Xanadus Skrevet 19. november 2016 #41 Skrevet 19. november 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Her er de flinke med å gi skyldfølelse ved de fleste høytider. "Du vet at det er baaaaare Benjamin og eeeen til som kommer i barnehagen den dagen.......?" Anonymkode: f32a2...e01 De ønsker ikke å gi dere skyldfølelse, men de tenker på at det ene barnet, eller de to barna kanskje får lange dager. Kanskje vet personalet at disse to barna har lite til felles, og der er ikke andre lekekamerater for de. Ville det vært greit for dere å ikke vite at barnet deres er alene hele dagen da? Kanskje ville det da være morsommere for barnet å være sammen med besteforeldre eller noe slikt. Ikke alle voksnesom jobber i romjula. 5
Xanadus Skrevet 19. november 2016 #42 Skrevet 19. november 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Problemet til ts der de ikke kunne ta imot ett ekstra barn kan ha hatt noe med bemanningsregler å gjøre, kanskje? At de hadde satt opp nøyaktig nok voksne på vakt, og hvis det kom bare ett barn til gikk de over grensa og måtte sette på en voksen til? Og da er det jo vanskelig å kalle inn noen til å jobbe som allerede har fått innvilget ferie pga dette ene barnet. Anonymkode: 5f60f...369 Personalet ser også på hvor krevende hvert enkelt barn er, og vurderer utifra det,. Ingen barn er lik, eller har samme behov. 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #43 Skrevet 19. november 2016 4 minutter siden, Xanadus skrev: De ønsker ikke å gi dere skyldfølelse, men de tenker på at det ene barnet, eller de to barna kanskje får lange dager. Kanskje vet personalet at disse to barna har lite til felles, og der er ikke andre lekekamerater for de. Ville det vært greit for dere å ikke vite at barnet deres er alene hele dagen da? Kanskje ville det da være morsommere for barnet å være sammen med besteforeldre eller noe slikt. Ikke alle voksnesom jobber i romjula. Jeg tror nok det er mange som virkelig prøver å gi skyldfølelse for at foreldrene skal forsøke å få til annet pass i romjulen også. Nå har ikke jeg barnehage-barn lenger. Men vi fikk høre det samme i vår barnehage. Og hadde ikke mulighet til annet pass den dagen det gjaldt (barnet hadde fri fra barnehage resten av julen). Og det viste seg at den dagen var den absolutte gøyeste dagen i barnehagen barnet noensinne hadde hatt. Hele barnehagen for seg selv, bare to barn. De lekte akkuratt i sitt tempo, med hvilke leker de ville, uten å måtte ta hensyn til andre for en gangs skyld. Og koste seg glugg i hjel. Og de barna ble også veldig gode venner selv om de ikke hadde vært det tidligere. Barn er tilpasningsdyktige. Og i dette tilfellet hadde vi forsøkt alle andre muligheter, men det var bare 1 dag i romjulen som barnet måtte i barnehagen, resten av julen hadde vi fri med barnet. Men det var helt tydelig at den personen som sa det hadde fryktelig lyst på fri den dagen, forståelig nok. Men å gi foreldre skyldfølelse fordi de ikke har noen annen mulighet er rett og slett slemt synes nå jeg. Hele den dagen gikk jeg å følte meg forferdelig, pga den ansatte som sa dette. Anonymkode: b5f29...7d0 4
Sariou Skrevet 19. november 2016 #44 Skrevet 19. november 2016 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Haha, den var god. Tror du virkelig barnehagen har råd til å sette inn vikar ved avspasering og ferieavvikling? Nei. Derfor ønsker barnehagen at personalet skal ta ferie når barna tar fri. Hvis ikke foreldrene kan planlegge sin ferie og melde fra til barnehagen, vil konsekvensen bli at barnehagen er dårlig bemannet når personalet tar ut ferie. Anonymkode: 612e6...f3d Dessuten er det jo faktisk ganske uheldig for ungene dersom det skal brukes (ofte ukjente) vikarer når det kunne vært løst ved å ikke ha full bemanning når det uansett er få barn der. 3
Gjest Magnifiq Skrevet 19. november 2016 #45 Skrevet 19. november 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Men du forstår at ikke alle har det slik? Anonymkode: 252ba...224 Har jeg sagt noe annet?
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #46 Skrevet 19. november 2016 På 18.11.2016 den 21.04, Mythic skrev: Når burde fristen være, tenker du? Jeg spør fordi jeg jobber i barnehage, og dette er jo et evig problem for oss også. De som er ansatt hos oss, har gjerne barna sine i andre barnehager, og må svare innen fristen, selv om de ikke vet om de har fri selv eller ikke. En annen utfordring er at mange foreldre melder at de har behov for plass i romjula, vi bemanner der etter, også dukker bare halvparten opp. Da er vi plutselig alt for mange på jobb, og får ikke tatt ut ferie/avspasering. Det er jo en fordel at flest mulig får tatt ut fri når det er mindre barn i barnehagen, for da slipper vi å være underbemannet ellers i året ved ferie/avspasering. Vi må jo også få tatt ut dette på et tidspunkt. Jeg syns det i utgangspunktet er en grei frist med slutten av november. Jeg forstår at barnehagen ønsker å legge opp vaktlistene sine tidligst mulig slik at de som skal ta ut avspasering kan legge opp romjulen etter dette. Det eneste vi syns er kjipt er at sønnen vår ikke kunne komme i barnehagen den ene dagen vi virkelig hadde behov for det, med to uker forvarsel. Dette alene er grunnen til at vi år melder han på alle dager i år (vil påpeke at vi gir beskjed om han skal ha fri så tidlig det lar seg gjøre). TS Anonymkode: 78700...4a1 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #47 Skrevet 19. november 2016 På 18.11.2016 den 13.52, AnonymBruker skrev: Dette har med ferieavvikling og avspasering for personalet å gjøre. Avspaseringen må tas ut når det er få barn i barnehagen, sånn som i romjula. Men jeg synes det er i tidligste laget å sende ut skjema allerede i november. Hvis det er umulig for dere å gi et svar nå, så ville jeg meldt behov og deretter gitt beskjed så tidlig som mulig hvis dere ikke har behov likevel. Det som ofte blir et problem er at flere melder behov for barnehage i romjulen, og det bemannes deretter. Så møter ikke barna opp, og det gis ikke beskjed om at barna skal ha fri. Jeg har opplevd flere ganger å sitte på jobb i romjula og med flere voksne enn barn. Da sønnen min var liten måtte jeg ta han med på jobb i romjula, faren skulle også jobbe, og sønnen vår gikk i samme barnehage som jeg jobbet i. Så kom det ingen barn til barnehagen. Da kunne jo sønnen min og jeg faktisk hatt fri den dagen. Vi kunne jo ikke gå heller, noen ganger kommer det barn i 11-12 tida i romjula, så man vet aldri. Så jeg oppfordrer sterkt til å gi beskjed hvis man ikke kommer når man har meldt behov på forhånd! Anonymkode: f4cd2...5ba Bra skrevet. I vår barnehage sliter vi med det. Styrer setter inn nok voksene til de barna som er meldt på også dukker 1/3 av disse opp. Da er det for mange på jobb, å de får ikke tatt son avspasering. Få foreldre som tenker på personalet i barnehagen å at mange av de også ønsker å tilbringe romjulen med familiene sine. Anonymkode: 6bc64...40c 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #48 Skrevet 19. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns det i utgangspunktet er en grei frist med slutten av november. Jeg forstår at barnehagen ønsker å legge opp vaktlistene sine tidligst mulig slik at de som skal ta ut avspasering kan legge opp romjulen etter dette. Det eneste vi syns er kjipt er at sønnen vår ikke kunne komme i barnehagen den ene dagen vi virkelig hadde behov for det, med to uker forvarsel. Dette alene er grunnen til at vi år melder han på alle dager i år (vil påpeke at vi gir beskjed om han skal ha fri så tidlig det lar seg gjøre). TS Anonymkode: 78700...4a1 Det har noe med sikkerhet å gjøre. Det er IKKE forsvarlig å ha flere barn når det i utgangspunktet er få voksene. Styrer i min barnehage har også nektet foreldre som har kommet med barn som ikke er påmeldt, da er grunnen- SIKKERHET! Anonymkode: 6bc64...40c 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #49 Skrevet 20. november 2016 På 18.11.2016 den 21.04, Mythic skrev: Når burde fristen være, tenker du? Jeg spør fordi jeg jobber i barnehage, og dette er jo et evig problem for oss også. De som er ansatt hos oss, har gjerne barna sine i andre barnehager, og må svare innen fristen, selv om de ikke vet om de har fri selv eller ikke. En annen utfordring er at mange foreldre melder at de har behov for plass i romjula, vi bemanner der etter, også dukker bare halvparten opp. Da er vi plutselig alt for mange på jobb, og får ikke tatt ut ferie/avspasering. Det er jo en fordel at flest mulig får tatt ut fri når det er mindre barn i barnehagen, for da slipper vi å være underbemannet ellers i året ved ferie/avspasering. Vi må jo også få tatt ut dette på et tidspunkt. HÆÆÆÆ? Er det ikke slik at de som jobber i barnehage også bor i barnehagen??? Seriøst folkens, vi som jobber i barnehage har denne ordningen nettopp pga det jeg uthevet i sitatet. Tenk på dette. Tar vi avspasering ellers i året, er vi bare 2 voksne på 18 store barn eller 9 små barn. Tenk dere selv hvilket tilbud barna deres får når vi er så få folk på jobb... Det går jo, barna overlever stort sett. Vi passer på det kjæreste dere har og ønsker det beste for barna deres. Derfor er vi så "kjipe og vanskelige"... Anonymkode: beb06...7cb 9
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #50 Skrevet 20. november 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: HÆÆÆÆ? Er det ikke slik at de som jobber i barnehage også bor i barnehagen??? Seriøst folkens, vi som jobber i barnehage har denne ordningen nettopp pga det jeg uthevet i sitatet. Tenk på dette. Tar vi avspasering ellers i året, er vi bare 2 voksne på 18 store barn eller 9 små barn. Tenk dere selv hvilket tilbud barna deres får når vi er så få folk på jobb... Det går jo, barna overlever stort sett. Vi passer på det kjæreste dere har og ønsker det beste for barna deres. Derfor er vi så "kjipe og vanskelige"... Anonymkode: beb06...7cb Tror enkelte foreldre må ha det inn med t skje!!!!! Ser ikke annet enn meg og mitt... ! Anonymkode: 6bc64...40c 6
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #51 Skrevet 20. november 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber i barnehage, og vi anbefaler her at foreldre som er usikre, melder på barnet i stedet for å melde at det skal ha fri fri. Så kan foreldre si fra senere når de vet mer om hvilket behov de har for barnehageplass. Vi ansatte her synes i alle fall det er hyggelig med en uventet fridag, enn at noen som skulle få fri likevel må jobbe. Anonymkode: e13b3...7ce Slik har vi det også. Vi er i dialog med foreldrene som er usikre, det er faktisk ikke alle som har fått egne vaktlister. Så gir vi avspasering /ferie til de ansatte som blir i byen i julen etterhvert som barna blir satt opp på Ferie. Anonymkode: beb06...7cb 3
Gjest Coolaid Skrevet 20. november 2016 #52 Skrevet 20. november 2016 På 18.11.2016 den 13.19, AnonymBruker skrev: Har dere det slik at man må gi beskjed og "melde på" barnet for barnehage i romjulen? I barnehagen sønnen min går er det i hvert fall slik. Svarfristen for denne påmeldingen er gjerne allerede i slutten at november og det er da av og til vanskelig å vite om barnet faktisk skal i barnehagen eller ha fri (vi jobber begge turnus og vet ikke om vakter i romjulen går opp eller ikke). I fjor meldte vi inn at han skulle ha fri men så et par uker før romjulen at det var EN dag hvor ting ikke gikk opp og sendte da en epost til styrer hvor vi spurte pent om det var mulig at han kunne komme i barnehagen kun denne ene dagen. Dette var ifølge henne HELT umulig å få til når vi allerede hadde gitt beskjed om at han skulle ha fri. På grunn av forrige års opplevelse ser vi oss nødt til å melde han på hver eneste dag i romjulen selv om vi er usikker på om han faktisk skal bruke plassen eller ikke, dette er jo synd da noen ansatte som muligens kunne fått fri da må jobbe. Men hvis barnehagen er så lite samarbeidsvillige ser vi ikke noen annen løsning. Hvordan løser dere dette? Melder dere på barna selv om de kanskje skal ha fri? Anonymkode: 78700...4a1 På 18.11.2016 den 13.28, AnonymBruker skrev: Vi må melde fra om ferie i god tid ja. Regner med skjemaet snart kommer. Har ikke vært noe problem for oss da pappaen tar fri hele julen, så vi vet at det går bra å ta de fri. Så vet ikke hvordan de stiller seg om noen trenger barnehage allikevel. De har jo bemannet etter antall barn, så skjønner at de må være strikte med å si nei. Om en får lov, så må nesten flere også få....men det går jo ikke for det er ikke nok bemanning.....Da er det kanskje bedre å melde på og heller ta fri allikevel, selv om de da kan bli sittende med for mye bemanning. Anonymkode: a1d62...2aa Jeg syns det er skikkelig dårlig stil av dere å melde dere på dersom dere mest sannsynlig ikke vil bruke plassen. Dette har kun med bemanning å gjøre for å sikre DITT BARN best mulig tilbud. Det dere gjør er respektløst ovenfor de som må være på jobb når de kunne likevel kost seg hjemme med egen familie, slik du kanskje gjør. Dette er helt normal praksis i de fleste barnehager. Problemet er ikke barnehagen men arbeidsplassen til dere som ikke har forutsigbarhet om når dere skal være på jobb. Da har dere en jobb å gjøre på egen arbeidsplass. Start med å se innover og ikke utover. Det starter med deg.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #53 Skrevet 20. november 2016 9 timer siden, Coolaid skrev: Jeg syns det er skikkelig dårlig stil av dere å melde dere på dersom dere mest sannsynlig ikke vil bruke plassen. Dette har kun med bemanning å gjøre for å sikre DITT BARN best mulig tilbud. Det dere gjør er respektløst ovenfor de som må være på jobb når de kunne likevel kost seg hjemme med egen familie, slik du kanskje gjør. Dette er helt normal praksis i de fleste barnehager. Problemet er ikke barnehagen men arbeidsplassen til dere som ikke har forutsigbarhet om når dere skal være på jobb. Da har dere en jobb å gjøre på egen arbeidsplass. Start med å se innover og ikke utover. Det starter med deg. Mulig jeg ikke har forklart meg tydelig nok. To uker før romjulen vet vi med 100 % sikkerhet om han trenger å komme eller ikke. Da gir vi beskjed med en gang at han ikke kommer allikevel om det er det som blir tilfellet. Tidligere år har vi tenkt at det sikkert ordnet seg og har derfor meldt han fri når fristen nærmer seg. Men siden det da er umulig å ombestemme seg så ser jeg virkelig ingen problem. med å gjøre det slik?! TS Anonymkode: 78700...4a1 7
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #54 Skrevet 20. november 2016 På 18.11.2016 den 13.19, AnonymBruker skrev: Har dere det slik at man må gi beskjed og "melde på" barnet for barnehage i romjulen? I barnehagen sønnen min går er det i hvert fall slik. Svarfristen for denne påmeldingen er gjerne allerede i slutten at november og det er da av og til vanskelig å vite om barnet faktisk skal i barnehagen eller ha fri (vi jobber begge turnus og vet ikke om vakter i romjulen går opp eller ikke). I fjor meldte vi inn at han skulle ha fri men så et par uker før romjulen at det var EN dag hvor ting ikke gikk opp og sendte da en epost til styrer hvor vi spurte pent om det var mulig at han kunne komme i barnehagen kun denne ene dagen. Dette var ifølge henne HELT umulig å få til når vi allerede hadde gitt beskjed om at han skulle ha fri. På grunn av forrige års opplevelse ser vi oss nødt til å melde han på hver eneste dag i romjulen selv om vi er usikker på om han faktisk skal bruke plassen eller ikke, dette er jo synd da noen ansatte som muligens kunne fått fri da må jobbe. Men hvis barnehagen er så lite samarbeidsvillige ser vi ikke noen annen løsning. Hvordan løser dere dette? Melder dere på barna selv om de kanskje skal ha fri? Anonymkode: 78700...4a1 Vår barnehage har stengt mellom jul og nyttår. Anonymkode: f05c2...f10 1
Gjest Runforit Skrevet 20. november 2016 #55 Skrevet 20. november 2016 Det blir jo som med andre arbeidsplasser. På min arbeidsplass så søker vi på julefri allerede på høsten for å være på den sikre siden. Er jo en kabal som skal gå opp på alle arbeidsplasser og i en barnehage som må man jo være et viss antall ansatte per barn. Noen har gjerne familie langt unna og må kjøpe f.eks flybilletter i god til osv så er det er naturlig at de trenger å vite om de har fri i julen eller ikke. Vi fikk skrivet denne uken med frist på mandag 21. november. Jeg fikk godkjent fri i julen allerede i starten av oktober på min arbeidsplass.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #56 Skrevet 20. november 2016 Jeg jobber i barnehage og skjønner at foreldre ikke vet dette så tidlig, men da synes jeg det er bedre at barnet blir meldt på for romjulen enn at de sier at de ikke vet. Da har vi et tall å forholde oss til. For noen av oss så et det greit å kunne reise hjem til familie f.eks. Jeg jobber i Oslo, men har familien i Bergen og har jobba tre juler på rad nå.. Veldig kjipt, men sjefen prioriterer at de med barn skal få fri. Koselig å jobbe i julen altså, men vært greit å være hjemme en jul også. En ting som irriterer meg litt da, det er de foreldrene der begge er lærere f.eks og vi vet at de har fri. Men så sender de barna i bhg likevel og sier til oss at de trenger fred og ro, bare de to. Helt greit og sende de i bhg, men ikke fortell meg at det er fordi du skal ha fri fra dine egne barn. Også har du de foreldrene som spør oss om vi kan si at barnet deres er syke om jobben deres ringer oss. De skal ta seg en sykt barn dag, selv om barnet er i bhg. Vi har jo taushetsplikt uansett, så kan ikke oppgi noe informasjon til noen. Synes det blir for teit å spørre oss om det uansett.. Ikke så mye med julen og gjøre, måtte bare få det ut! Anonymkode: 19746...0ad 1
Fleur Delacour Skrevet 20. november 2016 #57 Skrevet 20. november 2016 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Også har du de foreldrene som spør oss om vi kan si at barnet deres er syke om jobben deres ringer oss. De skal ta seg en sykt barn dag, selv om barnet er i bhg. Vi har jo taushetsplikt uansett, så kan ikke oppgi noe informasjon til noen. Synes det blir for teit å spørre oss om det uansett.. Nå er det på tide å ta kveld, for nå tror jeg ikke mine egne øyne lengre!! Endret 20. november 2016 av Sukrin 4
MissPierce Skrevet 20. november 2016 #58 Skrevet 20. november 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber i barnehage og skjønner at foreldre ikke vet dette så tidlig, men da synes jeg det er bedre at barnet blir meldt på for romjulen enn at de sier at de ikke vet. Da har vi et tall å forholde oss til. For noen av oss så et det greit å kunne reise hjem til familie f.eks. Jeg jobber i Oslo, men har familien i Bergen og har jobba tre juler på rad nå.. Veldig kjipt, men sjefen prioriterer at de med barn skal få fri. Koselig å jobbe i julen altså, men vært greit å være hjemme en jul også. En ting som irriterer meg litt da, det er de foreldrene der begge er lærere f.eks og vi vet at de har fri. Men så sender de barna i bhg likevel og sier til oss at de trenger fred og ro, bare de to. Helt greit og sende de i bhg, men ikke fortell meg at det er fordi du skal ha fri fra dine egne barn. Også har du de foreldrene som spør oss om vi kan si at barnet deres er syke om jobben deres ringer oss. De skal ta seg en sykt barn dag, selv om barnet er i bhg. Vi har jo taushetsplikt uansett, så kan ikke oppgi noe informasjon til noen. Synes det blir for teit å spørre oss om det uansett.. Ikke så mye med julen og gjøre, måtte bare få det ut! Anonymkode: 19746...0ad Hvorfor skal jobben deres ringe dere? Vi har opplevd motsatt. Ringt jobben til foreldre for å få tak i de da barnet er blitt sykt, og fått høre: Hva? Men h*n er jo hjemme med sykt barn i dag. Litt flaut for den foreldren da vi endelig får tak i de. 4
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #59 Skrevet 20. november 2016 Jeg jobber i barnehage. I fjor fikk jeg ikke fri fordi mange var meldt på. Vi satt der flere ansatte enn barn på jobb. Av barna som kom var alle så nær som et lærerbarn eller hadde mor/far i permisjon. Den ene dagen var ikke siste barnet hentet ved stengetid heller. Man betaler jo for barnehageplassen og kan selvfølgelig bruke den. Det er din rett. Og vi skal absolutt gjøre vårt beste for at barnet ditt får en flott dag. Anonymkode: b1a83...35a
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #60 Skrevet 20. november 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber i barnehage. I fjor fikk jeg ikke fri fordi mange var meldt på. Vi satt der flere ansatte enn barn på jobb. Av barna som kom var alle så nær som et lærerbarn eller hadde mor/far i permisjon. Den ene dagen var ikke siste barnet hentet ved stengetid heller. Man betaler jo for barnehageplassen og kan selvfølgelig bruke den. Det er din rett. Og vi skal absolutt gjøre vårt beste for at barnet ditt får en flott dag. Anonymkode: b1a83...35a Så trist. Da kan en nesten lure på om det faktisk var det beste for dette barnet å få være i barnehagen denne dagen. Hvem i all verden sender barnet i barnehagen i julen og har fridag hjemme selv Anonymkode: badfe...5ab 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå