn for samme arbeid? Hvor henger det på greip hen? Du mener at det er helt rimelig at kvinner tjener mindre enn menn i samme arbeid? Det var sikkert en grunn til at man fant på å brenne BH'er i sin tid. Uten at jeg ser det har hjulpet så skrekkelig mye for enkeltes holdninger. For øvrig velger dere - antar enkelte her er menn - å glatt overse delen om hva dere kan bidra med selv for å hjelpe. Men det er selvsagt MYE bedre å kaste seg over morsrollen. Slipper iallfall å se på seg selv og hvordan man bidrar til skjevheter da.
Gjest Anonymous Skrevet 2. desember 2004 #28 Skrevet 2. desember 2004 Genialt å besvare et spørsmål med et spørsmål. Skjønte du ikke at mye av svaret mitt lå i det (retoriske) spørsmålet? For øvrig HAR mor gjennom svangerskap og amming en større delaktighet for en liten periode. Betyr det at jeg som verdiskaper i dette samfunnet skal få mindre lønn for samme arbeid? Hvor henger det på greip hen? Du mener at det er helt rimelig at kvinner tjener mindre enn menn i samme arbeid? Kvinnen tjener mindre fordi hun er borte mer. Kvinnen tjener mindre fordi arbeidsgiveren føler at det er tryggere å satse på mannen. En mann som fint kan trå til til langt på natt, da han "ikke" har barn. Jeg skisserer bare virkeligheten (satt litt på spissen). Hvordan du klarer å trekke ut hva jeg mener om det, skjønner jeg ikke. Men det er vel ikke uvanlig her inne at folk ikke klarer å lese det som står skrevet, men velger å feiltolke etter beste evne. For øvrig velger dere - antar enkelte her er menn - å glatt overse delen om hva dere kan bidra med selv for å hjelpe. Men det er selvsagt MYE bedre å kaste seg over morsrollen. Slipper iallfall å se på seg selv og hvordan man bidrar til skjevheter da. HAHA Vi menn har da levd med all skylden i den mangelende likestillingen i all tid. Nå må du skjerpe deg. På tide at dere også gjør noe selv, men hvis det betyr at dere må gå med på kompromisser, så er det kanskje ikke så viktig? Det spørsmålet kunne du forresten kanskje stil deg selv?
Gjest ik innl *Fiona* Skrevet 2. desember 2004 #29 Skrevet 2. desember 2004 Du bruker egentlig bare en håpløst unnvikende retorikk her - og mener at alle de spørsmålene jeg er SÅ tåpelig å stille, bør stilles til meg selv - typisk sånn "du kastet sand på meg, så da kaster jeg sand på deg", uten at en dritt kommer ut av det. Åja - stemmer - det ER jo sånn det er å prøve toveis kommunikasjon med enkelte menn...
Gjest Anonymous Skrevet 2. desember 2004 #30 Skrevet 2. desember 2004 Du bruker egentlig bare en håpløst unnvikende retorikk her - og mener at alle de spørsmålene jeg er SÅ tåpelig å stille' date=' bør stilles til meg selv - typisk sånn "du kastet sand på meg, så da kaster jeg sand på deg", uten at en dritt kommer ut av det. Åja - stemmer - det ER jo sånn det er å prøve toveis kommunikasjon med enkelte menn...[/quote'] hehe Der kom årsaken til den fruktbare debatten med deg, ja. Diskutere mot fordommer er som å pisse i motvind, så jeg takker for meg. Det finnes mange her inne som faktisk er interessert i å diskutere, og klarer å ta tak i argumentene, og ikke kjønnet bak. Du får ha en hyggelig dag.
Gjest Melk Skrevet 2. desember 2004 #31 Skrevet 2. desember 2004 Ettersom fordelingen er 90/10, kan man stille spørsmålstegn i om mødrene i det hele tatt blir vurdert. Fordelingen er ikke slik for foreldre som må gå gjennom rettsvesenet og anker til lagmannsretten. Far får barnet i omtrent 50 % av tilfellene (nøyaktig likt vil det nok aldri bli, i og med at det er individuelle vurderinger som tas i hver sak). http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/ar...ticle852982.ece En undersøkelse foretatt av Kristin Skjørten av barnefordelingssaker som har vært avgjort i lagmannsretten, viser at domstolen i nesten 50 prosent av sakene gir far daglig omsorg. Vi har dermed ingen indikasjoner på at mor har noe fortrinn i barnefordelingssaker.
Gjest Anonymous Skrevet 2. desember 2004 #32 Skrevet 2. desember 2004 Fordelingen er ikke slik for foreldre som må gå gjennom rettsvesenet og anker til lagmannsretten. Far får barnet i omtrent 50 % av tilfellene (nøyaktig likt vil det nok aldri bli, i og med at det er individuelle vurderinger som tas i hver sak). http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/ar...ticle852982.ece Og hvor mange er det som vil anke til lagmannsretten, tror du? Tror ikke det er mange som vil påføre seg selv og sine barn den ekstra belastningen.
Gjest Melk Skrevet 2. desember 2004 #33 Skrevet 2. desember 2004 Om voksne ikke involverer barnet for mye i rettsprosessen kan man begrense skadene for et barn. Om man var opptatt av å begrense skader, så burde man kanskje holde seg unna rettsapparatet i det hele tatt... Jeg er klar over at mange ikke orker/har penger til å anke. Jeg bare påpeker at retten ikke er så urettferdig som mytene tilsier, så man kan ikke skylde på retten og sutre over 90/10-fordeling når dette ikke er tilfellet i ankesaker.
Gjest Anonymous Skrevet 2. desember 2004 #34 Skrevet 2. desember 2004 Om voksne ikke involverer barnet for mye i rettsprosessen kan man begrense skadene for et barn. Om man var opptatt av å begrense skader, så burde man kanskje holde seg unna rettsapparatet i det hele tatt... Jeg er klar over at mange ikke orker/har penger til å anke. Jeg bare påpeker at retten ikke er så urettferdig som mytene tilsier, så man kan ikke skylde på retten og sutre over 90/10-fordeling når dette ikke er tilfellet i ankesaker. Vi får satse på at alle tar det til lagmannsretten, da. Så slipper vi sutring. Og ja, mange velger å begrense skadene. Noe som ofte fører til at mannen ikke vil sloss for barna sine, men lar moren få omsorgen. Disse drittsekkene av noen menn, altså.
Caramba Skrevet 2. desember 2004 #35 Skrevet 2. desember 2004 Og ja, mange velger å begrense skadene. Noe som ofte fører til at mannen ikke vil sloss for barna sine, men lar moren få omsorgen. Har du noe belegg for denne påstanden, eller er det bare synsing fra din side?
Gjest Anonymous Skrevet 2. desember 2004 #36 Skrevet 2. desember 2004 Selvføligelig er det synsing, men da moren oftest får omsorgen, er det mannen som som regel må ta det til retten. De fleste (både mødre og fedre) ønsker nok ikke å gå rettens vei for å få omsorgen. Noen få gjør det.
Marpessa Skrevet 2. desember 2004 Forfatter #37 Skrevet 2. desember 2004 Å gå rettens vei er som regel siste utvei.. Og dette gjør som regel konfliktene enda høyere dessverre, men må man så må man. Tror ikke det er riktig menn ikke vil sloss for barna sine!
Gjest Mannen Skrevet 2. desember 2004 #38 Skrevet 2. desember 2004 Det som er interessant er vel utfallet av barnefordelingssaker i byretten. Som regel er det slik at de færreste anker en avgjørelse herfra videre til lagmannsretten. Om domsavsigelsene her er veldig kjønnsbestemte vil det sette en presedens som fører til at det oppleves som håpløst å en rettferdig dom(for menn). Noen som har peiling på disse tallene?
Gjest Anonymous Skrevet 2. desember 2004 #39 Skrevet 2. desember 2004 Fordelingen er ikke slik for foreldre som må gå gjennom rettsvesenet og anker til lagmannsretten. Far får barnet i omtrent 50 % av tilfellene (nøyaktig likt vil det nok aldri bli, i og med at det er individuelle vurderinger som tas i hver sak). http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/ar...ticle852982.ece Her er forresten noen interessante moment for hvorfor menn anker slike saker: Ved nærmere studier av rettens konklusjoner i hver enkelt sak blir resultatet derimot et helt annet, noe som ikke har kommet tydelig frem i andre undersøkelser. I ca 150 av de ca 250 sakene har retten anmerket forhold hos den ene av foreldrene som retten selv påpeker som negative ift det å ha hovedsomsorg, slik som: den ene av foreldrene har klart dårligere omsorgsevne pga psykisk sykdom, rusmisbruk el. lign. den ene av foreldrene har flyttet bort fra barnets hjemsted mens den andre har blitt boende den ene av foreldrene har en annen etnisk bakgrunn og snakker ikke norsk den ene av foreldrene har ikke oppfylt sin plikt iht barnelovens § 42 og 43 og hindret at fastsatt samvær skjer, fremsatt anklager om at den andre av foreldrene har misbrukt barnet uten at det er funnet strafferettslige bevis for dette eller på andre måter, etter rettens skjønn, bidratt til å unødvendig øke den pågående konflikten om barnet. http://www.f2f.no/index.cfm/pageID/292 Det virker som man går rettens vei når en føler at den som fikk omsorgsretten til å begynne med er dårlig skikket til det. Rart at man i det hele tatt får omsorgsretten da.. I saker hvor man så på foreldrene som likeverdige, det vil si at ingen hadde noen av de ovenfornevte "problemene", fikk moren omsorgsretten i 75% av tilfellene. Hvor ble det av 50%-prosenten? Sutrer jeg nå?
Marpessa Skrevet 2. desember 2004 Forfatter #40 Skrevet 2. desember 2004 http://www.nrk.no/programmer/tv/brennpunkt...kt/4300113.html
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå