Gå til innhold

er du organdonor?

Fremhevede innlegg

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har donorkort. Vil gjerne gi blod også, nå når jeg kan det igjen. Syns det er flott å lese at mange har tatt valget og informert sine nærmeste! 

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

En skam???

Det må da jaggu være opp til hver enkelt!

Jeg er ikke organdonor og jeg er ikke blodgiver. Jeg synes mennesker er en så grusom art, det finnes ingen grenser for hvor mye ondskap vi påfører kloden vår, dyr og andre mennesker. 

Jeg føler ikke noe behov for å hjelpe til å holde folk i livet. 

Blir kvalm av å tenke på at mitt hjerte kan hjelpe en dyremishandler å leve videre.

Anonymkode: 98c63...19e

Da håper jeg du ikke bruker opp noen andres organer - om du måtte trenge det. Bedre at du dør og at noen andre får leve om du har slike holdninger. 

Anonymkode: 76a80...515

• Liker 3
Skrevet

Selvsagt. Det finnes INGEN gode grunner til å ikke være donor. Folk som nekter å være donorer burde selv bli nektet å motta organer synes jeg. Dessuten burde systemet være lagt opp slik at alle i utgangspunktet er donorer inntil det motsatte er bevist.

• Liker 4
Skrevet

Ja :) Donorkort ligger i omslaget til telefonen min, og de nærmeste er informert. Jeg kjenner ingen som har mottatt organer, men vet om ei som døde i en ulykke, og som ved organdonasjon reddet fem liv. Det var det som fikk meg til å fylle ut kortet for noen år siden.

Anonymkode: 1bead...5c6

Skrevet
18 minutter siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Nei, har ikke registrert meg noen steder. For jeg tviler sterkt på at kroppen min kan brukes til noe. Er feit og ubrukelig.

Men mamma og pappa vet at dersom jeg dør så får de si ja, så får de se om de finner noe som kan brukes. 
Så jeg er vell det? Men tviler at noe kan brukes. Men det er tanken som teller. 

Nei vet du hva, du er langt ifra ubrukelig Nasse. I dag bruker de til og med hornhinnene våre når vi er donor. 

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)
Sulosi skrev (På 22.11.2016 den 0.15):

Nei vet du hva, du er langt ifra ubrukelig Nasse. I dag bruker de til og med hornhinnene våre når vi er donor. 

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Nei, jeg kommer ikke til å donere bort organer. Man vet aldri hvem som får disse organene, det hender at mennesker som får organer ikke tar vare på dem og når organet de fikk er "ødelagt" så havner de på lista igjen. 

Hadde man fått bestemme at de gikk til barn og unge f.eks så kunne jeg gått med på det. 

Anonymkode: f711d...01f

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Jeg kom til denne verden med alt intakt, og vil helst avslutte det med alt intakt også. For meg handler ikke dette om hva som er mest fornuftig ut i fra et medmenneskelig ståsted, men mer om følelser og tro, noe jeg synes også skal respekteres.Jeg har i grunnen ingen interesse av å redde fremmede mennesker etter min død. Hadde derimot en av mine nærmeste hatt behov for f.eks en nyre eller en benmarg, så hadde jeg stilt opp. For å donere disse organene trenger jeg ikke å dø først, og kan dermed også få muligheten til å glede meg over den andres tilfriskning, i tillegg til å bidra til å redde en av mine nærmeste. 

Anonymkode: 45ed8...3ce

Lol

Anonymkode: 091f3...d78

• Liker 3
Skrevet

Hadde de hatt et system for å krysse av for hvem man vil hjelpe, så kunne jeg vært mer interessert. Det er generelt lite samfunnsnyttig med organdonasjon. Jeg syns for eksempel det er waste for relativt eldre personer, druggiser, alkiser, alle som har ødelagt seg selv. Ville aldri donert til en ekstremt religiøs eller høyrevinger, i det hele tatt er det en jævig lang liste jeg ikke ville gitt til. Pr dags dato tror jeg kun jeg ville donert levende til ungene mine, øvrig familie utgår. Og nei, tror jeg er særdeles lite interessert i å motta selv.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Nasse Nøff ❤ skrev:

Jeg har skeive hornhinner og dårlig syn, bruker briller. :(
Jeg er ubrukelig. 

Nei. De trenger friske organer og kroppsdeler, noe kan brukes. Om ikke annet så kan vi gå til forskning eller undervisning du og jeg. Lungene mine kan gå som skrekkens eksempel iallefall 😉

Skrevet

Kjenner flere, en har fått nyre og hjerte/lunger. 

Jeg er i en spesiell situasjon som gjør at mine organer ikke skal doneres til andre. 

Anonymkode: bbfae...8a5

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)
Sulosi skrev (På 22.11.2016 den 0.23):

Nei. De trenger friske organer og kroppsdeler, noe kan brukes. Om ikke annet så kan vi gå til forskning eller undervisning du og jeg. Lungene mine kan gå som skrekkens eksempel iallefall 😉

:hoppendeglad:

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Er selvfølgelig organdonor, og jeg har donorkort i lommeboken og som en "app" på mobilen. Mine kjære er også informert om valget mitt, og jeg regner med de respekterer meg hvis det en gang skulle bli aktuelt.

Skrevet

Niks, ikke skal jeg bli det heller :) 
Det er iallefall mitt ønske.
Om mine pårørende gjør noe annet er helt opp til de.

Om jeg kunne gitt blod, så ville jeg gjort det. men det får jeg ikke lov til :) 

Skrevet

Såklart er jeg donor. Var også blodgiver til jeg begynte på medisiner som gjorde at jeg ikke kunne gi blod lengre. Optimalt sett burde vi hatt donorregistre der alle ble automatisk innmeldt så kunne heller de som ikke ville gi bort sine organer melde seg ut. Og om du ikke er organdonor burde du ikke kunne få donororganer heller! Synd for deg at organene dine tar livet av deg, men når du ikke vil hjelpe andre fortjener ikke du heller hjelp.

• Liker 2
Skrevet
På 11/20/2016 den 21.32, _popcorn_ skrev:

selvfølgelig er jeg donor! 
Har ikke donorkort, iogmed at det ikke betyr spesielt mye. Det er uansett pårørende som bestemmer, så derfor har jeg snakket med dem, så dem er klar over mitt ønske. 
Jeg kjenner flere som har mottatt organ, og jeg vet hvor mye det betyr både for personen selv, og alle rundt. 

Pårørende bestemmer ikke nei. Har du sett for mye på Greys Anatomy og sånn? Er du listet som donor har ikke de pårørende noe å si om den saken. Men du bør ha informert dem da selvsagt.

Anonymkode: 79782...309

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pårørende bestemmer ikke nei. Har du sett for mye på Greys Anatomy og sånn? Er du listet som donor har ikke de pårørende noe å si om den saken. Men du bør ha informert dem da selvsagt.

Anonymkode: 79782...309

Aldri sett på det faktisk.

Donorregisteret ble fjernet for mange mange år siden, og det utføres ingen transplantasjoner i Norge uten samtykke fra donor eller pårørende.
https://organdonasjon.no/sporsmal/kan-legene-fjerne-organer-fra-en-avdod-for-transplantasjon-uten-a-sporre-om-tillatelse-fra-parorende/

• Liker 1
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags organ har du mottatt?  Fungerer det som normalt? 

Anonymkode: 522a3...48a

er ikke det litt frekt å spørre om?

Anonymkode: 9ea01...518

Skrevet

Har vært innlagt noen ganger og ble spurt om organdonasjon om noe skulle skje! Håper dem har lagret svaret mitt digitalt, ja!! Om noe kan brukes, så er det helt flott! Alt! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...