Jolene Skrevet 4. desember 2016 #61 Skrevet 4. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Og neste uke ønsker hun seg julesettet med mac-sminke for 600 kr, deretter iphone 6+, etterpå juleballkjole for 5000, osv? Jeg er enig i tankegangen din om at det er sårt å bytte skole pga mobbing og å ha de rette klærne kan få henne til å føle seg bedre, men hvor lenge da? Til det neste produktet som alle "må ha" er ute? Jeg vil tro at det gir mer langvarig glede for jenta å forklare henne at det ikke nytter å få dyre produkter for å hjelpe på selvfølelsen, tatt det opp på foreldremøte (uten datteren til stede), og eventuelt ta kontakt med BUP for psykologtjeneste dersom det er ytterst nødvendig. Barn skal ikke lære at dyre klær gir langvarig glede eller hjelper på selvfølelsen. Ellers så er jeg enig i at mor eventuelt kan kjøpe settet på tilbud (etter å ha rådet seg med datter angående farge og størrelse), eller spleise med familiemedlemmer. Gaven som allerede var tenkt ut/kjøpt kan hun få til bursdag, neste jul, osv. Anonymkode: 6c2c2...575 Som sagt, det er ikke alle kamper det er vits i å ta. Det å ønske seg kvalitetsklær (som ullundertøy faktisk er - pierre robert kan virkelig ikke måle seg!) er jo faktisk å ønske seg noe av verdi. Det ser jeg ingen problemer med. 4
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 #62 Skrevet 4. desember 2016 Hvis hun nå først får dette settet, så kan det hende hun finner ut at det ikke var så viktig allikevel, og at det ikke utgjorde en så stor forskjell? Da har hun jo lært noe. Kanskje hun blir fornøyd med kun disse plaggene og at hun ikke trenger noen flere dyre merkeklær. Kjøp det. Anonymkode: 9c879...709 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 #63 Skrevet 4. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis hun nå først får dette settet, så kan det hende hun finner ut at det ikke var så viktig allikevel, og at det ikke utgjorde en så stor forskjell? Da har hun jo lært noe. Kanskje hun blir fornøyd med kun disse plaggene og at hun ikke trenger noen flere dyre merkeklær. Kjøp det. Anonymkode: 9c879...709 Enig. Og hun trenger uansett flere enn ett ullundertøysett Anonymkode: 1f68f...61a 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 #64 Skrevet 4. desember 2016 1 time siden, Strixvaria skrev: Dette handler om voksne mennesker som forsøker å presse sine idealer på et stakkars barn som allerede har opplevd utenforskap i så stor grad at hun byttet skole. Dette er bare tull. Foreldre prakker alltid sine meninger og verdier på barna. Alt fra hva de skal spise, hva de skal kle seg i, om de skal døpes osv. Er ikke noe annerledes her, men dere bruker det til å fremstille dere selv som helgener som skal redde 14-åringen fra utestengelse i samme åndetrekk som dere tillegger den andre siden alle slags type holdninger. Selv når forelderen velger å kjøpe merkevare til barna for at de skal passe inn er dette et valg forelderen basert på egne verdier. Sitat Og tenk på datteren deres, som får oppleve hvordan det føles å ha det de andre har (den følelsen er ikke til å kimse av - den som sier noe annet juger) og å få være med de andre og ha det de har, gjøre det de gjør. Dette er 100% mentalt. Du kan fortelle datteren din at hun burde synes det er viktig med merkeklær, eller du kan lære henne at det ikke er det. Det er ikke lyving bare fordi andre mennesker har lært dette i tidligere alder enn andre. Jeg lærte i ganske ung alder at jeg ikke kunne få det samme som alle andre og selv om det var sårt da jeg var sånn 8, så skjønte jeg raskt logikken i det og sluttet å tenke på det som sårt. Anonymkode: 9a31e...bd6
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 #65 Skrevet 4. desember 2016 1 time siden, Strixvaria skrev: Jeg tror du vil finne statusmarkører uansett hvilken skole du går på. Noen steder handler det om merkeklær, være det seg dyre merker som Parajumpers eller midt på treet som Kari Traa, andre steder handler det om faglige resultater, TV-serier og artister.. ALLE har en eller annen form for statusmarkør som skiller kult og ukult, inne og ute. Det kommer man rett og slett ikke utenom. Sånn er det i voksenlivet også. Det er helt naturlig, og man kan mene hva man vil om det, men sånn fungerer vi mennesker. Vi setter hverandre i båser og kategoriserer, fordi det er en måte for hjernene våre å skape mening i en kaotisk verden. For meg som jobber med barn og ungdom ser jeg det slik at dersom dette er alt som skal til for at barnet skal føle mestring og å føle seg som en del av fellesskapet hadde jeg kjøpt det uten å blunke. 1500 kr for at mitt barn skulle få en bedre start i ny skole? Eller 1500 kr gjorde at jeg ikke syntes det var så viktig at barnet skulle trives.. I en ideell verden hadde ikke statusmarkører eksistert, og ei heller denne problemstillingen, men den ideelle verden er noe annet enn den reelle verden, og her vi lever må vi akseptere at det finnes ting som er "in" og som vi måler hverandre etter. Brutalt for noen, men ikke desto mindre sant. Det å snakke om ting på foreldremøte har som oftest sånn ca. null effekt (men det er lov å prøve), og om det ikke skal mer enn et ullundertøysett til for at du ville ha byttet skole nok en gang selv etter å ha blitt utestengt tidligere så tror jeg skolehverdagen din ville bestått av kontinuerlige bytter gjennom samtlige skoleår - og over flere fylker. Da hadde du hvertfall ikke fått bli del av noe miljø, eller fått en ålreit ungdomstid. Du hadde jo vært opptatt med å finne ting du ikke likte og å rømme fra det! Det kan man ikke gjøre som voksen, og som nevnt - at voksne folk med stabile liv skal prakke sine voksenverdier på barn og ri sine kjepphester overfor barn som er helt avhengige av foreldrenes velvilje for disse tingene, det synes jeg er en uting. Og det viser ikke akkurat sunnere verdier når man er så egoistisk og så lite lydhør for egne barns sosiale liv at man setter seg selv milevis foran barnet. Men at du ville kjøpt plagg for 1500 kr uten å blunke og gjerne enda mer for at barnet skulle opprettholde denne følelsen av fellesskap, ville ikke det skapt et press på de barna som ikke har like ressurssterke foreldre? Eget barn først for all del, men tenk på ringvirkningene som også sendes ut. Dette problemet med følelsen av å "må" ha noe kan løses på flere måter enn å ta i bruk kredittkortet. Anonymkode: 6c2c2...575 4
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 #66 Skrevet 4. desember 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er bare tull. Foreldre prakker alltid sine meninger og verdier på barna. Alt fra hva de skal spise, hva de skal kle seg i, om de skal døpes osv. Er ikke noe annerledes her, men dere bruker det til å fremstille dere selv som helgener som skal redde 14-åringen fra utestengelse i samme åndetrekk som dere tillegger den andre siden alle slags type holdninger. Selv når forelderen velger å kjøpe merkevare til barna for at de skal passe inn er dette et valg forelderen basert på egne verdier. Dette er 100% mentalt. Du kan fortelle datteren din at hun burde synes det er viktig med merkeklær, eller du kan lære henne at det ikke er det. Det er ikke lyving bare fordi andre mennesker har lært dette i tidligere alder enn andre. Jeg lærte i ganske ung alder at jeg ikke kunne få det samme som alle andre og selv om det var sårt da jeg var sånn 8, så skjønte jeg raskt logikken i det og sluttet å tenke på det som sårt. Anonymkode: 9a31e...bd6 Javel. Så er vi da helgener fordi vi evner å se både foreldrene og 14-åringen. Fordi vi evner å forstå at ikke alle 14-åringer som har blitt mobbet så hardt at de MÅ bytte skole kanskje har den umenneskelig sterke ryggraden du nærmest krever av dem at de skal utvikle etter alvorlig mobbing. Evner du å se at ikke alle 14-åringer har den samme ryggraden som du sier du utviklet da du var 8? Evner du å se håpet de har om en ny start? Om å bli inkludert og akseptert? Evner du se gruppedynamikken i en gjeng 14 år gamle jenter? - du som ikke var med i gjengen selv. Evner du i dag å kjenne på følelsen av å være utenfor slik du opplevde den, og å si til ditt eget barn at hun får værsågod tåle det hun også, -siden du tålte det. Dette er som å diskutere med en trestubbe altså. Anonymkode: 4d05c...981 11
Gjest O.G. Skrevet 4. desember 2016 #67 Skrevet 4. desember 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det fikk vi aldri lov til så her er minst to verdener, en strømpestilongs verden og en anstendig og korrekt påkledd verden. Hva om dette ullsettet i årets farger og mønster, kommer på salg i januar? Alle vet at prisene butikkene har før jul er høyere enn når jula er over. Anonymkode: f4559...23a Ungene lærer snart nok korrekt påkledning, stilongs i klasserommet så lenge de gidder, sier nu jeg.
tirben Skrevet 4. desember 2016 #68 Skrevet 4. desember 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Be hun skaffe seg en jobb da! Anonymkode: 8f3cf...9c0 Ja det er veldig lett for en 14 åring!! 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 #69 Skrevet 4. desember 2016 1 minutt siden, tirben skrev: Ja det er veldig lett for en 14 åring!! Det er faktisk ikke så vanskelig for en 14-åring å skaffe seg en liten jobb... Anonymkode: 1f68f...61a 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 #70 Skrevet 4. desember 2016 3 minutter siden, tirben skrev: Ja det er veldig lett for en 14 åring!! " Spørsmål Hei! Jeg er en fjorten år gammel jente som har en altfor tom lommebok! Jeg får ikke ukelønn eller noe sånt hos foreldrene mine + at jeg gjerne vli tjene mine egene penger selv! Jeg har hatt sommerjobb før, og har drevet litt med barnavakt nå i høsten men jeg skulle gjerne hatt en litt mer... fast jobb. Kan jeg som bare er fjorten få jobb? Og hvordan skulle jeg da gå frem? Hvor lenge kunne jeg da jobbe, og hvor mye tjener man? Både mamma og pappa jobbet med småjobber når de var på min alder, men det er liksom som at det ikke er mer nå, eller? Trenger virkelig svar! Det er jul snart og jeg vil gjerne kjøpe gaver til folk! Hva kan jeg gjøre?! Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid. Svar Hei og takk for spørsmål! Så fint at du har lyst på en jobb! Jeg forstår at det er greit å kunne tjene noen kroner på egenhånd. Den beste måten å få jobb på, å aktivt oppsøke jobbene. Er man mellom 13 og 15 år kan man ta lettere arbeid, for eksempel som avisbud eller lettere rydde-, pakke- eller lagerarbeid. Det er lurt å gå innom de stedene du ønsker å jobbe i og spørre direkte (for eksempel i butikker, kiosker, kafeer, eller andre steder). Dra til steder du kan tenke deg å jobbe, og hør om det er muligheter for å jobbe der. Da virker du interessert og daglig leder/sjefen får et bedre inntrykk av hvem du er. Fortell gjerne også litt om når du kunne tenke deg å jobbe. Det verste som kan skje er at du får et nei! Les mer om jobb og aldersgrenser i denne artikelen. I forhold til lønn, er dette vanskelig å svare på. Lønn vil variere etter hvor du jobber, hvor mye, hva jobben går ut på osv. Noe annet som er lurt når man er på jakt etter jobb, er å benytte deg av nettverket ditt. Veldig mange får sin første jobb gjennom bekjente eller venner av familien. Fortell alle du kjenner at du trenger jobb. Kanskje noen du eller familien din kjenner trenger hjelp til å vaske hjemme, vaske bil, male hus, lufte hund eller vil ha barnepass av og til? Andre tips til jobber du kan se etter: Lettere ryddearbeid eller renhold, eller kanskje noen i nabolaget trenger hjelp til husvask? Hundelufting, barnepass, vasking av naboens bil, hjelpe til å male hus, klippe gress osv. Lettere arbeid på gård, eksempelvis med høsting av frukt/bær eller stell av dyr. Tips til jobbjakten: Ta deg en runde i nabolaget, og spør om de trenger din hjelp. Gå innom steder du kan tenke deg å jobbe. Kontakt lokalavisen og spør om de har noen ledige avisruter. Ta direkte kontakt med steder du kunne tenke deg å jobbe. Kom med ideer til hva slags oppgaver du kan gjøre for dem! Kanskje de trenger et par ekstra hender til å koke kaffe, arkivere, rydde lager, tørke støv eller annet? Heng opp lapper på butikken, lærerværelset, Posten, biblioteket, der du skriver at du kan gjøre småjobber som å male, lufte hunden, være barnevakt, gjøre hagearbeid, husvask, ta inn posten osv. Les også om det å få seg jobb i artiklene under svaret. Håper dette var til hjelp. God jobbsøking, og lykke til! Med vennlig hilsen utdanningsrådgiveren, ung.no " https://www.ung.no/oss/arbeid/lonn/86096.html Anonymkode: 1f68f...61a 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 #71 Skrevet 4. desember 2016 5 minutter siden, tirben skrev: Ja det er veldig lett for en 14 åring!! https://ekstrahjelp.no/?gclid=CM2Mwrz12tACFQHbcgodbAoN7w Anonymkode: 1f68f...61a 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 #72 Skrevet 4. desember 2016 Litt utenfor spørsmålet ditt: du sier hun fikk et sett ullundertøy i oktober. Har datteren din kun ett sett? Jeg har sikkert 5 fordi jeg bruker mye ull om vinteren. Ta henne med på gsport kanskje? De har ganske mye fint fra Devold og Norheim, med fine mønster som også er gode og varme. Kan være hun finner noe fra de merkene som er rimeligere og "fine nok". Anonymkode: 52e31...af8 2
-jk- Skrevet 4. desember 2016 #73 Skrevet 4. desember 2016 Mye fornuftige svar i denne tråden. Skal legge til at kona stort sett bruker Kari Traa da det er super kvalitet. Meget komfortabel og veldig slitesterkt. Hun fikk også et sett Pierre Robert i gave engang, dette kunne ikke måle seg på noen som helst måte. Mye mindre komfortabel å bruke, og det gikk hull på det to steder etter kun 3 gangers bruk. Kari Traa er ikke et dyrt merke, det er god kvalitet for pengene. Og som andre har nevnt, man trenger flere sett. Dette var nok ett av de mest fornuftige julehaveønskene jeg har hørt på en stund. Ville ikke blunket mhp. å ha gitt henne dette. 6
ToveM Skrevet 4. desember 2016 #74 Skrevet 4. desember 2016 Hvis det hadde vært et stort ønske fra datteren min å få et dyrt sett med ullundertøy til jul, hadde jeg fint kunne kjøpt det. men presisert at det ble den eneste gaven. Men det at "alle andre" har hadde jeg tatt med en klype salt, Et skikkelig ullundertøy sett er da en ganske fornuftig gave. Så sant det blir brukt utenom den leirskolen. har en datter på 18 som spiller fotball året rundt og er lærling i barnehage. Hun er mer enn fornøyd med Pierre Robert. (hun har riktig nok aldri vært opptatt av merker uansett.) 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 #75 Skrevet 4. desember 2016 Hadde kjøpt det i julegave uten å blunke. Har selv en genser jeg kjøpte for flere år siden i dette settet, og den er fortsatt fin og populær. De tynne og billige settene går man ikke rundt i sammen med andre i en peisestue nei..... Anonymkode: ff5ce...c47 5
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 #76 Skrevet 4. desember 2016 Jeg synes at foreldre bør være glad for at barna deres ønsker å bruke ullundertøy, slik at de slipper å gå og fryse. Anonymkode: 1f68f...61a 9
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 #77 Skrevet 4. desember 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde definitivt kjøpt "det rette" ullundertøyet om det var min datter. Ullundertøy er noe man trenger og som er fornuftig. Synes det er fint "mote" kan være varme fornuftige klær. Anonymkode: 0793e...442 Jeg er helt enig. Dyre topper, jeans osv hadde jeg heller vært mer restriktiv med. Jeg legger heller litt ekstra penger i ullundertøy, en varm vinterjakke (trenger ikke være superfancy men ikke fra Fretex heller liksom) og gode fornuftige sko. Det finnes kule og fornuftige sko også. 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Men skal man kjøpe masse dyre klær og annet til datteren fordi hun ble mobbet på barneskolen? Man kan ikke basere resten av livet og holdningene sine på en periode med mobbing. Tvert imot synes jeg det er ekstra viktig at datteren lærer mer selvstendighet slik at en eventuell dårlig selvtillit ikke ødelegger for henne gjennom ungdomsskolen. Hva om hun lar seg presse til å ha sex med andre? Hva om hun lar seg presse til å mobbe andre? Å kjøpe klær grunnet press er å gi etter for en tankegang som kan være ødeleggende på flere områder Anonymkode: 9a31e...bd6 Jeg er helt enig. MEN, det burde ikke gjelde helt elementære plagg som ullundertøy. Dyre topper, gensre, jeans, kule sko osv, ja her kan man holde igjen mer. 2 timer siden, Jolene skrev: Som sagt, det er ikke alle kamper det er vits i å ta. Det å ønske seg kvalitetsklær (som ullundertøy faktisk er - pierre robert kan virkelig ikke måle seg!) er jo faktisk å ønske seg noe av verdi. Det ser jeg ingen problemer med. Jeg er helt enig. Kari tess superundertøy kan ikke en gang sammenlignes med Canada Goose jakke og Uggs sko feks. Det er to vidt forskjellige kategorier. Anonymkode: 52e31...af8 2
Gjest Ludolek Skrevet 4. desember 2016 #78 Skrevet 4. desember 2016 Når bakgrunnen for hennes frykt er at hun har byttet skole på grunn av mobbing hadde jeg kjøpt noe annet enn Pierre Robert i julegave. Jeg kan skjønne hun og andre oppfatter dette som et barnemerke siden det tross alt er det jeg kjøper til mitt barnehagebarn. Jeg hadde møtt henne på halvveien her uten å nødvendigvis stille med nøyaktig kopi av de andres- eventuelt kjøpt på salg. Hun kan eksempelvis få noe til jul, og vil hun ellers ha merketing så kan dere inngå kompromisser om at hun ikke får det dyreste- men hun trenger ikke gå i det alle synes er barnslig heller. Det finnes masse nøytrale klær som ikke er det dyre men heller ikke det "teiteste".
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 #79 Skrevet 4. desember 2016 Har du diskutert din datters julegaveønske med den andre av hennes foreldre, trådstarter? Hva sier vedkommende? I det hele tatt synes jeg at det er merkelig å lage en diskusjonstråd om en slik sak, hvis du gjør det i steden for å snakke med den andre forelderen... Anonymkode: 1f68f...61a 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 #80 Skrevet 4. desember 2016 Datteren din burde ha mer enn ett sett ullundertøy. Når det ene blir svett/klamt bør hun ta det av så det får tørke og ta på et annet. Jeg synes det er bra at ungdom bruker ullundertøy, det er veldig fornuftig, og definitivt bedre enn de som går med tøysko og bare ankler om vinteren. Jeg hadde latt henne få ett slikt sett, om så i julegave. Hun burde også ha et annet sett. Ullundertøy, en god ytterjakke og vintersko er noe man burde legge litt penger i spør du meg. Jeg har kjempemye ull. Om vinteren bruker jeg ofte to lag. Jeg sitter nå i en stilongs fra Pierre Roberts som jeg ikke er kjempefornøyd med. Jeg synes plaggene deres er veldig grove, mens feks Devold er mye mer "glatt" og mykt. Kvaliteten er også så som så. Alle tre PR stilongsene mine har fått ull og/eller har revnet. Det har jeg IKKE opplevd med plaggene mine fra Devold, Kari Traa eller Norheim. Så man betaler faktisk for kvaliteten. I tillegg er PR tøyet nesten gjennomsiktig, og derfor ikke spesielt varmt i forhold til ovennevnte merker. Jeg bruker det kun på høsten (selv om jeg egentlig ikke liker det fordi det er for grovt og ikke mykt), det holder IKKE til en kald vinter. Mine favoritter fra best til verst: Devold, Norheim, Kari Traa, Ulvang, Janus, PR (det er kun disse jeg har her hjemme nå). Devold og Norheim sitt er MYKT, klør ikke og er veldig varmt (spesielt det som er 2lags). De er heller ikke så veldig dyre merker. Kari Traa er en god nummer 3, men jeg synes det klør litt og er ikke like mykt som de to forrige. I tillegg er det dyrt. Ulvang og Janus er også gode og varme, men igjen synes jeg ikke det er mykt nok og klør. De kommer etter Kari Traa fordi det er i samme priskategori, men jeg synes KT rett og slett er litt finere. PR kommer til siste, enkelt og greit fordi det er det groveste jeg har prøvd, det klør, det er veldig tynt, og alle plaggene mine derfra har fått hull og/eller har raknet. Hadde jeg skulle valgt, hadde jeg kjøpt ett sett fra KT, ett fra Devold og ett fra Norheim. Kvinne, 27. Anonymkode: 52e31...af8 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå