Gå til innhold

Pilotfrue

Puny

Anbefalte innlegg

Det som skremmer meg mest er hvor mye de deler med hele verden. 

Vi vet hvordan han er kledd hver eneste dag. Vi vet når han klipper håret. Hva favorittbamsen hans er. Hva slags leker han liker. Hva slags godteri han liker. Vi vet hvordan foreldrene snakker til han. Ikke minst, vi vet hvor han ligger i utvikling både motorisk og med språk. 

Vi vet når han typisk leveres og hentes i barnehage, hvordan aupairen ser ut. 

Syntes de ikke det er skremmende? Tenker de ikke over hvor mange syke mennesker som sitter på de åpne instagrammene deres? 

De skulle skjerme han, desverre deler de nå mer enn noen andre. Det er trist og det er skremmende.. 

Dessuten: 

Barn har rett til privatliv – dette er fastslått barnekonvensjonens kapittel 16. Å ha en lekkert stylet oppvekst som deles i stor grad på sosiale medier ivaretar ikke denne retten.  Selv om barna fremstilles på en delikat måte, er dette like fullt et overtramp. Dette er barn som er alt for unge til å samtykke til å være med på dette fordi de er alt for unge til å forstå rekkevidden av hva de er med på.

Endret av SigridElise
  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

SigridElise skrev (1 time siden):

Det som er verst er det intense behovet for å vise verden hva de har kjøpt til sønnen-hver eneste dag! Det er nok mange andre barn som får dyre gaver, men de er de eneste "kjente" som har behovet for å flashe hver eneste kjøp de gjør. Det er viktig for de å vise hvor mye de kjøper til han 

Spørs om ikke dette er en del av butikken. Er det fokus på hva han får? Merke etc.? Det kan nok være pur reklame. 
Lenge siden jeg sluttet å følge disse folka, derfor spør jeg. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Twistdott skrev (10 timer siden):

Folk må selvsagt gjøre hva de vil for meg, men jeg kommer uansett ikke til å forstå enkeltes prioriteringer. For meg er det ufattelig at man øser forholdsvis dyre gaver over små barn i en hel mnd.

Å for meg er det ufattelig å sitte å kritisere akkurat det, det er forøvrig ikke en hel mnd , om man skal være pirkete :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SigridElise skrev (5 timer siden):

Det som er verst er det intense behovet for å vise verden hva de har kjøpt til sønnen-hver eneste dag! Det er nok mange andre barn som får dyre gaver, men de er de eneste "kjente" som har behovet for å flashe hver eneste kjøp de gjør. Det er viktig for de å vise hvor mye de kjøper til han 

Vil tro det er endel Spons og jobben deres er jo da å vise det frem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Twistdott
Orly skrev (4 timer siden):

Å for meg er det ufattelig å sitte å kritisere akkurat det, det er forøvrig ikke en hel mnd , om man skal være pirkete :)

Ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SigridElise skrev (10 timer siden):

Det som skremmer meg mest er hvor mye de deler med hele verden. 

Vi vet hvordan han er kledd hver eneste dag. Vi vet når han klipper håret. Hva favorittbamsen hans er. Hva slags leker han liker. Hva slags godteri han liker. Vi vet hvordan foreldrene snakker til han. Ikke minst, vi vet hvor han ligger i utvikling både motorisk og med språk. 

Vi vet når han typisk leveres og hentes i barnehage, hvordan aupairen ser ut. 

Syntes de ikke det er skremmende? Tenker de ikke over hvor mange syke mennesker som sitter på de åpne instagrammene deres? 

De skulle skjerme han, desverre deler de nå mer enn noen andre. Det er trist og det er skremmende.. 

Dessuten: 

Barn har rett til privatliv – dette er fastslått barnekonvensjonens kapittel 16. Å ha en lekkert stylet oppvekst som deles i stor grad på sosiale medier ivaretar ikke denne retten.  Selv om barna fremstilles på en delikat måte, er dette like fullt et overtramp. Dette er barn som er alt for unge til å samtykke til å være med på dette fordi de er alt for unge til å forstå rekkevidden av hva de er med på.

Dette med hvordan han er påkledd, hvor han befinner seg osv til enhver tid skremmer meg og. Jeg håper jo selvfølgelig at det ikke skjer noe, men det er virkelig noe å tenke på.

Min mor lærte meg alltid at dersom jeg skulle på ferie feks så skulle jeg alltid poste bilder når jeg var tilbake feks for å ikke vise åpenlyst at huset stod klart til å potensielt robbes 🙈 

Finnes jo en mellomting selvfølgelig, men her syns jeg de går langt utover privatlivet til barnet som ikke kan uttale seg. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trynefaktor
Prover91 skrev (På 6.12.2020 den 10.44):

Det er noen sinnsykt dyre adventspakker sønnen hennes får fra rampenissen hver dag. Hva lærer dem sønnen? At han fra 2 års alderen skal få det dyreste av det dyreste? 

Hva er det han får?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blåser i hva slags kalender(e) han får, jenta mi på to år har to kalendere hun åpner hver dag selv, men jeg synes det er verre at de hver eneste dag legger ut video av hva rampenissen har funnet på i dag og hans reaksjon. Det er ikke slik at alt i hverdagen må dokumenteres og deles, og jeg synes det er synd at han ikke får ha det i fred. Hadde jo vært mye bedre å legge ut et bilde eller et lite klipp av rampenissens påfunn, uten hans reaksjon, sånn i ny og ne, men hver dag? Forstår ikke helt tankegangen bak. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

de tar jo helt av. legokalender, kinderkalender, rampenisse med gaver hver dag???  😮 de legger lista høyt ivertfall

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

galmamma skrev (53 minutter siden):

de tar jo helt av. legokalender, kinderkalender, rampenisse med gaver hver dag???  😮 de legger lista høyt ivertfall

Det er jo det eneste som skjer i livet deres. Ingen har jobb, ingen party pga corona, ingen reising. Hva sitter de igjen med da når de er 3 voksne og et barn? Å fortsatt skryte av overfloden?

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trynefaktor skrev (8 timer siden):

Enig i at det som er ille er at de filmer reaksjonene hans og legger det ut på åpne profiler.. 

Enig. Tenk og alltid måtte ha et kamera på seg, for så at det blir delt for gud og hvermann. Og i tillegg at foreldrene hver morgen ser på deg gjennom telefonen og ikke direkte. 
Jeg blir og litt fascinert over at folk syns det er underholdning, og at pilotparet selv tror at dette er veldig interessant for alle. Jeg blir selvfølgelig glad langt inn i hjerterota når mine barn viser glede over noe, men jeg tipper at «ingen andre» reagerer på samme måte for mine barn. Unntaket er vel besteforeldrene😅 

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Twistdott

Full eksponering i dag igjen når han fikk sine to små kalendergaver og rampenisssen hadde kommet med Super Mario blinkesko. 

Endret av Twistdott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trynefaktor
Kommerikkepånoebra skrev (5 timer siden):

Enig. Tenk og alltid måtte ha et kamera på seg, for så at det blir delt for gud og hvermann. Og i tillegg at foreldrene hver morgen ser på deg gjennom telefonen og ikke direkte. 
Jeg blir og litt fascinert over at folk syns det er underholdning, og at pilotparet selv tror at dette er veldig interessant for alle. Jeg blir selvfølgelig glad langt inn i hjerterota når mine barn viser glede over noe, men jeg tipper at «ingen andre» reagerer på samme måte for mine barn. Unntaket er vel besteforeldrene😅 

Ja, det er litt fælt å se på. Begge to som ser på gjennom telefonen. 
😟

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I siste podcast mer enn antyder de at barna kommer til å bli brukt i reklame framover.

De har hele veien vært bevisst på å ikke bruke bilde av barnet sitt i reklame, men gjør altså en helomvending som skal gjelde begge de to små.

Fy flate for et par de to er😆Med pappa på NAV er det altså barnas oppgave å holde levestandarden oppe.

(Dessuten liker ikke Ulrik å ta bilder av seg selv, eller se bilder av seg selv. Hvem skulle trodd det?? Hoho😂)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...