Gå til innhold

Legetime. Reservere seg mot studenter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har legetime på et universitetssykehus og vil ikke ha studenter tilstede. Må jeg ringe og si fra på forhånd eller er det nok å si fra i resepsjonen når jeg melder meg der før timen? Noen som vet? :)

Anonymkode: b8c99...fca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De gangene det har vært aktuelt for meg, så har jeg blitt spurt når jeg kommer inn til timen om det er ok at det er student(-er) til stede. Det skal være helt i orden å si nei. 

Anonymkode: 03d96...7c3

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har legetime på et universitetssykehus og vil ikke ha studenter tilstede. Må jeg ringe og si fra på forhånd eller er det nok å si fra i resepsjonen når jeg melder meg der før timen? Noen som vet? :)

Anonymkode: b8c99...fca

Du blir spurt dersom legen har student med seg om det er greit at studenten er der under konsultasjonen. 

Sykehusets merkantilt ansatte har ingen oversikt over hvilke leger som har student og til hvilken tid. 

Anonymkode: a9064...2b4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glidelås

Den ene gangen jeg hadde time på sykehuset, så stod det i innkallingsbrevet. Noe med at saken var så spesiell, så det ville være 8 studenter og en overlege tilstede. Hvis jeg ikke ville dette, måtte jeg ringe inn å få en annen time, med beskjed om at det kunne være lang venteliste.
Jeg hadde bare skummet gjennom brevet, så ble ikke oppmerksom på den delen før jeg skulle ut døren.

Det var som en undervisningstime, hvor alle fikk prøve seg med spørsmål og undersøkelse. Samtidig som han stod å underviste og stilte dem spørsmål.

Ble faktisk skikkelig stresset, for en av studentene skulle "intervjue" meg først, og jeg ble sprutrød i ansiktet (kunne se meg selv i et speil på veggen, og den brannbilrøde fargen gjorde meg enda mer stressa).
Han ble helt satt ut av det, for jeg lyste jo varme fra toppen. Når han stilte seg tilbake i rekken, hvisket en annen til han "det gikk bra.", og klappet han på skulderen, mens han ristet svakt på hodet.

Resten av timen husker jeg nesten ikke, bare en sammensurring av 9 personer som tok på meg, og undersøkte meg etter tur. Var helt svett da jeg gikk ut av timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Glidelås skrev:

Den ene gangen jeg hadde time på sykehuset, så stod det i innkallingsbrevet. Noe med at saken var så spesiell, så det ville være 8 studenter og en overlege tilstede. Hvis jeg ikke ville dette, måtte jeg ringe inn å få en annen time, med beskjed om at det kunne være lang venteliste.
Jeg hadde bare skummet gjennom brevet, så ble ikke oppmerksom på den delen før jeg skulle ut døren.

Det var som en undervisningstime, hvor alle fikk prøve seg med spørsmål og undersøkelse. Samtidig som han stod å underviste og stilte dem spørsmål.

Ble faktisk skikkelig stresset, for en av studentene skulle "intervjue" meg først, og jeg ble sprutrød i ansiktet (kunne se meg selv i et speil på veggen, og den brannbilrøde fargen gjorde meg enda mer stressa).
Han ble helt satt ut av det, for jeg lyste jo varme fra toppen. Når han stilte seg tilbake i rekken, hvisket en annen til han "det gikk bra.", og klappet han på skulderen, mens han ristet svakt på hodet.

Resten av timen husker jeg nesten ikke, bare en sammensurring av 9 personer som tok på meg, og undersøkte meg etter tur. Var helt svett da jeg gikk ut av timen.

Uff, høres kjipt ut. :(

Har også hatt en gjeng studenter med, følte det var for teit å si nei. Heldigvis var det en ganske basic prosedyre, men lite kult å føle seg som et forsøksdyr, høre grafiske beskrivelser av hva de skal gjøre, osv. Burde vært enklere (mindre press) å reservere seg, merker det ikke hjalp på legeangsten akkurat.

Anonymkode: 6622a...7e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man spør pasienten før undersøkelse om det er greit at student er til stede. Hilsen student ;) 

Anonymkode: b2148...054

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan mener dere at studenter skal lære om de ikke får være tilstede? Hvordan tror dere dagens spesialister lærte? Man kan ikke lese seg til alt i en bok. 

Anonymkode: 7e346...4e7

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man spør pasienten før undersøkelse om det er greit at student er til stede. Hilsen student ;) 

Anonymkode: b2148...054

Mens studenten står der ja! Ikke så rart at mange føler seg presset til å si ja da ;) Sist jeg hadde time på universitetssykehus ble jeg ikke spurt engang for det var liksom en selvfølge at studenten var med. Men nå kommer jeg til å si fra. Det er på gynekologisk avdeling og det er helt uaktuelt å ha student med.

Anonymkode: b8c99...fca

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Glidelås skrev:

Den ene gangen jeg hadde time på sykehuset, så stod det i innkallingsbrevet. Noe med at saken var så spesiell, så det ville være 8 studenter og en overlege tilstede. Hvis jeg ikke ville dette, måtte jeg ringe inn å få en annen time, med beskjed om at det kunne være lang venteliste.
Jeg hadde bare skummet gjennom brevet, så ble ikke oppmerksom på den delen før jeg skulle ut døren.

Det var som en undervisningstime, hvor alle fikk prøve seg med spørsmål og undersøkelse. Samtidig som han stod å underviste og stilte dem spørsmål.

Ble faktisk skikkelig stresset, for en av studentene skulle "intervjue" meg først, og jeg ble sprutrød i ansiktet (kunne se meg selv i et speil på veggen, og den brannbilrøde fargen gjorde meg enda mer stressa).
Han ble helt satt ut av det, for jeg lyste jo varme fra toppen. Når han stilte seg tilbake i rekken, hvisket en annen til han "det gikk bra.", og klappet han på skulderen, mens han ristet svakt på hodet.

Resten av timen husker jeg nesten ikke, bare en sammensurring av 9 personer som tok på meg, og undersøkte meg etter tur. Var helt svett da jeg gikk ut av timen.

Hadde en liknende erfaring selv.  jeg hadde sagt ja på forhånd, for jeg hadde en litt uvanlig sykdom og ville bidra til mer kunnskap om den, men mens det sto på ble det skikkelig ubehagelig, og jeg var for svak til å si ifra.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan mener dere at studenter skal lære om de ikke får være tilstede? Hvordan tror dere dagens spesialister lærte? Man kan ikke lese seg til alt i en bok. 

Anonymkode: 7e346...4e7

Er det et stor problem at noen velger å reservere seg mot dette da?  Jeg vil tro at de fleste sier ja, uten at jeg har sett noen statistikk på dette.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan mener dere at studenter skal lære om de ikke får være tilstede? Hvordan tror dere dagens spesialister lærte? Man kan ikke lese seg til alt i en bok. 

Anonymkode: 7e346...4e7

Det er nok av pasienter som er villige til å la studenter observere og å ta del i kommunikasjon, undersøkelse o.l. til at dette er et problem. Det er ikke alle som er like komfortable med å ha studenter tilstede, og det er ikke alltid situasjonen passer seg heller.

Anonymkode: 67f44...c19

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mens studenten står der ja! Ikke så rart at mange føler seg presset til å si ja da ;) Sist jeg hadde time på universitetssykehus ble jeg ikke spurt engang for det var liksom en selvfølge at studenten var med. Men nå kommer jeg til å si fra. Det er på gynekologisk avdeling og det er helt uaktuelt å ha student med.

Anonymkode: b8c99...fca

Selvsagt er det ikke i alle situasjoner du kan reservere deg, f.eks om du kommer inn på akuttmottaket kan det være med studenter uten at du blir spurt om det er greit, og i andre slike situasjoner, men på polikliniske timer spør man pasienten. Det er i alle fall praksisen der jeg er. Jeg spør pasientene selv også om de synes det er greit at jeg er med, men er som oftest kun med inneliggende pasienter som jeg har møtt og/eller behandlet på forhånd. 

Anonymkode: b2148...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble spurt om en gjeng med studenter kunne undersøke meg etter en operasjon. De godtok fint et nei :) 

Anonymkode: 2d90e...786

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt er det ikke i alle situasjoner du kan reservere deg, f.eks om du kommer inn på akuttmottaket kan det være med studenter uten at du blir spurt om det er greit, og i andre slike situasjoner, men på polikliniske timer spør man pasienten. Det er i alle fall praksisen der jeg er. Jeg spør pasientene selv også om de synes det er greit at jeg er med, men er som oftest kun med inneliggende pasienter som jeg har møtt og/eller behandlet på forhånd. 

Anonymkode: b2148...054

Nei,det er ikke lov.Hvor har du det i fra?

Dersom pasienten ikke har samtykkekompetanse, f.eks.er bevisstløs kan ikke man la studenter slippe til.Dette er nedfelt i Lov om pasientrettigheter.

Anonymkode: ca798...f5b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt er det ikke i alle situasjoner du kan reservere deg, f.eks om du kommer inn på akuttmottaket kan det være med studenter uten at du blir spurt om det er greit, og i andre slike situasjoner, men på polikliniske timer spør man pasienten. Det er i alle fall praksisen der jeg er. Jeg spør pasientene selv også om de synes det er greit at jeg er med, men er som oftest kun med inneliggende pasienter som jeg har møtt og/eller behandlet på forhånd. 

Anonymkode: b2148...054

Det var på poliklinikk den gangen jeg ikke ble spurt også. Ikke gynekologisk da så den gangen var det greit å ha student der :)

Anonymkode: b8c99...fca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt med (kvinnelig) student på gynekologundersøkelse, men da jeg skulle til fastlegen var den studenten søskenbarnet til kjæresten min, så da sa jeg at jeg ikke ønsket det.

Studenten forsto det veldig godt (det var ikke noe farlig, bare en check-up for en brukket arm, men de får jo innsyn i journalen din - noe jeg ikke var komfortabel med) :)

Anonymkode: 1a3bb...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei,det er ikke lov.Hvor har du det i fra?

Dersom pasienten ikke har samtykkekompetanse, f.eks.er bevisstløs kan ikke man la studenter slippe til.Dette er nedfelt i Lov om pasientrettigheter.

Anonymkode: ca798...f5b

Ja ikke sant? Husker den store saken for noen år siden hvor de lot studenter undersøke pasienter i narkose etter abort uten samtykke. Ble jo baluba.

Anonymkode: b8c99...fca

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja ikke sant? Husker den store saken for noen år siden hvor de lot studenter undersøke pasienter i narkose etter abort uten samtykke. Ble jo baluba.

Anonymkode: b8c99...fca

herlighet det ble feil! Ikke abort uten samtykke men undersøkelse uten samtykke.

Anonymkode: b8c99...fca

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt er det ikke i alle situasjoner du kan reservere deg, f.eks om du kommer inn på akuttmottaket kan det være med studenter uten at du blir spurt om det er greit, og i andre slike situasjoner, men på polikliniske timer spør man pasienten. Det er i alle fall praksisen der jeg er. Jeg spør pasientene selv også om de synes det er greit at jeg er med, men er som oftest kun med inneliggende pasienter som jeg har møtt og/eller behandlet på forhånd. 

Anonymkode: b2148...054

Man er faktisk pålagt å spørre pasienten uansett hvilken situasjon det er snakk om, selv i akuttmottak. Unntaket er der pasienten ikke kan gi samtykke og pårørende heller ikke kan spørres. 

Anonymkode: a9064...2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer på, når det gjelder psykiatri. Jeg har fått med meg det med at man ikke kan slippe studenter til når pasienten ikke har samtykkekompetanse (svært alvorlig syk). Men, hvorfor blir man ikke spurt når man er innlagt og er såpass våken at man har samtykkekompetanse? Hvorfor blir studenter/folk i sommerjobb logget inn i journal via sykepleier? Og hvorfor får man ikke vite det? Og er en student i sommerjobb egentlig en student da i den forstand, det er jo ikke praksis. 

Anonymkode: 9742c...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...