Gå til innhold

Fordommer mot minoriteter i Norge

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å ha fordommer mot muslimer er å ha fordommer mot én minoritet. Ikke alle minoriteter generelt. Det blitt en opplyst og vedtatt at minoritet er det samme som en muslim.

Mange har fordommer mot muslimer uten å ha fordommer mot andre minoriteter.

Når det er sagt, er det selvsagt på sin plass å granske sine egne fordommer mot muslimer.

Anonymkode: 86330...8af

• Liker 1
Skrevet

Minoritet er ikke synonymisert med islam.

Anonymkode: 98d8b...11a

• Liker 9
Skrevet

Kommer SSBs innvandringsregnskap til å komme bedre ut nå som jeg har lest den?

Anonymkode: 8b9f4...112

• Liker 7
Skrevet

Artikkelen starter med oppfordring til selvhat, tror jeg står over.

• Liker 7
Skrevet

Vil si at muslimers fordommer mot kvinner, homofile, ikke-muslimer og andre er et langt større problem. 

Fem på gata i "moderate" Tyrkia: 

Anonymkode: 57ce4...08e

• Liker 9
Skrevet
6 timer siden, Anarkist skrev:

Hei, jeg fant en veldig interessant artikkel som omhandler nordmenns fordommer mot minoriteter. Jeg ønsker at dere skal lese den, og reflektere deres egnes synspunkter. God lesing!

http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/fremmede-blant-oss-1.816638

Jeg har lagt merke til at en del politisk rettrorende mennesker har begynt å bruke ordet minoritet som synonym for etnisk eller religiøs minoritet (med islam som arketyp siden denne imperialistiske ekspanderende verdensreligionen er vant til å kreve lebensraum og derfor i større grad forventer spesialunntak og «positiv diskriminering»). Vi har alltid hatt minoriteter i Norge, homofile er en minoritet, fetisjister, transvestitter, sadomasochister likeså. Det er likevel ikke disse gruppene TS snakker om, og det er symptomatisk. 

• Liker 10
Skrevet

"Trumper og Sylvier"

:hakeslepp:

Og der var mine fordommer mot den selvtilfredse, nedlatende, fordømmende-med-et-smil forfatteren bekreftet.

• Liker 9
Skrevet

En ganske god målenhet for folkegruppers holdninger til hverandre mener jeg er graden av endogami sett i forhold til andelen folkegruppen utgjør av befolkningen. Ut fra denne målenheten kan man konkludere med at nordmenn relativt sett ikke er spesielt fordomsfulle. Av ikke-vestlige minoriteter kommer særlig chilenere godt ut, mens somaliere og pakistanere befinner seg i motsatt ende av skalaen som særdeles lite åpne for andre folkegrupper.

• Liker 3
Skrevet
11 timer siden, Anarkist skrev:

Hei, jeg fant en veldig interessant artikkel som omhandler nordmenns fordommer mot minoriteter. Jeg ønsker at dere skal lese den, og reflektere deres egnes synspunkter. God lesing!

http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/fremmede-blant-oss-1.816638

Tøft. Dette er mennesker som alle andre nordmenn.

Anonymkode: c3914...95e

Skrevet

Fin artikkel, alle har fordommer å ta tak i. Har mange utenlandske venner glad jeg ikke lider av fordommer. Når man blir kjent med folk så finner man mer ut av sine fordommer også. 

Anonymkode: 1298e...b1c

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har mange utenlandske venner glad jeg ikke lider av fordommer.

Anonymkode: 1298e...b1c

Absolutt alle på hele jorda har fordommer. Det er helt naturlig. 

Anonymkode: 67093...07c

• Liker 8
Skrevet

Artikkelforfatter starter med å snakke om fordommer og avslutter med en ny? Hva er det som gjør den ene fordommen bedre enn den andre? 

• Liker 7
Skrevet

Alle har fordommer og av og til får vi de slengt i tryne - slik som artikkelforfatteren fikk. Og enda godt er det! Jeg har fordommer mot mye og mange, men de aller fleste fordommene mine baserer seg nok på en sterk generalisering av en gruppe, og uten så mye hold i virkeligheten. 

Skrevet
1 minutt siden, altflyter skrev:

Artikkelforfatter starter med å snakke om fordommer og avslutter med en ny? Hva er det som gjør den ene fordommen bedre enn den andre? 

Tror ikke det var bokstavlig talt altså ;)

Skrevet (endret)
2 minutter siden, Snuppi skrev:

Hva med innvandrere som har fordommer mot oss og vår kultur?

De får det vel slengt i tryne innimellom de også forhåpentligvis :) Det var jo det som var hele poenget med artikkelen slik jeg leste det. Alle har fordommer, mot utrolig mye, og av og til møter vi oss selv i veggen døra (hehe) - fordi vi møter noen som bryter totalt med den forventningen vi har til den gruppen mennesker. 

Endret av Newroz
Skrevet
2 minutter siden, Newroz skrev:

De får det vel slengt i tryne innimellom de også forhåpentligvis :) Det var jo det som var hele poenget med artikkelen slik jeg leste det. Alle har fordommer, mot utrolig mye, og av og til møter vi oss selv i veggen døra (hehe) - fordi vi møter noen som bryter totalt med den forventningen vi har til den gruppen mennesker. 

Har vi den forventningen? Så lenge en møter helsepersonell som kan møte oss på en god måte er vel de fleste fornøyd, eller hva? 

Skrevet
1 minutt siden, Snuppi skrev:

Har vi den forventningen? Så lenge en møter helsepersonell som kan møte oss på en god måte er vel de fleste fornøyd, eller hva? 

Slik jeg leste artikkelen handler den om fordommer generelt - ikke mot utenlandske leger spesielt. Det var et eksempel. 

Når det er sagt er det vel ingen som er fornøyd med en lege som ikke gjør jobben sin - samme hvor legen nå måtte komme fra, men det er uansett ikke tema i den artikkelen. 

Skrevet
2 minutter siden, Newroz skrev:

Slik jeg leste artikkelen handler den om fordommer generelt - ikke mot utenlandske leger spesielt. Det var et eksempel. 

Når det er sagt er det vel ingen som er fornøyd med en lege som ikke gjør jobben sin - samme hvor legen nå måtte komme fra, men det er uansett ikke tema i den artikkelen. 

Det var jo nettopp det artikkelen handlet om. Antagelsen om at lege ikke var like god som en norsk lege, basert på et utenlandsknavn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...