AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 #1 Skrevet 11. desember 2016 Hei alle sammen. Vi har en fin katt på ca. 9 år som er 90 % innekatt. Om natten bråker hun riktignok noe sykt. Klorer på dører, mjauer med en irriterende mjauelyd. Da hun ikke kan være ute om natten, må jeg, for å sove, sperre henne inne på badet om natten. Det er som regel snakk om 8 timer. Hun får et fint teppe å ligge på, samt en liten skål med vann. I dag var jeg ute på byen og kom dessverre hjem litt sent, så hun var på badet i ca. 9 timer. Er dette bra eller dårlig dyrehold? Tips til hva jeg eventuelt kan gjøre? Anonymkode: f92bd...a31
Tvist Skrevet 11. desember 2016 #2 Skrevet 11. desember 2016 Kan du slippe henne inn til deg på soverommet`? Eller bråker hun like mye da? 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 #3 Skrevet 11. desember 2016 Du var ute på byen å katten var på badet da også? Hvorfor stenger du katten inne på små områder? Hvis katten bråker om natta får du aktivisere den mer. Evt la katten få være sammen med deg. Anonymkode: 54d9f...d5f 15
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 #4 Skrevet 11. desember 2016 Fint teppe å ligge på og en liten skål med vann, nei guuuuud så heldig pus.... Anonymkode: 54d9f...d5f 11
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 #5 Skrevet 11. desember 2016 Det synes jeg ikke noe om. Det er lenge for pus på så liten plass. Hvor mye leker du med henne før du legger deg? Anonymkode: 322d8...959 7
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 #6 Skrevet 11. desember 2016 Den bråker like mye om den sover inne på rommet. Da klorer hun på døren kl. 5 om morgenen, og om jeg slipper henne ut, så mjauer hun utenfor rett etterpå. Jeg leker med henne minst 1 time hver dag. Problemet er jo at jeg ikke har andre steder å ha henne, annet enn å slippe henne ut. Men det er en motorvei her, så da risikerer jeg at katten blir påkjørt. Hadde ikke katten begynt å mjaue kl. 4 om morgenen kunne hun vært hvor hun ville. Anonymkode: f92bd...a31
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 #7 Skrevet 11. desember 2016 Sånn er det å ha dyr. Lek med henne mer, gjerne i kortere økter og oftere. Anonymkode: 54d9f...d5f 4
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 #8 Skrevet 11. desember 2016 Katten er generelt ganske lat, og ofte ikke interessert i å leke. Grunnen til at hun mjauer om natten er fordi vil ha mat. Men hun spiser jo opp all maten med en gang. Må være litt streng der. Hun får faste porsjoner. Dyrelegen sa jeg burde unngå å gi henne mat når hun maser. Når jeg veide henne var hun altfor overvektig. Derfor hjelper det ikke å leke med henne, det gjør jeg jo allerede. Anonymkode: f92bd...a31
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 #9 Skrevet 11. desember 2016 Hvor lenge har hun drevet med dette da? Siden du fikk henne? Anonymkode: 322d8...959
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 #10 Skrevet 11. desember 2016 Jepp, i alle år. Tidligere har hun vært ute, men nå vil hun ikke ut mer. Anonymkode: f92bd...a31
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 #11 Skrevet 11. desember 2016 Du sier du står opp og slipper henne ut fra soverommet om hun vil det. Kan ikke døren bare stå åpen? Og pleier du å stå opp når hun maser? Anonymkode: 322d8...959 5
applestories Skrevet 11. desember 2016 #12 Skrevet 11. desember 2016 Jeg lar bare være å lukke soveromsdøren. Men ganger klorer og mjauer hun allikevel, men stort sett går det veldig fint.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 #13 Skrevet 11. desember 2016 Dette skulle du ha jobbet med fra hun var liten, da hadde du hatt en enklere jobb. Du må ikke la henne vinne, altså ikke gi henne det hun vil ha. Det blir noen uker der du må være stanhaftig og ignorere mjauing, evt sette henne på tissekassa x antall ganger hvis du tror hun må på do. Og nei, hun kan ikke være innestengt på badet på dagtid. Katter vil gjerne bestemme og at eieren skal betjene alle behov umiddelbart, du må vise henne at hun ikke er sjefen. Anonymkode: f452b...7bd 1
PaperFlower Skrevet 11. desember 2016 #14 Skrevet 11. desember 2016 Kanskje er det bare jeg som er sær, men blir du ikke vant til mjauing og kløing på dører etter en stund da? Når jeg først begynte å ha kattene på soverommet/i nærheten av der jeg sov våknet jeg av hver minste lyd og mjauing og kløing. Nå merker jeg det ikke lengre. Har det ikke blitt bedre for deg? Hvis ikke, hva med å kjøpe ørepropper å bruke om natten, og bare la henne mjaue og holde på til hun eventuelt lærer at hun ikke får mat? Eller kanskje hun mjauer fordi hun rett og slett er ensom og leter etter deg? Kan du ha soveromsdøra stående oppe på natta, så hun kan komme og gå som hun vil? Det kan jo hende hun mjauer på soverommet kl. 5 fordi hun er tørst eller må på do (går ut ifra at du ikke har en kattedo på soverommet). Når hun da kommer tilbake til soverommet ditt er døra stengt og hun kommer seg ikke inn. Kunne du montere en katteluke på soveromsdøra, hvis ikke døra kan stå åpen? 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 #15 Skrevet 11. desember 2016 skaff en katt til slik at hun har selskap. den er nok ensom når den må være inne alene hele tiden. Anonymkode: 54d9f...d5f 5
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 #16 Skrevet 11. desember 2016 Det er ufattelig dårlig gjort, på grensen til dyremishandling. Katter er nattdyr, og de er aktive om natten! Du sperrer ikke en katt inne på et bad. Slipp katten ut i huset/leiligheten. Skaff leker, klorestativ, moter hyller som katten kan klatre på. Aktiviser katten din, ikke sperr den inne på badet. Finn en rutine ang mat. 3 ganger om dagen til faste tider, eller kun fôring om morgningen, en mengde som skal vare i 24 timer. Spiser katten for fort, så spiser katten for fort. Får ikke mer allikevel. Katter er sta og hater forandringer. Men du må være staere og ikke gi etter. Hold deg til rutinene, for katten lærer seg det til slutt. Da slutter altså katten å mase hele tiden. Her har jeg soveromsdøren åpen om natten. Katten løper oppå meg, blir raptus nå og da i løpet av natten. For så å sovne i armkroken min. Nå har jeg innekatt, så lettere å vite hva som den gjør. Katten spiser og sover om dagen. Leker, herjer, spiser og sover om natten. Katten flytter seg fra 4 plasser om dagen. Altså sover. Går å spiser litt, for så å legge seg en annen plass. Slik roterer han hele dagen. Så fort jeg går å legger meg om kvelden, da er det full fest i huset. Mange katteiere er så bak-frem som du får det. De slipper katten ut en hel arbeidsdag, for så å sperre katten inne om natten. Kjefter og smeller når katten bråker, leker og herjer om natten. Så klart gjør katten det, den er jo et nattdyr!. Da vi hadde utekatt så lå katten inne hele dagen. Han hadde et vindu i 2. etasje som han klatret inn og utav som han selv ville. Naboen var ufør og satt vendt mot dette vinduet hele dagen. Han fulgte med i noen dager, og sa at katten var bare hjemme hele dagen. Gikk ut i 5 min (gå på do), for så å gå hjem igjen. Vi spurte han om han kunne se hva katten gjorde, for vi var jo på jobb og skole. Greit å vite hva katten driver på med. Dette var før kameraer kostet 50 kr Men om natten, da var katten ute i flere timer. I starten så var vi som folk flest. Slapp katten ut om dagen, sperret katten inne om natten. Noe som resulterte i bråk, mas, kloring og negativ oppførsel. Herjing er ikke negativt, raptus er ikke negativt, det er ord for en glad katt som leker seg og har det morsomt. Slik som en katt skal være. Anonymkode: ee307...4c1 16
gangnedsol i elg Skrevet 11. desember 2016 #17 Skrevet 11. desember 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei alle sammen. Vi har en fin katt på ca. 9 år som er 90 % innekatt. Om natten bråker hun riktignok noe sykt. Klorer på dører, mjauer med en irriterende mjauelyd. Da hun ikke kan være ute om natten, må jeg, for å sove, sperre henne inne på badet om natten. Det er som regel snakk om 8 timer. Hun får et fint teppe å ligge på, samt en liten skål med vann. I dag var jeg ute på byen og kom dessverre hjem litt sent, så hun var på badet i ca. 9 timer. Er dette bra eller dårlig dyrehold? Tips til hva jeg eventuelt kan gjøre? Anonymkode: f92bd...a31 Skjønner bare ikke hvorfor katten måtte være på badet mens du var på byen. Lar du den gå fritt inne kun når du er hjemme og ikke sover? 6
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 #18 Skrevet 11. desember 2016 Om katten her i huset skraper på døra midt på natta, slipper(løfter) jeg den ut,-uansett om den vil eller ikke. Anonymkode: f00e9...445 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 #19 Skrevet 11. desember 2016 Det er faktisk helt uaktuelt å la katten komme inn på rommet. Da blir jo alternativet at jeg ikke får sove fordi den mjauer, går opp i sengen, klorer, etc. Så det går ikke. Da får den heller lære å ikke mjaue, og akseptere at den ikke kan spise seg så feit at den sprenger. Anonymkode: f92bd...a31
Gjest 123Sol Skrevet 11. desember 2016 #20 Skrevet 11. desember 2016 JA, det er dårlig gjort. Stakkars katt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå