Gå til innhold

MÅ ha det rette merket

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vår datter på snart 14 år skal på leirskole i februar til et typisk vintersportssted. Hun erklærte høyt og tydelig at hun ønsket seg et bestemt sett med ullundertøy fra et av disse kjente merkene som kvinnlige utøvere har navnet sitt på. Longs + overdel MÅTTE hun ha.

Hun fikk et sett med undertøy i oktober fra Pierre Robert men dette er ikke godt nok for leirskolen når de alle samles om kvelden i peisestuen og alle de kule jentene viser frem de rette klærne. PR er visst for småbarn.

Settet koster nesten 1500 kr. Jeg synes dette er galskap og hadde planlagt en helt annen gave. Dattera vår sier at hvis hun ikke får dette så vil hun ikke dra. Hun orker ikke grue seg for når de skal skifte og "alle" vil se at hun ikke har det rette ullundertøyet. Det skal sies at hun har slitt med å bli godtatt da kun måtte bytte skole pga. mobbing på den forrige skolen.

Hva synes dere, skal vi gi etter? Synes dette merkepresset er sprøtt.

Mamma_41.

Anonymkode: 77701...02d

Da får hun klare seg uten. Pakk ned Pierre Robert-settet i bagen hennes, så kan hun selv velge om hun vil fryse eller kle seg. 

Det er ikke for moteshow inne i ei peisestue ullundertøy er ment for. Seriøst!

Endret av Rosalie
Videoannonse
Annonse
Skrevet

La henne nå få dette settet, til jul! Det lett å komme med formaninger når det gjelder andres unger, om at de skal lære å stå i mot press og ha andre verdier enn materielle goder og merkeklær.

Denne jenta har dårlig erfaringer med å bli sett på som en outsider, jeg kan forstå at hun ikke ønsker å sette seg i en situasjon hvor hun blir hvisket og tisket om.

"Man loffer ikke rundt i undertøy". Jo, de går i disse stillongsene innendørs på samme måte som de bruker tights/treningstights. Det gjør de på Farmen også, men der bruker de Ulvang sine. Og de er voksne.

• Liker 16
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må legge til.... det er noe galt med at barn går rundt i undertøyet, sammen, på en leirskole. Hørt om å kle på seg? Hva skjer med dagens ungdom? Man loffer ikke rundt i UNDERTØY..

Anonymkode: dfff8...a8f

Hvilken verden kommer du fra? 

På 90-tallet da jeg var barn/ungdom, så gikk alle med stillongs/strømpebukser under boblebuksa. Inne på skolen i timene eller hjemme så gikk boblebuksa av, og vi fløy rundt i stillongsen :) Jeg gjør det faktisk enda jeg! 

• Liker 14
Skrevet
4 minutter siden, FrkHumle skrev:

Hvilken verden kommer du fra? 

På 90-tallet da jeg var barn/ungdom, så gikk alle med stillongs/strømpebukser under boblebuksa. Inne på skolen i timene eller hjemme så gikk boblebuksa av, og vi fløy rundt i stillongsen :) Jeg gjør det faktisk enda jeg! 

Det fikk vi aldri lov til så her er minst to verdener, en strømpestilongs verden og en anstendig og korrekt påkledd verden. 

Hva om dette ullsettet i årets farger og mønster, kommer på salg i januar? Alle vet at prisene butikkene har før jul er høyere enn når jula er over.

Anonymkode: f4559...23a

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det fikk vi aldri lov til så her er minst to verdener, en strømpestilongs verden og en anstendig og korrekt påkledd verden. 

:fnise:

La barn være barn så lenge de kan. Uhøytidelighet er en av de beste egenskapene man kan ha :) 

• Liker 10
Skrevet

Dersom det er Rose fra Kari Traa så kjøpte jeg mitt sett hos Sport1 for rundt 1mnd siden (på tilbud), og mener jeg gav 399,- per del.

Og, mine damer, om vi kyrne husker at vi selv har vært kalver så trenger vi ikke lete så lenge i hjernen før vi husker at vi selv var 13-14 og ønsket om å passe inn i "flokken" var stort. En slik "flokk" har en "uniform". En akseptert påkledning som defineres av de jentene som styrer flokken. 

Jeg husker det godt, og det vil jeg tro andre kanskje også gjør? 

TS datter er i akkurat den alderen nå hvor det å ha innpass og aksept i denne "flokken" egentlig er det viktigste i hele verden, og "ALLE andre har" er standardfrasen.

Jeg ville lagt mine opprinnelige planer for julegave til side og kjøpt ullundertøyet hun ønsker seg. 

Anonymkode: 4d05c...981

• Liker 9
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva om dette ullsettet i årets farger og mønster, kommer på salg i januar? Alle vet at prisene butikkene har før jul er høyere enn når jula er over.

Smart forslag! Ts kan kanskje få settet til opptil halv pris på januarsalget

Anonymkode: 1f68f...61a

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, FrkHumle skrev:

:fnise:

La barn være barn så lenge de kan. Uhøytidelighet er en av de beste egenskapene man kan ha :) 

Når man er 14 år er man ikke barn lengre. 

• Liker 1
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom datteren din har måttet bytte skole pga. mobbing ville jeg absolutt sagt ja til å kjøpe dette settet til henne. Barn kan være grusomme, og det er dessverre ikke mye som skal til for at et barn kan kjenne seg annerledes eller bli mobbet. 

Kari Traa undertøy er da ofte på salg, er det ikke? 

Anonymkode: 65130...186

Ville gjort det samme. Stakkars jente som til og med har måttet bytte skole på grunn av mobbing :( Vanligvis ville jeg skrevet noe annet, men når jenta har vært gjennom såpass grov mobbing, ja, da blir det virkelig noe annet...

• Liker 10
Skrevet

Jeg hadde definitivt kjøpt "det rette" ullundertøyet om det var min datter. Ullundertøy er noe man trenger og som er fornuftig. Synes det er fint "mote" kan være varme fornuftige klær.

Anonymkode: 0793e...442

• Liker 9
Skrevet
4 minutter siden, Jolene skrev:

Ville gjort det samme. Stakkars jente som til og med har måttet bytte skole på grunn av mobbing :( Vanligvis ville jeg skrevet noe annet, men når jenta har vært gjennom såpass grov mobbing, ja, da blir det virkelig noe annet...

Men skal man kjøpe masse dyre klær og annet til datteren fordi hun ble mobbet på barneskolen? Man kan ikke basere resten av livet og holdningene sine på en periode med mobbing. Tvert imot synes jeg det er ekstra viktig at datteren lærer mer selvstendighet slik at en eventuell dårlig selvtillit ikke ødelegger for henne gjennom ungdomsskolen. Hva om hun lar seg presse til å ha sex med andre? Hva om hun lar seg presse til å mobbe andre? Å kjøpe klær grunnet press er å gi etter for en tankegang som kan være ødeleggende på flere områder

Anonymkode: 9a31e...bd6

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men skal man kjøpe masse dyre klær og annet til datteren fordi hun ble mobbet på barneskolen? Man kan ikke basere resten av livet og holdningene sine på en periode med mobbing. Tvert imot synes jeg det er ekstra viktig at datteren lærer mer selvstendighet slik at en eventuell dårlig selvtillit ikke ødelegger for henne gjennom ungdomsskolen. Hva om hun lar seg presse til å ha sex med andre? Hva om hun lar seg presse til å mobbe andre? Å kjøpe klær grunnet press er å gi etter for en tankegang som kan være ødeleggende på flere områder

Har noen antydet at hun skal basere resten av livet på en periode med mobbing? Nei, men det er viktig å redusere skadeomfanget av dette. Jenta er bare 14, det er et stort inngripen og måtte bytte skole fordi medelevene ikke klarer å være snille.

Resten er snikk snakk, det er vanlig å ønske seg det andre har for å føle seg som en av dem. Hverfall når en er 14. Hva har sexpress med dette og gjøre? 

• Liker 8
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vår datter på snart 14 år skal på leirskole i februar til et typisk vintersportssted. Hun erklærte høyt og tydelig at hun ønsket seg et bestemt sett med ullundertøy fra et av disse kjente merkene som kvinnlige utøvere har navnet sitt på. Longs + overdel MÅTTE hun ha.

Hun fikk et sett med undertøy i oktober fra Pierre Robert men dette er ikke godt nok for leirskolen når de alle samles om kvelden i peisestuen og alle de kule jentene viser frem de rette klærne. PR er visst for småbarn.

Settet koster nesten 1500 kr. Jeg synes dette er galskap og hadde planlagt en helt annen gave. Dattera vår sier at hvis hun ikke får dette så vil hun ikke dra. Hun orker ikke grue seg for når de skal skifte og "alle" vil se at hun ikke har det rette ullundertøyet. Det skal sies at hun har slitt med å bli godtatt da kun måtte bytte skole pga. mobbing på den forrige skolen.

Hva synes dere, skal vi gi etter? Synes dette merkepresset er sprøtt.

Mamma_41.

Anonymkode: 77701...02d

Har hun slitt med å bli godtatt på den nye skolen? I så fall er dette viktig å ta opp med skolen.

Anonymkode: 1f68f...61a

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Kontormus skrev:

Har noen antydet at hun skal basere resten av livet på en periode med mobbing? Nei, men det er viktig å redusere skadeomfanget av dette. Jenta er bare 14, det er et stort inngripen og måtte bytte skole fordi medelevene ikke klarer å være snille.

Resten er snikk snakk, det er vanlig å ønske seg det andre har for å føle seg som en av dem. Hverfall når en er 14. Hva har sexpress med dette og gjøre? 

Det har med å gjøre at dersom man gir etter for press i stedet for å lære takle det, så er det mindre sjanse for at man lærer seg å stå imot press på andre områder. Det du skriver her vitner om at du ikke klarer se hverdagen til en 14-åring i større sammenheng. Alt er bare midlertidig og nå, mens egentlig er alle slike "småting" med på å forme barn og tenåringer til den personen de kommer til å bli når de blir voksne

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, selvsagt ikke. Derimot så ser jeg ingen grunn til å ta den kampen der, når dette settet kunne vært en fin julegave. Det koster dessuten ikke så mye, derfor ville jeg gjort det sånn. I tillegg, ville jeg fremover vektlagt at man ikke alltid "må" ha det dyreste i alle tilfeller. Jenta er 14 år, har måttet bytte skole; ergo ville jeg gjort noe litt ekstra for henne denne julen.

Har det settet selv, og det er god kvalitet på det. Jeg er definitivt ikke den som kjøper det dyreste fordi det er dyrest, men i enkelte tilfeller ser jeg det hensiktsmessig å ikke skulle fronte kamper. Dette er én av dem.

• Liker 7
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel uansett ikke et direkte press. Ofte er det noe man tenker selv, at man ser alle andre har det og ønsker det for å skille seg minst mulig ut. Dette er da uansett ikke tiden for plutselig å skulle endre mange års usikkerhet iløpet av måneder før leirskole? Det er jo jul snart, passer perfekt å gi noe sånt til julegave da, noe jenta ønsker seg. Eller mener du at man kun har lov å ønske seg ting som ingen andre har? 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Jolene skrev:

Nei, selvsagt ikke. Derimot så ser jeg ingen grunn til å ta den kampen der, når dette settet kunne vært en fin julegave. Det koster dessuten ikke så mye, derfor ville jeg gjort det sånn. I tillegg, ville jeg fremover vektlagt at man ikke alltid "må" ha det dyreste i alle tilfeller. Jenta er 14 år, har måttet bytte skole; ergo ville jeg gjort noe litt ekstra for henne denne julen.

Har det settet selv, og det er god kvalitet på det. Jeg er definitivt ikke den som kjøper det dyreste fordi det er dyrest, men i enkelte tilfeller ser jeg det hensiktsmessig å ikke skulle fronte kamper. Dette er én av dem.

Handler ikke om å "fronte kamper", handler bare om å lære bort sunne verdier i hverdagen.

1 minutt siden, FrkHumle skrev:

Eller mener du at man kun har lov å ønske seg ting som ingen andre har? 

Hæ?

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har med å gjøre at dersom man gir etter for press i stedet for å lære takle det, så er det mindre sjanse for at man lærer seg å stå imot press på andre områder. Det du skriver her vitner om at du ikke klarer se hverdagen til en 14-åring i større sammenheng. Alt er bare midlertidig og nå, mens egentlig er alle slike "småting" med på å forme barn og tenåringer til den personen de kommer til å bli når de blir voksne

Unnskyld meg, jeg har nå ihvertfall hatt en 14-åring en gang. Og jeg har vært 14 selv - ikke minst! Tro meg, man blir ikke et dårlig menneske selv om man ønsker seg det samme ullundertøyet som de andre har, og får det!

• Liker 3
Skrevet

Be hun skaffe seg en jobb da!

Anonymkode: 8f3cf...9c0

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...