Gå til innhold

Barnehage i romjulen

Fremhevede innlegg

Skrevet
11 timer siden, Noldus skrev:

Helt enig i at ordningen må være slik at vi melder fra. I vår barnehage bruker fristen å være rundt 15 desember :)

Dette høres ut som en fin dato! Vi har frist nå på mandag 21.11! Aner ikke om jeg skal jobbe i romjula enda. 

Så da blir det sånn, påmeldt for "sikkerhets skyld", anmelder når jeg evt. vet turnus.

Anonymkode: f32a2...e01

Videoannonse
Annonse
Gjest Magnifiq
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres ut som en fin dato! Vi har frist nå på mandag 21.11! Aner ikke om jeg skal jobbe i romjula enda. 

Så da blir det sånn, påmeldt for "sikkerhets skyld", anmelder når jeg evt. vet turnus.

Dere har ikle noen besteforeldre som kanskje har fri i romjulen da? Som vil være med barnebarna om dere ikke får fri? 

15/12... er jo fryktelig seint, med tanke på de som jobber i Bhg som også lurer på om de får fri eller ikke..

Skrevet

15/12 er lovlig sent for de som skal reise bort i jula dersom de får fri eller de som selv har barn i barnehage som må meldes på i romjula. 

Går det ikke an å purre på juleturnusen for de av dere som jobber turnus? Dersom dere gir beskjed til arbeidsgiver i god tid om at dere må melde fra til barnehagen innen en viss dato bør jo arbeidsgiver kunne sette opp juleturnusen i god tid. Der min mann jobber kom turnus for desember i forrige uke. Syntes det er slapt av arbeidsgiver å ikke sette opp juleturnusen i god tid slik at folk får planlagt julefeiringen sin. 

Anonymkode: 3e77a...ac4

• Liker 6
Skrevet

Kinkig dette her, mange hensyn som skal tas! Men det beste er kanskje å pushe egen arbeidsgiver? Vi hadde frist innen oktober ang jul også får vi vite hvordan vi skal jobbe før 15 nov. Når det gjelder sommer er det frist 1.mars og vi får vite det før 1.april, såpass frister må det være! 

• Liker 1
Skrevet

Juleturnus i helsesektoren vet de allerede i oktober så da vet foreldre i november hvordan de skal jobbe. Jeg har over 40 timer med avspasering til gode så jeg vet jeg får romjulsfri. Det må tas ut avspasering når det kommer mindre barn til bhg. Mindre enn 3 barn og bhg kan stenge. Vi er liten bhg med bare 20 barn. Er veldig dyrt å holde åpent med 3 barn og 2/3 voksne.

Anonymkode: 3eac6...6f3

• Liker 5
Skrevet
44 minutter siden, Magnifiq skrev:

Dere har ikle noen besteforeldre som kanskje har fri i romjulen da? Som vil være med barnebarna om dere ikke får fri? 

I dag jobber de fleste besteforeldre 100%! Det er ikke som før i tiden der bestefar satt hjemme og røkte pipe mens bestemor sto på kjøkkenet i kjoleforkle og laget sylterull! 

• Liker 4
Skrevet

Vi har fått juleturnusen for to uker siden (ikke barnehage). Er det virkelig vanlig at arbeidsplasser er så treige?

Anonymkode: 8e4e9...054

• Liker 1
Skrevet

Problemet til ts der de ikke kunne ta imot ett ekstra barn kan ha hatt noe med bemanningsregler å gjøre, kanskje? At de hadde satt opp nøyaktig nok voksne på vakt, og hvis det kom bare ett barn til gikk de over grensa og måtte sette på en voksen til?

Og da er det jo vanskelig å kalle inn noen til å jobbe som allerede har fått innvilget ferie pga dette ene barnet.

Anonymkode: 5f60f...369

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Problemet til ts der de ikke kunne ta imot ett ekstra barn kan ha hatt noe med bemanningsregler å gjøre, kanskje? At de hadde satt opp nøyaktig nok voksne på vakt, og hvis det kom bare ett barn til gikk de over grensa og måtte sette på en voksen til?

Det er jo ikke så firkantet. Ved sykdom er det f.eks. mange barnehager som venter med å kalle inn vikar til det har gått noen dager, og da er de jo underbemannet de dagene. 

• Liker 1
Skrevet

Trøst dere med at dere er heldige som har åpen barnehage i romjula. Hos oss er det stengt 22. desember til 4. januar. Pluss hele påskeuka, høstferieuka, vinterferieuka, sju planleggingsdager og fire uker på sommeren...

Jepp, visste det før barna begynte der, og prioriterte fysisk nærhet til bhg, men det er et styr uansett...

Anonymkode: f02a2...435

• Liker 5
Skrevet

Forstår ikke helt dette jeg.  Barnehage er en tjeneste man betaler for.  Om man har satt opp at man kommer  og ikke kommer likevel, har man jo uansett betalt for plassen? At det er kipt ifht. avspasering kan jeg jo se,  men tåpelig å legge "ansvaret " over på de som betaler for plassen..... Hva med å leie vikarer og lignende når avspasering skal tas? Samme gjelder Sfo.  

Anonymkode: 252ba...224

• Liker 3
Skrevet

Skjønner godt at barnehageansatte gjerne vil planlegge julen sin, og vite om de kan reise bort eller ikke, evt når.

Anonymkode: badfe...5ab

• Liker 7
Skrevet

Her er de flinke med å gi skyldfølelse ved de fleste høytider.

"Du vet at det er baaaaare Benjamin og eeeen til som kommer i barnehagen den dagen.......?" :dry:

• Liker 1
Gjest Magnifiq
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Juleturnus i helsesektoren vet de allerede i oktober så da vet foreldre i november hvordan de skal jobbe. 

Anonymkode: 3eac6...6f3

Det er forskjell fra sted til sted..

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

I dag jobber de fleste besteforeldre 100%! Det er ikke som før i tiden der bestefar satt hjemme og røkte pipe mens bestemor sto på kjøkkenet i kjoleforkle og laget sylterull! 

For et svar :roll: ..

Besteforeldrene her er i full jobb, men tre av de har allikevel en slik jobb hvor de har fri i romjulen, og kunne derfor hatt ungene om vi ikke hadde hatt fri selv..

Skrevet
13 minutter siden, Magnifiq skrev:

Det er forskjell fra sted til sted..

For et svar :roll: ..

Besteforeldrene her er i full jobb, men tre av de har allikevel en slik jobb hvor de har fri i romjulen, og kunne derfor hatt ungene om vi ikke hadde hatt fri selv..

Men du forstår at ikke alle har det slik?  

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men du forstår at ikke alle har det slik?  

Hun har jo aldri påstått at alle har det slik ;) Men det kan være en løsning for noen.

• Liker 6
Skrevet
På ‎18‎.‎11‎.‎2016 den 13.19, AnonymBruker skrev:

Har dere det slik at man må gi beskjed og "melde på" barnet for barnehage i romjulen?

I barnehagen sønnen min går er det i hvert fall slik. Svarfristen for denne påmeldingen er gjerne allerede i slutten at november og det er da av og til vanskelig å vite om barnet faktisk skal i barnehagen eller ha fri (vi jobber begge turnus og vet ikke om vakter i romjulen går opp eller ikke).
I fjor meldte vi inn at han skulle ha fri men så et par uker før romjulen at det var EN dag hvor ting ikke gikk opp og sendte da en epost til styrer hvor vi spurte pent om det var mulig at han kunne komme i barnehagen kun denne ene dagen. Dette var ifølge henne HELT umulig å få til når vi allerede hadde gitt beskjed om at han skulle ha fri. 
På grunn av forrige års opplevelse ser vi oss nødt til å melde han på hver eneste dag i romjulen selv om vi er usikker på om han faktisk skal bruke plassen eller ikke, dette er jo synd da noen ansatte som muligens kunne fått fri da må jobbe. Men hvis barnehagen er så lite samarbeidsvillige ser vi ikke noen annen løsning.

Hvordan løser dere dette? Melder dere på barna selv om de kanskje skal ha fri? 

Anonymkode: 78700...4a1

Jeg jobber i barnehage, og vi anbefaler her at foreldre som er usikre,  melder på barnet i stedet for å melde at det skal ha fri fri. Så kan foreldre si fra senere når de vet mer om  hvilket behov de har for barnehageplass. Vi ansatte her synes i alle fall det er hyggelig  med en uventet fridag, enn at noen som skulle få fri likevel må jobbe.

Anonymkode: e13b3...7ce

• Liker 7
Skrevet
På 18. november 2016 den 15.00, AnonymBruker skrev:

Dette er jeg selvsagt helt enig i, om vi melder han på og han skal ha fri gir vi selvsagt beskjed med en gang vi vet om det. Dette ser jeg på en selvfølge, uavhengig av om det er romjul eller ei. 
Jeg syns også generelt det er dumt at vi må si at han skal være i barnehagen når vi ikke vet ennå om dette blir en nødvendighet eller ikke. Men når barnehagen opererer med en frist som er en måned før og MÅ ha svar innen fristen og i tillegg ikke kan ta i mot et ekstra barn med to ukers beskjed ser vi ingen annen måte å gjøre det på. 
TS

Anonymkode: 78700...4a1

Og når mener du personalet bør få vite om de får ferie eller ei?

Anonymkode: 612e6...f3d

• Liker 2
Skrevet

Forstår ikke helt dette jeg.  Barnehage er en tjeneste man betaler for.  Om man har satt opp at man kommer  og ikke kommer likevel, har man jo uansett betalt for plassen? At det er kipt ifht. avspasering kan jeg jo se,  men tåpelig å legge "ansvaret " over på de som betaler for plassen..... Hva med å leie vikarer og lignende når avspasering skal tas? Samme gjelder Sfo.  

Haha, den var god. Tror du virkelig barnehagen har råd til å sette inn vikar ved avspasering og ferieavvikling? Nei. Derfor ønsker barnehagen at personalet skal ta ferie når barna tar fri. Hvis ikke foreldrene kan planlegge sin ferie og melde fra til barnehagen, vil   konsekvensen bli at barnehagen er dårlig bemannet når personalet tar ut ferie.

Anonymkode: 612e6...f3d

• Liker 7
Skrevet

Vikarer er vanskelig å få tak i i romjulen (ihvertfall i Oslo) og som oftest har barnehagen brukt opp vikarbudskjettet innen jul:) 

Anonymkode: b0e78...e1a

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...