Gå til innhold

Tweet blir alenemor

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer så mye :nordvesta: Bra jobba!! :) 

Skrevet

Gratulerer så masse!! Gleder meg til å lese fødselshistorien:) 

Skrevet

Gleder meg til å lese! Gratulerer :hjerte:

Skrevet

Gratulerer så mye :rodmer: Gleder meg til å lese fødselshistorien :)

Skrevet

Gratulerer så mye :)

Skrevet

gratulerer såå mye igjen 💙🎉🎉 nyt å kos dere nå! Gleder meg til å høre fødselshistorien 😀

Skrevet

Fødselshistorie ❤️ håper jeg husker alt, men er nok detaljer som er litt blurry 😅 

Rundt halv fem på ettermiddagen den 15.januar, lå jeg i sengen og kjente noe jeg først trodde var tyntflytende utflod komme ut. Røyste meg opp av sengen og det fortsatte bare å renne! Så da jogget jeg inn på do og lot det renne videre i do. Ble helt tom i hodet og skjelven av adrenalin, så ante ikke hva jeg skulle gjøre med meg selv! S trodde ikke på at vannet gikk først, men etter telefon til føden og etterhvert også mange fosser av fostervann, var begge overbevist :P 

Kjente murringer utover kvelden og vannet rant kontinuerlig, men selve riene startet ikke før elleve på kvelden. Ganske svake, men såpass vonde at jeg måtte stoppe og puste meg gjennom dem. Føden ville ikke ha meg inn enda selv om jeg følte riene kom veldig kjapt etter hverandre. Fikk beskjed om å sove noen timer hjemme, men det var helt umulig! Ringte inn igjen etter noen timer da riene kom som perler på en snor nesten uten pauser. Fikk komme inn til føden, og verdens beste mamma kjørte oss dit rundt 4 på natta. 

Jordmoren vi møtte synes riene mine var ganske uregelmessig, men siden vannet hadde gått, fikk vi tildelt fødestue. Ville ikke sjekke åpning før riene ble mer regelmessige. Fokuset var på at dette skulle bli en så naturlig fødsel så mulig, og vi startet da med varmeposer på magen og ryggen. Smertene var allerede helt jævlige, synes ikke varmen hjalp noe særlig under riene. Kan beskrive smerten som at en hest hadde sparket meg hardt i skambeinet! Ble sjekket da riene tok seg opp, og hadde da bare 1-2cm åpning rundt klokken seks. Jordmor foreslo da å stå i dusjen. Fy faen, så deilig! Det varme vannet lindret og gjorde riene lettere å håndtere. Stod vel nærmere to timer i dusjen og ulte og svaiet meg gjennom hver ri 🙊 

Ved vaktskifte kjente jeg at riene ble vanskeligere å håndtere, og i tillegg var jeg kvalm, forferdelig sulten og sliten. Ble så uvel i dusjen, men nektet å gå ut om ingen kunne tilby meg bedre smertelindring. Min nye jordmor sa at jeg skulle få gå i badekaret ved 4 cm åpning. Hun sjekket meg, og åpningen var fortsatt bare på 2 cm. Da var smertene så intense at å vente på de 2 neste cm for å få ligge i badekar, var helt utenkelig for meg. Jeg ville bare dø! Så uvel og utmattet, sa jeg ja til å gå tilbake på rommet og få morfin. 

— 

Holder på å sovne her, så må fortsette senere! 😅

Skrevet

Gratulere så mye med gutten😃 det har vært gøy å følge deg😁

Skrevet

Gratulerer så masse med gutten :D :D :D veldig koselig å få se snap av han i morgest. Skjønn liten gutt :D 
Spent på å høre resten av historien :)

Skrevet

Jeg vil også ha snap! 

Skrevet

Fantastisk 😄 gratulere 

Skrevet

Gratulerer så mye! :nordvesta: Godt jobbet! Håper du får sove godt mellom kosen med ned helt ferske lille babygutten :hjerte:

Skrevet

Tusen hjertelig takk for gratulasjoner, alle sammen ❤️ Vi koser oss veldig på barsel. Har fått en rolig, fornøyd og nysgjerrig gutt 😍 

Skrevet

I dag får vi reise hjem! Det hele har gått så bra. Får høre hele tiden at jeg er veldig kvikk, og baby får mye skryt :nigo: 

De har sjekket han for gulsot flere ganger, vi venter på svar på blodprøven. Det er litt vanskelig å si om det er fordi han er litt asiatisk eller om det faktisk er gulsot 🙊 Så langt ser det greit ut med den testen de tar i pannen. Han har en tendens til å sovne under hver amming, som også ga de en grunn for å sjekke. Vi har en liten utfordring der at han sovner, og av og til får han ikke skikkelig tak.. så da holder vi på unødvendig lenge før han blir fornøyd. Måtte til med håndmelking, kopp og flaske i natt for å sikre oss at han faktisk får i seg nok. Her er det absolutt ikke mangel på noe hvertfall og vekten går den veien den skal 😊 Har bedt de sjekke tungebåndet, men synes ikke de undersøker det godt nok.. Hva gjør jeg da? Han får liksom tak til slutt, men han sliter litt. 

Sånn ellers går det i masse kos og lite søvn, mest fordi dama jeg deler rom med snorker på inn- og utpust, triller rundt på ungen rett foran sengen min og snakker veldig rart med babyen når den gråter 😜 Blir jo vekt av en sulten C jevnlig, men vi dubber av litt om hverandre og bare koser oss. Han har hatt behov for å bare ligge inntil og bruke meg litt som smukk på natten, men det gjør meg ingenting ❤️ Det er da jeg får mest søvn også, når han ligger sammen med meg. 

Jeg er så forelska i denne karen her 😭 Han er så rolig, fin og god. Gråter egentlig bare om jeg er litt treig med puppen eller når jeg skifter på han, og sånn ellers er han bare fornøyd ❤️ Har bare lyst til å kose med han hele tiden. Synes det er kjipt når han sover i sengen sin på dagen, hehe. 

Skrevet

Kom hjem i går. Jeg var såå desperat etter å komme hjem, men så ble alt plutselig så skummelt og stort da det endelig skjedde. Jeg satt bare i sofaen og lot tårer (og snørr!) renne, full av angst. På sykehuset var jeg så trygg på meg selv og følte jeg taklet alt så fint, men her hjemme er det ingen knapp jeg kan trykke på hvis ting føles vanskelig eller usikkert. Så plutselig var jeg usikker på alt og begynte å grue meg til både kvelden/natta og resten av livet. Så alle barseltårene jeg ikke gråt på sykehuset, kom på én gang 😜

Men så gikk det greit da, med en del angst (for å ikke våkne, for at han skulle slutte å puste, for å ikke klare å hjelpe han når han gråt osv, det vanlige) og mye oppvåkning. Han gråt en del i natt, men det er nok ikke så rart med så mye nytt og sikkert litt mageknip. Han gråter aldri særlig lenge i gangen 😊 Og vi sliter med fullstendig overproduksjon nå.. puppene er så full, svære og vonde. Jeg orker faktisk ikke en eneste natt eller morgen til med pupper som bare renner og gjør vondt, så jeg har kjøpt pumpe og skal prøve intervallamming, sånn jeg slipper å kvele ungen min med melk (blant annet) :P 

Selv om jeg er veldig sliten og fortsatt litt usikker på en del, kjennes det bedre. Får litt dårlig samvittighet overfor C fordi jeg bruker mye energi på å engste meg, men vi koser mye og jeg tror ikke han merker det. Beste trøsten når ting føles vanskelig, er all kosen og hans lille, nydelige ansikt ❤️ Og S er så rolig og stødig. De to har det så fint sammen, og vi likeså 😍 

Labbisen synes det hele er rart, tror jeg! Men han er veldig snill og nysgjerrig på baby. Vil lukte på og være med på alt, og følger etter meg når C gråter og trenger å bli bysset på. Er redd for sjalusi og sånt, men det ser bra ut så langt ❤️

Resten av fødselshistorien får komme en dag jeg orker. Hodet er ikke helt med. Barselbobla, det her kanskje? 

Skrevet

Så koselig ❤️❤️ Den tiden der er så deilig, så slitsom, så nydelig og så utmattende. Og vips så er den over! Til både stor glede og litt sorg 😂

Skrevet

Gratulerer så mye!! :strix: 

Det du opplever nå er ikke melkespreng men brystspreng. Det er vanlig når melken kommer. Det er ikke mye melk men brystvevet som er hovent, noe som gjør vondt, men går over. https://ammehjelpen.no/artikkel/69/Melkespreng-mye-melk-og-overproduksjon Pumping vil gjøre det vondere. Cottermansgrep vil hjelpe, da vil vevet mykes opp og det vil bli lettere å legge til. http://ammebloggen.no/2017/06/18/cottermans-handgrep-viktigere-enn-mange-vet/. Det kan også hjelpe å fylle bleier med varmt vann å ha på brystene 10 miutter før amming :) 

Det er også for tidlig å begynne med intervallamming, det bør ikke gjøres før melken har stabilisert seg. Noe som kan ta opp til 2 uker. Tilbakelent amming kan hjelpe hvis du føler han blir kvelt av melken https://ammehjelpen.no/artikkel/178/Tilbakelent-amming-naturlig-amming

Be helsesøster eller lege ta kontakt med NKA fort få tips om hvem som er gode på tungebånd hvis du ikke føler se sjekket det godt nok. Vi slet selv med det og jeg hadde symptomer på overproduksjon lenge, takket være det fikk han i seg nok melk. Etter tre måneder gikk han ikke nok opp i vekt, da fant vi ut at han hadde stramt tungebånd. 

Håper ikke jeg kveler deg med råd her nå altså. Hilsen ivrig ammehjelper😅

• Liker 3
Skrevet
14 timer siden, Poppsilopp skrev:

Gratulerer så mye!! :strix: 

Det du opplever nå er ikke melkespreng men brystspreng. Det er vanlig når melken kommer. Det er ikke mye melk men brystvevet som er hovent, noe som gjør vondt, men går over. https://ammehjelpen.no/artikkel/69/Melkespreng-mye-melk-og-overproduksjon Pumping vil gjøre det vondere. Cottermansgrep vil hjelpe, da vil vevet mykes opp og det vil bli lettere å legge til. http://ammebloggen.no/2017/06/18/cottermans-handgrep-viktigere-enn-mange-vet/. Det kan også hjelpe å fylle bleier med varmt vann å ha på brystene 10 miutter før amming :) 

Det er også for tidlig å begynne med intervallamming, det bør ikke gjøres før melken har stabilisert seg. Noe som kan ta opp til 2 uker. Tilbakelent amming kan hjelpe hvis du føler han blir kvelt av melken https://ammehjelpen.no/artikkel/178/Tilbakelent-amming-naturlig-amming

Be helsesøster eller lege ta kontakt med NKA fort få tips om hvem som er gode på tungebånd hvis du ikke føler se sjekket det godt nok. Vi slet selv med det og jeg hadde symptomer på overproduksjon lenge, takket være det fikk han i seg nok melk. Etter tre måneder gikk han ikke nok opp i vekt, da fant vi ut at han hadde stramt tungebånd. 

Håper ikke jeg kveler deg med råd her nå altså. Hilsen ivrig ammehjelper😅

Tusen takk ❤️ Jeg er VELDIG glad for at du «kveler» meg med råd! 

Lille har mye mageknip, og føler det er ammingen som gjør det. Han vil ha mat mat mat hele natten, men han blir jo helt kvalt av all melken og svelger sikkert en del luft når melken kommer så fort. En ond sirkel... Har veldig store pupper, så tilbakelent amming har ikke gått så bra, men kan prøve mer. 

Skal sjekke linkene! Tusen takk :) 

Skrevet
10 timer siden, tweet skrev:

Tusen takk ❤️ Jeg er VELDIG glad for at du «kveler» meg med råd! 

Lille har mye mageknip, og føler det er ammingen som gjør det. Han vil ha mat mat mat hele natten, men han blir jo helt kvalt av all melken og svelger sikkert en del luft når melken kommer så fort. En ond sirkel... Har veldig store pupper, så tilbakelent amming har ikke gått så bra, men kan prøve mer. 

Skal sjekke linkene! Tusen takk :) 

Bare hyggelig! :hjerte: 

Det kan være at melka kommer litt fort, da kan det også hjelpe å ha en gulpeklut å ta den første spruten med melk. Ellers viktig at han har godt tak ellers vil han svelge luft og du kan bli sår. Prøv gjerne å forme bryste med hånden som en hamburger sånn at han får så mye pupp som mulig i munnen, og ha han tett inntil deg, mage mot mage. Legger en link til en artikkel med en god video av hvordan det er lurt å holde for å få godt tak https://ammehjelpen.no/artikkel/105/Sugetak-og-a-legge-barnet-til-brystet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...