Gå til innhold

Birgitte Tengs saken gjenopptas.


tirben

Anbefalte innlegg

Marihønepøne skrev (2 minutter siden):

Mon tro om alle politibilene i Rogaland blir laget uten frontlykter, eller om det bare var denne? 

Den Sundvegen var så smal at trur ikke det var mulig å sette bilen på tvers. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

SelmaV skrev (4 minutter siden):

Hvorfor skal det være sammenheng i om foreldrene til Birgitte ser dokumentaren eller ikke, og oppklaring av drapet?? Oppklaringen avhenger ikke av det.

De siste 26 årene har nok disse foreldrene fått mer inngående detaljkunnskap om drapet enn de aller fleste. Til og med kunnskap de helt sikkert ville vært foruten. Så hva kan egentlig det å se dokumentaren bidra til for dem? De vet jo alt allerede.

Og bruken din av ordet 'gadd' er ganske drøyt. Denne dokumentaren viser mange rekonstruksjoner av hendelsene. Av Birgitte som person, og når hun blir brutalt drept. Har du vurdert at det kan være vanskelig for foreldrene å se slike rekonstruksjoner?

Dessuten gikk hennes far offentlig ut like etter at dokumentaren begynte å vises på tv og sa at han ble fortalt at journalisten som har skrevet boka om drapet IKKE bidro til dokumentaren. Og han stilte opp på intervju da han trodde denne journalisten/forfatteren ikke var involvert. Men så var han i HØYESTE grad involvert. Faren til Birgitte følte seg lurt da han skjønte at denne journaliste var involvert.

Når man vet dette er det ikke vanskelig å skjønne at foreldrene ikke vil se dokumentaren.

Men du tilegner dem at de ikke 'gadd'. Virkeligheten er nok mer komplisert enn at folk ikke 'gidder' gjøre noe du mener de må gjøre. Det er VELDIG forståelig at de ikke så dokumentaren. Du vet ikke en gang om det er sant, du bare 'mener' de ikke så den.

Forøvrig herlig med en tråd på KG som later til å ville kaste cancel culture på foreldrene til drapsofferet. Classy.....

Har du sett dokumentaren? Den er ganske oppklarende hva gjelder fetterens uskyld! At de ikke ville se den, ikke gadd, same, same i dette!

Påstanden din om at dokumentaren viser at BT blir brutalt drept er vel feil? 

Er du fra Karmøynå og like blind som resten av gjengen der?

Ja, jeg mener at far til bT sa i dokumentaren at han ikke kom til å se den. Er det feil kanskje?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vinterdekor skrev (1 time siden):

Jeg er eldre enn Birgitte og det å haike var ALDRI lov.

Var ikke mange som haiket på den tiden. Synd at ikke moren hørte telefon. Da datteren var borte på fest ,og ville hjem . 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vinterdekor skrev (2 minutter siden):

Har du sett dokumentaren? Den er ganske oppklarende hva gjelder fetterens uskyld! At de ikke ville se den, ikke gadd, same, same i dette!

Påstanden din om at dokumentaren viser at BT blir brutalt drept er vel feil? 

Er du fra Karmøynå og like blind som resten av gjengen der?

Ja, jeg mener at far til bT sa i dokumentaren at han ikke kom til å se den. Er det feil kanskje?

Tror du virkelig at mesteparten av folk på Karmøy trodde det var fetteren? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BLOMSTERKVAST skrev (4 minutter siden):

Tror du virkelig at mesteparten av folk på Karmøy trodde det var fetteren? 

Jeg tror 50/50, men spiller ikke så stor rolle når HELE Norge trodde at det var fetteren frem til dokumentaren ble vist! Karmøy er jo en bygd med bygdesnakk!

Endret av vinterdekor
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er veldig vanskelig for folk flest å sette seg inn i situasjonen til foreldrene til Birgitte. Ja, det har gått lang tid, og det virker nok åpenbart at det ikke er fetteren for folk som i nyere tid har sett serier/podcaster osv, men foreldrene har jo fulgt denne saken på en helt annen måte. 

Om det er noen som skal klandres her, så er det politiet. De har stått på at det var fetteren, og det er de foreldrene har forholdt seg til. Da er det ikke unaturlig at de også mener det. De er ikke akkurat de eneste på Karmøy som mener det samme heller. Nå som politiets pipe har fått en annen lyd er det tydelig at de har revurdert standpunktet sitt, og det synes jeg egentlig det står respekt av. Det er vanskelig å innrømme at man tar feil, og jeg skjønner at man vil føle seg sikker før man endrer standpunkt i en sak som er så sår. 

I tillegg kan man jo tenke seg hvor vondt det vil bli for dem fremover, om de endrer standpunkt. De vil kanskje ikke være i stand til å sørge over drapet på sin eneste datter uten å også tenke på at de har vært delaktige i å ødelegge deler av livet til fetteren. Det må være en utrolig vond situasjon, og det burde man ha forståelse for. 

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vinterdekor skrev (5 minutter siden):

Har du sett dokumentaren? Den er ganske oppklarende hva gjelder fetterens uskyld! At de ikke ville se den, ikke gadd, same, same i dette!

Påstanden din om at dokumentaren viser at BT blir brutalt drept er vel feil? 

Er du fra Karmøynå og like blind som resten av gjengen der?

Ja, jeg mener at far til bT sa i dokumentaren at han ikke kom til å se den. Er det feil kanskje?

Ja, jeg har sett dokumentaren.

Nei, det er ikke 'same, same' hvilket ordvalg du bruker. 

Nei, de viser ganske klare scener som illustrerer drapshendelsen. Har du ikke sett dokumentaren?

Finnes det en blind gjeng på Karmøy? Blind-blind eller mener du at det finnes en gjeng der som er blind for at fetteren er uskyldig? Jeg vil tro at det fleste i lokalmiljøet har sett dokumentaren og har meninger om den. Men det er irrelevant i denne sammenheng, her reagerer jeg på dine uttalelser om foreldrenes vilje til å se dokumentaren. Ikke skyldspørsmål. Meg og deg er nok 100% enige om at fetteren er uskyldig, det er ikke der vi er uenige.

Hva du mener faren sa i dokumentaren kan jo bare du uttale deg om. Hva foreldrene FAKTISK har gjort, kan du ikke uttale deg om. Likevel slenger du ut at 'foreldrene ikke gadd' å se dokumentaren, og med det tilegner de kvaliteten uinteressert. Du stiller også spørsmålet om de ikke ønsker å få saken oppklart, med klar referanse til tidligere nevnt 'gidd' til å se dokumentaren. Du insinuerer rett og slett at foreldrene til Birgitte er uinteresserte i å få oppklart drapet på sin datter, siden de ikke så samme program på tv som deg.

Og hvis du ønsker å svare meg tilbake på denne kommentaren setter jeg pris på det, og håper du tar deg tid til å svare på spørsmålene jeg hadde i min første kommentar til deg. Hva slags debatt er det vi har hvis vi ikke kan svare på spørsmål man blir stilt, men kun skal stille spørsmål og forlange svar fra andre. Debatt hvor vi begge kan spørre og svare hverandre er jo de beste 😃

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vinterdekor skrev (12 minutter siden):

Jeg tror 50/50, men spiller ikke så stor rolle når HELE Norge trodde at det var fetteren frem til dokumentaren ble vist! Karmøy er jo en bygd med bygdesnakk!

Du mente fetteren var uskyldig allerede i 1997? Eller er dette en oppfatning som sammenfaller med dokumentaren fra 2018?

De aller aller fleste av oss visste på 90-tallet hva vi ble fortalt av media om denne saken. Og den ble helt klart vinklet i mange år mot at fetteren var skyldig. Litt etter litt gjennom årene har denne oppfatningen endret seg til at man ikke er like sikker lenger. 

Da han ble dømt trodde vi han var skyldig. Da han ble frikjent begynte vi å tvile. 

Er du fra Karmøy og kjenner fetteren siden du gir inntrykk av å ha trodd han var uskyldig siden begynnelsen? For da blir denne diskusjonen fort interessant!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SelmaV skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg har sett dokumentaren.

Nei, det er ikke 'same, same' hvilket ordvalg du bruker. 

Nei, de viser ganske klare scener som illustrerer drapshendelsen. Har du ikke sett dokumentaren?

Finnes det en blind gjeng på Karmøy? Blind-blind eller mener du at det finnes en gjeng der som er blind for at fetteren er uskyldig? Jeg vil tro at det fleste i lokalmiljøet har sett dokumentaren og har meninger om den. Men det er irrelevant i denne sammenheng, her reagerer jeg på dine uttalelser om foreldrenes vilje til å se dokumentaren. Ikke skyldspørsmål. Meg og deg er nok 100% enige om at fetteren er uskyldig, det er ikke der vi er uenige.

Hva du mener faren sa i dokumentaren kan jo bare du uttale deg om. Hva foreldrene FAKTISK har gjort, kan du ikke uttale deg om. Likevel slenger du ut at 'foreldrene ikke gadd' å se dokumentaren, og med det tilegner de kvaliteten uinteressert. Du stiller også spørsmålet om de ikke ønsker å få saken oppklart, med klar referanse til tidligere nevnt 'gidd' til å se dokumentaren. Du insinuerer rett og slett at foreldrene til Birgitte er uinteresserte i å få oppklart drapet på sin datter, siden de ikke så samme program på tv som deg.

Og hvis du ønsker å svare meg tilbake på denne kommentaren setter jeg pris på det, og håper du tar deg tid til å svare på spørsmålene jeg hadde i min første kommentar til deg. Hva slags debatt er det vi har hvis vi ikke kan svare på spørsmål man blir stilt, men kun skal stille spørsmål og forlange svar fra andre. Debatt hvor vi begge kan spørre og svare hverandre er jo de beste 😃

Fro det første har jeg sett dokumentaren, selv om det er en stund siden! Jeg så den da den gikk på TV, noe foreldrene til Birgitte Tengs sa at de ikke kom til å gjøre!

Jeg kan ikke huske at dokumentaren viste selve drapshendelsen, men du er velkommen til å korrigere meg ved å sende meg klipp som viser det motsatte, feks!

Hva gjelder selve drapshendelsen, regner jeg med at foreldrene til BT har sett dette før? Via rettssaker og så videre, ikke sant?

Dokumentaren viser at fetteren er uskyldig!

Vet ikke om jeg fikk besvart dine spørsmål på en tilfredsstillende måte? Jeg kjenner ikke noen av familiene, men det virker som om du kjenner dem?  Du skriver også for mye om Karmøy, i den grad at det blender resten av innlegget ditt? 

Ja, jeg mener at dersom foreldrene ikke ønsket å se dokumentaren, så vitner dette om en uvilje til å vite hva som skjedde med dems datter.

 

Du må gjerne korrigere meg konkret, men ikke kom med forsvar.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vinterdekor skrev (24 minutter siden):

Jeg tror 50/50, men spiller ikke så stor rolle når HELE Norge trodde at det var fetteren frem til dokumentaren ble vist! Karmøy er jo en bygd med bygdesnakk!

Karmøy er en øy med minst  45 000 innbyggere .ikke en bygd 😉

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SelmaV skrev (15 minutter siden):

Du mente fetteren var uskyldig allerede i 1997? Eller er dette en oppfatning som sammenfaller med dokumentaren fra 2018?

De aller aller fleste av oss visste på 90-tallet hva vi ble fortalt av media om denne saken. Og den ble helt klart vinklet i mange år mot at fetteren var skyldig. Litt etter litt gjennom årene har denne oppfatningen endret seg til at man ikke er like sikker lenger. 

Da han ble dømt trodde vi han var skyldig. Da han ble frikjent begynte vi å tvile. 

Er du fra Karmøy og kjenner fetteren siden du gir inntrykk av å ha trodd han var uskyldig siden begynnelsen? For da blir denne diskusjonen fort interessant!

Nei, jeg trodde fetteren var skyldig helt til jeg så dokumentaren! Som tidligere nevnt i denne tråden, kjenner jeg ikke noen av familiene!

Endret av vinterdekor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BLOMSTERKVAST skrev (8 minutter siden):

Karmøy er en øy med minst  45 000 innbyggere .ikke en bygd 😉

I 1995 

35 000 innbyggere. BT bodde uansett på bygda, på Karmøy!

Endret av vinterdekor
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vinterdekor skrev (27 minutter siden):

 

Ja, jeg mener at far til bT sa i dokumentaren at han ikke kom til å se den. Er det feil kanskje?

Vent litt, han sa i dokumentaren at han ikke kom til å se dokumentaren han satt og ble intervjuet til? Det kan jeg ikke huske. Snodig.

vinterdekor skrev (1 minutt siden):

 

Jeg kan ikke huske at dokumentaren viste selve drapshendelsen, men du er velkommen til å korrigere meg ved å sende meg klipp som viser det motsatte, feks!

Hva gjelder selve drapshendelsen, regner jeg med at foreldrene til BT har sett dette før? Via rettssaker og så videre, ikke sant?

Jeg kjenner ikke noen av familiene, men det virker som om du kjenner dem?  Du skriver også for mye om Karmøy, i den grad at det blender resten av innlegget ditt? 

Dokumentaren ligger fremdeles ute, anbefaler atvdu ser den igjen. Det er enda mer interessant nå når vi har den informasjonen vi har i dag. Der vil du også se rekonstruksjonene. Den er nok copyrightet, så vanskelig å gi deg klipp. Underlig at du uttaler deg så bastant basert på en dokumentar du innrømmer å ikke huske ting fra.

Du mener foreldrene så rekonstruksjoner av drapshendelsen i rettssaken? Jeg fulgte ikke rettssaken på den tida, så det vet jeg ikke. Kan se for meg at det hadde vært veldig vondt å se på for foreldrene.

Jeg kjenner ikke familiene på noen som helst måte. Jeg jobbet i distriktet, men ikke selve Karmøy, i noen år, men det var lenge etter drapet. Jeg har ikke noe grunnlag for å ha 'lokalkjennskap' til saken. På hvilken måte er jeg 'blendet'? Fordi jeg ikke mener at sakens oppklaring står og faller på om foreldrene ser dokumentaren? Jeg klarer ikke å se helt hva de skal kunne bidra med etter å ha sett den. Jeg har ingen tro på at de etter å ha sett dokumentaren plutselig husket noe som løser saken. (At alle andre på Karmøy ser den er mer vesentlig, da de kan være vitner o.l.)

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vinterdekor skrev (10 minutter siden):

Nei, jeg trodde fetteren var skyldig helt til jeg så dokumentaren! Som tidligere nevnt i denne tråden, kjenner jeg ikke noen av familiene!

Så du mente selv han var skyldig frem til du så dokumentaren, og er nå irritert på foreldrene til drapsofferet for at de ikke har sett den og blitt overbevist slik du ble?

Okei greit, jeg velger å ta høyde for at dette er to mennesker som fikk sitt barn brått og brutalt revet bort. En følelse hverken du eller jeg (forhåpentligvis) kommer til å forstå hvordan oppleves. De har fulgt etterforskningen mer nøye enn de fleste av oss. De har fått informasjonen sin rett fra politiet. Ikke filtrert gjennom media, slik vi andre gjorde. Men husk at de har fått den informasjonen politiet mente var relevant for dem. Husk at fetteren kom med en tilståelse ( da visste vi jo ikke hvordan tilståelsen ble innhentet). Husk at han faktisk ble dømt i første rettsrunde. Saken politiet la frem var såpass overbevisende den gangen at til og med jeg og du trodde på den!! 

 

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SelmaV skrev (2 minutter siden):

Vent litt, han sa i dokumentaren at han ikke kom til å se dokumentaren han satt og ble intervjuet til? Det kan jeg ikke huske. Snodig.

Dokumentaren ligger fremdeles ute, anbefaler atvdu ser den igjen. Det er enda mer interessant nå når vi har den informasjonen vi har i dag. Der vil du også se rekonstruksjonene. Den er nok copyrightet, så vanskelig å gi deg klipp. Underlig at du uttaler deg så bastant basert på en dokumentar du innrømmer å ikke huske ting fra.

Du mener foreldrene så rekonstruksjoner av drapshendelsen i rettssaken? Jeg fulgte ikke rettssaken på den tida, så det vet jeg ikke. Kan se for meg at det hadde vært veldig vondt å se på for foreldrene.

Jeg kjenner ikke familiene på noen som helst måte. Jeg jobbet i distriktet, men ikke selve Karmøy, i noen år, men det var lenge etter drapet. Jeg har ikke noe grunnlag for å ha 'lokalkjennskap' til saken. På hvilken måte er jeg 'blendet'? Fordi jeg ikke mener at sakens oppklaring står og faller på om foreldrene ser dokumentaren? Jeg klarer ikke å se helt hva de skal kunne bidra med etter å ha sett den. Jeg har ingen tro på at de etter å ha sett dokumentaren plutselig husket noe som løser saken. (At alle andre på Karmøy ser den er mer vesentlig, da de kan være vitner o.l.)

Jess, han sa i dokumentaren at han ikke kom til å se dokumentaren. At du ikke husker det - fører jo ikke akkurat til oppklaring i saken?

Jeg mener at foreldrene hadde full innsynsrett og vet hva som skjedde med datteren, slik vi andre vet. Stein i hodet og så videre. Selvsagt har det vært jævlig for foreldrene til Birgitte - uten sidestykke!

Ved å se dokumentaren kunne de i det minste ha utelukket sin egen nevø, men det var de ikke villig til!

Istedenfor å se den har de bidratt til å opprettholde mistanken mot egen nevø!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SelmaV skrev (13 minutter siden):

Du mente fetteren var uskyldig allerede i 1997? Eller er dette en oppfatning som sammenfaller med dokumentaren fra 2018?

De aller aller fleste av oss visste på 90-tallet hva vi ble fortalt av media om denne saken. Og den ble helt klart vinklet i mange år mot at fetteren var skyldig. Litt etter litt gjennom årene har denne oppfatningen endret seg til at man ikke er like sikker lenger. 

Da han ble dømt trodde vi han var skyldig. Da han ble frikjent begynte vi å tvile. 

Er du fra Karmøy og kjenner fetteren siden du gir inntrykk av å ha trodd han var uskyldig siden begynnelsen? For da blir denne diskusjonen fort interessant!

Jeg er ikke fra Karmøy og har aldri noensinne satt mine ben i Rogaland. Men trodd fetteren var uskyldig siden starten, det har jeg gjort. Media var på ingen måte enige om skyldspørsmålet og ikke folkeopinionen heller. Det var mye som var merkelig med saken og mediedekningen allerede da.  Faktisk kjente jeg ikke ett menneske som trodde på fetterens skyld den gangen og jeg skvatt skikkelig første gang jeg snakket med noen som mente han faktisk hadde gjort det. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

vinterdekor skrev (1 time siden):

Har du sett dokumentaren? Den er ganske oppklarende hva gjelder fetterens uskyld! At de ikke ville se den, ikke gadd, same, same i dette!

Påstanden din om at dokumentaren viser at BT blir brutalt drept er vel feil? 

Er du fra Karmøynå og like blind som resten av gjengen der?

Ja, jeg mener at far til bT sa i dokumentaren at han ikke kom til å se den. Er det feil kanskje?

Jeg synes du bør vise mer respekt for de pårørende, ja foreldrene til BT. Du ordlegger deg noe voldsomt. 

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterkaret skrev (10 minutter siden):

Jeg synes du bør vise mer respekt for de pårørende, ja foreldrene til BT. Du ordlegger deg noe voldsomt. 

Hva mener du med det? De har hatt 25 år på seg til å områ seg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vinterdekor skrev (7 minutter siden):

Hva mener du med det? De har hatt 25 år på seg til å områ seg!

De har fremdeles mistet en datter. Hver gang saken dukker opp i media e.l rippes nok sår opp og forventninger rundt en løsning, bygger seg opp.
 

Tror ikke du skal komme her med en pekefinger og fortelle hvor mange år de har hatt på seg til noe som helst. Jeg synes selv at det er svært dumt at de trodde det var fetteren og at familieforholdene er blitt ødelagt - men tror du de synes det er noe hyggelig selv? Her har politiet sviktet og vi vet ikke hvordan vi selv ville reagert.
 

Om de ikke har valgt å se dokumentaren, kan vi velge å forstå/ikke forstå, så mye som vi vil, men når det kommer ned til det viktigste: De mistet sitt eneste barn og sånne ille utbrudd burde du spare deg for. 

Endret av Blomsterkaret
  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterkaret skrev (Akkurat nå):

Om de ikke har valgt å se dokumentaren, kan vi velge å forstå/ikke forstå, så mye som vi vil, men når det kommer ned til det viktigste: De mistet sitt eneste barn og sånne ille utbrudd burde du spare deg for. 

Tror du de sitter og leser denne tråden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...