Gå til innhold

Katt på badet

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk helt uaktuelt å la katten komme inn på rommet. Da blir jo alternativet at jeg ikke får sove fordi den mjauer, går opp i sengen, klorer, etc. Så det går ikke. Da får den heller lære å ikke mjaue, og akseptere at den ikke kan spise seg så feit at den sprenger. 

Anonymkode: f92bd...a31

Måten du skriver på her tyder ikke på at du har et særlig positivt forhold til katten. Kanskje du burde omplassere den og ikke ha dyr?

Anonymkode: f452b...7bd

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk helt uaktuelt å la katten komme inn på rommet. Da blir jo alternativet at jeg ikke får sove fordi den mjauer, går opp i sengen, klorer, etc. Så det går ikke. Da får den heller lære å ikke mjaue, og akseptere at den ikke kan spise seg så feit at den sprenger. 

"Lære at den ikke skal mjaue" ja lykke til du. Å så klart ville pus hoppet opp i senga, er det så krise? 

Syns du burde revurdere katteholdet ditt....

Anonymkode: 54d9f...d5f

• Liker 10
Skrevet

Herregud.... kan dere ikke innrømme at det er DRITirriterende å våkne om natten når katten står utenfor og mjauer? Selv har jeg fantasert om å skyte den sønder og sammen når den gjør det (selv om jeg naturligvis aldri ville gjort det). 

Kanskje jeg burde kjøpe en gulltrone til katten og gi den en krone på hodet, så kan den sitte der hver dag og få servert druer, økologisk melk, massasje, fotterapi, pelsstuss. Så får jeg heller slutte i jobben min og vie livet mitt til å pleie katten for å unngå dyreplageri. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes ikke det er dyreplageri, som noen her hinter om. I alle tilfeller, mener jeg at katter ikke skal være verken i sengen eller på soverommet om natten.

Om katten er inne, så la den være i stuen/kjøkkenet, og lukk døren til soverommet. Eller bruk sov-i-ro. Om du ikke gir katten oppmerksomhet når den mjauer om natten, vil den slutte med det.

Selv går min katt fritt i huset, men jeg lukker døren inn til soveromsfløyen, så kan den går hvor den vil ellers. Har fri tilgang til kattedo og mat hele natten. Men, i 9 av 10 tilfeller sover den på samme sted hver natt....øverst på kjøkkenskapet :) 

Anonymkode: 92e35...bf4

Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fint teppe å ligge på og en liten skål med vann, nei guuuuud så heldig pus.... 

Hva er vitsen en sånn kommentar? Den er ikke så mye til hjelp akkurat. Skal du komme med en så barnslige kommentar,  så stå frem med nick i alle fall. 

Hadde samme problem før. Hun mjauet og styret på tidlig på morgenen. Det er som unge.  Gir du etter, så kommer de aldri til å endre seg. Her må du være tøff. Jeg overså henne og til slutt ga hun seg og gikk å la seg. Det tok tid, men etter en stund skjønte hun at det ikke nyttet og hun ble lei av å mjaue utenfor døren. Men ikke steng henne inne på badet.

Endret av LeilaS
  • Liker 1
Skrevet

Hei alle sammen. Vi har en fin katt på ca. 9 år som er 90 % innekatt. Om natten bråker hun riktignok noe sykt. Klorer på dører, mjauer med en irriterende mjauelyd. Da hun ikke kan være ute om natten, må jeg, for å sove, sperre henne inne på badet om natten. Det er som regel snakk om 8 timer. Hun får et fint teppe å ligge på, samt en liten skål med vann. I dag var jeg ute på byen og kom dessverre hjem litt sent, så hun var på badet i ca. 9 timer.

Er dette bra eller dårlig dyrehold? Tips til hva jeg eventuelt kan gjøre?

Hvorfor stenger du henne inne på badet når du er ute av huset?

• Liker 8
Skrevet (endret)

Har katten tilgang på leker? Jeg lar mine komme og gå akkurat som det passer dem, også på soverommet, men det er ikke alle som vil ha katt på soverommet og det er forsåvidt fair. Men hvorfor ikke la katten få tilgang til resten av leiligheten om natta? Legg ut noen selvaktiviseringsleker så katten kan få tiden til å gå - om du ikke har mulighet eller lyst til å kjøpe en venn. Det er vanlig å anbefale at man alltid har 2 katter når kattene er innekatter fordi de kjeder seg og blir ensomme alene. Og 1 times lek i løpet av en hel dag er virkelig ingenting. Katter er smarte dyr, og de trenger hjernetrim. Det finnes massevis av leker som kan kjøpes til dem, både med og uten godterier - mulighetene er mange! Og klatretre håper jeg du har? Hvis ikke; kjøp det. 

Ikke steng katten inne på badet, spesielt ikke når du er ute av huset - det er ikke greit. Og skal hun være alene i mange timer bør hun ha tilgang på både vann og tørrfor - 8-9 timer uten mat er lenge. Det finnes også fôrautomater som kan tidsinnstilles, innstilles på chip osv. Verdt å sjekke ut om katten din sliter med overvekt. Da vil den få mat i løpet av dagen, samtidig som den ikke får muligheten til å sluke alt med en gang (kjenner til den der..) :fnise:

Endret av Strixvaria
  • Liker 6
Skrevet

Herregud, stenger du virkelig katten din inne? Hvorfor har du katt når den tydeligvis bare er i veien? Er ikke rart katten mjauer når den er innesperret i 8 timer hver dag.

Anonymkode: c54b0...3dd

• Liker 8
Skrevet

Mine to vandrer rundt i huset på natten. Den eldste mjauer kanskje litt om han vil ha mat eller kos men ikke så voldsomt at jeg ikke holder ut. Bare gir han det han vil ha og så legger jeg meg igjen. Ofte ender det med at jeg ligger å klemmer han som en bamse mens han durer som en traktor <3. Han mjauer om jeg stenger han inne derimot. (Har gjort det ved uhell). Du kan kanskje prøve å ha din løst i huset en natt. Hun minste lager ikke en lyd. Hender hun kommer med leken til senga, og da hvisker jeg "nei nei" og da kommer hun for å kose i stedet. Typen merker ikke noe til dem om natten engang.

Men altså, hvis du må ha katten på badet om natten, så vil jeg foreslå at du legger et kattedo og en matskål inn dit også.

Klarer du ikke mjauingen så synes jeg nesten bare du bør omplassere han.

Anonymkode: cb25b...275

• Liker 7
Skrevet

Nå har jeg lagt inn et kattedo og en liten rotteleke til den, satser på at det gjør susen :) takk for tips!

Skrevet

Nå har jeg lagt inn et kattedo og en liten rotteleke til den, satser på at det gjør susen :) takk for tips!

Én leke, så fantastisk gavmildt av deg. Om du vil gi katten en bedre gave, så kan den jo få et nytt hjem til jul.

Anonymkode: 9ce22...e12

• Liker 17
Skrevet

Kattene mine hadde hvert fall mjauet om de ble sperret inne på et lite rom :P 

De får ikke gå ute om natten pga biler og rev, men de går fritt i leiligheten. Som regel sover de om natten, faktisk 

• Liker 4
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Én leke, så fantastisk gavmildt av deg. Om du vil gi katten en bedre gave, så kan den jo få et nytt hjem til jul.

Anonymkode: 9ce22...e12

Det der synes jeg egentlig var litt drøyt skrevet :/

• Liker 3
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud.... kan dere ikke innrømme at det er DRITirriterende å våkne om natten når katten står utenfor og mjauer? Selv har jeg fantasert om å skyte den sønder og sammen når den gjør det (selv om jeg naturligvis aldri ville gjort det). 

Kanskje jeg burde kjøpe en gulltrone til katten og gi den en krone på hodet, så kan den sitte der hver dag og få servert druer, økologisk melk, massasje, fotterapi, pelsstuss. Så får jeg heller slutte i jobben min og vie livet mitt til å pleie katten for å unngå dyreplageri. 

Du spør i hovedinnlegget ditt om dette er god eller dårlig dyrehold, og tips til hva du kan gjøre. Du har fått veldig mange sånne svar, inkludert et av mine svar som du ikke en gang orket å svare på.

Det virker som om du allerede har gjort opp en mening om hvorvidt dette er godt eller dårlig dyrehold. Og nå er du sur fordi du innså at svaret er dårlig dyrehold. Da tar du det sinnet utover oss som svarer deg. Kom igjen da, oppfør deg litt.

For det virker som du er lei denne katten fordi den gjør det en katt skal gjøre. Selvsagt mjauer katter, det er sånn de kommuniserer med oss mennesker. Når katten din mjauer er det noe den vil si. Hvis du ikke liker det så skaffer du deg ikke katt. Blir som å bli sint på en hund når den logrer eller bjeffer. Hva forventer du, liksom? At et nattdyr skal sitte musestille på natta fordi du kan bli sint på den? Glem det. Det er du som har tatt til deg et dyr som ikke kunne si nei da du tok den med hjem til deg. Da er det ditt ansvar å gjøre livet dens så bra som mulig. Du spurte om svar her inne og det fikk du.

Ja, det er irriterende at en katt vekker en om natta, men som et voksent menneske må du tåle det. (Med mindre du er 12 år, noe jeg tviler på.) Det er bare å falle tilbake til søvnen igjen. Jeg gjentar det jeg sa tidligere, som du ikke gadd å svare på: hva med å bruke ørepropper? Eller sett mat, vann, seng og klorestativ på soverommet ditt om natta. Eller aller best: la døra stå åpen. Da slipper du å våkne opp av at katten skal gå ut og inn. Kan du ikke ha døra åpen? Sett inn en katteluke i døra, så kommer og går katten som den vil selv. Er det fortsatt helt uaktuelt å ha den på soverommet: bruk ørepropper. Katten vil til slutt gå lei og slutte å mjaue.

Eller den aller beste løsningen: "kattesikre" hjemmet ditt så katten kan gå rundt i hjemmet ditt på natta. En katt gjør som oftest ikke like mye skade som en utrent hund vil gjøre. En katt vil som oftest sitte i vinduet og se ut, sove i sofaen, lukte på bordet eller lignende. Du trenger ikke være redd for at en katt skal gå i søpla di, rive opp viktige dokumenter eller noe sånt. La den gå fritt, det er unødvendig å stenge et nattdyr med masse energi på soverommet om natta. Og bruk ørepropper - la katten mjaue til den blir blå i trynet.

• Liker 13
Skrevet (endret)
6 timer siden, PaperFlower skrev:

Du spør i hovedinnlegget ditt om dette er god eller dårlig dyrehold, og tips til hva du kan gjøre. Du har fått veldig mange sånne svar, inkludert et av mine svar som du ikke en gang orket å svare på.

Det virker som om du allerede har gjort opp en mening om hvorvidt dette er godt eller dårlig dyrehold. Og nå er du sur fordi du innså at svaret er dårlig dyrehold. Da tar du det sinnet utover oss som svarer deg. Kom igjen da, oppfør deg litt.

For det virker som du er lei denne katten fordi den gjør det en katt skal gjøre. Selvsagt mjauer katter, det er sånn de kommuniserer med oss mennesker. Når katten din mjauer er det noe den vil si. Hvis du ikke liker det så skaffer du deg ikke katt. Blir som å bli sint på en hund når den logrer eller bjeffer. Hva forventer du, liksom? At et nattdyr skal sitte musestille på natta fordi du kan bli sint på den? Glem det. Det er du som har tatt til deg et dyr som ikke kunne si nei da du tok den med hjem til deg. Da er det ditt ansvar å gjøre livet dens så bra som mulig. Du spurte om svar her inne og det fikk du.

Ja, det er irriterende at en katt vekker en om natta, men som et voksent menneske må du tåle det. (Med mindre du er 12 år, noe jeg tviler på.) Det er bare å falle tilbake til søvnen igjen. Jeg gjentar det jeg sa tidligere, som du ikke gadd å svare på: hva med å bruke ørepropper? Eller sett mat, vann, seng og klorestativ på soverommet ditt om natta. Eller aller best: la døra stå åpen. Da slipper du å våkne opp av at katten skal gå ut og inn. Kan du ikke ha døra åpen? Sett inn en katteluke i døra, så kommer og går katten som den vil selv. Er det fortsatt helt uaktuelt å ha den på soverommet: bruk ørepropper. Katten vil til slutt gå lei og slutte å mjaue.

Eller den aller beste løsningen: "kattesikre" hjemmet ditt så katten kan gå rundt i hjemmet ditt på natta. En katt gjør som oftest ikke like mye skade som en utrent hund vil gjøre. En katt vil som oftest sitte i vinduet og se ut, sove i sofaen, lukte på bordet eller lignende. Du trenger ikke være redd for at en katt skal gå i søpla di, rive opp viktige dokumenter eller noe sånt. La den gå fritt, det er unødvendig å stenge et nattdyr med masse energi på soverommet om natta. Og bruk ørepropper - la katten mjaue til den blir blå i trynet.

eni, dette er på grensen til rent dyreplageri!!!! gi katten et nytt hjem ditt dyreplagermenneske!!!!

Endret av MokkaKari
  • Liker 1
Skrevet
6 timer siden, PaperFlower skrev:

Skal JEG oppføre meg? Hva med alle andre som skriver "gi katten ditt et nytt hjem", "dette er på grensen til dyreplageri"? 

Jeg bruker allerede ørepropper. Og som sagt begynner katten å mjaue om døren står åpen eller ikke. Katten mjauer så inni granskauen høyt - det er snakk om ren gauling - at ørepropper aldri vil duge. Hvorfor? fordi den skal ha mat. Den løper rett bort til matskålen. Får den mat, så legger den seg igjen. Men det får den ikke. Men da fortsetter den å mjaue helt til jeg sperrer den inne på do eller gir den mat. Og ja, jeg har forsøkt å stå imot, men den gir seg ikke, selv etter flere uker (dette ble forsøkt for mange år siden når jeg slapp katten ut, og den stod utenfor vinduet og mjauet kl. 5 om morgenen). 

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal JEG oppføre meg? Hva med alle andre som skriver "gi katten ditt et nytt hjem", "dette er på grensen til dyreplageri"? 

Jeg bruker allerede ørepropper. Og som sagt begynner katten å mjaue om døren står åpen eller ikke. Katten mjauer så inni granskauen høyt - det er snakk om ren gauling - at ørepropper aldri vil duge. Hvorfor? fordi den skal ha mat. Den løper rett bort til matskålen. Får den mat, så legger den seg igjen. Men det får den ikke. Men da fortsetter den å mjaue helt til jeg sperrer den inne på do eller gir den mat. Og ja, jeg har forsøkt å stå imot, men den gir seg ikke, selv etter flere uker (dette ble forsøkt for mange år siden når jeg slapp katten ut, og den stod utenfor vinduet og mjauet kl. 5 om morgenen). 

hvis katten er så forbanna plagsom så får du omplassere den eller gi den bedre levevilkår. et lite bad er IKKE nok plass for en katt som tross alt er nattdyr å er mest aktiv når du sover. 

• Liker 9
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du sove med ørepropper? Vår katt var også sånn men vi bare ignorerte det stund og da sluttet han. 

Anonymkode: 8016d...d12

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hvis katten er så forbanna plagsom så får du omplassere den eller gi den bedre levevilkår. et lite bad er IKKE nok plass for en katt som tross alt er nattdyr å er mest aktiv når du sover. 

Hvis katter er et såkalt "nattdyr", hvorfor sover katten alltid som en stein fra ca. kl. 12 til kl. 4 om natten? Og er vill som en snurrebass når jeg kommer hjem fra jobb - MIDT på LYSE dagen? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...