Gå til innhold

Livredd for å kjøre nå som det er snø og is.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt lappen i 3 år, aldri kræsjet, men heller aldri kjørt om vinteren. Nå har jeg barn, og det blir for å langt å gå/bruke kollektivtrafikk til å komme til barnehagen og så på jobb. Har en ganske ny bil, vinterdekk nye i fjor og EU-godkjent for noen uker siden.  Men jeg tør virkelig ikke å sette meg bak rattet, jeg får helt panikk og aner ikke hva jeg skal gjøre hvis jeg sklir e.l 

Noen som har noen tips?

Anonymkode: 85044...fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alt blir en vane. Det er den første snøen som er skumlest, og uti februar kjører du som ei dronning! Det gjelder bare om å holde avstand til bilen foran, ikke bråbremse og ellers kjøre etter forholdene. Ikke bry deg om de som fyker som galninger forbi deg, og slipp de som ligger i reva forbi rolig og sikkert. God tur.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok mitt beste tips er å øve på å kjøre på is og glatt føre. Jeg blir nervøs selv når den første snøen kommer, og klarer alltid å glemme fra året før at det går fint med gode dekk. Hvis det ikke var for at jeg er nødt til å bruke bilen (og kjenne at det går bra), hadde jeg nok lett havnet i samme situasjon som deg. Kanskje du kan dra ut med bilen sammen men noen, og ta over kjøringen på en lite traffikert vei, hvor du starter med å kjøre veldig sakte. Kanskje også en skikkelig glatt parkeringsplass uten mange parkerte biler, hvis du klarer å finne det? Noen kjøretimer syns jeg høres ut som et godt alternativ, eller kanskje det finnes mulighet til å øve på glattkjøringsbane? Å få kjenne hvordan bilen oppfører seg om den begynner å skli, og erfare at du klarer å få tilbake kontrollen, kan nok være veldig nyttig.

Anonymkode: fa94b...fd1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta et glattkjøringskurs, og kanskje en en time med en kjørelærer på vinterføre. Det er fullt mulig å ta det selv etter å ha tatt lappen. 

Min mor var litt som deg, bare at hennes frykt var begrunnet i en ubehagelig opplevelse på glatta, der heldigvis bare bilen ble skadd. Den opplevelsen av å ikke ha kontroll gjorde at det tok åtte år før hun igjen våget tanken på å sette seg bak rattet i minusgrader. Hun våget det egentlig ikke da heller, men min far overtalte henne til å ta et glattkjøringskurs og oppfriskningstimer hos en kjørelærer. Hun kjører fremdeles ikke mye, men nok til at hun holder det ved like.

Anonymkode: 990c8...402

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner at jeg er veldig glad for at jeg lærte å kjøre bil om vinteren. Første kjøretimen hadde jeg den første glatte, iskalde dagen i fjor, og når snøen kom nå i år, var det null problem å kjøre. Eneste er at jeg ikke tør å rygge inn i garasjen fordi det ligger en diger snøhaug der jeg pleier å sette snuta. :fnise:

TS; Det er bare å hoppe i det! Som AB over meg foreslår, meld deg på et glattkjøringskurs, bare for å friske opp igjen litt av kunnskapen. Det går så mye lettere enn du tror å kjøre på glatt- og snøføre. :blomst:
Og ta feks bilen ut på søndag, mens det er lite biler på veiene, slik at du kan trene litt i ro og mak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var på glattkjøringsbanen med egen bil etter at jeg hadde fått lappen. Det var veldig greit å bli kjent med hvordan akkurat min bil oppførte seg på glatta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kjenner noen som kan være med deg og øve litt på glatten? Har du mulighet til å øve på glattisbane så er jo det supert, men det koster gjerne litt? Er uansett verdt det for å bli tryggere på veien :)

Anonymkode: 95ede...2f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det er smart å ta kontakt med en trafikkskole, men det holder med kjøretimer med trafikklærer. Sikkerhetskurs på bane koster rundt 5000kr og man får mer utbytte av kjøretimer i trafikk, siden det er det TS trenger.

Husk å kjøre litt saktere på glatt føre. Det kan være vanskeligere å se og man er kanskje ikke klar over hvor glatt det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kjører på snø og is så dra på biltema og skaff deg kjettinger til din bil og lær deg å legg dem på. Ei veninne fikk helt panikk nå da hu kjørte ut to ganger på to dager med stor mercedes vito, vi skaffa kjettinger og tok et lite kjøre kurs og det gikk så mye bedre da hu ikke opplevde å miste kontrollen. Har du en normal bil koster de deg 199 kr! Det er det verdt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør i alle fall la være å kjøre. Et overnervøst, hysterisk kvinnfolk, som sikkert kommer til å ligge langt under fartsgrensa og dermed irritere de som faktisk kan kjøre, har ingenting på veien å gjøre.

Anonymkode: 47f7f...be9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du bør i alle fall la være å kjøre. Et overnervøst, hysterisk kvinnfolk, som sikkert kommer til å ligge langt under fartsgrensa og dermed irritere de som faktisk kan kjøre, har ingenting på veien å gjøre.

Anonymkode: 47f7f...be9

 
 

Å jeg elsker slike personer som deg. Jeg er helvetes nervøs når første snøen også kommer, eller generelt når det snør fordi jeg ikke kan se de glatte områdene, og har vært utsatt å skli sidelengs ned i en grøft når jeg jobbet meg mot andre siden. Det sitter fremdeles i, men jeg kan, og TS kan kjøre, og jeg er sikker på at vi begge kjører helt fint. 

Ja, jeg ligger under fartsgrensen om jeg vil, fordi det er dét jeg føler meg trygg på, kommer det en bil bak så svinger jeg inn på en busslomme, og lar personer som deg, mest sannsynligvis en uten respekt for føret kjøre så fort du bare vil. 

Aktsomt, hensynsfult og varsomt. Er jeg til et hinder for sånne som deg, så flytter jeg meg, bare ikke legg deg opp i ræva på personen forran deg, blink heller med lysene. 

Dere kan ikke tro og håpe at alle dere møter er verdensmestere. 

Ha en fin dag. 

 

edit; må bare legge til for å ikke irritere deg helt enormt her nå; tilsier føret fartsgrensen, ligger jeg selvfølgelig i fartsgrensen. Snakker hovedsakelig kun om tett snøvær og usikkerhet når det ikke har vært saltet/strødd. 

Endret av dillyduzit
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På 9.11.2016 den 18.47, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt lappen i 3 år, aldri kræsjet, men heller aldri kjørt om vinteren. Nå har jeg barn, og det blir for å langt å gå/bruke kollektivtrafikk til å komme til barnehagen og så på jobb. Har en ganske ny bil, vinterdekk nye i fjor og EU-godkjent for noen uker siden.  Men jeg tør virkelig ikke å sette meg bak rattet, jeg får helt panikk og aner ikke hva jeg skal gjøre hvis jeg sklir e.l 

Noen som har noen tips?

Anonymkode: 85044...fd2

ta deg øvelsekjøring i vinterføre...

 

På 9.11.2016 den 23.33, Den Lille Heksa skrev:

Kjør sakte.

Har du piggdekk?

nei, det skaper unødvendig irritasjon hos andre bilførere og vedkommende blir fort skremt når hun allerede er redd for å kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke piggdekk. Kjørte noen timer i går kveld med en venninne for å øve meg uten så mange andre til stede. Gikk veldig greit, sklei litt, men klarte det også fint. Spant også ut i kryss, men antispinn(?) i bilen ordnet det. Tror ikke jeg tør når det snør masse ogsånt, men sånn som føret er nå får jeg det til :)

-TS

Anonymkode: 85044...fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke piggdekk. Kjørte noen timer i går kveld med en venninne for å øve meg uten så mange andre til stede. Gikk veldig greit, sklei litt, men klarte det også fint. Spant også ut i kryss, men antispinn(?) i bilen ordnet det. Tror ikke jeg tør når det snør masse ogsånt, men sånn som føret er nå får jeg det til :)

-TS

Anonymkode: 85044...fd2

Det høres bra ut :) 

Piggfritt går fint på snø, men kjører du mye på is er nok piggdekk best.

Anonymkode: 7a80d...d53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg TS, dette blir min første vinter med bil selv om jeg har hatt lappen i snart to år og kjenner at jeg gruer meg! 

Men jeg har et spørsmål til dere erfarne bilister. Jeg er ikke så redd for å skli, men det jeg gruer meg mest til er at jeg blir stående i en bakke i for eksempel et lyskryss og bilen bare spinner. Hva gjør man for å få løs bilen? Ser for meg at det blir mange gretne bileeiere som ser på meg som jeg er et håpløst menneske haha!

Anonymkode: 9f914...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn deg en tom parkeringsplass, slå av antispinn, og slå deg løs! Da blir du godt kjent med hvordan DIN bil oppfører seg i forskjellige situasjoner..  Øvelse gjør mester!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...