Gå til innhold

Sjakk-VM: Magnus Carlsen vs Sergej Karjakin


Z.Z

Anbefalte innlegg

Her oppdateres resultatene fra sjakk-VM. Spilleren med uthevet resultat hadde svarte brikker:

  • Parti 1   (11.11.2016): Carlsen - Karjakin 1/2-1/2
  • Parti 2   (12.11.2016): Carlsen - Karjakin 1/2-1/2
  • Parti 3   (14.11.2016): Carlsen - Karjakin 1/2-1/2
  • Parti 4   (15.11.2016): Carlsen - Karjakin 1/2-1/2
  • Parti 5   (17.11.2016): Carlsen - Karjakin 1/2-1/2
  • Parti 6   (18.11.2016): Carlsen - Karjakin 1/2-1/2
  • Parti 7   (20.11.2016): Carlsen - Karjakin 1/2-1/2
  • Parti 8   (21.11.2016): Carlsen - Karjakin 0 - 1
  • Parti 9   (23.11.2016): Carlsen - Karjakin 1/2-1/2
  • Parti 10 (24.11.2016): Carlsen - Karjakin 1 - 0
  • Parti 11 (26.11.2016): Carlsen - Karjakin 1/2-1/2
  • Parti 12 (28.11.2016): Carlsen - Karjakin 1/2-1/2

Totalt (28.11.2016): Carlsen - Karjakin 6 - 6

Omspill 30.11.2016 hurtigsjakk:

  • Parti 1: Carlsen - Karjakin 1/2-1/2
  • Parti 2: Carlsen - Karjakin 1/2-1/2
  • Parti 3: Carlsen - Karjakin 1 - 0
  • Parti 4: Carlsen - Karjakin 1 - 0

Totalt: Carlsen - Karjakin 3 - 1

Gratulerer til Magnus Carlsen som fortsatt verdensmester!

 

Det skal spilles maksimalt 12 partier og vinneren er første spiller som overstiger 6 poeng. Tidskontrollen er 100 minutter for de første 40 trekkene, 50 minutter for de neste 20 og 15 minutter for resten av partiet i tillegg til 30 sekunder per trekk fra trekk 1. I tilfelle uavgjort etter 12 partier fortsetter kampen med hurtigsjakk.

Da endte det med uavgjort etter 12 partier langsjakk og dermed skal VM-kampen avgjøres med omspill onsdag 30.11.2016:

1) Vi starter med 4 partier hurtigsjakk med 25 minutter betenkningstid i tillegg til 10 sekunder for hvert trekk. I tilfelle uavgjort (2-2) etter de fire partiene fortsetter kampen med lynsjakk.

2) 2 partier med lynsjakk spilles med 5 minutter betenkningstid i tillegg til 3 sekunder for hvert trekk. I tilfelle uavgjort (1-1) fortsetter spillet med to nye partier lynsjakk. Hvis det fremdeles ikke er en vinner etter maksimalt 5 slike runder med lynsjakk (totalt 10 partier) ender VM med såkalt armageddon.

3) Armageddon. Spilleren som vinner trekningen av farge velger hvite eller svarte brikker. Spilleren med hvite brikker får 5 minutter betenkningstid og spilleren med svarte brikker får 4 minutter betenkningstid. Etter eventuelt 60 trekk får spillerne et tillegg på 3 sekunder for hvert trekk. Hvis dette partiet ender med remis vil spilleren med svarte brikker vinne VM.

Endret av Z.Z
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De to første partiene var relativt tamme og jevne, men parti tre ble litt av et fyrverkeri. Etter en unøyaktighet av Karjakin presset Carlsen i store deler av partiet med hvite brikker. Karjakin forsvarte seg deretter mesterlig, men ga mot slutten Magnus en enda større fordel ved å gjøre en tabbe. Magnus som da lå an til gevinst klarte likevel ikke å finne de riktige trekkene og gjorde en blunder selv. Dermed ente det remis (uavgjort), noe Magnus nok vil irritere seg over i ettertid.

På det meste ga NRKs måling Carlsen en fordel på 2 bønder, mens VGTVs måling ga rundt 85% vinstsjanse. Alt i alt et meget langt og spennende parti som bølget fram og tilbake mellom fordel Carlsen og remis, og som vil bli analysert i lang tid framover av sjakkverdenen. En klassiker.

For de interesserte er det bare å følge med i kveld. Da spiller Magnus med svarte brikker i det fjerde partiet.

Endret av Z.Z
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får meg ikke til å følge TV-sendingene av dette med programledere og reportere som ikke skjønner bæret og som stiller det ene pinlige spørsmålet etter det andre.

Anonymkode: 9cead...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parti 4

Igjen er Karjakin ute å kjøre og må sannsynligvis forsvare seg resten av partiet med håp om remis. Karjakin blir regnet som kanskje den aller beste forsvarsspillerne i verden, så det er ennå ikke avgjort. Magnus har likevel en klar fordel i et parti som nok en gang kan bli veldig langt. Karjakin henger i tauene og han må virkelig skjerpe seg om han skal ha en sjanse mot Magnus over 12 partier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Får meg ikke til å følge TV-sendingene av dette med programledere og reportere som ikke skjønner bæret og som stiller det ene pinlige spørsmålet etter det andre.

Anonymkode: 9cead...7b6

Jeg endte på VGTV under forrige VM. Synes de har best kommentatorer, selv om de har forsinkelse fra sjakkbrettet på nett og tv-sendingen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnus Carlsen er så Harry så orker ikke se på. Kalle sjakk sport er tåpelig. Sjakk er ikke mer sport enn Ludo og vri åtter. 

Anonymkode: 88359...67f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, FrkHumle skrev:

Hvilken sending følger du?

Akkurat nå følger jeg VGTVs sending med Jon Ludvig Hammer, Simen Agdestein, Atle Grønn og Jøran Aulin-Jansson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Z.Z skrev:

Akkurat nå følger jeg VGTVs sending med Jon Ludvig Hammer, Simen Agdestein, Atle Grønn og Jøran Aulin-Jansson.

Samme her. Simen og Jøran er herlige! Men synes det var veldig bra igår da Ellen var med, håper hun skal delta flere ganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, FrkHumle skrev:

Samme her. Simen og Jøran er herlige! Men synes det var veldig bra igår da Ellen var med, håper hun skal delta flere ganger. 

Ellen er nok en av de bedre kvinnelige innslag. Ellen Carlsen og Atle Grønn har i dag byttet plass mellom NRK og VGTV.

1 minutt siden, visningsnamn skrev:

Jeg skulle ønske Atle Grønn var med i hver eneste sending.

Atle Grønn er eksepsjonelt kunnskapsrik så der sier jeg meg enig. Det gjelder vel å få en god balanse mellom sjakk, sjakkhistorier og annet snakk uten at det går utover partiet som faktisk spilles.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, visningsnamn skrev:

Jeg liker Jon Ludvig Hammer også, men foretrekker sendingen til Nrk. Så skulle ønske Hammer og Atle Grønn hadde vært med der. I tillegg til Ellen så ofte som mulig.

Jeg like også Hammer. Har tidligere sett sendinger fra andre sjakkturneringer på TV2 Sportkanalen med Hammer, Lahlum og Finn Gnatt som programleder. Synes også det fungerte bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, visningsnamn skrev:

Enig. Jeg har også fulgt sendinger på Sportskanalen. Gnatt er fin. (Og litt av et steg opp for hun Kaja Marie Snare, eller hva hun heter.)

Hva tror du om dagens parti? Min sjakkforståelse er ikke god nok til å klare å følge med uten eksperter i studio å høre på.

Vurderingen er fremdeles lik post 4. Karjakin er skikkelig presset, men er utrolig god til å forsvare seg, så ingenting er avgjort. Det som i hvert fall bør være sikkert er at dette partiet ender med minimum remis, hvis ikke Magnus gjør en kjempebrøler.

Edit:

Hvis Magnus er på sitt beste bør han nå vinne dette.

Endret av Z.Z
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, visningsnamn skrev:

Hva tenker du om hvis det blir få brikker igjen? Kan det redde Karjakin, eller er det (burde være) vunnet for svart nå, med de beste trekkene?

Stillingen er i balanse når det gjelder materiell, men Magnus har en fordel i løperparet og potensiale for fribonder i f- eller g-linjen. Men du har vel også hørt på sendingene og jeg kan vanskelig gjøre noen bedre vurdering enn dem. Stockfish gir klar fordel for Magnus. Det er langt fra gitt at han skal klare det selv om han vil være ekstremt irritert om han misser vinstsjansen i to partier på rad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Får meg ikke til å følge TV-sendingene av dette med programledere og reportere som ikke skjønner bæret og som stiller det ene pinlige spørsmålet etter det andre.

Anonymkode: 9cead...7b6

Når noen av verdens beste spillere møter hverandre, er det umulig for de fleste å «skjønne bæret». De kan bare kjøre varianter, analyser og forsøke å forstå tanken bak trekkene som utføres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...