Porcelain Skrevet 21. november 2016 #61 Skrevet 21. november 2016 Jeg er lærer, men var usikker på om sønnen min kunne være hjemme hele romjula... Jeg har nemlig en fin bunke arbeid med meg hjem hver ferie. Nå fikk han fri hele jula, pappan bruket ferie, men jeg må uansett regne minst en arbeidsdag i ferien min. I høstferien retta jeg 4 dager, da hadde sønnen min kortere dager. Det er bedre enn at jeg sitter hele ettermiddagem hver dag tenker jeg... 4
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #62 Skrevet 21. november 2016 Det var meg som skrev at vi hadde frist til ca 15 desember. Nå er vår barnehage veldig liten, så kabalen er nok enklere her enn andre steder. Vi melder også fra om vi eks vet at barna kommer til et bestemt klokkeslett, så blir det mulighet for korte dager for de ansatte også. Anonymkode: 6243a...810 1
Rosa Sitron Skrevet 21. november 2016 #63 Skrevet 21. november 2016 På 19.11.2016 den 13.04, AnonymBruker skrev: Vi har fått juleturnusen for to uker siden (ikke barnehage). Er det virkelig vanlig at arbeidsplasser er så treige? Anonymkode: 8e4e9...054 Vi har ikke begynt planlegging av julevaktene enda.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #64 Skrevet 21. november 2016 På Sunday, November 20, 2016 den 0.46, AnonymBruker skrev: Bra skrevet. I vår barnehage sliter vi med det. Styrer setter inn nok voksene til de barna som er meldt på også dukker 1/3 av disse opp. Da er det for mange på jobb, å de får ikke tatt son avspasering. Få foreldre som tenker på personalet i barnehagen å at mange av de også ønsker å tilbringe romjulen med familiene sine. Anonymkode: 6bc64...40c Jeg et en av de som melder på i tilfelle. Jeg hadde en akuttsituasjon på jobben, og ringte for å spørre om de kunne ta inn mitt barn noen timer for å få løst situasjonen men fikk nei. Da må jeg melde på i tilfelle vi trenger det. Når det er så lite fleksibelt er det eneste mulighet for oss. Det er opp til barnehagen å tenke på at personalet vil ha fri og løse det. foreldrene har betalt for er tilbud som de står fritt til å bruke. I år er fristen på Sfo 15. November. Jeg aner ikke nå om vi trenger Sfo i julen eller ikke, så vi har meldt på alle dagene i tilfelle. Det var også det vi fikk beskjed om å gjøre av personalet. Anonymkode: 55894...640 4
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #65 Skrevet 21. november 2016 På Sunday, November 20, 2016 den 1.02, AnonymBruker skrev: HÆÆÆÆ? Er det ikke slik at de som jobber i barnehage også bor i barnehagen??? Seriøst folkens, vi som jobber i barnehage har denne ordningen nettopp pga det jeg uthevet i sitatet. Tenk på dette. Tar vi avspasering ellers i året, er vi bare 2 voksne på 18 store barn eller 9 små barn. Tenk dere selv hvilket tilbud barna deres får når vi er så få folk på jobb... Det går jo, barna overlever stort sett. Vi passer på det kjæreste dere har og ønsker det beste for barna deres. Derfor er vi så "kjipe og vanskelige"... Anonymkode: beb06...7cb Dersom dere skal avspasere må det settes inn vikar. Det er ikke lov å planlegge underbemanning. Det ironiske er at i julen DA er det viktig med nok bemanning da, pga SIKKERHET, må vite! Men ellers er det visstnok ikke så nøye... det har skjedd flere ganger at de ikke tar inn vikar når noen er borte slik at de er 2 voksne på 18 barn, og aktiviteter må avlyses pga for lav bemanning. At vikarbudsjett et er brukt om er ingen unnskyldning, barnehageeiere flest tar ut millionutbytte hvert år, det er rom for en vikar eller to i romjulen. Anonymkode: 55894...640 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #66 Skrevet 21. november 2016 På 18.11.2016 den 21.04, Mythic skrev: Når burde fristen være, tenker du? Jeg spør fordi jeg jobber i barnehage, og dette er jo et evig problem for oss også. De som er ansatt hos oss, har gjerne barna sine i andre barnehager, og må svare innen fristen, selv om de ikke vet om de har fri selv eller ikke. En annen utfordring er at mange foreldre melder at de har behov for plass i romjula, vi bemanner der etter, også dukker bare halvparten opp. Da er vi plutselig alt for mange på jobb, og får ikke tatt ut ferie/avspasering. Det er jo en fordel at flest mulig får tatt ut fri når det er mindre barn i barnehagen, for da slipper vi å være underbemannet ellers i året ved ferie/avspasering. Vi må jo også få tatt ut dette på et tidspunkt. På 20.11.2016 den 0.46, AnonymBruker skrev: Bra skrevet. I vår barnehage sliter vi med det. Styrer setter inn nok voksene til de barna som er meldt på også dukker 1/3 av disse opp. Da er det for mange på jobb, å de får ikke tatt son avspasering. Få foreldre som tenker på personalet i barnehagen å at mange av de også ønsker å tilbringe romjulen med familiene sine. Anonymkode: 6bc64...40c Men noe av grunnen til at mange melder på barna for så å ikke komme, er vel nettopp det at barnehagene skal ha beskjed så forbanna tidlig, særlig når det som over her i flere tilfeller beskrives at barnehagene er så utrolig lite fleksible om man får behov for plassen likevel. Anonymkode: cee0b...3cd 2
Måbarefåsiat... Skrevet 21. november 2016 #67 Skrevet 21. november 2016 I slutten av november må da de fleste arbeidsplasser klare å formidle når folk skal jobbe i julen. Også barnehager. Vi måtte også melde fra da vi hadde barn i bhg og på SFO, syntes det var helt innafor. Det handler om respekt om ikke annet. 6
Attami Skrevet 21. november 2016 #68 Skrevet 21. november 2016 I det organiserte arbeidslivet er det frister som gjelder. 1 mnd i forveien når turnusen blir endret. Dette må arbeidsgiver forholde seg til uansett. Derfor vil det også være særdeles vanskelig å komme i ettertid å si ifra etter at feks frister i barnehagen har gått ut. Dette er for de ansattes skyld, slik at man vet i god tid når og hvor lenge man skal jobbe. 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #69 Skrevet 21. november 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Men noe av grunnen til at mange melder på barna for så å ikke komme, er vel nettopp det at barnehagene skal ha beskjed så forbanna tidlig, særlig når det som over her i flere tilfeller beskrives at barnehagene er så utrolig lite fleksible om man får behov for plassen likevel. Anonymkode: cee0b...3cd Men man melder da i fra dersom man ser at barnet kan ha fri likevel? Forstår godt at det er et problem for barnehagene dersom det står ti barn også dukker det bare opp tre, uten at man har fått noen beskjed om det på forhånd. Anonymkode: ca8fe...a0d
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #70 Skrevet 21. november 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Dersom dere skal avspasere må det settes inn vikar. Det er ikke lov å planlegge underbemanning. Det ironiske er at i julen DA er det viktig med nok bemanning da, pga SIKKERHET, må vite! Men ellers er det visstnok ikke så nøye... det har skjedd flere ganger at de ikke tar inn vikar når noen er borte slik at de er 2 voksne på 18 barn, og aktiviteter må avlyses pga for lav bemanning. At vikarbudsjett et er brukt om er ingen unnskyldning, barnehageeiere flest tar ut millionutbytte hvert år, det er rom for en vikar eller to i romjulen. Anonymkode: 55894...640 Virkeligheten svir. Vikarer? Hahahaha hva er det? Du vet at de fleste barnehager går med underskudd allerede 1.januar? Barnehagen jeg jobber i begynner med et underskudd på 50.000. Anonymkode: beb06...7cb 3
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #71 Skrevet 21. november 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Dersom dere skal avspasere må det settes inn vikar. Det er ikke lov å planlegge underbemanning. Det ironiske er at i julen DA er det viktig med nok bemanning da, pga SIKKERHET, må vite! Men ellers er det visstnok ikke så nøye... det har skjedd flere ganger at de ikke tar inn vikar når noen er borte slik at de er 2 voksne på 18 barn, og aktiviteter må avlyses pga for lav bemanning. At vikarbudsjett et er brukt om er ingen unnskyldning, barnehageeiere flest tar ut millionutbytte hvert år, det er rom for en vikar eller to i romjulen. Anonymkode: 55894...640 Og jo, det er lov å være underbemannet i barnehagene. Vi er omtrent kronisk underbemannet. Det står ingenting i noe som helst lovverk at det skal være så-så mange voksne per barn. Vi har retningslinjer, men ikke noen lov. Og fordi barnehagene går med underskudd, settes det ikke inn vikar ved sykdom/ferie/avspasering. Anonymkode: beb06...7cb 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #72 Skrevet 21. november 2016 Vi har frist 1. desember i vår barnehage, og for oss er dette helt greit. Jeg får vite allerede i starten av november hvordan jula blir, og mannen får sin turnus rundt midten av november. Det kan jo skje endringer etter det, men da har vi heldigvis andre som kan steppe inn om det er helt krise for barnehagen (har spurt en gang om barnet kunne komme allikevel, og det gikk helt fint, de hadde bemanning nok). Det er vel lov til å endre turnuser opptil 14 dager før de skal tre i kraft, så det er jo noen som ikke vet sikkert om de skal jobbe romjulen før et stykke ut i desember. Da må man jo, som nevn over, bare sette opp barnet hvis man ikke har andre som kan passe, og heller være den kjipe som holder barnet hjemme om man allikevel får fri. Men man bør selvfølgelig si fra så tidlig som mulig at barnet ikke kommer allikevel, f.eks om man da får svar den 13. eller 20. desember at man får fri, så gir man beskjed DA, man venter ikke til den 27. eller lar være å si fra. Anonymkode: be3d4...bd1 3
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #73 Skrevet 21. november 2016 På 19.11.2016 den 8.37, AnonymBruker skrev: Dette høres ut som en fin dato! Vi har frist nå på mandag 21.11! Aner ikke om jeg skal jobbe i romjula enda. Så da blir det sånn, påmeldt for "sikkerhets skyld", anmelder når jeg evt. vet turnus. Anonymkode: f32a2...e01 Naturligvis må barnehagene og SFO/AKS har såpass tidlig påmelding. For da har de om ukes tid til 1.desember på å legge romjulskabalen på. Det er allerede ganske så utplukket med både fly-, tog- og bussbilletter til jul, så,dersom de bhg-ansatte som gjerne skulle reist til f.eks. hjemplass når de får fri i romjula skal ha noen mulighet for å få tak i billetter, må de få bestilt snarest. Anonymkode: d67dc...916 4
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #74 Skrevet 21. november 2016 På 19.11.2016 den 16.20, AnonymBruker skrev: Forstår ikke helt dette jeg. Barnehage er en tjeneste man betaler for. Om man har satt opp at man kommer og ikke kommer likevel, har man jo uansett betalt for plassen? At det er kipt ifht. avspasering kan jeg jo se, men tåpelig å legge "ansvaret " over på de som betaler for plassen..... Hva med å leie vikarer og lignende når avspasering skal tas? Samme gjelder Sfo. Anonymkode: 252ba...224 Det finnes nesten ikke penger til vikarer. De små midlene som finnes i vikarpotten, må brukes ved sykdom og kun da. Anonymkode: d67dc...916 3
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #75 Skrevet 21. november 2016 21 timer siden, MissPierce skrev: Hvorfor skal jobben deres ringe dere? Vi har opplevd motsatt. Ringt jobben til foreldre for å få tak i de da barnet er blitt sykt, og fått høre: Hva? Men h*n er jo hjemme med sykt barn i dag. Litt flaut for den foreldren da vi endelig får tak i de. Jeg er HR-direktør, og skulle på et møte utenfor huset tidlig formiddag en helt vanlig fredag. Og der sto jaggu meg en ansatt som hadde meldt inn fravær grunnet sykt barn og fylte bensin, gitt, med biltaket fullt av alpinutstyr og bilen full av familien. Det ble kjempestas for han å komme på jobb på mandag. 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Så trist. Da kan en nesten lure på om det faktisk var det beste for dette barnet å få være i barnehagen denne dagen. Hvem i all verden sender barnet i barnehagen i julen og har fridag hjemme selv Anonymkode: badfe...5ab Det har faktisk hendt vi har sendt barnet i bhg selv om vi begge har hatt fri i romjula. Rett og slett fordi vi holdt på med kjøkkenoppussing. For barnet ville det vært helt pyton å måtte være hjemme når begge voksne jobbet med oppussing, mens for oss voksne fikk vi jobbet veldig mye mer effektivt. Anonymkode: d67dc...916 4
Xanadus Skrevet 22. november 2016 #76 Skrevet 22. november 2016 På 20.11.2016 den 23.52, MissPierce skrev: Hvorfor skal jobben deres ringe dere? Vi har opplevd motsatt. Ringt jobben til foreldre for å få tak i de da barnet er blitt sykt, og fått høre: Hva? Men h*n er jo hjemme med sykt barn i dag. Litt flaut for den foreldren da vi endelig får tak i de. Oj er det sant ?
Gjest Mythic Skrevet 23. november 2016 #77 Skrevet 23. november 2016 På 21.11.2016 den 9.11, AnonymBruker skrev: Dersom dere skal avspasere må det settes inn vikar. Det er ikke lov å planlegge underbemanning. Det ironiske er at i julen DA er det viktig med nok bemanning da, pga SIKKERHET, må vite! Men ellers er det visstnok ikke så nøye... det har skjedd flere ganger at de ikke tar inn vikar når noen er borte slik at de er 2 voksne på 18 barn, og aktiviteter må avlyses pga for lav bemanning. At vikarbudsjett et er brukt om er ingen unnskyldning, barnehageeiere flest tar ut millionutbytte hvert år, det er rom for en vikar eller to i romjulen. Anonymkode: 55894...640 Det blir aldri satt inn vikar ved avspasering. Hadde det vært tilfelle, hadde ikke dette vært en sak overhodet. Jeg lurer virkelig på hvilken planet du bor på. Den harde realiteten for de aller fleste barnehager er at de stort sett går underbemannet hele året, da det ikke er midler til å sette inn vikar. Hvis du tror barnehageeiere flest tar ut millionutbytte, så aner du virkelig ikke hva du snakker om. Det finnes noen få private aktører som tar ut store utbytter (noe som er helt forkastelig, barnehage skal ikke være et overskuddsforetak), men det er kun unntaksvis. Dere som er så kritiske, og mener vi spekulerer i bemanning, millionutbytte osv, hva mener dere er gode arbeidsvilkår for oss som faktisk tar oss av det aller viktigste og kjæreste dere har? Det lurer jeg ofte på.
MissPierce Skrevet 23. november 2016 #78 Skrevet 23. november 2016 På 21.11.2016 den 21.33, AnonymBruker skrev: Jeg er HR-direktør, og skulle på et møte utenfor huset tidlig formiddag en helt vanlig fredag. Og der sto jaggu meg en ansatt som hadde meldt inn fravær grunnet sykt barn og fylte bensin, gitt, med biltaket fullt av alpinutstyr og bilen full av familien. Det ble kjempestas for han å komme på jobb på mandag. Anonymkode: d67dc...916 Tror ikke det var så artig for h*n her heller. Vi gjorde jo bare som vi hadde avtalt med h*n. 21 timer siden, Xanadus skrev: Oj er det sant ? Er sant ja. Å vi er sikkert ikke første bhg som har opplevd det. Hadde h*n hatt fler barn så kunne h*n sikkert rodd seg bort fra den. Vi hadde avtale med foreldre i visse yrker om å ringe avdelingen om ett barn ble sykt, og så legge igjen en beskjed om det til de. Ikke alle hadde mulighet til å komme til tlf selv. Men da er det dumt å dra en sånn en.
Fjaselina Skrevet 23. november 2016 #79 Skrevet 23. november 2016 På Sunday, November 20, 2016 den 23.42, AnonymBruker skrev: Også har du de foreldrene som spør oss om vi kan si at barnet deres er syke om jobben deres ringer oss. De skal ta seg en sykt barn dag, selv om barnet er i bhg. Vi har jo taushetsplikt uansett, så kan ikke oppgi noe informasjon til noen. Synes det blir for teit å spørre oss om det uansett.. Ikke så mye med julen og gjøre, måtte bare få det ut! Anonymkode: 19746...0ad Seriøst?? Dersom foreldre misbrukar ordninga med sjukt-barn-kvote til ei så stor grad at arbeidsgjevar vil vurdere å ringe barnehagen og sjekke, då er det vel på tide å sparke vedkomande atbeidstakar på hovudet ut! 5
AnonymBruker Skrevet 23. november 2016 #80 Skrevet 23. november 2016 9 timer siden, Mythic skrev: Det blir aldri satt inn vikar ved avspasering. Hadde det vært tilfelle, hadde ikke dette vært en sak overhodet. Jeg lurer virkelig på hvilken planet du bor på. Den harde realiteten for de aller fleste barnehager er at de stort sett går underbemannet hele året, da det ikke er midler til å sette inn vikar. Hvis du tror barnehageeiere flest tar ut millionutbytte, så aner du virkelig ikke hva du snakker om. Det finnes noen få private aktører som tar ut store utbytter (noe som er helt forkastelig, barnehage skal ikke være et overskuddsforetak), men det er kun unntaksvis. Dere som er så kritiske, og mener vi spekulerer i bemanning, millionutbytte osv, hva mener dere er gode arbeidsvilkår for oss som faktisk tar oss av det aller viktigste og kjæreste dere har? Det lurer jeg ofte på. Nå må vi skulle snørr og bart. Det er ARBEIDSGIVER, dvs eier av bhg, som skal sørge for gode arbeidsvilkår for sine ansatte. Det er ikke foreldrenes ansvar å passe på at de ansatte får juleferie. Det er EIERNE som tar ut millionutbytte, ikke de ansatte. Og nei, det er ikke noen få. Vår barnehage drives av en eier som driver tilsammen 4 små barnehager. De tar ut millioner i utbytte hvert år. Anonymkode: 55894...640 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå