Gå til innhold

Birgitte Tengs saken gjenopptas.

tirben

Anbefalte innlegg

Xmasclovn skrev (2 timer siden):

Hvis det er rett mann, så er det rimelig dårlig stilt hos politiet når en journalist/forfatter er på sporet av gjerningsmannen før dem.

Jeg tviler vel på at journalisten var på sporet før politiet, men politiet må som regel ha et helt annet mistankegrunnlag før de går ut i offentligheten med et navn eller en hypotese.

En journalist kan publisere hva han vil, og risikerer veldig lite. Politiet har en helt annen rolle, og ønsker ofte å holde kortene tett til brystet av hensyn til etterforskningen og muligheten for å få en domfellelse.

Etter det jeg har lest om denne mannen, tipper jeg at politiet har vurdert ham svært nøye, men ikke kunne underbygge mistanken godt nok før de nå fikk DNA-treff.

At de siktet feil fetteren på tynt grunnlag er en gigantisk tabbe, men de har nok sett nøye på personen som nå er siktet i god tid før de fikk et DNA-treff i 2019. Nå har jeg ikke hørt podcasten, men har noen gitt denne fyren alibi, ettersom han ble sjekket ut av saken?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

addict skrev (5 timer siden):

Tidenes og tidenes. Har du glemt justismordet på Fritz Moen? Han ble dømt for å drepe 2 jenter uten fysiske bevis, han matchet ikke sæden funnet på liket engang. Sonet 18 år. Ble frikjent for det ene drapet i ettertid og døde før han ble frikjent for drap nr 2. Drapene ble tilstått på dødsleiet til en mann i Namsos mange år senere.

Bare sånn siden vi er inne på tidenes politi og rettskandale.

Man må også nevne saken mot Arnfinn Nesset i denne sammenheng, den i Norge som er dømt for nest flest drap, etter Brevik. 

Nesset ble dømt på bakgrunn av egen tilståelse, som ble senere trukket tilbake. Det var samme aktor i Nesset-saken og Fritz Moen-saken.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Maydis8 said:

Fatteren måtte jo betale erstatning til Birgitte sine foreldre. De holdt fast ved at det var han. Fy faen. Håper han får oppreising. 

Han betalte ikke noe.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maydis8 skrev (32 minutter siden):

Fatteren måtte jo betale erstatning til Birgitte sine foreldre. De holdt fast ved at det var han. Fy faen. Håper han får oppreising. 

Skulle bare mangle at han får det hvis denne nye karen blir dømt.

Endret av Xmasclovn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss-Grey skrev (23 minutter siden):

Jeg tviler vel på at journalisten var på sporet før politiet, men politiet må som regel ha et helt annet mistankegrunnlag før de går ut i offentligheten med et navn eller en hypotese.

En journalist kan publisere hva han vil, og risikerer veldig lite. Politiet har en helt annen rolle, og ønsker ofte å holde kortene tett til brystet av hensyn til etterforskningen og muligheten for å få en domfellelse.

Etter det jeg har lest om denne mannen, tipper jeg at politiet har vurdert ham svært nøye, men ikke kunne underbygge mistanken godt nok før de nå fikk DNA-treff.

At de siktet feil fetteren på tynt grunnlag er en gigantisk tabbe, men de har nok sett nøye på personen som nå er siktet i god tid før de fikk et DNA-treff i 2019. Nå har jeg ikke hørt podcasten, men har noen gitt denne fyren alibi, ettersom han ble sjekket ut av saken?

Du har rett der, at politiet må ha mer for å kunne sikte og domfelle. Men forfatteren har lenge vært svært sikker på at dette er mannen, mens politiet delvis har falmet i blinde og sett på flere kandidater og teorier. Jeg lurer på hvorfor de ikke var like sikre på at dette var den rette og konsentrerte all etterforskning rundt ham.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ser ut til å bli nok et bevis på hjernespinn... en legger til grunn at slik må det sikkert være  for så å sondere etter alt som kan bekrefte ens egne mistanker..alt annet uteblir av etterforskning .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regning1 skrev (3 minutter siden):

Hva mener dere med Geiranger 96?

Trude Espås

image.thumb.png.e2b114293f00e7dd616e97b914082ab6.png

Artikkel fra aftenposten, men selve artikkelen er bak paywall...

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal begynne å se dokumentaren om Birgitte Tengs saken i kveld, men hørte akkurat på podcasten. For en skandale denne undersøkelsen og Kripos arbeidet har vært. Det er jo nesten så man ikke tror det man hører! Rystet her for å si det mildt…

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss-Grey skrev (1 time siden):

Jahr gav ut sin bok i 2015, og først i 2016 ble etterforskningen gjenopptatt, så åpenbart at journalisten her kom politiet i forkjøpet. Litt av poenget i boken er hvor dårlig de fulgte opp denne konkrete personen.

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (1 time siden):

Beklager hvis jeg spør dumt, har ikke satt meg så veldig inn i disse sakene og hva som har kommet fram i dag.

Hva er det som gjør at denne mannen plutselig er siktet etter så lang tid? Han har vel vært mistenkt før også?

Det er DNA som er gjennombruddet, men Bjørn Olav Jahrs bok i 2015, hvor han pekte mot denne personen, og debatten som fulgte, var nok også viktig for at Kripos gjenåpnet etterforskningen i 2016, og har da åpenbart kikket nærmere på denne personen, som de nå skal ha fått DNA-treff på. Noen klar mistanke mot denne mannen fra politiet har det ikke vært før, han ble avhørt men lagt bort og kom aldri inn i saken før i den nye etterforskningen slik jeg forstår det.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krysser fingrene for at det er rett mann denne gangen. Får vondt av alle de involverte, må være helt forjævlig 🙁

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prelunia skrev (3 timer siden):

En ekspert på politiavhør fra Finland så på avhørene og sa det var det klareste tilfelle han hadde sett av falsk tilståelse. Det valgte også politiet/retten å se bort ifra. 

Finland? Fortell! Jeg har bare hørt om Island!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gab skrev (25 minutter siden):

Finland? Fortell! Jeg har bare hørt om Island!

Beklager! Island var det.. Husket feil land🤦‍♀️ Takk for rettelsen! Skylder på ammetåka jeg er midt inni. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbermedbarn skrev (4 timer siden):

Jeg skal begynne å se dokumentaren om Birgitte Tengs saken i kveld, men hørte akkurat på podcasten. For en skandale denne undersøkelsen og Kripos arbeidet har vært. Det er jo nesten så man ikke tror det man hører! Rystet her for å si det mildt…

Enig. Her et lite sitat fra en artikkel hos NRK"Når han er ensom, som han i lange perioder har vært opp gjennom årene, får han en slags seksuell tenning av å tilegne seg sko og andre gjenstander tilhørende kvinner. Han er domfelt for dette tidligere."

Når man leser hvilken person dette er, så er det nesten utrolig at politiet ikke brukte mer tid på å gå ham nærmere etter i sømmene. Forfatter Bjørn Olav Jahr brukte nettopp denne personen som et eksempel på hvor dårlig politiets etterforskning har vært. I stedet for å sjekke denne personen grundig, så fokuserte politiet heller på Birgittes fetter. 

Endret av NordicViking
Feilstavet ord.
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på nå at en uskyldig allerede er blitt dømt (og så frikjent) for dette, vent med navn og slikt til fyren er dømt i det minste. Politiet har tatt feil før.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...