Gå til innhold

mammasom16


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noe jeg synes er rart er at alle unge mødre sier de brukte prevensjon, men ble gravid likevel.

Joda det kan så klart skje, men tror nok flere bruker det som unnskyldning. "Ops jeg ble gravid selv om jeg gikk på pillen og klarer ikke å ta abort"

Jeg tror mange planlegger å bli gravide. Synes det er veldig merkelig at flere påstår at det liksom var et uhell.

Godt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest avocadoen

jeg pleide også å si sånt på min blogg /hjemmeside (piczo the old days) da jeg var ung

Anonymous poster hash: 3a457...a3c

Haha. piczo. Det husker jeg :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Verden er syk. Hvorfor klikker folk seg inn på blogg.no og starter blogg så snart de blir gravide? Hvorfor bretter de ut hver minste detalj fra livet sitt og hvordan "uhellet" skjedde? Hvorfor gidder de å sette seg i den situasjonen at de føler de må forsvare seg til fremmede folk på KG?! Det er bare vanvittig merkelig. Eier ikke folk så mye som EN liten sperre for hva de vil "hele verden" skal vite?

Nå til dags er det jo slik at man vet så godt som hver minste detalj fra moren/foreldrenes liv til omtrent halvparten av barna på avdelingen i bhg (satt litt på spissen). "Å, hei, der er Petra med sønnen Geir på 2, hun ble gravid til tross for både piller og kondom. Etter å ha fundert i det vide og det brede på hva hun skulle gjøre endte hun med å beholde".

Fordi de ikke har skjønt konsekvensene av å legge ut så mye om barnet sitt og seg selv vil jeg tro? Hadde jeg skulle ansatt noen så hadde jeg som de fleste arbeidsgivere googlet dem. Hadde jeg da kommet inn på en blogg der de la ut om slike ting så hadde jeg nok ikke ansatt dem.

Jeg håper selvsagt at alt går bra med denne bloggeren, men må innrømme at jeg har lite tro på at folk flest vil klare å ta opp VGS om et par år og så ta 3-5 år med høyere utdanning når man har barn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de ikke har skjønt konsekvensene av å legge ut så mye om barnet sitt og seg selv vil jeg tro?

Det stemmer nok, og det er skremmende at folk som ikke forstår noe såpass enkelt har ansvaret for barn. Har ikke folk hørt om privatliv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunshine23

Jeg lurer mer på foreldrene som lar dem holde på...

Foreldre kan ikke gjøre så mye. Vil man ha sex, så er ikke noe problem akkurat. Sex kan man ha overalt. Jeg begynte å ha sex da var 14 og hadde sex hvis jeg var alene hjemme eller motsatt. Kunne også ha sex på doer i byen, parkeringshus, låne leilighet til venner osv.

Så er ikke noe problem. Hvis det var sex du tenkte på da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foreldre kan ikke gjøre så mye. Vil man ha sex, så er ikke noe problem akkurat. Sex kan man ha overalt. Jeg begynte å ha sex da var 14 og hadde sex hvis jeg var alene hjemme eller motsatt. Kunne også ha sex på doer i byen, parkeringshus, låne leilighet til venner osv.

Så er ikke noe problem. Hvis det var sex du tenkte på da.

Vel nu var det ikke sex jeg tenkte på, men bloggingen om graviditeten, men ville du blitt fornøyd hvis din 14-årige datter hadde holdt på sånn som du gjorde??

Dog skal jeg innrømme at jeg har respekt for de tenåringsjentene som ikke skræver for den første og beste fyren som spør henne. Rett og slett for har de ikke gått ut av ungdomsskolen så får alle hør om det og alle fyrene går og venter på sin tur, så det er like greit at de holder sine ben samlet og fokuserer på sin utdannelse.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg synes er rart er at alle unge mødre sier de brukte prevensjon, men ble gravid likevel.

Joda det kan så klart skje, men tror nok flere bruker det som unnskyldning. "Ops jeg ble gravid selv om jeg gikk på pillen og klarer ikke å ta abort"

Jeg tror mange planlegger å bli gravide. Synes det er veldig merkelig at flere påstår at det liksom var et uhell.

Tror nok det er mange som med vilje blir gravide og legger skyld på prevensjonsvikt. Jeg kjenner to jenter som har gjort dette.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunshine23

Vel nu var det ikke sex jeg tenkte på, men bloggingen om graviditeten, men ville du blitt fornøyd hvis din 14-årige datter hadde holdt på sånn som du gjorde??

Dog skal jeg innrømme at jeg har respekt for de tenåringsjentene som ikke skræver for den første og beste fyren som spør henne. Rett og slett for har de ikke gått ut av ungdomsskolen så får alle hør om det og alle fyrene går og venter på sin tur, så det er like greit at de holder sine ben samlet og fokuserer på sin utdannelse.

Nei så klart ikke, men det jeg ville frem til er at det er ikke så mye foreldre kan gjøre når det kommer til sex. Ingen foreldre er stolte over at barna sine har sex

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld alle sammen. Etter å blitt skrevet om her en stund og ikke hatt muligheten til å forsvare meg, akter jeg å besvare de fordomsfulle utsagnene deres for å så slette brukeren min. Håper dere lærer at dere ikke tjener noe på å være fordomsfulle og ekle mot ei jente på 16.

Hadde jeg selv kunne valgt å bli gravid eller ikke, så er det åpenbart at jeg helst ville ventet til jeg var ferdig med utdanningen min og til jeg var mer etablert i livet. Selvsagt. Jeg ble gravid på conludag minipiller som ble tatt til nøyaktig samme tidspunkt hver dag (hadde på alarm på mobiltelefonen min) og det ble brukt kondom. Om det er mulig? Absolutt. Hør med legen deres, for dere har jo uansett bestemt dere for at jeg ikke snakker sant, så da hjelper det vel lite å si noe.

Jeg kommer fra en meget resurssterk familie, foreldrene mine eier sine egne firmaer begge to, har lang utdanning og er svært oppegående voksne mennesker. Jeg kommer fra et trygt miljø, og har hatt en flott oppvekst med trygge vekstvilkår og massevis av venner. Jeg gjør det veldig bra på skolen, og gikk ut av ungdomsskolen med nærmere 5 i snitt.

Jeg er uendelig glad jeg har foreldre som har sagt at dette er mitt valg, og at de ikke ønsker å tvinge meg til verken det ene eller det andre. Men jeg kjenner at jeg lurer på hva dere ville gjort om døtrene deres ble gravide i ung alder. Hadde dere virkelig tvunget dem til abort? Da kan jeg ikke si annet enn at jeg synes synd på dem om det uheldigvis skulle skje. Fordi det kan faktisk skje dem også, selv med prevensjon.

Jeg har mest fått fine tilbakemeldinger på bloggen. Jeg vil gjerne vite hvor dere mener jeg fremstiller meg selv som spesielt umoden eller lite reflektert i innleggene mine, for det er nemlig akkurat de to tingene jeg har fått mest positiv oppmerksomhet for.

Jeg hadde ikke hjerte til å fjerne fosteret, fordi jeg ikke mente at det ufødte barnet mitt skulle lide for at jeg hadde vært den ene av en million. Rart dere ikke klarer å akseptere at noen har et annerledes livssyn enn hva dere har, skulle tro eldre mennesker var litt mer reflekterte enn hva noen av dere viser til her. Men takk for at dere har lært meg noe utrolig viktig, for jeg er virkelig glad jeg aldri kommer til å bli så fordomsfull som enkelte av dere er.

"Vel, sosiologisk sett så er det de jentene som har mest å tape på en tenåringsgraviditet som fullfører svangerskapet og blir ung mor, dvs de som kommer fra sosioøkonomisk lave kår selv og ikke har lagt noe utdanningsløp for livet sitt og mener de ikke taper noe på det, ressursterke jenter som har lagt planer for livet sitt tar abort når uhell skjer. "

Mener du oppriktig at alle fornuftige jenter tar abort hvis uhell skulle skje? Hvis abort strider i mot alle dine tanker og følelser, er det da fornuftig å tvinge seg selv gjennom det? Er man fornuftig om man går igjennom noe man selv absolutt ikke har lyst til på grunn av at man er bekymret for hva andre måtte tenke om hva du velger? Fatter ikke hvordan du kan trekke konklusjoner på den måten der, men det er tydelig at vi har forskjellige meninger rundt temaet. Jeg håper jeg alltid beholder evnen min til å dømme mennesker for hva de er, og hva de står for, ikke på grunnlag av at de uheldigvis har havnet i en uheldig situasjon.

Forresten, etter 16 dager med blogging var jeg på 18 plass på topplisten. I dag er jeg på 39. Vil takke for reklame her inne, for det har tydeligvis hjulpet meg ganske mye! Håper dere har en fin kveld videre alle sammen, uansett hva den blir brukt til :-)

Med vennlig hilsen, "umoden" og "lite reflektert" gravid 16 åring.

Det er trist at du ble gravid og prevensjon sviktet. Nei, abort er ikke for alle, men i noen tilfeller er det abort som er det "riktige" å gjøre. Du er 16 år, i mine øyne bare et barn, jeg husker selv hvordan mine venninner og jeg var på den alderen. Ja, vi kunne virke voksne som du gjør i ditt svar her, men innerste inne var vi fortsatt barn, vi var nysgjerrige på livet og det var så sinnssykt mye vi ikke visste. Du kommer til å gå glipp av mye av ungdomstiden din pga dette, livet blir vanskeligere, du kommer til å miste mange opplevelser. Når vennene dine er ute hver kveld så kommer du til å sitte alene med ungen. Hvis ikke du blir en av dem som stadig setter ungen hos besteforeldrene, noe jeg håper du ikke gjør. Du har kjæreste? Du er 16 år og det er lite sannsynlig at dette forholdet kommer til å vare. Her vil du også møte et dilemma, det er ikke alle som vil ha en kjæreste med en unge som "bagasje", det blir mindre gutter å velge mellom og du kommer til å oppleve å bli avvist. Ofte. Jeg har selv et søskenbarn som ble ung mor og er det noe hun sliter med så er det å finne en kjæreste. Ei heller jobber hun eller går på skole.

Miste mange opplevelser tenker du, "jeg kommer jo til å få så mange opplevelser med barnet mitt". Joda, selvfølgelig, men hadde det ikke vært mye bedre å oppleve dette som et voksent mennske, i ett hjem som du har mulighet til å betale for, med stabil og god økonomi og en mann du forhåpentligvis deler resten av livet med og er gift med. Tenk så mye bedre det hadde vært å fått barn i så trygge og gode omgivelser? Etter å ha blitt voksen, festet fra deg og opplevd friheten og gleden som både barn og ungdom. Tenk gleden over å få et barn man faktisk er klar for å få, i stand til å ta hånd om og som ikke var et "uhell".

Jeg mener i tillegg at hvis man skal få barn så burde man kunne ta vare på barnet sitt økonomisk. Klarer du å ta vare på barnet ditt uten hjelp fra foreldrene dine eller skattepenger? Joda, du kan få deg en jobb, men det blir nok ikke lett å sjonglere en jobb, utdannelse og et barn. Slik er vanskelig nok for et voksent menneske.

Beklager for at jeg er så hard mot deg, men jeg har mine meninger om dette å få barn når man selv fortsatt strengt tatt er et barn, men jeg ønsker deg lykke til og håper mine spådommer er feil.

Endret av Chloe87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei så klart ikke, men det jeg ville frem til er at det er ikke så mye foreldre kan gjøre når det kommer til sex. Ingen foreldre er stolte over at barna sine har sex

Nemlig, så har man vett i skallen som litt eldre enn tenåring, så snakker man ikke så mye om at man var seksuelt aktiv før fylte 16 år/gikk ut av ungdomsskolen. ;)

Og når det kommer til foreldre og deres stolthet over at barna deres har sex. Vel, det er forskjell på at ungdommene er 14 år og 17 år. ;)

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunshine23

Nemlig, så har man vett i skallen som litt eldre enn tenåring, så snakker man ikke så mye om at man var seksuelt aktiv før fylte 16 år/gikk ut av ungdomsskolen. ;)

Og når det kommer til foreldre og deres stolthet over at barna deres har sex. Vel, det er forskjell på at ungdommene er 14 år og 17 år. ;)

Ja jeg vet det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

ser ikke helt vitsen i å sitte og diskuteres andres hverdag, 16 år og gravid eller ei! er det veldig relevant for dere at en jente på 16 år er gravid/ har fått barn, eller er det kun for og ha noe og snakke om? Syns ikke jeg hører om annet enn bloggerne og hvor negative og hvor ung og dum dem er. come on da, må jo gå greit og finne noe annet og prate om eller? :P de bloggerne bryr seg vell neppe om vi sitter her på KG og prater om dem, men dem er mennesker dem også, så syns det blir feil og sitte og diskutere dem her, når dem ikke kan få svare selv. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er klart, så får man ikke støtte av NAV før man er 18 år. Summen jenta får er ikke akkurat noe å skryte av, da burde dere heller finne ut hvor mye en som sitter i fengsel koster samfunnet og skattepengene deres, ikke ei jente som uheldigvis ble gravid og ikke hadde hjerte til å få fjernet det. Finn på noen bedre argumenter. Og dere som klager på at dere ikke bryr dere om andres liv, hva de spiser til middag, om i dette tilfellet at ei 16 åring har blitt gravid og valgt å skrive blogg om det- dere bryr dere jo nok til å klage om det? ;) Kjenner jeg blir irritert når folk som totalt mangler kunnskap om det de skriver om, og som over det hele mener at man "tjener dritbra" på å være gravid så ung og nærmest mener jenta ble gravid for å slippe skolen og for å få støtte økonomisk?

For å runde av det hele med en like barnslig kommentar som alle deres; klapp kjeften igjen når dere ikke vet en dritt:)

Bestevenninna mi ble mamma som 16 åring, ho fikk støtte fra Nav inn på sin konto og i sitt navn fra starten. Ho fikk 13000 utbeltalt hver mnd pluss skattepenger tilsvarende 25000 hvert år.Og farsbidrag og barnebidrag. Sier ikke at det lønner seg å bli gravid så ung, for ho har slitt endel selvfølgelig, men vil da si at 13000 er en ganske grei sum for en 16 åring.

Og ho måtte gå på skolen og datteren i barnehage for at pengene skulle komme, så utdannelse er det fullt mulig å få :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestevenninna mi ble mamma som 16 åring, ho fikk støtte fra Nav inn på sin konto og i sitt navn fra starten. Ho fikk 13000 utbeltalt hver mnd pluss skattepenger tilsvarende 25000 hvert år.Og farsbidrag og barnebidrag. Sier ikke at det lønner seg å bli gravid så ung, for ho har slitt endel selvfølgelig, men vil da si at 13000 er en ganske grei sum for en 16 åring.

Og ho måtte gå på skolen og datteren i barnehage for at pengene skulle komme, så utdannelse er det fullt mulig å få :)

Det har du nok rett i, særlig hvis tenåringen ikke har noen ambisjoner overhodet, da kan en liten fjortissfittegravitet være løsningen på hennes pengeproblem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bestevenninna mi ble mamma som 16 åring, ho fikk støtte fra Nav inn på sin konto og i sitt navn fra starten. Ho fikk 13000 utbeltalt hver mnd pluss skattepenger tilsvarende 25000 hvert år.Og farsbidrag og barnebidrag. Sier ikke at det lønner seg å bli gravid så ung, for ho har slitt endel selvfølgelig, men vil da si at 13000 er en ganske grei sum for en 16 åring.

Og ho måtte gå på skolen og datteren i barnehage for at pengene skulle komme, så utdannelse er det fullt mulig å få :)

13.000 i måneden for mor og barn er jo ingenting...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Mer nyheter om denne nye mammatilmichelle?

Hun ligger på 16.plass på topplisten og har gjort det en god stund. Virker som hun har blitt litt mer moden, men skriver noen litt rare og for noen,provoserende innlegg av og til
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun ligger på 16.plass på topplisten og har gjort det en god stund. Virker som hun har blitt litt mer moden, men skriver noen litt rare og for noen,provoserende innlegg av og til

 

Ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...