Gå til innhold

MÅ ha det rette merket

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår datter på snart 14 år skal på leirskole i februar til et typisk vintersportssted. Hun erklærte høyt og tydelig at hun ønsket seg et bestemt sett med ullundertøy fra et av disse kjente merkene som kvinnlige utøvere har navnet sitt på. Longs + overdel MÅTTE hun ha.

Hun fikk et sett med undertøy i oktober fra Pierre Robert men dette er ikke godt nok for leirskolen når de alle samles om kvelden i peisestuen og alle de kule jentene viser frem de rette klærne. PR er visst for småbarn.

Settet koster nesten 1500 kr. Jeg synes dette er galskap og hadde planlagt en helt annen gave. Dattera vår sier at hvis hun ikke får dette så vil hun ikke dra. Hun orker ikke grue seg for når de skal skifte og "alle" vil se at hun ikke har det rette ullundertøyet. Det skal sies at hun har slitt med å bli godtatt da kun måtte bytte skole pga. mobbing på den forrige skolen.

Hva synes dere, skal vi gi etter? Synes dette merkepresset er sprøtt.

Mamma_41.

Anonymkode: 77701...02d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Julegave? 

Anonymkode: 6c2c2...575

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vår datter på snart 14 år skal på leirskole i februar til et typisk vintersportssted. Hun erklærte høyt og tydelig at hun ønsket seg et bestemt sett med ullundertøy fra et av disse kjente merkene som kvinnlige utøvere har navnet sitt på. Longs + overdel MÅTTE hun ha.

Hun fikk et sett med undertøy i oktober fra Pierre Robert men dette er ikke godt nok for leirskolen når de alle samles om kvelden i peisestuen og alle de kule jentene viser frem de rette klærne. PR er visst for småbarn.

Settet koster nesten 1500 kr. Jeg synes dette er galskap og hadde planlagt en helt annen gave. Dattera vår sier at hvis hun ikke får dette så vil hun ikke dra. Hun orker ikke grue seg for når de skal skifte og "alle" vil se at hun ikke har det rette ullundertøyet. Det skal sies at hun har slitt med å bli godtatt da kun måtte bytte skole pga. mobbing på den forrige skolen.

Mamma_41.

Det er vel fint å kunne gi henne noe som hun ønsker seg?

Evt gi henne halve settet og/ eller spleis med andre i familien, og/ eller du gir halve settet i gave og hun kjøper resten av settet for sparepenger (hvis hun har)

Anonymkode: 1f68f...61a

• Liker 6
Gjest Runforit
Skrevet

Hva blir det neste? Nekter å gå på skolen uten en merkejakke til 6000 eller en veske til 10.000? Hadde kvelt dette ved fødselen. Ikke søren om ingen min skal læres opp til å tro at merkene på klærne definere han som menneske.

Jeg går selv i mye rimelige plagg, kjøper en del brukt på Fretex også. Har noe dyrere ting som jakke/sko, men så har jeg dem i årevis og kjøper sjeldent nytt. Visse ting til ungen investerer en litt i pga kvalitet som sko, ullundertøy etc, men kvalitet er ikke det samme som et rådyrt merke. Han kommer alltid til å se kul og trendy ut for jeg elsker klær og mote, men han skal lære seg at ting koster penger og at dyrt ikke nødvendigvis betyr bedre. 

1500 for et sett med ullundertøy som ingen ser, kun ved peisen på en skitur synes jeg er latterlig. Men jeg er også for at til bursdag og jul kan man få lov å ønske seg noe som en virkelig vil ha. Så om hun ønsker at det skal være julegaven i år så ville jeg faktisk sagt ja, men at det da ikke kom til å være noe under treet på julaften(eller mindre enn hun er vant med, dere har sikkert et presangbudsjett og da hadde jeg presisert at det ikke blir mye/noe igjen om hun skal ha det settet). 

Og så ville jeg tatt henne med på et suppekjøkken og realiteten synke inn om at noen faktisk har det mye verre enn henne og at merkeklær ute i den virkelige verden ikke betyr en døyt.

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mamma_41.

Om det er denne du mener, kan du få det billigere om du kjøper her (buksa 599,-) https://www.blush.no/product/892023/trening-helse/ull/underdeler/kari-traa-rose-pant?gclid=CP-rhdOl2tACFaHOcgodiegIPA#

og her (overdelen 599,-) https://www.blush.no/product/891996/trening-helse/ull/overdeler/kari-traa-rose-ls?gclid=CPCR5v2l2tACFaMocgodEPMMmQ#

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og her er oversikten over farger og str de har https://www.blush.no/search?q=Kari+traa+rose

• Liker 1
Skrevet

Tenkte også at det måtte være Kari Traa. Jeg ville kjøpt henne noe hun virkelig ønsker seg.. Det er tilbud på noe av det her: https://karitraa.com/kt_no/outlet

Anonymkode: 9c879...709

• Liker 4
Skrevet

Nå er vi i desember, det er to måneder til hun skal dra. Har du tenkt på at dette kan endre seg, enten at hun ikke trenger det hun i dag påstår at hun trenger, eller at hun på død og liv må ha en annen farge elller et annet merke når det nærmer seg avreise? 

Og hvilken skole er det som har leirskole til et dyrt vintersportsted? Leirskoler skal være noe som ikke koster ekstra i følge opplæringsloven. Så her er noe som ikke stemmer. 

Anonymkode: f4559...23a

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er vi i desember, det er to måneder til hun skal dra. Har du tenkt på at dette kan endre seg, enten at hun ikke trenger det hun i dag påstår at hun trenger, eller at hun på død og liv må ha en annen farge elller et annet merke når det nærmer seg avreise? 

TS, dette var ment dom julegave ja. ser nå at jeg ikke presiserte det.

Leiskolen ligger ikke på skistedet men men de kan ta buss opp dit fra der de er.

Sitat

Og hvilken skole er det som har leirskole til et dyrt vintersportsted? Leirskoler skal være noe som ikke koster ekstra i følge opplæringsloven. Så her er noe som ikke stemmer. 

Anonymkode: f4559...23a

• Liker 1
Skrevet

Jeg merker at jeg blir litt delt her.  På den ene siden er jeg helt enig i merker ikke skal bety noe, og at man ikke skal gi etter for barnas krav om dyre merkevarer.  På den andre siden så har jeg selv kjent på hvordan det er å være utenfor og ønske at jeg hadde det samme som "alle" andre har.  Jeg oppdaget jo at man blir ikke populær av bare å ha den rette buksen, men det er ihvertfall en ting mindre som gjør at man føler seg annerledes.

Moren min gikk innimellom med på å gi meg penger til en "vanlig" bukse, og så kunne jeg velge å legge imellom dersom jeg ønsket meg et dyrere merke.  Kan det være en løsning for dere?  Ellers synes jeg ikke det virker som en dum ide å gi det som julegave.  En siste ting er å la henne jobbe og spare opp pengene til dette undertøyet.  Da kjenner hun selv hvor mye det faktisk koster.

Jeg synes uansett at du bør ta en seriøs prat med henne om merker og gruppepress.  Det er garantert ikke alle som har dette merket, og at man blir ikke populær av merker alene.  Selv om du ender opp med å nekte å kjøpe dette til henne, så bør du ikke nekte henne å ønske seg det til jul eller å kjøpe det selv.

• Liker 9
Skrevet

Har selv vokst opp med å måtte ta til takke med "badidas", "ombro" og "mike", var skikkelig kjipt når jeg var 13 år. Men jeg overlevde. Har man råd er det en ting, har man ikke det så må man rett og slett innfinne seg med at man kan ikke gasse seg i de dyreste merkene. Dessuten betaler man for det meste for merkenavnet, ikke kvalitet på varen. (Med unntak såklart). 

Er dette noe hun VIRKELIG ønsker seg, så er det en grei julegave, men til den prisen ville det vært eneste julegaven fra oss under treet.

Anonymkode: 10b09...f1c

• Liker 2
Skrevet

Dersom datteren din har måttet bytte skole pga. mobbing ville jeg absolutt sagt ja til å kjøpe dette settet til henne. Barn kan være grusomme, og det er dessverre ikke mye som skal til for at et barn kan kjenne seg annerledes eller bli mobbet. 

Kari Traa undertøy er da ofte på salg, er det ikke? 

Anonymkode: 65130...186

• Liker 17
Skrevet

Jeg ville nok kjøpt overdelen i alle fall, den er mye mer synlig enn en stilongs.. Finner de ofte på salg, hvis man følger med :) Noen kamper er verd å ta, andre ikke.. Virker som om dette betyr mye for henne? Eller så kan hun jo ønske seg penger til jul fra tanter, besteforeldre osv. og kjøpe selv. 

Anonymkode: 89ccf...2ea

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom datteren din har måttet bytte skole pga. mobbing ville jeg absolutt sagt ja til å kjøpe dette settet til henne. Barn kan være grusomme, og det er dessverre ikke mye som skal til for at et barn kan kjenne seg annerledes eller bli mobbet. 

Kari Traa undertøy er da ofte på salg, er det ikke? 

Anonymkode: 65130...186

Men skal hun lære datteren at hun kan kjøpe vennskap og oppmerksomhet fra andre ved å bruke mye penger? Hvilke lærdom er det lissom? "Ja, det er greit at andre mennesker forventer at du skal komme med dyre klær". Hvordan blir dette senere i tenårene? Hun må ha den dyreste sminken, klærne, veskene.

Det beste man kan gjøre for barna sine er å gjøre dem trygge på seg selv og lære dem å se ting i en større helhet. Runforit er inne på noe der

Anonymkode: 9a31e...bd6

• Liker 9
Skrevet

Her ville jeg gått så langt og kontaktet skolen. Er merkepresset så stort er virkelig skolemiljøet skadelig. Her må skolen ta tak i foreldre og barn. 

Anonymkode: bf2f1...e93

• Liker 8
Skrevet

Er dere heldige, finner dere et pent brukt ullundertøysett i riktig modell og farge på Finn.no eller på Fretex

• Liker 5
Skrevet

Kari Traa har det desidert STYGGESTE ulludnertøyet som er å få tak i. Merkelig hvordan "mote" kan omhandle noe så grelt. 

Uansett så er det du som er mor, og en 14-åring er stor nok til å forstå at hun er like god som de andre selv om hun har "feil klær". Burde tas opp på foreldremøte, faktisk. Kanskje det til og med burde blitt dratt så langt at ingen får lov til å ha med KT-undertøy, på grunn av kjøpepress? 

Anonymkode: dfff8...a8f

• Liker 4
Skrevet

Må legge til.... det er noe galt med at barn går rundt i undertøyet, sammen, på en leirskole. Hørt om å kle på seg? Hva skjer med dagens ungdom? Man loffer ikke rundt i UNDERTØY..

Anonymkode: dfff8...a8f

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...