AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #21 Skrevet 21. november 2016 Nei. Ønsker ikke å bli det heller. Anonymkode: bd094...a60 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #22 Skrevet 21. november 2016 24 minutter siden, Epiphany skrev: Selvfølgelig! Synes det er en skam at enkelte mennesker velger å ikke være det (eller pårørende velger det etter døden) - når du er død har du ingen behov for organene dine, men å gi dem bort kan redde liv! Jeg har ikke kort, men alle mine næreste har fått beskjed. En skam??? Det må da jaggu være opp til hver enkelt! Jeg er ikke organdonor og jeg er ikke blodgiver. Jeg synes mennesker er en så grusom art, det finnes ingen grenser for hvor mye ondskap vi påfører kloden vår, dyr og andre mennesker. Jeg føler ikke noe behov for å hjelpe til å holde folk i livet. Blir kvalm av å tenke på at mitt hjerte kan hjelpe en dyremishandler å leve videre. Anonymkode: 98c63...19e 7
Gjest Epiphany Skrevet 21. november 2016 #23 Skrevet 21. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: En skam??? Det må da jaggu være opp til hver enkelt! Jeg er ikke organdonor og jeg er ikke blodgiver. Jeg synes mennesker er en så grusom art, det finnes ingen grenser for hvor mye ondskap vi påfører kloden vår, dyr og andre mennesker. Jeg føler ikke noe behov for å hjelpe til å holde folk i livet. Blir kvalm av å tenke på at mitt hjerte kan hjelpe en dyremishandler å leve videre. Anonymkode: 98c63...19e Ja - en skam. Jeg er klar over at det er opp til hver enkel, selv om jeg ikke synes det burde være det. Når du er død har du ingen behov for organene dine, så hvorfor ikke bruke de til å hjelpe et annet menneske? Det KAN være en dyremishandler, ja, men det kan også være et barn, en lærer, en veterinær, en forsker. Jeg ville aldri latt være å hjelpe noen, fordi det er en liten mulighet for at de er et dårlig menneske.
blonden Skrevet 21. november 2016 #24 Skrevet 21. november 2016 Ja har donorkort og har gitt beskjed til pårørende. Jeg kan også forstå de som ikke ønsker det, selv om der er synd. For å få opp antallet donorer kunne vi ha gjort om på systemet, i stedet for å si aktivt ja dersom man vil være donor, burde man heller måtte si aktivt nei hvis man ikke vil være donor. Kan løses ved at man fyller dette ut når man tar førerkort. (Aktivt nei bør ikke gjelde de som da ikke har førerkort, siden de ikke nødvendigvis har forholdt seg til spørsmålet). Dette ville økt antallet donorer betraktelig, ref thinking fast and slow (kahneman & tversky) 3
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #25 Skrevet 21. november 2016 Nei, men jeg vil egentlig gi kroppen til medisinske formål. Enten det er trening eller det er forsøk eller hva det måtte være. Vet ikke helt hvordan man gjør det. Anonymkode: b3403...36d 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #26 Skrevet 21. november 2016 Nei. Jeg kom til denne verden med alt intakt, og vil helst avslutte det med alt intakt også. For meg handler ikke dette om hva som er mest fornuftig ut i fra et medmenneskelig ståsted, men mer om følelser og tro, noe jeg synes også skal respekteres.Jeg har i grunnen ingen interesse av å redde fremmede mennesker etter min død. Hadde derimot en av mine nærmeste hatt behov for f.eks en nyre eller en benmarg, så hadde jeg stilt opp. For å donere disse organene trenger jeg ikke å dø først, og kan dermed også få muligheten til å glede meg over den andres tilfriskning, i tillegg til å bidra til å redde en av mine nærmeste. Anonymkode: 45ed8...3ce 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #28 Skrevet 21. november 2016 3 timer siden, Epiphany skrev: Ja - en skam. Jeg er klar over at det er opp til hver enkel, selv om jeg ikke synes det burde være det. Når du er død har du ingen behov for organene dine, så hvorfor ikke bruke de til å hjelpe et annet menneske? Det KAN være en dyremishandler, ja, men det kan også være et barn, en lærer, en veterinær, en forsker. Jeg ville aldri latt være å hjelpe noen, fordi det er en liten mulighet for at de er et dårlig menneske. Forøvrig så kjenner jeg ei ung jente som har fått flere organer. hun hsr vært endel i media. Hun var den verste mobberen på skolen og ødla mange liv med sin ondskap. Hun hadde aldri fått mine organer... Anonymkode: 98c63...19e 2
Gjest Epiphany Skrevet 21. november 2016 #29 Skrevet 21. november 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forøvrig så kjenner jeg ei ung jente som har fått flere organer. hun hsr vært endel i media. Hun var den verste mobberen på skolen og ødla mange liv med sin ondskap. Hun hadde aldri fått mine organer... Anonymkode: 98c63...19e Om man kunne velge hvem man skulle gi til, hadde jo det vært best. Da kunne vi forsikret oss om at vi ikke donerte organene våre til noen som ville brukt tiden sin i live til å skape kvalme. Men dette kan vi ikke, og jeg vil ikke la det stoppe meg i å være et godt menneske. Jeg vil ikke la være å redde liv fordi personen kan være et dårlig menneske. At enkelte personer velger å ikke være organdonor er ikke noe jeg synes om, men respekterer valget deres likevel. Har flere venner som ikke vil være organdonorer, og selv om jeg synes det er fælt, er det deres valg.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #30 Skrevet 21. november 2016 Nei, og ikke har jeg tenkt til å bli det heller. Anonymkode: 15b71...aba 2
Leifr Skrevet 21. november 2016 #31 Skrevet 21. november 2016 Bruk det som brukes kan; kompostér resten.
applestories Skrevet 21. november 2016 #32 Skrevet 21. november 2016 Mine nærmeste er klar over at jeg er det, så håper de ville sagt ja - det er jo de som bestemmer til slutt. Det kommer nok til å bli mye vanskeligere for dem å si ja om det kommer til det, kan ikke helt se for meg organer bli høstet fra dem jeg er glad i. Når det er en selv som er død er det jo ikke stress - fint om jeg kan være til nytte for noen.
Sulosi Skrevet 21. november 2016 #33 Skrevet 21. november 2016 Jeg er men tror ikke det er mye å hente til videre bruk da. Nyrene er nok ganske slitne etter år med infeksjoner. Blod gir jeg ikke rett og slett fordi det er for langt å dra til sykehuset, bare reisen kommer på 300,- pluss at det tar nesten en hel arbeidsdag å komme seg dit.
_popcorn_ Skrevet 21. november 2016 #34 Skrevet 21. november 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, men jeg vil egentlig gi kroppen til medisinske formål. Enten det er trening eller det er forsøk eller hva det måtte være. Vet ikke helt hvordan man gjør det. Anonymkode: b3403...36d Jeg har sagt det til mine pårørende at jeg ønsker kroppen skal brukes til forskning dersom det er mulig og behov.
Rødtoppen Skrevet 21. november 2016 #35 Skrevet 21. november 2016 Er organdonor, har kort og mine nærmaste er informert om mine ønsker
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #36 Skrevet 21. november 2016 Jeg er også organdonor. Det er faktisk mange pårørende som trosser den avdøde sitt ønske om å være donor, og sier nei. Det går an å gi beskjed til legen om at du vil det skal stå i journalen din. Min far står i donorkø. Det er det dessverre mange andre som gjør også, mange fler enn vi har donorer.. Anonymkode: ae36c...b15
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #37 Skrevet 21. november 2016 Ja, eller nei, skulle gjerne vært, men synes det er flaut å snakke med såkalte "nærmeste" om sånne ting, så de har ikke fått beskjed. Blir irritert på den ordningen. Det er slik med appen også, man MÅ oppgi telefonnummer OG sende folk sms om det. Ikke aktuelt. Jeg skulle gjerne registrert meg i et register, men det får de visst ikke lov å lage. Anonymkode: 36b0f...2c4 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #38 Skrevet 21. november 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er også organdonor. Det er faktisk mange pårørende som trosser den avdøde sitt ønske om å være donor, og sier nei. Det går an å gi beskjed til legen om at du vil det skal stå i journalen din. Min far står i donorkø. Det er det dessverre mange andre som gjør også, mange fler enn vi har donorer.. Anonymkode: ae36c...b15 Sant, sånt er irriterende. De "pårørende" burde ikke bestemme over deg når du er dau. Bra at det kan stå i journalen, det visste jeg ikke. Anonymkode: 36b0f...2c4
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #39 Skrevet 21. november 2016 På Sunday, November 20, 2016 den 22.53, Daryl Dixon skrev: Jeg har et donororgan.. Kan med 99%sikkerhet si at jeg ikke kan donere bort organer når jeg dør. Kan for tiden ikke gi blod, vet ikke om jeg kan noen gang. Men jeg ga blod og var klar på at jeg ville være donor som yngre. Nå får jeg finne andre metoder å bidra positivt I samfunnet! Hva slags organ har du mottatt? Fungerer det som normalt? Anonymkode: 522a3...48a
Spiteful Skrevet 21. november 2016 #40 Skrevet 21. november 2016 Har aldri tenkt på organdonor faktisk... Har dog tenkt mye på å gi blod, selvom jeg er livredd for sprøyter og blod. Kan dessverre ikke bli det enda fordi kroppen min ikke lever opp til krava som er satt
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå