Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
På 22.12.2017 den 8.19, Mousj skrev:

De er på GMN nå. Har han også pannen full av Botox? Er det vanlig at menn gjør?

Ja, det er mer og mer vanlig. Ingen av de har lagt skjul på det. Syns ikke det har noe å si. Han var åpen om hårtransplantasjonen også, som jeg heller ikke ser noe galt i. Han er en fin mann, men klarer ikke helt dette gravidestyret rundt dem... 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
11 minutter siden, mindfulness skrev:

Hvordan kan du si det? Jeg kjenner faktisk to par som har prøvd i henholdvis to og tre år for så å bli gravide. De ønsket ikke stresset rundt prøverør og ville heller prøve lengre selv. Det et jo ikke tvil om at ikke prøverør alltid er svaret selv om det tar lang tid, samtidig som vi er utrolig heldige som har det alternativet.. 

Prøving i ett år betyr ikke nødvendigvis at noe er galt, men det kan være det. Derfor får man tilbud om utredning hvis man ønsker det. https://helsenorge.no/sex-og-samliv/barnloshet-infertilitet

At flere "kjenner noen" er et tåpelig argument. Jeg kjenner kanskje en som røyka hele sitt liv og som ble nitti år gammel. Det er likevel ingen tvil om at røyking er svært skadelig, eller? :) 

Endret av Gulleplutt
la til tekst
  • Liker 24
Skrevet
1 minutt siden, Gulleplutt skrev:

Prøving i ett år betyr ikke nødvendigvis at noe er galt, men det kan være det. Derfor får man tilbud om utredning hvis man ønsker det. https://helsenorge.no/sex-og-samliv/barnloshet-infertilitet

Fullstendig klar over det. Men mange har det kanskje ikke så travelt og tenker at det kan ta tid. 

Pilotparet valgte utredning etter kun 2-3 mnd.

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, millemåne1 skrev:

Fullstendig klar over det. Men mange har det kanskje ikke så travelt og tenker at det kan ta tid. 

Jeg aner ikke hvor leng de prøvde før de gikk for utredning, men er enig i at to-tre måneder er veldig kort tid. På den annen side; de gjorde dette privat, betalte av sin egen lomme og er jo i sin fulle rett til det. 

• Liker 14
Skrevet

Nå viser jo statistikken at de aller fleste blir gravide innen 1 år (80%). 90% blir gravide innen 18 mnd.

• Liker 7
Skrevet
22 minutter siden, millemåne1 skrev:

De valgte å søke utredning etter 8 mnd.

• Liker 9
Skrevet
35 minutter siden, Gulleplutt skrev:

At flere "kjenner noen" er et tåpelig argument. Jeg kjenner kanskje en som røyka hele sitt liv og som ble nitti år gammel. Det er likevel ingen tvil om at røyking er svært skadelig, eller? :) 

Hva er det du mener egentlig? At man skal hive seg på utredning så fort det har gått et år? Jeg forsvarer bare simpelthen at det går an å bli gravid etter lengre tid uten at man stresser med det! Du sier at argumentet mitt er tåpelig, hva mener du med det?

Ser absolutt ingen sammenheng med lignelsen din om røyk og kreft. 

• Liker 5
Skrevet
17 minutter siden, Milio said:

De valgte å søke utredning etter 8 mnd.

"Skal ha, skal ha" tenker jeg vi sier...

• Liker 9
Skrevet
2 minutter siden, filifjonka skrev:

Hvilken rolle spiller det? De gikk privat. Det er enhver sin rett å søke hjelp om du er villig til å betale. Syns ikke vi kan peke fingre av den grunn.

• Liker 26
Skrevet
1 minutt siden, mindfulness skrev:

Hva er det du mener egentlig? At man skal hive seg på utredning så fort det har gått et år? Jeg forsvarer bare simpelthen at det går an å bli gravid etter lengre tid uten at man stresser med det! Du sier at argumentet mitt er tåpelig, hva mener du med det?

Jeg har ikke sagt at man skal "hive seg på utredning så fort det har gått et år". Jeg skrev at man kan få utredning i regi av det offentlige etter å ha prøvd i over et år. Og det er det selvsagt en årsak til. 

At "noen kjenner noen" holder ikke som dokumentasjon i medisinske sammenhenger. 

• Liker 8
Skrevet
6 minutter siden, mindfulness skrev:

Det går an, ja. Men det gjelder ikke flertallet. Et år uten å lykkes kan være en indikasjon på at noe er galt. Skal man råde andre til å stikke hodet i jorda og håpe på det beste? Eller skal man ta en sjekk og få et tydelig svar, spesielt hvis man er bekymret? Syns dette er helt latterlig kritikk. Folk må da få lov til å gjøre som dem vil rundt valget å få barn.

• Liker 16
Skrevet

Jeg er enig begynner en å bli urolig for at en kan ha vansker med å bli gravid, gå til legen for en sjekk. Vi er jo forskjellige, noen blir fort engstelig og for andre tar det lenger tid før er begynner å lure på hvorfor en ikke blir gravid. Det er ikke noe fasitsvar på når en bør oppsøke hjelp for det problemet.

• Liker 2
Skrevet (endret)
1 time siden, Gulleplutt skrev:

Nå uttaler du deg om noe du åpenbart ikke har det minste peiling på. 

1 time siden, mindfulness skrev:

Hvordan kan du si det? Jeg kjenner faktisk to par som har prøvd i henholdvis to og tre år for så å bli gravide. De ønsket ikke stresset rundt prøverør og ville heller prøve lengre selv. Det et jo ikke tvil om at ikke prøverør alltid er svaret selv om det tar lang tid, samtidig som vi er utrolig heldige som har det alternativet.. 

Det finnes jo statistikk, så ingen grunn til å krangle: https://www.babyverden.no/prover/hvor-lang-tid-tar-det/

Dette sier tallene, og hvor lenge hver enkelt synes det er ok å vente før de vil utredes er jo individuelt, pluss at det avhenger av om man går privat, eller ønsker å bruke det offentlige tilbudet.

Endret av Malum
  • Liker 3
Skrevet
1 time siden, Milio skrev:

Det går an, ja. Men det gjelder ikke flertallet. Et år uten å lykkes kan være en indikasjon på at noe er galt. Skal man råde andre til å stikke hodet i jorda og håpe på det beste? Eller skal man ta en sjekk og få et tydelig svar, spesielt hvis man er bekymret? Syns dette er helt latterlig kritikk. Folk må da få lov til å gjøre som dem vil rundt valget å få barn.

Kjære vene. Selvfølgelig må folk gjøre som de vil. Jeg vet heller ikke hvordan jeg hadde reagert selv en gang, hadde sannsynligvis blitt stresset etter et år og dermed oppsøkt hjelp. Hva er det som er latterlig kritikk? Jeg har som sagt ikke kritisert at man skal oppsøke hjelp, så slutt å legg ord i munnen på meg. Forsvarte bare en annen bruker som sa at enkelte venter lenger og klarer det selv. Les gjennom diskusjonen før du fyrer løs. 

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, mindfulness skrev:

Kjære vene. Selvfølgelig må folk gjøre som de vil. Jeg vet heller ikke hvordan jeg hadde reagert selv en gang, hadde sannsynligvis blitt stresset etter et år og dermed oppsøkt hjelp. Hva er det som er latterlig kritikk? Jeg har som sagt ikke kritisert at man skal oppsøke hjelp, så slutt å legg ord i munnen på meg. Forsvarte bare en annen bruker som sa at enkelte venter lenger og klarer det selv. Les gjennom diskusjonen før du fyrer løs. 

Kommentaren var ikke bare rettet mot deg, men andre her også. Spesielt de som finner på ting uten å sjekke fakta, som at Pilotfrue kun forsøkte 2-3 mnd.

• Liker 7
Skrevet (endret)
3 minutter siden, Milio skrev:

Kommentaren var ikke bare rettet mot deg, men andre her også. Spesielt de som finner på ting uten å sjekke fakta, som at Pilotfrue kun forsøkte 2-3 mnd.

Ok. Jeg må igjen bare gjøre det helt klart at folk selvsagt må få gjøre akkurat som de selv ønsker. Så hender det at naturen plutselig slå til før man aner ordet av det. Uansett er det vel et poeng å prøve å la være å stresse i prosessen, uansett hvilken vei man velger. 

Jeg aner ikke hvor lenge de prøvde før de søkte hjelp, så det skal jeg selvsagt ikke uttale meg om :)

Edit:trodde hele kommentaren var til meg da det var meg du siterte. 

Endret av mindfulness
  • Liker 1
Skrevet
3 timer siden, millemåne1 skrev:

Helt enig. Hvis de hadde hatt litt "is i magen", så kunne de sannsynligvis sluppet alle disse mislykkede forsøka med prøverør. Nå var det jo noe "galt" med henne i følge undersøkelsene, men hvem vet hvor mye det hadde å si for muligheten til å bli gravid?

Er helt normalt å prøve både 2 og 3 år uten at det klaffer, og uten at det ikke er noe galt. 

Hun fikk vite at hun hadde lav AMH, og dermed at hun har "dårlig tid". Hun hadde allerede prøvd i 8 mnd uten å lykkes. At hun da valgte å gå for privat prøverør så fort som mulig har jeg INGEN problemer med å forstå! 

• Liker 35
Skrevet
3 timer siden, filifjonka skrev:

Her Valgte paret og betale for privat utredning. Hvorfor er dette så ille? Regner med at du ikke har hatt problem med å bli gravid siden du sier det på den måten.

• Liker 13
Skrevet
2 minutter siden, Lapper said:

Her Valgte paret og betale for privat utredning. Hvorfor er dette så ille? Regner med at du ikke har hatt problem med å bli gravid siden du sier det på den måten.

Egentlig snakker jeg ikke om graviditet i det hele tatt, jeg snakker om dette parets materielle tilnærming til tilværelsen...

• Liker 8
Gjest xx girl xx
Skrevet
7 timer siden, Lidis88 skrev:

Hun fikk vite at hun hadde lav AMH, og dermed at hun har "dårlig tid". Hun hadde allerede prøvd i 8 mnd uten å lykkes. At hun da valgte å gå for privat prøverør så fort som mulig har jeg INGEN problemer med å forstå! 

Jeg hadde gjort det samme! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...