AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #1 Skrevet 18. november 2016 Har dere det slik at man må gi beskjed og "melde på" barnet for barnehage i romjulen? I barnehagen sønnen min går er det i hvert fall slik. Svarfristen for denne påmeldingen er gjerne allerede i slutten at november og det er da av og til vanskelig å vite om barnet faktisk skal i barnehagen eller ha fri (vi jobber begge turnus og vet ikke om vakter i romjulen går opp eller ikke). I fjor meldte vi inn at han skulle ha fri men så et par uker før romjulen at det var EN dag hvor ting ikke gikk opp og sendte da en epost til styrer hvor vi spurte pent om det var mulig at han kunne komme i barnehagen kun denne ene dagen. Dette var ifølge henne HELT umulig å få til når vi allerede hadde gitt beskjed om at han skulle ha fri. På grunn av forrige års opplevelse ser vi oss nødt til å melde han på hver eneste dag i romjulen selv om vi er usikker på om han faktisk skal bruke plassen eller ikke, dette er jo synd da noen ansatte som muligens kunne fått fri da må jobbe. Men hvis barnehagen er så lite samarbeidsvillige ser vi ikke noen annen løsning. Hvordan løser dere dette? Melder dere på barna selv om de kanskje skal ha fri? Anonymkode: 78700...4a1 6
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #2 Skrevet 18. november 2016 Ja, vi meldte på for sikkerhets skyld, selv om faren mest sannsynlig skulle ha fri. Er jo nødt til det når man ikke vet sikkert, og her var fristen 7. november. Veldig glad for at vi meldte på nå, for nå har faren blitt alvorlig skadet i en ulykke, og hadde ikke hatt noen mulighet til å ta seg av sønnen alene. Mulig de hadde vært fleksible i den situasjonen, men det er jeg neimen ikke sikker på. Anonymkode: 331ff...afa
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #3 Skrevet 18. november 2016 Vi må melde fra om ferie i god tid ja. Regner med skjemaet snart kommer. Har ikke vært noe problem for oss da pappaen tar fri hele julen, så vi vet at det går bra å ta de fri. Så vet ikke hvordan de stiller seg om noen trenger barnehage allikevel. De har jo bemannet etter antall barn, så skjønner at de må være strikte med å si nei. Om en får lov, så må nesten flere også få....men det går jo ikke for det er ikke nok bemanning.....Da er det kanskje bedre å melde på og heller ta fri allikevel, selv om de da kan bli sittende med for mye bemanning. Anonymkode: a1d62...2aa 3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #4 Skrevet 18. november 2016 Dette har med ferieavvikling og avspasering for personalet å gjøre. Avspaseringen må tas ut når det er få barn i barnehagen, sånn som i romjula. Men jeg synes det er i tidligste laget å sende ut skjema allerede i november. Hvis det er umulig for dere å gi et svar nå, så ville jeg meldt behov og deretter gitt beskjed så tidlig som mulig hvis dere ikke har behov likevel. Det som ofte blir et problem er at flere melder behov for barnehage i romjulen, og det bemannes deretter. Så møter ikke barna opp, og det gis ikke beskjed om at barna skal ha fri. Jeg har opplevd flere ganger å sitte på jobb i romjula og med flere voksne enn barn. Da sønnen min var liten måtte jeg ta han med på jobb i romjula, faren skulle også jobbe, og sønnen vår gikk i samme barnehage som jeg jobbet i. Så kom det ingen barn til barnehagen. Da kunne jo sønnen min og jeg faktisk hatt fri den dagen. Vi kunne jo ikke gå heller, noen ganger kommer det barn i 11-12 tida i romjula, så man vet aldri. Så jeg oppfordrer sterkt til å gi beskjed hvis man ikke kommer når man har meldt behov på forhånd! Anonymkode: f4cd2...5ba 23
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #5 Skrevet 18. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: . De har jo bemannet etter antall barn, så skjønner at de må være strikte med å si nei. Om en får lov, så må nesten flere også få....men det går jo ikke for det er ikke nok bemanning.....Da er det kanskje bedre å melde på og heller ta fri allikevel, selv om de da kan bli sittende med for mye bemanning. Anonymkode: a1d62...2aa Ja, det er jo bedre enn det omvendte, men samtidig er det hver ferie en god del som ikke dukker opp. Ikke ideelt det heller. Det står åtte barn på lista, så kommer det to... Hvis man er helt i det blå om det er jobb eller ikke, ville jeg rett og slett snakket med barnehagepersonalet og sagt at vi ikke vet, hva synes dere vi skal gjøre? Så får de vurdere hva som blir minst stress både for dem og for dere. Vi har for øvrig også påmelding ganske lang tid i forveien. Anonymkode: 08ff4...514 4
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #6 Skrevet 18. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette har med ferieavvikling og avspasering for personalet å gjøre. Avspaseringen må tas ut når det er få barn i barnehagen, sånn som i romjula. Men jeg synes det er i tidligste laget å sende ut skjema allerede i november. Hvis det er umulig for dere å gi et svar nå, så ville jeg meldt behov og deretter gitt beskjed så tidlig som mulig hvis dere ikke har behov likevel. Det som ofte blir et problem er at flere melder behov for barnehage i romjulen, og det bemannes deretter. Så møter ikke barna opp, og det gis ikke beskjed om at barna skal ha fri. Jeg har opplevd flere ganger å sitte på jobb i romjula og med flere voksne enn barn. Da sønnen min var liten måtte jeg ta han med på jobb i romjula, faren skulle også jobbe, og sønnen vår gikk i samme barnehage som jeg jobbet i. Så kom det ingen barn til barnehagen. Da kunne jo sønnen min og jeg faktisk hatt fri den dagen. Vi kunne jo ikke gå heller, noen ganger kommer det barn i 11-12 tida i romjula, så man vet aldri. Så jeg oppfordrer sterkt til å gi beskjed hvis man ikke kommer når man har meldt behov på forhånd! Anonymkode: f4cd2...5ba Dette er jeg selvsagt helt enig i, om vi melder han på og han skal ha fri gir vi selvsagt beskjed med en gang vi vet om det. Dette ser jeg på en selvfølge, uavhengig av om det er romjul eller ei. Jeg syns også generelt det er dumt at vi må si at han skal være i barnehagen når vi ikke vet ennå om dette blir en nødvendighet eller ikke. Men når barnehagen opererer med en frist som er en måned før og MÅ ha svar innen fristen og i tillegg ikke kan ta i mot et ekstra barn med to ukers beskjed ser vi ingen annen måte å gjøre det på. TS Anonymkode: 78700...4a1 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #7 Skrevet 18. november 2016 Hos oss var fristen i går. De som vet at de har fri, skriver opp det. De som er usikker skriver at barnet kommer. Blir alltid en god del mindre barn enn det som står på listen. Men så slår vi sammen avdelinger og da får de som har søkt ferie tatt de og avspasering blir tatt ut. Jeg vil jobbe og det har skjedd at vi har vært flere voksne en barn i flere timer. Er fleksibel dersom noe skjer og de trenger å komme i bhg. Noen er flink å gi beskjed i god tid at de holder barnet hjemme, men noen gir ikke beskjed. Anonymkode: b692b...8ed 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #8 Skrevet 18. november 2016 Jeg leste denne tråden, kom i barnehagen rett etterpå og der lå lappen til påmelding til barnehagen fra 22.12-31.1. Tidlig må jeg si! Anonymkode: f32a2...e01 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #9 Skrevet 18. november 2016 Hos oss er det stengt i romjula. SFO skal ikke ha påmelding før om lenge. Anonymkode: d80fe...1ba 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #10 Skrevet 18. november 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette har med ferieavvikling og avspasering for personalet å gjøre. Avspaseringen må tas ut når det er få barn i barnehagen, sånn som i romjula. Men jeg synes det er i tidligste laget å sende ut skjema allerede i november. Hvis det er umulig for dere å gi et svar nå, så ville jeg meldt behov og deretter gitt beskjed så tidlig som mulig hvis dere ikke har behov likevel. Det som ofte blir et problem er at flere melder behov for barnehage i romjulen, og det bemannes deretter. Så møter ikke barna opp, og det gis ikke beskjed om at barna skal ha fri. Jeg har opplevd flere ganger å sitte på jobb i romjula og med flere voksne enn barn. Da sønnen min var liten måtte jeg ta han med på jobb i romjula, faren skulle også jobbe, og sønnen vår gikk i samme barnehage som jeg jobbet i. Så kom det ingen barn til barnehagen. Da kunne jo sønnen min og jeg faktisk hatt fri den dagen. Vi kunne jo ikke gå heller, noen ganger kommer det barn i 11-12 tida i romjula, så man vet aldri. Så jeg oppfordrer sterkt til å gi beskjed hvis man ikke kommer når man har meldt behov på forhånd! Anonymkode: f4cd2...5ba Så tafatt er det ikke lov å være altså. Når kjernetiden begynner ringer du rundt til de som er meldt på og spør. Ganske enkelt! Anonymkode: 838ad...2a5 14
Vakkertliv Skrevet 18. november 2016 #11 Skrevet 18. november 2016 Vi har også ett sånt skjema i vår barnehage. Det kommer litt tidlig for ar de ansatte også skal få mulighet til å ta seg fri julen og for å eventuelt bestille biletter hvis de skal hjem eller andre steder:) 6
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #12 Skrevet 18. november 2016 Vi har det slik på SFO. Er man usikker på noen dager så skriver man heller opp at barnet kommer de dagene. Så vet du at det går bra for din del i alle fall. Anonymkode: 1c865...125
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #13 Skrevet 18. november 2016 Vi har innført at de med behov for plass kan melde seg på i romjula og de uten behov trenger ikke å melde seg på. Dette ble vi nødt til å innføre på grunn av at knapt halvparten av de påmeldte barna dukker opp i barnehagen og veldig få gir beskjed og det er ikke holdbart i lengden. Alternativet var å begynne å stenge i romjula og enkelte påskedager. Dette ble diskutert og vedtatt i brukerrådet så foreldrene var med på å bestemme. Anonymkode: 3f2d3...f34 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #14 Skrevet 18. november 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så tafatt er det ikke lov å være altså. Når kjernetiden begynner ringer du rundt til de som er meldt på og spør. Ganske enkelt! Anonymkode: 838ad...2a5 Ikke alle barnehager har kjernetid. Min gutt gikk i studentbarnehage, og der var det helt vanlig at noen ble levert i 11-tiden, fordi foreldrene hadde forelesning da. Kjernetid i vår barnehage hadde blitt helt håpløst. Anonymkode: 85ce9...b1c 7
MissPierce Skrevet 18. november 2016 #15 Skrevet 18. november 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke alle barnehager har kjernetid. Min gutt gikk i studentbarnehage, og der var det helt vanlig at noen ble levert i 11-tiden, fordi foreldrene hadde forelesning da. Kjernetid i vår barnehage hadde blitt helt håpløst. Anonymkode: 85ce9...b1c Om man har kjernetid eller ikke, så er det enkelt å sette en regel om at innen klokken f.eks 10 skal alle som ikke kommer i bhg den dagen ha gitt beskjed. Å har man da foreldre som gang på gang ikke gjør dette, så blir det faktisk en samtale med avdelings leder. 5
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #16 Skrevet 18. november 2016 Dette er nok vanlig. Vi derimot har alltid hatt det sånn, selv utenom ferier. Barnet hadde 1:1 hele dagen i BHG så de som jobbet med han satte opp sine arbeidstider etter når barnet ble levert og hentet. Nå går han på skole (forsterket avdeling) og vi må melde på til SFO i ferier i god tid (frist slutten av november for jula). Vi må melde på med eksakt tidspunkt også, ikke bare krysse for hvilken dag. F.eks hvis jeg har meldt på 08:00-16:00 så kan han ikke bli levert 07:55. Personalet har sine arbeidstider etter når hvert enkelt barn blir levert og hentet. Noen ganger er det litt tungt at vi ikke kan ha noe fleksibelt i forhold til tidspunkt osv men blitt vant til det. Litt teit av meg å si kanskje, men vær glad dere kan være fleksible ift tidspunkter iallefall Anonymkode: 20ec1...789 4
Stella- Skrevet 18. november 2016 #17 Skrevet 18. november 2016 Om juleturnusen fortsatt ikke er satt når fristen for å gi beskjed til barnehagen går ut går jeg ut fra hvordan den faste turnusen ser ut, men sier f.eks at den og den dagen kan bli endret og at de får beskjed så snart vi har fått oversikten over vaktene våre. 1
Gjest Mythic Skrevet 18. november 2016 #18 Skrevet 18. november 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er jeg selvsagt helt enig i, om vi melder han på og han skal ha fri gir vi selvsagt beskjed med en gang vi vet om det. Dette ser jeg på en selvfølge, uavhengig av om det er romjul eller ei. Jeg syns også generelt det er dumt at vi må si at han skal være i barnehagen når vi ikke vet ennå om dette blir en nødvendighet eller ikke. Men når barnehagen opererer med en frist som er en måned før og MÅ ha svar innen fristen og i tillegg ikke kan ta i mot et ekstra barn med to ukers beskjed ser vi ingen annen måte å gjøre det på. TS Anonymkode: 78700...4a1 Når burde fristen være, tenker du? Jeg spør fordi jeg jobber i barnehage, og dette er jo et evig problem for oss også. De som er ansatt hos oss, har gjerne barna sine i andre barnehager, og må svare innen fristen, selv om de ikke vet om de har fri selv eller ikke. En annen utfordring er at mange foreldre melder at de har behov for plass i romjula, vi bemanner der etter, også dukker bare halvparten opp. Da er vi plutselig alt for mange på jobb, og får ikke tatt ut ferie/avspasering. Det er jo en fordel at flest mulig får tatt ut fri når det er mindre barn i barnehagen, for da slipper vi å være underbemannet ellers i året ved ferie/avspasering. Vi må jo også få tatt ut dette på et tidspunkt.
Anonym90059005 Skrevet 18. november 2016 #19 Skrevet 18. november 2016 (endret) Barnehagene må selvfølgelig ha slike ordninger. Dere kan vel like gjerne klage på egen arbeidsplass som ikke klarer å ha turnusen/juleturnusen klar i november? Det bør de klare... Endret 18. november 2016 av Anonym90059005 13
Noldus Skrevet 18. november 2016 #20 Skrevet 18. november 2016 Helt enig i at ordningen må være slik at vi melder fra. I vår barnehage bruker fristen å være rundt 15 desember 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå