Gå til innhold

MÅ ha det rette merket

Fremhevede innlegg

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har med å gjøre at dersom man gir etter for press i stedet for å lære takle det, så er det mindre sjanse for at man lærer seg å stå imot press på andre områder. Det du skriver her vitner om at du ikke klarer se hverdagen til en 14-åring i større sammenheng. Alt er bare midlertidig og nå, mens egentlig er alle slike "småting" med på å forme barn og tenåringer til den personen de kommer til å bli når de blir voksne

Anonymkode: 9a31e...bd6

Teori og praksis er to forskjellige ting her, kjære Anonymkode: 9a31e...bd6.

Innimellom bør da virkelig 14-åringer også få lov til å få noe av det de virkelig ønsker seg. noe av det som er "uniformen" til gruppen de ønsker å bli tatt opp i og akseptert av. De ønsker å bli inkludert, akseptert og godtatt i den gruppen som setter standard for hvem som er innenfor og hvem som er utenfor. 

Du kan da umulig være så gammel at du ikke husker dette selv, eller satt du i toppskiktet av gruppen og var en av dem som bestemte hvordan gruppens "uniform" skulle være? I så fall kan jeg forstå at du ikke ser saken fra ståstedet til en 14-åring som ønsker å være inkludert som deltager i gruppen.

Og den perioden er forbigående. Den varer ut ungdomsskolen. Når de går videre over på andre skoler så er ikke dette uniformspreget like uttalt lenger. Da er det større rom. Da har også de usikre 14-åringene selv utviklet er litt større trygghet i å være seg selv.

Anonymkode: 4d05c...981

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, Kontormus skrev:

Unnskyld meg, jeg har nå ihvertfall hatt en 14-åring en gang. Og jeg har vært 14 selv - ikke minst! Tro meg, man blir ikke et dårlig menneske selv om man ønsker seg det samme ullundertøyet som de andre har, og får det!

Har jeg aldri sagt heller. Men dette er jo typisk kg, når noen blir fornærmet begynner de å dikte opp hva den andre personen mener. Jaja

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Handler ikke om å "fronte kamper", handler bare om å lære bort sunne verdier i hverdagen.

Hæ?

Fordi jenta ønsker seg merkeklær, så skal hun ikke få det? Men hvis hun hadde ønsket seg noe kjedelig uten merke, da hadde det vært greit? 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vår datter på snart 14 år skal på leirskole i februar til et typisk vintersportssted. Hun erklærte høyt og tydelig at hun ønsket seg et bestemt sett med ullundertøy fra et av disse kjente merkene som kvinnlige utøvere har navnet sitt på. Longs + overdel MÅTTE hun ha.

Hun fikk et sett med undertøy i oktober fra Pierre Robert men dette er ikke godt nok for leirskolen når de alle samles om kvelden i peisestuen og alle de kule jentene viser frem de rette klærne. PR er visst for småbarn.

Settet koster nesten 1500 kr. Jeg synes dette er galskap og hadde planlagt en helt annen gave. Dattera vår sier at hvis hun ikke får dette så vil hun ikke dra. Hun orker ikke grue seg for når de skal skifte og "alle" vil se at hun ikke har det rette ullundertøyet. Det skal sies at hun har slitt med å bli godtatt da kun måtte bytte skole pga. mobbing på den forrige skolen.

Hva synes dere, skal vi gi etter? Synes dette merkepresset er sprøtt.

Mamma_41.

Anonymkode: 77701...02d

Da sier du at hvis hun ikke klarer seg uten et bestemt merke får hun 1. La være å dra 2. Spare penger og kjøpe selv.

Man skal selvsagt ikke gi etter for dette som forelder, det er å gjøre barna en bjørnetjeneste.

Anonymkode: 50d2f...713

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Teori og praksis er to forskjellige ting her, kjære Anonymkode: 9a31e...bd6.

Innimellom bør da virkelig 14-åringer også få lov til å få noe av det de virkelig ønsker seg. noe av det som er "uniformen" til gruppen de ønsker å bli tatt opp i og akseptert av. De ønsker å bli inkludert, akseptert og godtatt i den gruppen som setter standard for hvem som er innenfor og hvem som er utenfor. 

Du kan da umulig være så gammel at du ikke husker dette selv, eller satt du i toppskiktet av gruppen og var en av dem som bestemte hvordan gruppens "uniform" skulle være? I så fall kan jeg forstå at du ikke ser saken fra ståstedet til en 14-åring som ønsker å være inkludert som deltager i gruppen.

Og den perioden er forbigående. Den varer ut ungdomsskolen. Når de går videre over på andre skoler så er ikke dette uniformspreget like uttalt lenger. Da er det større rom. Da har også de usikre 14-åringene selv utviklet er litt større trygghet i å være seg selv.

Niks, jeg var delvis outsider og hadde ikke noe behov for å passe inn i grupper. Fordi foreldre og omgangskrets lærte meg opp til å bli selvstendig og tenke kritisk. De visste hvordan de skulle bygge opp selvtillit og hvordan de skulle lære meg hva som faktisk betyr noe i livet. Fikk ikke dyre klær og hadde heller ikke behov for det.

Jeg ser ikke at disse 14-åringene automatisk utvikler selvtillit senere, tvert imot så er det flere som tar skjønnhetsoperasjoner idag for eks. Det vitner ikke om økt trygghet og selvtillit i mine øyne. Jenter som blir usikre pga pene kropper i reklame. Jeg tror problemet bare dyttes fremover i tid.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har jeg aldri sagt heller. Men dette er jo typisk kg, når noen blir fornærmet begynner de å dikte opp hva den andre personen mener. Jaja

Dikte opp? Mener du ikke at man ikke skal etterkomme barns ønsker, for da lærer de ikke å ha de rette verdiene og/eller lærer ikke å stå imot press av noe slag? Herunder sex?

Skrevet

Husker dette så godt selv. Jeg syns hun bør få det "rette" ulltøyet. 

Anonymkode: de20e...d9f

Skrevet
1 minutt siden, Kontormus skrev:

Dikte opp? Mener du ikke at man ikke skal etterkomme barns ønsker, for da lærer de ikke å ha de rette verdiene og/eller lærer ikke å stå imot press av noe slag? Herunder sex?

Nei

Skrevet
34 minutter siden, Jolene skrev:

Ville gjort det samme. Stakkars jente som til og med har måttet bytte skole på grunn av mobbing :( Vanligvis ville jeg skrevet noe annet, men når jenta har vært gjennom såpass grov mobbing, ja, da blir det virkelig noe annet...

Og neste uke ønsker hun seg julesettet med mac-sminke for 600 kr, deretter iphone 6+, etterpå juleballkjole for 5000, osv? Jeg er enig i tankegangen din om at det er sårt å bytte skole pga mobbing og å ha de rette klærne kan få henne til å føle seg bedre, men hvor lenge da? Til det neste produktet som alle "må ha" er ute? 
Jeg vil tro at det gir mer langvarig glede for jenta å forklare henne at det ikke nytter å få dyre produkter for å hjelpe på selvfølelsen, tatt det opp på foreldremøte (uten datteren til stede), og eventuelt ta kontakt med BUP for psykologtjeneste dersom det er ytterst nødvendig. 
Barn skal ikke lære at dyre klær gir langvarig glede eller hjelper på selvfølelsen. 

Ellers så er jeg enig i at mor eventuelt kan kjøpe settet på tilbud (etter å ha rådet seg med datter angående farge og størrelse), eller spleise med familiemedlemmer. Gaven som allerede var tenkt ut/kjøpt kan hun få til bursdag, neste jul, osv. 

Anonymkode: 6c2c2...575

• Liker 3
Skrevet

Ullundertøy er virkelig ikke den værste "uniformen" å ønske seg tenker jeg, siden det er fornuftig ville jeg gått med på det. Selv foretrekker jeg Pierre Robert ullklær, for jeg har ikke noe ønske om at det skal vises, men så er jeg jo også 20 år eldre enn datteren din.

Anonymkode: 23e64...8af

Skrevet

Er 35 selv, er ikke så gammel at jeg ikke husker merkepress på skolen. Som jeg ser, med hennes historie med mobbing og fordi hun er spesielt engstelig, har du to valg. Enten kjøpe henne Kari Traa, i julegave (og se på salg, spesielt romjulsalg, eller hva mer Vestby outlet hvis det ikke er for langt å kjøre?) - eller kjøpe noe helt annet klesplagg til samme formålet, som er like kult, selv om annerledes. Her er det en stor sjanse å bomme men samtidig en sjanse for suksess. For det er egentlig kult å skille seg ut også, om man har noe ikke andre har. Men ikke Pierre Robert ullundertøy... 

http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&alt=web&id=171590096545&globalID=EBAY-US  - sånn? 

Anonymkode: 17bfb...c70

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Niks, jeg var delvis outsider og hadde ikke noe behov for å passe inn i grupper. Fordi foreldre og omgangskrets lærte meg opp til å bli selvstendig og tenke kritisk. De visste hvordan de skulle bygge opp selvtillit og hvordan de skulle lære meg hva som faktisk betyr noe i livet. Fikk ikke dyre klær og hadde heller ikke behov for det.

Jeg ser ikke at disse 14-åringene automatisk utvikler selvtillit senere, tvert imot så er det flere som tar skjønnhetsoperasjoner idag for eks. Det vitner ikke om økt trygghet og selvtillit i mine øyne. Jenter som blir usikre pga pene kropper i reklame. Jeg tror problemet bare dyttes fremover i tid.

Det er ingen motsetning i å være selvstendig og tenke kritisk og det å ønske å være innenfor i gjengen. 

Vi snakker om et sett ullundertøy, ikke om å stadig ha det aller siste. 

De aller fleste av oss (meg inkludert) fikk heller ikke alt vi hadde lyst på selv om "ALLE andre har", men vi fikk noe. Så er dette ullundertøyet "noe" i dette tilfellet.

Du skaper ikke trygge unge voksne ved å presse dem til å innta en "jeg gir da f**n i hva som er in" holdning om de ikke er av den typen.

For mange er også den "jeg gir f holdningen og distanseringen fra alle andre" et forsøk på å finne trøst et annet sted for at man ikke får være med.

Jeg klarer ikke se langtidsskader av at jenta ønsker seg ullundertøy av et spesifikt merke, og at hun får det som julegave i år.

Jeg ser vel større langtidsskader hos dem som aldri får noenting av det gruppen "ALLE andre" har enn jeg ser hos dem som innimellom får noe av uniformseffektene til gruppen 14-år gamle jenter.

• Liker 11
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ingen motsetning i å være selvstendig og tenke kritisk og det å ønske å være innenfor i gjengen. 

Vi snakker om et sett ullundertøy, ikke om å stadig ha det aller siste. 

De aller fleste av oss (meg inkludert) fikk heller ikke alt vi hadde lyst på selv om "ALLE andre har", men vi fikk noe. Så er dette ullundertøyet "noe" i dette tilfellet.

Du skaper ikke trygge unge voksne ved å presse dem til å innta en "jeg gir da f**n i hva som er in" holdning om de ikke er av den typen.

For mange er også den "jeg gir f holdningen og distanseringen fra alle andre" et forsøk på å finne trøst et annet sted for at man ikke får være med.

Jeg klarer ikke se langtidsskader av at jenta ønsker seg ullundertøy av et spesifikt merke, og at hun får det som julegave i år.

Jeg ser vel større langtidsskader hos dem som aldri får noenting av det gruppen "ALLE andre" har enn jeg ser hos dem som innimellom får noe av uniformseffektene til gruppen 14-år gamle jenter.

Enda flere innlegg som ikke har noe med det jeg sa å gjøre

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener at du selv er selve idealet for hvordan andre skal være? Hva skjedde med forståelsen av at alle ikke er like, men kanskje gode likevel? Man kan utvikle selvtillit selv om man ønsker seg ullundertøy av et bestemt merke.

Forstår hva du mener når det gjelder skjønnhetshysteri, reklamens makt og fremelsking av usunne idealer, men det er en balanse der. Å gi en 14-åring klær for å føle at hun smelter inn er innenfor etter mitt syn, det hadde vært noe helt annet hvis hun ønsket seg penger til vippe extensions eller frisørtime i 2000- kronersklassen

• Liker 6
Skrevet

Nå er jeg sikkert litt på siden av temaet her, men om de skal være å et vintersportssted i en uke (5 dager) på leirskole, så må hun jo uansett ha med seg mer enn ett sett ullundertøy. Jeg ville i alle fall pakka 3 sett til en så lang hyttetur el.l. med vinteraktivitet. (Sånn jeg leser HI, så har hun per nå kun ett sett?)

Jeg har ikke lest hele tråden, og vet ikke om det ble klart at det var Kari Traa det var snakk om her, men det er i alle fall et merke det til stadighet er tilbud på, og da koster ikke det særlig mer enn andre ullundertøy-merker? Etter jul er det garantert på salg...Om du uansett må kjøpe et par nye sett til henne, så kan du jo eventuelt la henne selv betale mellomlegget, altså det dette koster ekstra i forhold til det du ville valgt? (Selv om jeg ikke helt skjønner hva du ville valgt som er billigere enn KT på kampanje, alt ullundertøy av kvalitet er jo dyrt. Ullvang, Devold, IceBreaker o.l. er jo enda dyrere.)

Jeg er absolutt ikke for å oppmuntre til merkepress. Men akkurat i dette tilfellet, der datra di har blitt mobba før så skjønner jeg henne veldig godt. Jeg var den eneste jenta i klassen uten misssixty-bukse da jeg var på hennes alder, og husker fortsatt hvor kjipt det var selv om det er 17 år siden. 

• Liker 8
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Handler ikke om å "fronte kamper", handler bare om å lære bort sunne verdier i hverdagen.

Hæ?

Klart det, men jeg synes det er viktigere at hun også kan ha det bra i hverdagen. Spesielt når det kan være en perfekt julegave.

• Liker 5
Skrevet

Så dere har tenkt, med viten og vilje, å sette datteren deres på sidelinjen på den nye skolen, nå som hun endelig har en sjanse til å slippe å være utenfor? :hakeslepp:

Det er en lang vei å gå fra å ha et ullundertøysett fra Kari Traa og til å ønske seg Parajumper. Ærlig talt! Alle dere som sitter her på deres høye hester og formaner om det skumle og fæle forbrukersamfunnet, dere tror jeg har glemt mye fra deres egen ungdomstid. Hvor viktig det faktisk er å passe inn, hvor vanvittig tungt det føles på kroppen om man ikke passer inn, eller ikke får være med, og hvor store merker et utenforskap kan sette på en i voksenlivet. Det er jo mange tråder her inne om mobbingens konsekvenser for enkeltindivider, og jeg tror mange her kunne hatt godt av å reflektere litt på hvilke skoleår denne mobbingen som gir senskader vanligvis inntreffer, og ikke minst hvor lite som kanskje skulle til for at mye kunne vært unngått. Barn er barn, og hva som er "in" varierer mellom generasjoner og klassetrinn. Da jeg var på den alderen hadde vi sneakers fra DC Shoes, treningsklær og store hoodies fra Puma og Nike, og jakker fra BikBok. Noe var dyrere enn det andre, og akkurat som vi voksne har våre statusmarkører har også barna sine. Det må dere bare akseptere. Dere er ikke noe annerledes som voksne. Det å være bastant imot et hvert klesmerke er jo også en markør..

Dette handler om voksne mennesker som forsøker å presse sine idealer på et stakkars barn som allerede har opplevd utenforskap i så stor grad at hun byttet skole. Og vi som jobber i skolesektoren vet at da har det vært ILLE. Ser dere ikke selv at dersom dere nå nekter henne denne glimrende muligheten til å få være en av de kule, så er veien kort til at dere får samme situasjon på ny?

For 14-åringen handler ikke dette om klærne i det hele tatt, men om å føle fellesskap og å få være en del av gjengen. Det kan det hende hun ALDRI har følt på, og om dere er så gjerrige at det står på pengene til dette ene ullsettet, og dét og deres egne voksenidealer skal få trumfe hennes behov for venner og fellesskap når hun nå har sjansen til en ny start og en bedre ungdomstid synes jeg dette er så smålig og egoistisk av DERE at jeg har ikke ord. Tenk om det ullsettet faktisk ER forskjellen på inne eller ute på den nye skolen? Og tenk på datteren deres, som får oppleve hvordan det føles å ha det de andre har (den følelsen er ikke til å kimse av - den som sier noe annet juger) og å få være med de andre og ha det de har, gjøre det de gjør.. De er fortsatt barn i denne alderen, og jeg synes voksne skal holde seg for gode til å presse voksenidealer på barn.

• Liker 20
Skrevet
7 minutter siden, Strixvaria skrev:

Så dere har tenkt, med viten og vilje, å sette datteren deres på sidelinjen på den nye skolen, nå som hun endelig har en sjanse til å slippe å være utenfor? :hakeslepp:

Det er en lang vei å gå fra å ha et ullundertøysett fra Kari Traa og til å ønske seg Parajumper. Ærlig talt! Alle dere som sitter her på deres høye hester og formaner om det skumle og fæle forbrukersamfunnet, dere tror jeg har glemt mye fra deres egen ungdomstid. Hvor viktig det faktisk er å passe inn, hvor vanvittig tungt det føles på kroppen om man ikke passer inn, eller ikke får være med, og hvor store merker et utenforskap kan sette på en i voksenlivet. Det er jo mange tråder her inne om mobbingens konsekvenser for enkeltindivider, og jeg tror mange her kunne hatt godt av å reflektere litt på hvilke skoleår denne mobbingen som gir senskader vanligvis inntreffer, og ikke minst hvor lite som kanskje skulle til for at mye kunne vært unngått. Barn er barn, og hva som er "in" varierer mellom generasjoner og klassetrinn. Da jeg var på den alderen hadde vi sneakers fra DC Shoes, treningsklær og store hoodies fra Puma og Nike, og jakker fra BikBok. Noe var dyrere enn det andre, og akkurat som vi voksne har våre statusmarkører har også barna sine. Det må dere bare akseptere. Dere er ikke noe annerledes som voksne. Det å være bastant imot et hvert klesmerke er jo også en markør..

Dette handler om voksne mennesker som forsøker å presse sine idealer på et stakkars barn som allerede har opplevd utenforskap i så stor grad at hun byttet skole. Og vi som jobber i skolesektoren vet at da har det vært ILLE. Ser dere ikke selv at dersom dere nå nekter henne denne glimrende muligheten til å få være en av de kule, så er veien kort til at dere får samme situasjon på ny?

For 14-åringen handler ikke dette om klærne i det hele tatt, men om å føle fellesskap og å få være en del av gjengen. Det kan det hende hun ALDRI har følt på, og om dere er så gjerrige at det står på pengene til dette ene ullsettet, og dét og deres egne voksenidealer skal få trumfe hennes behov for venner og fellesskap når hun nå har sjansen til en ny start og en bedre ungdomstid synes jeg dette er så smålig og egoistisk av DERE at jeg har ikke ord. Tenk om det ullsettet faktisk ER forskjellen på inne eller ute på den nye skolen? Og tenk på datteren deres, som får oppleve hvordan det føles å ha det de andre har (den følelsen er ikke til å kimse av - den som sier noe annet juger) og å få være med de andre og ha det de har, gjøre det de gjør.. De er fortsatt barn i denne alderen, og jeg synes voksne skal holde seg for gode til å presse voksenidealer på barn.

Jeg er 19 og ble selv mobbet på ungdomsskolen og utestengt slik at jeg måtte bytte skole når jeg var 14 år. Dette er absolutt ikke glemt. Likevel så virker det som flere i denne tråden her er for å gi jenta settet dersom det ikke var som julegave kun for at hun skal få følelsen av å føle seg som en i "gjengen". Dette synes jeg ikke er greit og viser usunne verdier. 
Til jul så kan man ønske seg hva som helst og dersom tingen er i en fornuftig prisklasse er det selvsagt ok å få det. Her er det også snakk om ulltøy som er langt billigere og mer fornuftig enn en ny iPhone. 
Dersom dette ullsettet er forskjellen på å være "inne og "ute" på den nye skolen så burde det tas tak i og snakkes om på foreldremøte, og hvis det virkelig er så fryktelig merkepress på den skolen ville jeg faktisk ha vurdert å bytte skole enda en gang. 

• Liker 4
Skrevet

Dersom dattera deres virkelig ønsker seg dette settet så er hun også sikkert villig til å jobbe for dette. La henne få ha hovedansvaret for f.eks  støvsuging eller støvtørking en liten periode og gi henne settet (eventuelt) bare overdelen som belønning. Dersom det er Kari Traa så er det garantert på salg etter jul.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 19 og ble selv mobbet på ungdomsskolen og utestengt slik at jeg måtte bytte skole når jeg var 14 år. Dette er absolutt ikke glemt. Likevel så virker det som flere i denne tråden her er for å gi jenta settet dersom det ikke var som julegave kun for at hun skal få følelsen av å føle seg som en i "gjengen". Dette synes jeg ikke er greit og viser usunne verdier. 
Til jul så kan man ønske seg hva som helst og dersom tingen er i en fornuftig prisklasse er det selvsagt ok å få det. Her er det også snakk om ulltøy som er langt billigere og mer fornuftig enn en ny iPhone. 
Dersom dette ullsettet er forskjellen på å være "inne og "ute" på den nye skolen så burde det tas tak i og snakkes om på foreldremøte, og hvis det virkelig er så fryktelig merkepress på den skolen ville jeg faktisk ha vurdert å bytte skole enda en gang. 

Jeg tror du vil finne statusmarkører uansett hvilken skole du går på. Noen steder handler det om merkeklær, være det seg dyre merker som Parajumpers eller midt på treet som Kari Traa, andre steder handler det om faglige resultater, TV-serier og artister.. ALLE har en eller annen form for statusmarkør som skiller kult og ukult, inne og ute. Det kommer man rett og slett ikke utenom. Sånn er det i voksenlivet også. Det er helt naturlig, og man kan mene hva man vil om det, men sånn fungerer vi mennesker. Vi setter hverandre i båser og kategoriserer, fordi det er en måte for hjernene våre å skape mening i en kaotisk verden.

For meg som jobber med barn og ungdom ser jeg det slik at dersom dette er alt som skal til for at barnet skal føle mestring og å føle seg som en del av fellesskapet hadde jeg kjøpt det uten å blunke. 1500 kr for at mitt barn skulle få en bedre start i ny skole? Eller 1500 kr gjorde at jeg ikke syntes det var så viktig at barnet skulle trives.. I en ideell verden hadde ikke statusmarkører eksistert, og ei heller denne problemstillingen, men den ideelle verden er noe annet enn den reelle verden, og her vi lever må vi akseptere at det finnes ting som er "in" og som vi måler hverandre etter. Brutalt for noen, men ikke desto mindre sant. 

Det å snakke om ting på foreldremøte har som oftest sånn ca. null effekt (men det er lov å prøve), og om det ikke skal mer enn et ullundertøysett til for at du ville ha byttet skole nok en gang selv etter å ha blitt utestengt tidligere så tror jeg skolehverdagen din ville bestått av kontinuerlige bytter gjennom samtlige skoleår - og over flere fylker. Da hadde du hvertfall ikke fått bli del av noe miljø, eller fått en ålreit ungdomstid. Du hadde jo vært opptatt med å finne ting du ikke likte og å rømme fra det! Det kan man ikke gjøre som voksen, og som nevnt - at voksne folk med stabile liv skal prakke sine voksenverdier på barn og ri sine kjepphester overfor barn som er helt avhengige av foreldrenes velvilje for disse tingene, det synes jeg er en uting. Og det viser ikke akkurat sunnere verdier når man er så egoistisk og så lite lydhør for egne barns sosiale liv at man setter seg selv milevis foran barnet.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...