Gå til innhold

Pilotfrue


Puny

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Bergensia

 

Forbrukslån, rattfyll, dårlig kebab, for trange sko,en kveld på byen med to flasker Cava og tre timer med søvn før eksamen; dette er fine muligheter for å "lære en lekse".

Ufrivillig barnløshet og infertilitet er ikke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Bergensia skrev:

 

Forbrukslån, rattfyll, dårlig kebab, for trange sko,en kveld på byen med to flasker Cava og tre timer med søvn før eksamen; dette er fine muligheter for å "lære en lekse".

Ufrivillig barnløshet og infertilitet er ikke.

 

Amen!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at en negativ graviditetstest er kjempe tungt uansett i en sånn situasjon. Det at de har valgt å være så åpen (som er kjempe flott), er nok ikke lett når de mest sansynlig har lyst å ligge i fosterstilling å sørge og være alene. Å da skulle oppdatere "verden" er vel ikke det man egentlig vil i en sånn situasjon. 

Syntes at uavhengi om man liker Pilotfrue eller ikke så skal man ha respekt for at hun velger å gå i bresjen for noe som er tabubelagt. Vi skal være takknemmelig for at noen, selvom det er vondt, velger å stå frem. For det kan være det er godt for oss andre å se at man ikke er alene om fertilitets problemer. 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipt at testen var negativ, men synes det er litt rart at de har hatt en liten photoshoot som skal gjenspeiler følelsene de går gjennom nå (jfr instagram til pilotfrue&mann/side2 artikkel) 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, bygdefruen skrev:

Får så vondt av de 😞 Tenk så vondt det må være å ønske seg barn så høyt, også går det ikke... 

Det er fryktelig vondt

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, gjestgitt skrev:

Kjipt at testen var negativ, men synes det er litt rart at de har hatt en liten photoshoot som skal gjenspeiler følelsene de går gjennom nå (jfr instagram til pilotfrue&mann/side2 artikkel) 

Enig. Samtidig er jo bloggen jobben hennes, så hun bare tenker på hvordan ting skal vises frem til offentlighet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ny Bruker skrev:

Enig. Samtidig er jo bloggen jobben hennes, så hun bare tenker på hvordan ting skal vises frem til offentlighet.

Når det gjelder det å fortelle at testen var negativ så hadde det holdt med å skrive det. Bildene blir overflødig og ser ikke naturlig ut.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Honey Dew skrev:

Hvorfor er det så uvettig å skrive at man ønsker seg barn og hva de går igjennom for å få ønsket oppfylt? 

Jeg tenker at det på ingen måte er uvettig å dele det at man sliter med å få barn, selvsagt ikke! Det jeg mener er uvettig, er å dele det offentlig, skritt for skritt, og ned til minste detalj .Gud og hvermann får ta del prosessen fra man tisser på eggløsningstesten (til og med dokumentert med bilde av prøveren sittende på do!), til man ligger med smerter etter uthenting av egg, og fram til det nedslående antiklimakset den negative testen er. Man kan fint dele en slik prosess uten å risikere å gå på akkord med seg selv og sine egne følelser. Hun har gått voldsomt ut, til og med sagt at de valgte å betale for kun én behandling, istedet for en pakkeløsning på 3, fordi de følte seg så sikre på at det skuille klaffe på første forsøk. Bare dét sier en god del om hvor naivt hun tenker rundt dette, og at det å dele alt dette offentlig kanskje ikke var verdens beste idé. Og det jeg selvsagt tenker på da, er ikke annet enn at dette kan føre til en voldsom smell for henne, som vil påvirke henne i mye større grad enn om hun hadde valgt å være litt mer privat, og kanskje forbeholdt deling av detaljene med sine nærmeste.

21 timer siden, LoveTrain skrev:

Men fordi din erfaring (?) tilsier en ting, så betyr det ikke at det gjelder alle. Vi er mange som setter enormt pris på at dette kommer litt i søkelyset, og på den måten kjemper hun en større sak enn bare for seg selv og mannen, men på vegne av alle som sliter med å bli gravide. Jeg skulle virkelig ønske at det ikke var tabu å snakke om prøving og prøverør, da det er tungt å bære byrden alene. Man føler seg isolert og ensom når "hele verden" blir gravide på et blunk, mens en selv sliter og sliter i årevis. Det hadde føltes mye enklere for mange av oss om dette kunne vært like naturlig å snakke om som en graviditet, i stedet for at det hviskes om at den og den ble gravid vha prøverør - som om det er noe skittent og farlig man snakker om.

Er det tabu å snakke om at man sliter med å få barn? Det er i hvert fall ikke min erfaring. Jeg tror kanskje det er lett å forveksle "tabubelagt" med "vanskelig å snakke om fordi det kjennes så sårt". (Frivillig barnløshet er nok et langt mer tabubelagt tema.) Vi var prøvere i mange år før det endelig klaffet, og jeg opplevde det aldri som noe tabu å snakke om det. Det som kunne oppleves vanskelig, var alle de såre følelsene rundt det, derfor orket jeg ikke å dele inngående med andre enn de som sto meg nær. Dét gjør da ikke ufrivillig barnløshet til et tabu? Det er mange ting i livet som oppleves vanskelig å dele inngående med andre enn sine nærmeste. Man blir nokså sårbar når man blottstiller seg totalt overfor folk man ikke engang kjenner.

 

Joda, folk er forskjellige, og noen er vel bare sånn at de deler "alt". Hvor lurt det er i pilotfruens tilfelle gjenstår vel å se. Hun er veldig ung og uerfaren, og jeg oppfatter henne som nokså naiv mtp hvor åpen hun er om veldig mange ting, og hvordan det kan påvirke livet hennes framover. Hun vet fortsatt ikke hvor vanskelig det kan bli, eller hvor lang tid vil vil kunne komme til å ta for dem, å få barn. Hun vet ikke engang om de noensinne kommer til å greie det. Da kan den totale åpenheten bli i overkant tøff å håndtere, og ende opp med å bli en ekstra byrde.

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at det hadde vært lurt å skjerme seg noe mer. Hun er ung, dette kan faktisk ta lang tid og det kan også ende negativt. Spørs om det ikke kan bli i overkant tøft å ha delt så mye da. Sier ikke at hun ikke kan dele noe, men her er vi jo nesten med på unnfangelsen, noe bør være privat, særlig slike sårbare situasjoner. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Clementina
På ‎13‎.‎12‎.‎2016 den 19.21, Athene skrev:

Det å dele noe slikt er utelukkende positivt, dersom man er sterk nok til å takle det. Mange trenger informasjon, og det er det vanskelig å få om et såpass tabubelagt tema. 

Og det er selvfølgelig ingenting flaut å ha gått høyt ut med navn, eller å ha kjøpt noen barneklær. Ingenting med å være ufrivillig barnløs er flaut. En del uttalelser rundt å ha gått "høyt ut" og så videre er helt utrolige... snakk om å bidra til at det å ønske seg et barn skal være noe tabubelagt, som man helst ikke skal snakke om. Skjerp dere. 

 

 

Er vel ikke snakk om at det er flaut men at det er dumt å gjøre seg selv ekstra sårbar? Å kjøpe barneklær før man i det hele tatt har blitt gravid, hvert fall når man har vanskeligheter for å bli gravid, vil jo bare være ekstra sårt og hjerteskjærende om man aldri klarer å få barn. Den lille bodyen i skapet som aldri ble brukt liksom, uff blir trist bare av å tenke på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så trist å høre at forsøket var mislykket.

Vi er selv i en prøveprosess og det å gå snart 1,5 år uten graviditet gir mange tunge tanker og stunder.

Og det er ganske tabubelagt og vanskelig å snakke om, så for utenforstående kan hun gi et innblikk på hvordan hverdagen er for mange som sliter med å bli gravide.

Men samtidig er det litt kjipt at man har bestemt navn, kjøpt klær og diverse utstyr, vi som sliter må faktisk ta den betraktningen om at det kan hende vi aldri blir gravide 😞😞 jeg har strikket en del babyklær, men det sluttet jeg med for 1 år siden....

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Clementina skrev:

Er vel ikke snakk om at det er flaut men at det er dumt å gjøre seg selv ekstra sårbar? Å kjøpe barneklær før man i det hele tatt har blitt gravid, hvert fall når man har vanskeligheter for å bli gravid, vil jo bare være ekstra sårt og hjerteskjærende om man aldri klarer å få barn. Den lille bodyen i skapet som aldri ble brukt liksom, uff blir trist bare av å tenke på det.

De aller, aller fleste blir jo gravide. Og de fleste tenker både på navn og andre ting tidlig i prøvingen. Jeg tør også å gjette på at de fleste har kjøpt noe babyrelatert. Man begynner først å tenke seg om når tiden går, det er da man begynner å innse sårbarheten i situasjonen. 

Det at hun deler at hun har tenkt på navn og gjort noen innkjøp er derfor en fin ting, selvfølgelig forutsatt at hun selv tåler det. Det viser jo at dette er helt vanlig, og behovet for at noen normaliserer det er jo tydelig når du ser hvor mange som reagerer på at innkjøp er gjort og navn er bestemt bare i denne tråden. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Athene skrev:

De aller, aller fleste blir jo gravide. Og de fleste tenker både på navn og andre ting tidlig i prøvingen. Jeg tør også å gjette på at de fleste har kjøpt noe babyrelatert. Man begynner først å tenke seg om når tiden går, det er da man begynner å innse sårbarheten i situasjonen. 

Det at hun deler at hun har tenkt på navn og gjort noen innkjøp er derfor en fin ting, selvfølgelig forutsatt at hun selv tåler det. Det viser jo at dette er helt vanlig, og behovet for at noen normaliserer det er jo tydelig når du ser hvor mange som reagerer på at innkjøp er gjort og navn er bestemt bare i denne tråden. 

Jeg tror du misforstår litt. Det er da ingen her som er imot at ufrivillig barnløshet skal være et greit tema å snakke fritt om. Ingen her reagerer på barnløsheten i seg selv, eller det faktum at de er åpne om det.  Det man reagerer på er graden av åpenhet, den totale og ukritiske blottstillelsen i full offentlighet, det enorme presset hun utsetter seg selv for, og som kan gjøre belastningen msnge ganger tyngre når det ikke går som man håper. Hennes unge alder og naive tilnærming til det hele tilsier at hun antagelig ikke er helt klar over hva hun utsetter seg selv for rent emosjonelt. Jeg synes det er helt utrolig hva enkelte bloggere kan få seg til å dele, og det aner meg at noen av dem kan komme til å angre på mye av det i ettertid, og innser at det ikke var alt som var verdt klikkene.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Clementina
12 timer siden, Athene skrev:

De aller, aller fleste blir jo gravide. Og de fleste tenker både på navn og andre ting tidlig i prøvingen. Jeg tør også å gjette på at de fleste har kjøpt noe babyrelatert. Man begynner først å tenke seg om når tiden går, det er da man begynner å innse sårbarheten i situasjonen. 

Det at hun deler at hun har tenkt på navn og gjort noen innkjøp er derfor en fin ting, selvfølgelig forutsatt at hun selv tåler det. Det viser jo at dette er helt vanlig, og behovet for at noen normaliserer det er jo tydelig når du ser hvor mange som reagerer på at innkjøp er gjort og navn er bestemt bare i denne tråden. 

Men det at så mange reagerer på at babyinnkjøpene allerede er i gang, at "mammasveisen" er på plass og navnene allerede er bestemt, tyder jo på at det ikke er vanlig å klargjøre dette allerede før barnet er unnfanget? Jeg har ikke barn men har flere venninner som har, og de delte ikke babynyheten før første trimesteret var ferdig fordi det er ganske ofte at det går galt med spontanabort osv :tristbla: Som Bodillen sier over så handler det jo ikke om at det er flaut med ufrivillig barnløshet for det er det overhodet ikke, men at hun frivillig gjør seg selv ekstra sårbar. Den lille bodyen og den lille babylua i skapet som aldri ble brukt hadde tatt knekken på meg hvert fall. Jeg håper hun blir gravid snart, også håper jeg at hun klarer å skjerme ungen sin. Hun virker ikke å ha noe filter for hva hun legger ut av intime detaljer og jeg håper at det endrer seg når hun omsider får sin etterlengtede bebis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den bodyen og lua er jo bare å kaste eller å gi vekk til noen andre.

Enkelte som prøver knekker litt sammen hver måned når det ikke klaffer, og da spiller ikke den lua noe rolle.. Men at mora og andre på bloggen forteller at hu ser gravid og oppblåst ut syns jeg blir dratt for langt.

Men hun er ikke unik, hun bare er "kjent" person som gjør det. Vet ikke hvor mange tråder og forum som handler om prøveprosessen og de er intense. Alt fra diare/luktesans som bare må være graviditet etc. Folk har allerede sjekket termin og fordelt ukene til permisjonen før ppillebrettet er brukt opp, og de vet allerede hvilke vogner de skal ha. De fleste blir jo også gravide innen 6 mnd så er jo ikke rart at noen planlegger mer enn andre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Clementina skrev:

Men det at så mange reagerer på at babyinnkjøpene allerede er i gang, at "mammasveisen" er på plass og navnene allerede er bestemt, tyder jo på at det ikke er vanlig å klargjøre dette allerede før barnet er unnfanget? Jeg har ikke barn men har flere venninner som har, og de delte ikke babynyheten før første trimesteret var ferdig fordi det er ganske ofte at det går galt med spontanabort osv :tristbla: Som Bodillen sier over så handler det jo ikke om at det er flaut med ufrivillig barnløshet for det er det overhodet ikke, men at hun frivillig gjør seg selv ekstra sårbar. Den lille bodyen og den lille babylua i skapet som aldri ble brukt hadde tatt knekken på meg hvert fall. Jeg håper hun blir gravid snart, også håper jeg at hun klarer å skjerme ungen sin. Hun virker ikke å ha noe filter for hva hun legger ut av intime detaljer og jeg håper at det endrer seg når hun omsider får sin etterlengtede bebis :)

De fleste av mine venninner har faktisk navnene klare til fremtidige barn, selv om de ikke har begynt å prøve en gang.  Venninner som har blitt gravide, har gjerne kjøpt inn bittesmå "etelllerannet" så fort de ble gravide.  Flere har mistet, og det er like sårt å miste, uansett om du har kjøpt en liten ting eller ikke.

Det er mange som deler en graviditet med venninner og nær familie lenge før de er inne i andre trimester, nettopp for å ha noen å dele dette med dersom det ikke skulle gå slik som man ønsker.

Jeg synes det er finfint at Pilotfrue deler alt på veien og er så åpen.  Det er nok tøft for henne, men hun får nok mye tilbake av støtte fra nære rundt henne og fra lesere.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...