Gå til innhold

2 mnd uten alkohol- hadde du klart det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som drikker sjeldent og lett går flere mnd uten alkohol. Er dere sosiale, altså omgås dere med venner og bekjente som drikker eller er deres venner som dere selv? Eventuelt at dere er mest hjemme/aktiviteter uten alkohol?

 

For meg er det sosiale en stor del. Og gå på byen uten å drikke selv er ganske slitsomt.. Har värt gravid to ganger, så klarer jo, men er slitsomt ja.

Jeg tror ikke jeg klarer 2 mnd uten alkohol... Ikke fordi det behöver være mye hver gang, men fordi å dele en flaske vi med mannen er koselig. 

Anonymkode: 046db...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dere som drikker sjeldent og lett går flere mnd uten alkohol. Er dere sosiale, altså omgås dere med venner og bekjente som drikker eller er deres venner som dere selv? Eventuelt at dere er mest hjemme/aktiviteter uten alkohol?

 

For meg er det sosiale en stor del. Og gå på byen uten å drikke selv er ganske slitsomt.. Har värt gravid to ganger, så klarer jo, men er slitsomt ja.

Jeg tror ikke jeg klarer 2 mnd uten alkohol... Ikke fordi det behöver være mye hver gang, men fordi å dele en flaske vi med mannen er koselig. 

Anonymkode: 046db...f7f

Kan svare fra egen erfaring. 

Bestemte meg for å kutte ned alkohol, ikke fordi jeg nødvendigvis drakk så mye, men fordi jeg vil ned i vekt og alkohol er tomme kalorier. Alkohol var dermed det letteste å kutte ut. Ikke at jeg er avholds, de få gangene jeg går på fest så drikker jeg, men jeg synes ikke alkohol generelt er SÅ godt at jeg savner det eller trenger det for å kose meg.

Men igjen, det er bare meg. Har noen venninner som fester hver helg og de kunne ikke gitt opp alkohol så lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som drikker sjeldent og lett går flere mnd uten alkohol. Er dere sosiale, altså omgås dere med venner og bekjente som drikker eller er deres venner som dere selv? Eventuelt at dere er mest hjemme/aktiviteter uten alkohol?

 

For meg er det sosiale en stor del. Og gå på byen uten å drikke selv er ganske slitsomt.. Har värt gravid to ganger, så klarer jo, men er slitsomt ja.

Jeg tror ikke jeg klarer 2 mnd uten alkohol... Ikke fordi det behöver være mye hver gang, men fordi å dele en flaske vi med mannen er koselig. 

Anonymkode: 046db...f7f

Jeg er sosial og kan gjerne drikke alkoholfritt øl når jeg går ut. Jeg fester ikke lenger, men treffer venner på cafe/bar/restaurant. Ellers gjør vi andre ting sammen som trening, stå på ski, går i fjellet ol. Drikker aldri alkohol med samboer hjemme, da går det i vann/te/alkoholfri øl/cola light el. 

Anonymkode: 2f87d...074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null problem. Drikker alkohol 3-4 ganger i året. For meg er det like mye helg og klarer å senke skuldrene uten det berømte «glasset». 

K45

Anonymkode: ad18e...14a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drakk noen glass vin i helger og ferier, men sluttet (selvsagt) da jeg ble gravid. Har vært uten alkohol i 1,5 år nå, helt uten savn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må starte med å si at jeg ikke har noe ønske om å ikke drikke noe, men anser heller ikke mitt drikkemønster som spesielt skadelig. Det er veldig sjeldent jeg overstiger den anbefalte grensen på x antall enheter pr. uke, og det kan også gå uker uten at jeg drikker noe. Det går mest i vin, da oftest i forbindelse med et måltid, eller et relativt beskjedent antall øl hvis jeg en sjelden gang er "på byen". Spritinntaket begrenser seg stort sett til litt akevitt rundt juletider og en og annen cognac i "fine" selskaper. Opp til godt humør, men aldri full. Om jeg skulle oppholdt meg over lengre tid i f.eks et muslimsk land med begrensede ellen ingen alkoholservering ville jeg sikkert tenkt at det hadde vært godt med vin der jeg sitter med en bedre middag, men å kalle det et problem ville være å overdrive.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lett. Nå drikker jeg generelt lite fra før, ser bare ikke behovet lenger og koser meg like mye uten alkohol. 

Før drakk jeg fredag og lørdag hver eneste helg. Men helgen forsvinner jo bare.. får så mye mer ut av helgen av å ikke være fyllesyk, så fylla er bare ikke verdt det lenger! 

Anonymkode: 4de02...68f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg stort sett drukket tett i ett helt år, jeg tror ikke det er mange dager jeg ikke har hatt rundt en flaske vin i løpet av dagen.

Men det virker ikke problematisk at jeg får behov for å gå edru en stund fremover.

nøkkelen er motivasjon, og jeg abonnerer ikke på den norske ideen om at man skal begrense alkoholkonsumet så mye som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dere som drikker sjeldent og lett går flere mnd uten alkohol. Er dere sosiale, altså omgås dere med venner og bekjente som drikker eller er deres venner som dere selv? Eventuelt at dere er mest hjemme/aktiviteter uten alkohol?

 

For meg er det sosiale en stor del. Og gå på byen uten å drikke selv er ganske slitsomt.. Har värt gravid to ganger, så klarer jo, men er slitsomt ja.

Jeg tror ikke jeg klarer 2 mnd uten alkohol... Ikke fordi det behöver være mye hver gang, men fordi å dele en flaske vi med mannen er koselig. 

Anonymkode: 046db...f7f

Jeg er like sosial uten alkohol. 🙂 For meg har ikke alkohol og det å være sosial noen spesiell sammenheng, jeg er ikke mer sosial med alkohol enn uten. 

Anonymkode: 4de02...68f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/24/2016 at 6:44 PM, AnonymBruker said:

Du som drikker jevnlig, ville du klart deg 2 mnd uten noe alkohol? Hvorfor/hvorfor ikke?

Anonymkode: 485e7...7b1

Det er her dere feiler.

Anonymkode: e8f89...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, FrodeF skrev:

Drikk øl uten alkohol da hvis det er så viktig for deg. Hvis du gleder deg til utePILS finnes det masse pilsnere som smaker like godt uten alkohol... Er kanskje rusen du egentlig liker? 

Selvfølgelig er det rusen jeg liker, i tillegg smaker ikke alkoholfritt øl like godt. For å ikke snakke om alkoholfri vin, smaker ekkelt. Jeg savner også kaffe når jeg er gravid, men orker ikke å drikke koffeinfri siden det ikke gir den samme "rusen". Nå skal det sies at jeg aldri drikker mer enn 1 eller 2 øl da jeg ikke liker å bli brisen/full, men liker selvfølgelig den velbehagsfølelsen 2 øl eller 1 glass vin gir. Tror ikke jeg er alene om det. 

Anonymkode: ed9ac...ae6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært et stort savn. Ikke alkohol i seg selv, men vin. 

Er aldri full, selv på fest tar jeg maks 3-4 glass i løpet av en lang kveld. 

Men - jeg liker smaken, særlig til god mat. Jeg og mannen elsker å sette sammen gode menyer med vinpairing, eller gå ut og spise god mat. Må også si at jeg er veldig glad i venninnekvelder med god vin (selv om jeg også ofte kjører til disse), og et godt glass rødt foran peisen etter en lang og slitsom dag. Lista over hva jeg ville ofret av mat/drikke før rødvin er lang...

Anonymkode: 4d8fd...70f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skadet foten min for 3 måneder siden, noe som betydde immobilitet i 1-2 mnds tid. Kunne ikke trene mer, gå på skole etc. 
og da røk byturene også. Etter jeg kunne komme rolig tilbake til trening igjen har det ikke fristet med fylla mer. Nå har det gått 3 mnd og jeg har enda ikke drukket noen ting. Det er faktisk ganske deilig. Hvor ofte er det man møter folk som forblir venner utenom denne ene kvelden når man er på byen likevel?

Nei, jeg dyrker heler vennskap og relasjoner andre steder.

Anonymkode: 343a3...2dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, Druid said:

Nå har jeg stort sett drukket tett i ett helt år, jeg tror ikke det er mange dager jeg ikke har hatt rundt en flaske vin i løpet av dagen.

Men det virker ikke problematisk at jeg får behov for å gå edru en stund fremover.

nøkkelen er motivasjon, og jeg abonnerer ikke på den norske ideen om at man skal begrense alkoholkonsumet så mye som mulig.

Nei, men les om hvite dager. Leveren har en ekstrem evne til å helbrede seg selv, men den trenger littegrann hvile innimellom.

Og spis ekstra B-vitamin. Jeg mener det.

Anonymkode: e8f89...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men les om hvite dager. Leveren har en ekstrem evne til å helbrede seg selv, men den trenger littegrann hvile innimellom.

Og spis ekstra B-vitamin. Jeg mener det.

Anonymkode: e8f89...eca

Takk for omtanken. 

Jeg har strengt tatt ikke spist så mye ekstra b vitaminer i fjor, men kostholdet mitt ellers er relativt godt i forhold til akkurat det.

Og som sagt går jeg inn i minst en måned uten alkohol, muligens enda lenger. Og jula var full nok av hvite dager allerede.

Jeg kommer neppe til å ende opp som en pilar av sunnhet, men det blir nok en periode med mindre belastning på levra framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lett. Nå drikker jeg generelt lite fra før, ser bare ikke behovet lenger og koser meg like mye uten alkohol. 

Før drakk jeg fredag og lørdag hver eneste helg. Men helgen forsvinner jo bare.. får så mye mer ut av helgen av å ikke være fyllesyk, så fylla er bare ikke verdt det lenger! 

Anonymkode: 4de02...68f

Å drikke alkohol betyr ikke st man må bli full. Litt vin til maten løfter måltidet og man blir ikke fyllesyk dersom man holder seg til en halv flaske.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er veldig glad i et glass vin eller øl, likevel har jeg ofte en måned eller to i året uten alkohol. Nå sist i høst da jeg trente til maraton. Det er ikke problem å avstå fra å drikke, men når jeg er glad i smaken og kosen så syns jeg ikke jeg ikke skal få lov til å unne meg det når jeg vil. Hva skal det være godt for?

Anonymkode: edf8d...3e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var min første dag uten noe alkohol siden 19.desember.

Om jeg hadde klart 2 mnd uten alkohol? Ja, hvis jeg virkelig hadde bestemt meg for det. For tre år siden hadde jeg en helt hvit januarmåned, og det gikk greit.

Alkohol er blitt mer en vane i helgene enn noe annet. Så er det noe med med den avslappende følelsen man får av noen pils.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke klarer 2 mnd uten alkohol, har man et problem.

Har vært uten i over 10 år, uten savn... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som drikker sjeldent og lett går flere mnd uten alkohol. Er dere sosiale, altså omgås dere med venner og bekjente som drikker eller er deres venner som dere selv? Eventuelt at dere er mest hjemme/aktiviteter uten alkohol?

 

For meg er det sosiale en stor del. Og gå på byen uten å drikke selv er ganske slitsomt.. Har värt gravid to ganger, så klarer jo, men er slitsomt ja.

Jeg tror ikke jeg klarer 2 mnd uten alkohol... Ikke fordi det behöver være mye hver gang, men fordi å dele en flaske vi med mannen er koselig. 

Anonymkode: 046db...f7f

Hvis det bare er kosen er det vel ikke vanskelig å kutte ut?

Jeg synes det er koselig å spise sjokolade i helgene, men hadde ikke hatt noe problemer med å kutte ut sjokolade i 2 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...