Gå til innhold

Livredd for å kjøre nå som det er snø og is.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 timer siden, Oppgitt78 skrev:

Finn deg en tom parkeringsplass, slå av antispinn, og slå deg løs! Da blir du godt kjent med hvordan DIN bil oppfører seg i forskjellige situasjoner..  Øvelse gjør mester!

 

Hvordan slår man av antispinn? Har renault..

-TS

 

Anonymkode: 85044...fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Antispinn er ikke optimalt på norsk vinterføre. Syns jeg i alle fall. I min bil er det en egen bryter for antispinn, det har sikkert du også. Finn frem manualen om du ikke kan se den (hvordan den ser ut varierer nok fra bil til bil).

TS: fint at du selv innser at du ikke er så god på vinterføre, flere har rådet deg til å ta glattkjøringskurs. Det høres ut som en god ide. Men er du usikker og nervøs bør du unngå kjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spinne i lyskryss og småskli litt er helt normalt, og du blir vant til det etter en stund :) 
Prøv å gå til ett lyskryss, å stå der en stund og lytt... Da vil du legge merke til at veldig mange sklir litt når dem skal stoppe, og svært mange spinner i det dem skal starte!
punkter med mye start/stopp, slik som kryss og rundkjøringer, blir ofte glattere, så dette er områder du kan slippe gassen litt tidligere.

Anonymkode: 3caef...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, canacas skrev:

Antispinn er ikke optimalt på norsk vinterføre. Syns jeg i alle fall. I min bil er det en egen bryter for antispinn, det har sikkert du også. Finn frem manualen om du ikke kan se den (hvordan den ser ut varierer nok fra bil til bil).

TS: fint at du selv innser at du ikke er så god på vinterføre, flere har rådet deg til å ta glattkjøringskurs. Det høres ut som en god ide. Men er du usikker og nervøs bør du unngå kjøre. 

Redegjør for hvorfor antispinn ikke fungerer opptimalt på norsk vinterføre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tdm900 skrev:

Redegjør for hvorfor antispinn ikke fungerer opptimalt på norsk vinterføre!

Hehe, så streng da gitt. Hjulene låser seg, det er lettere å holde kontroll på bilen når hjulene ikke låser seg :) 

Skal jeg legge på et par utropstegn på redegjørelsen? :jolie:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, canacas skrev:

Hehe, så streng da gitt. Hjulene låser seg, det er lettere å holde kontroll på bilen når hjulene ikke låser seg :) 

Skal jeg legge på et par utropstegn på redegjørelsen? :jolie:

Antispinn har ikke noe å gjøre med blokkeringsfrie bremser. Antispinn kan kuttes ut med en bryter, blokkeringsfrie bremser får du ikke gjort noe med, i utgangspunktet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Føler med deg TS, dette blir min første vinter med bil selv om jeg har hatt lappen i snart to år og kjenner at jeg gruer meg! 

Men jeg har et spørsmål til dere erfarne bilister. Jeg er ikke så redd for å skli, men det jeg gruer meg mest til er at jeg blir stående i en bakke i for eksempel et lyskryss og bilen bare spinner. Hva gjør man for å få løs bilen? Ser for meg at det blir mange gretne bileeiere som ser på meg som jeg er et håpløst menneske haha!

Anonymkode: 9f914...e77

Når du kjører i en bakke hvor det er lyskryss øverst, eller du ser at det er kø i krysset og at du må stoppe, så legg deg litt ut av bilsporene før du stopper. Det er alltid glattest i sporene der alle kjører og hvor alle blir stående og spinne på glatta. Hold så mye til høyre som du kan, nær fortauskanten, men pass på om det er syklister der! :) 

Dette trikset fungerer alltid for meg, jeg kjører ofte i en bakke hvor det som regel er full stopp i et kryss. Jeg har aldri opplevd å bli stående og spinne når jeg kommer meg litt ut av de blankpolerte sporene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.11.2016 den 10.11, AnonymBruker skrev:

Du bør i alle fall la være å kjøre. Et overnervøst, hysterisk kvinnfolk, som sikkert kommer til å ligge langt under fartsgrensa og dermed irritere de som faktisk kan kjøre, har ingenting på veien å gjøre.

Anonymkode: 47f7f...be9

Eller mannfolk (hilsen TS i tråden jeg linker til).

Ikke generaliser kjønn og bilkjøring på den måten!

Anonymkode: 47ee1...a59

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...