Gå til innhold

Sjakk-VM: Magnus Carlsen vs Sergej Karjakin


Z.Z

Anbefalte innlegg

Jeg vet det er litt frekt å spørre, men hva er greia med talefeil og sjakk? Det virker som at nesten alle som har god greie på sjakk har en eller annen form for talefeil.

Anonymkode: ef193...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet det er litt frekt å spørre, men hva er greia med talefeil og sjakk? Det virker som at nesten alle som har god greie på sjakk har en eller annen form for talefeil.

Anonymkode: ef193...c57

Hvis du tenker på stammingen til Karjakin, så er det kun på engelsk. På russisk snakker han helt perfekt. Jon Ludvig har littegrann talefeil, men hvilke andre sjakkspillere du sikter til aner jeg ingenting om. Alle de andre sjakkspillerne jeg kommer på i farten taler feilfritt, men  Lahlum har litt uvanlig uttale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet det er litt frekt å spørre, men hva er greia med talefeil og sjakk? Det virker som at nesten alle som har god greie på sjakk har en eller annen form for talefeil.

Anonymkode: ef193...c57

For en stygg ting å si! Ikke er det sant heller, er bare et par stykker som kanskje ikke snakker helt perfekt, og so what?

Anonymkode: 1b8cd...b87

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det uavgjort etter 12 partier langsjakk, så skal alt avgjøres 30 november på selveste bursdagen til Magnus. Skjebnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det snart klart for det tolvte og siste partiet i langsjakk. Dette er et parti ingen vil tape så det kan fort ende i remis og en avgjørelse med omspill på onsdag. Carlsen vil også være favoritt i et slikt omspill, men samtidig vil marginene være mye mindre, så jeg ser ingen grunn til at Magnus ikke skal benytte muligheten i dag med hvite brikker om han får sjansen i en god stilling.

Objektivt sett hadde det vært skikkelig moro med omspill i hurtigsjakk og eventuelt lynsjakk med stor dramatikk, men skulle Magnus ta hjem seieren allerede i dag er det ingenting å klage på! :)

Følg med, følg med!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 26.11.2016 den 20.15, Z.Z skrev:

Blir det uavgjort etter 12 partier langsjakk, så skal alt avgjøres 30 november på selveste bursdagen til Magnus. Skjebnen?

Det er nok ikke annet enn en.. hold deg fast.. tilfeldighet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Leifern skrev:

Det er nok ikke annet enn en.. hold deg fast.. tilfeldighet.

Ikke verst resonnert. Har du noen andre gullkorn på lager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da endte parti 12 ikke overraskende med remis etter bare rundt 40 minutters spill. Av uttalelser i etterkant virket det å være kalkulert av Magnus. De fleste som følger med har kanskje fått med seg reglene for omspillet som skjer 30.11.2016:

1) Vi starter med 4 partier hurtigsjakk med 25 minutter betenkningstid i tillegg til 10 sekunder for hvert trekk. I tilfelle uavgjort (2-2) etter de fire partiene fortsetter kampen med lynsjakk.

2) 2 partier med lynsjakk spilles med 5 minutter betenkningstid i tillegg til 3 sekunder for hvert trekk. I tilfelle uavgjort (1-1) fortsetter spillet med to nye partier lynsjakk. Hvis det ikke er en vinner etter maksimalt 5 slike runder (totalt 10 partier) ender VM med såkalt armageddon.

3) Armageddon. Spilleren som vinner trekningen av farge velger hvite eller svarte brikker. Spilleren med hvite brikker får 5 minutter betenkningstid og spilleren med svarte brikker får 4 minutter betenkningstid. Etter eventuelt 60 trekk får spillerne et tillegg på 3 sekunder for hvert trekk. Hvis dette partiet ender med remis vil spilleren med svarte brikker vinne VM.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Z.Z skrev:

Da endte parti 12 ikke overraskende med remis etter bare rundt 40 minutters spill. Av uttalelser i etterkant virket det å være kalkulert av Magnus. De fleste som følger med har kanskje fått med seg reglene for omspillet som skjer 30.11.2016:

1) Vi starter med 4 partier hurtigsjakk med 25 minutter betenkningstid i tillegg til 10 sekunder for hvert trekk. I tilfelle uavgjort (2-2) etter de fire partiene fortsetter kampen med lynsjakk.

2) 2 partier med lynsjakk spilles med 5 minutter betenkningstid i tillegg til 3 sekunder for hvert trekk. I tilfelle uavgjort (1-1) fortsetter spillet med to nye partier lynsjakk. Hvis det ikke er en vinner etter maksimalt 5 slike runder (totalt 10 partier) ender VM med såkalt armageddon.

3) Armageddon. Spilleren som vinner trekningen av farge velger hvite eller svarte brikker. Spilleren med hvite brikker får 5 minutter betenkningstid og spilleren med svarte brikker får 4 minutter betenkningstid. Etter eventuelt 60 trekk får spillerne et tillegg på 3 sekunder for hvert trekk. Hvis dette partiet ender med remis vil spilleren med svarte brikker vinne VM.

Hvis det ikke blir avgjørelse i hurtigsjakken så antar jeg at Magnus vil spille knallhardt i lyn. Iallfall de seks siste partiene. Armageddon vil han nok unngå fordi han kan risikere å få hvit, hvilket innebærer meget høy risiko for at tittelen ryker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Z.Z skrev:

Ikke verst resonnert. Har du noen andre gullkorn på lager?

Det var vel et passende svar på det uforståelige innlegget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det ikke lenge igjen til det hele skal avgjøres. Det spørs om det blir rekordmange seere som kommer til å følge med på sjakk i kveld. Lykke til og gratulerer med dagen Magnus!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flere som synes Jon Ludvig Hammer minner om Asbjørn  Brekke?

Anonymkode: 1b8cd...b87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flere som synes Jon Ludvig Hammer minner om Asbjørn  Brekke?

Anonymkode: 1b8cd...b87

Eh nei.

 

Anonymkode: a3e4d...5bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ajajaj, Magnus hadde en kanonsjanse til å vinne parti 2 i hurtigsjakk, men fant ikke godtrekket. Dramatikk til tusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå  mistet jeg troen på at det blir avgjort i kveld. Når ikke Magnus Carlsen klarer å avgjøre det når han leder med 4 bønder, så tror jeg ikke han klarer å gjøre det seinere i kveld heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...